Ο πρώτος αγώνας ταχύτητας μοτοσικλέτας σε «πίστα» έγινε στη χώρα μας το 1929 και διεξαγόταν μέχρι το 1968. Αύριο, Κυριακή, το «Tourist Trophy Ψυχικού», όπως είχε ονομαστεί από τους τότε οργανωτές του, αναβιώνει και στήνεται μια μεγάλη γιορτή για τους λάτρεις του μοτοσικλετισμού, στην οποία θα παρελάσουν μερικές από τις πιο όμορφες μηχανές – αντίκες που έχουν περάσει ποτέ από τους δρόμους της Ελλάδας.

Ads

Αυτός ο αγώνας ταχύτητας δεν έχει στόχο στα αλήθεια την ταχύτητα. Πρόκειται πολύ περισσότερο για μία πολιτιστική εκδήλωση που θα ξυπνήσει ιστορικές μνήμες μιας εποχής που έφυγε, όχι μόνο για το Ψυχικό αλλά και για όλη την Ελλάδα.

Στην εκδήλωση  θα μπορέσετε να θαυμάσετε από κοντά γνωστούς  Έλληνες πρωταθλητές της κλασικής περιόδου αλλά και άλλους αξιόλογους μοτοσικλετιστές με τις ηλικιωμένες «κούκλες» τους. Πρόκειται για  56 κορυφαίες κλασικές μοτοσικλέτες που δεν βγαίνουν εύκολα στους δρόμους! Η μεγαλύτερη; Μία BSA του 1926! Μαζί της για βόλτα θα βγουν επίσης μια Ζούνταππ του 1933, μια BMW R 12 του 1935, μια Νιού Ιμπήριαλ του 1937, αλλά και μοτοσικλέτες Μπενέλλι, Βελοσέτ, Χάρλεϋ, Παρίλλα, Χόρεξ, Μότο Γκούτσι  της δεκαετάις του ‘30 και άλλες.

Γυρίζοντας τον χρόνο πίσω

Ας κάνοyμε, όμως, ένα flash back στον χρόνο, στα τέλη της δεκαετίας του ’20, τότε που έγινε το «1ο Τourist Τrophy Ψυχικού».                   

Ads

Είμαστε στην εποχή που η Ελλάδα συνέρχεται, σιγά-σιγά, από την δίνη της Μικρασιατικής Καταστροφής, του Διχασμού, της ανταλλαγής πληθυσμών κι η καθημερινή ζωή βρίσκει τον ρυθμό της. Εκείνη, λοιπόν, την περίοδο έρχεται μία ομάδα νέων που τους αρέσει η μοτοσικλέτα, (κι αυτή τότε βρίσκεται στα σπάργανα) κι αρχίζουν να κάνουν… αγώνες. Ξεκινούν με τα εύκολα, δηλαδή αγώνας χιλιομέτρου στη Συγγρού και στο Μενίδι για να καθιερώσουν το Πανελλήνιο Ρεκόρ Ταχύτητα και μετά ράλλυ σε δημόσιους δρόμους.

Τους λείπει, όμως, η κορωνίδα των αγώνων, δηλαδή η ταχύτητα σε κυκλική πίστα! Oι δρόμοι του αραιοκατοικημένου Ψυχικού αποτελούσαν, τότε, ένα ολοκληρωμένο  σύνολο δρόμων και ήταν η καλύτερη επιλογή για το καινούργιο άθλημα! Στην αφετηρία, που ήταν περίπου 40μ. ετά την 1η πλατεία επί της Διαμαντίδου, συγκεντρώθηκαν 8 από τους 12-15 οδηγούς αγώνων που δραστηριοποιούνταν, τότε, στην Αθήνα.

Ο πρώτος αγώνας δεν ήταν ασφαλώς εύκολος. Υπήρξαν μηχανικές βλάβες, κάμποσες πτώσεις, ακόμη και εγκατάλειψη λόγω… κόπωσης και όλα όσα συμβαίνουν στους αγώνες!          
Νικητής – τι χρονική σύμπτωση – ένας πρόσφυγας, 24 ετών από την Σμύρνη, τραπεζικός υπάλληλος πλέον, που κατοικούσε με την οικογένειά του στους Αμπελοκήπους, μετά τον ξεριζωμό τους από την Γή της Ιωνίας : ήταν ο Ιορδάνης Καπλάνογλου με μια εγγλέζικη BSA Slopper (500κ.εκ.).

