Μπορεί τα τρένα να είναι έως τέσσερις φορές πιο αποδοτικά από τα φορτηγά ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι έχουν εξαντλήσει τα περιθώρια βελτίωσής τους. Βλέπετε, δεν έχει ηλεκτροδοτηθεί ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο καθώς σε αρκετές περιπτώσεις αυτό μπορεί να μην είναι συμφέρον ή άμεσα εφικτό. Έτσι η πρόταση για ηλεκτροκίνητα τρένα με μπαταρίες φαίνεται να έχει βάση και νόημα, ιδιαίτερα αν μιλάμε για χώρες που έχουν εκτεταμένο δίκτυο. Ήδη η ιδέα αυτή συζητείται και στις ΗΠΑ όπου πέρυσι μεταφέρθηκαν με ντιζελοκίνητα τρένα φορτία αξίας 174 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Ads

Επίδειξη της ιδέας ετοιμάζει στην Καλιφόρνια η BNSF Railway Company, η εταιρεία που διαχειρίζεται ένα από τα μεγαλύτερα σιδηροδρομικά δίκτυα εμπορευματικών μεταφορών στη Βόρεια Αμερική. Στο πλαίσιο αυτό μία ηλεκτρική μηχανή έλξης τροφοδοτούμενη από μπαταρία θα συνδυαστεί σε έναν συρμό με μία μηχανή ντίζελ. Την ηλεκτρική μηχανή ετοιμάζει η GE Transportation (θυγατρική της General Electric).

Η προσθήκη μίας ατμομηχανής με μπαταρία στο τρένο θα μπορούσε να μειώσει τη συνολική κατανάλωση καυσίμων κατά 15%, σύμφωνα με τον Alan Hamilton, γενικό διευθυντή της μηχανικής συστημάτων της GE Transportation. Δεδομένου ότι η τιμή του πετρελαίου έφτασε έως και τα 4,0 δολάρια/γαλόνι την περασμένη δεκαετία η περαιτέρω αξιοποίηση της ηλεκτροκίνησης θα μπορούσε να εξοικονομήσει πολλά εκατομμύρια δολάρια ετησίως, καθώς το κόστος των καυσίμων είναι κατά κανόνα το μεγαλύτερο μέρος των συνολικών εξόδων μιας εταιρίας σιδηροδρόμων.

Σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι οι ντίζελο-ηλεκτρικές μηχανές έλξης είναι ουσιαστικά μονάδες παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος σε τροχούς. Χρησιμοποιούν έναν ισχυρό κινητήρα ντίζελ για να παράγουν την ηλεκτρική ενέργεια που τροφοδοτεί τους ηλεκτροκινητήρες οι οποίοι με τη σειρά τους κινούν τους τροχούς.
Μια πλήρως ηλεκτροκίνητη μηχανή με μπαταρία θα μπορούσε να αποτελέσει το τέλειο συμπλήρωμα για τις ντίζελ-ηλεκτρικές αδελφές της». Η μπαταρία μπορεί να έχει χωρητικότητα 2400 kWh, πράγμα που σημαίνει ότι είναι σε θέση να επιτρέψει στον ηλεκτροκινητήρα να αποδώσει τη μέγιστη ισχύ του για περίπου 30 λεπτά σε μια συγκεκριμένη διαδρομή. Στο χέρι του χειριστή αποφασίσει το πώς θα χρησιμοποιήσει αυτήν την ενέργεια.

Ads

Για περισσότερες λεπτομέρεις και φωτογραφίες κάντε κλικ εδώ