Καθώς τα προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας δεν είναι πλέον προνόμιο μόνο των ακριβών ΙΧ, και καθώς το πλήθος των επαγγελματικών οχημάτων που κυκλοφορούν στους δρόμους διαρκώς μεγαλώνει, ιδιαίτερη σημασία έχουν τα αποτελέσματα των δοκίμων των εν λόγω συστημάτων που πραγματοποίησε ο περίφημος οργανισμός Euro NCAP, o οποίος προ πολλού φρόντισε να διευρύνει το πεδίο των δραστηριοτήτων του βγαίνοντας από το στενό πλαίσιο της διεξαγωγής των crash tests που τον έκαναν διάσημο.

Ads

Ανέκαθεν τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα – αυτά με μικτό βάρος που δεν ξεπερνά τους 3,5 τόνους, έπαιζαν έναν Ιδιαίτερο ρόλο στην οικονομική ζωή των πόλεων, επηρεάζοντας και την γενικότερη κυκλοφορία των οχημάτων στους δρόμους. Με τον αριθμό τους το τελευταίο διάστημα να αυξάνεται σταθερά είναι βέβαιο ότι αντίστοιχα σημαίνοντα ρόλο διαδραματίζουν και στον τομέα της οδικής ασφάλειας, αφού κάποια από αυτά είναι πολύ πιθανόν να εμπλακούν σε κάποιο ατύχημα, μεγαλύτερης ή μικρότερης έκτασης. Αυτός είναι και ο λόγος που ο περίφημος οργανισμός Euro NCAP άνοιξε ένα καινούργιο κεφάλαιο στην ιστορία του, εγκαινιάζοντας τις δοκιμές των επαγγελματικών αυτοκινήτων που διατίθενται στην αγορά – σε όλα τα επίπεδα. Ανάμεσά τους και αυτό των προηγμένων συστημάτων υποβοήθηση της οδήγησης (γνωστών και ως ADAS: Advanced Driver Assistance Systems).

Η σειρά δοκιμών των συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης ADAS
Όπως επισημαίνεται σε σχετικό κείμενο στην επίσημη ιστοσελίδα του Euro NCAP: «Για να επιταχυνθεί η προσαρμογή στον Γενικό Κανονισμό Ασφάλειας της ΕΕ (GSR) πριν από αυτός επιβληθεί δια νόμου, αλλά και να επηρεάσει τις αποφάσεις αγοράς στην κατεύθυνση των ασφαλέστερων επιλογών, το Euro NCAP πραγματοποίησε μια έρευνα προσαρμογής των προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης (ADAS) των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων (Light Commercial Vehicles – LCVs) με τις καλύτερες πωλήσεις στην ευρωπαϊκή αγορά. Όλα μαζί, αυτά τα φορτηγά κάλυπταν περίπου το 98% των πωλήσεων καινούργιων van το 2019 και αποτελούν αντιπροσωπευτικό δείγμα σχετικά με το τί συμβαίνει στην ευρωπαϊκή ήπειρο.»

Στην ίδια ιστοσελίδα επισημαίνεται επίσης ότι η ύπαρξη κάθε συστήματος ADAS στον εξοπλισμό τωνοχημάτων που δοκιμάστηκαν ελέγχθηκε από τις διαθέσιμες στο κοινό πηγές στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές (Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο), καθώς και στη Σουηδία, τις Κάτω Χώρες και το Λουξεμβούργο. Σε ένα δεύτερο στάδιο, τα δεδομένα επαληθεύτηκαν από τον κατασκευαστή του οχήματος. Η διαθεσιμότητα (τυπική, προαιρετική ή μη διαθέσιμη) κάθε συστήματος εμφανίζεται σε γραφική μορφή με αντίστοιχο πίνακα για κάθε φορτηγό, σύστημα και αγορά αντίστοιχα.

Ads

Οι διαθέσιμες λειτουργίες ADAS (είτε προαιρετικές είτε τυπικές) σε κάθε επαγγελματικό όχημα αξιολογήθηκαν χρησιμοποιώντας τα πρωτόκολλα Euro NCAP Safety Assist, προσαρμοσμένα στα συγκεκριμένα οχήματα όπου χρειαζόταν. Κάθε βαν μετέφερε το ήμισυ του ωφέλιμου φορτίου του – μια τυπική κατάσταση για ένα ελαφρύ φορτηγό σε καθημερινή χρήση.

Τα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης που δοκιμάστηκαν ήταν η αυτόνομη πέδηση έκτακτης ανάγκης (AEB), με ξεχωριστές δοκιμές για την απόκριση του συστήματος έναντι άλλων οχημάτων, πεζών και ποδηλατών, η υποστήριξη λωρίδας κυκλοφορίας, η οποία συμβάλλει στην αποτροπή της εκτροπής του οχήματος από τον δρόμο. Δοκιμάστηκε επίσης η υποβοήθηση ταχύτητας, η οποία βοηθά τον οδηγό να διατηρήσει μια ασφαλή ταχύτητα, κατάλληλη για τον δρόμο που κινείται το όχημα και το σύστημα παρακολούθησης της κατάστασης των επιβατών, το οποίο μπορεί να ανιχνεύσει εάν οι επιβάτες του φορτηγού φορούν τις ζώνες ασφαλείας τους και αν ο οδηγός είναι σε καλή κατάσταση για να οδηγήσει.

Δείτε το πλήρες άρθρο με τις φωτογραφίες κάνοντας κλικ εδώ