Δείτε ένα βίντεο από τον πρώτο εκείνο αγώνα του 1929:

Φέρνοντας το παρελθόν στο σήμερα

Το «Τourist Τrophy Ψυχικού» επιστρέφει λοιπόν την Κυριακή 16 Οκτωβρίου, για να φέρει εκείνη την ατμόσφαιρα του παρελθόντος στο σήμερα και να πατήσει με τις ίδιες μηχανές στους ίδιους δρόμους που οι πρώτοι μοτοσικλετιστές της Ελλάδας έτρεξαν.

Η αφετηρία θα βρίσκεται  επί της οδού Διαμαντίδου, λίγο πριν την Πρώτη Πλατεία,  με κατεύθυνση προς τη Λεωφόρο Κηφισίας και οι μοτοσικλετιστές θα ακολουθήσουν τις οδούς Οίτης, Παπαναστασίου (κυκλικά),  αριστερά Διαμαντίδου, Δεύτερη Πλατεία, Διαμαντίδου μέχρι τον τερματισμό. Το συνολικό μήκος είναι 2χμ. και οι αγωνιζόμενοι θα καλύψουν 10 γύρους. Ο αγώνας θα ξεκινήσει στις 10:00.

Τη λήξη του αγώνα που θα βαθμολογήσει την ακρίβεια των μηχανόβιων θα ακολουθήσει η απονομή, αλλά και άλλα χάπενινγκ. Στην Πρώτη Πλατεία μάλιστα θα υπάρχει και έκθεση μοτοσικλετών εποχής!

Κι αν όλα αυτά σε κάποιους φαίνονται λίγα, μάθετε κι αυτό! Τη διαδρομή θα ελέγξει και θα ανοίξει ως αυτοκίνητο ασφαλείας ένα από τα πιο εντυπωσιακά κομμάτια της παγκόσμιας αυτοκίνησης: Το μοναδικό και ελληνικότατο αυτοκίνητο του αρχιτέκτονα με τις επαναστατικές εμπνεύσεις Δημήτρη  Κορρέ, το θηριώδες όφ ρόουντ 4×4 και ταυτόχρονα σούπερσπορ Koρρές 4!

Την εκδήλωση οργανώνει ο δήμος Φιλοθέης – Ψυχικού με την Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση Φιλοθέης Ψυχικού (ΔΗΚΕΦΙΨ) και ο Πολιτισμικός Οργανισμός Motorcycle Republic (https://motorcyclerepublic.org) που είχε και την ιδέα της αναβίωσης. Πρόκειται για τον φορέας ο οποίος  λειτουργεί εδώ και δύο χρόνια το «Ελληνικό Μουσείο Μοτοσικλέτας», το μόνο του είδους του στην Ελλάδα.

«Στόχος είναι να δείξουμε στους νέους μοτοσικλετιστές ποια είναι η ιστορία των οχημάτων που καβαλάνε σήμερα και να τους θυμίσουμε τον ρομαντισμό εκείνης της εποχής», θα πει στο tvxs.gr ο Παναγιώτης Μαριολόπουλος, εκ των διοργανωτών από πλευράς του Motorcycle Republic.

image
Ο θρύλος την ελληνικών αγώνων Φώτης Λέκκας, θα τρέξει με μια BMW R69 του 1955.

Ένα Μουσείο για τη μοτοσικλέτα στην Ελλάδα

Κι όμως ένα μουσείο για τη μοτοσικλέτα υπάρχει στην στην Ελλάδα! Ψυχή του Ελληνικού Μουσείου Μοτοσικλέτας είναι ο Παναγιώτης Μαριολόπουλος.

Αρχιτέκτονας στο επάγγελμα αλλά και λάτρης των δύο τροχών, ήταν ακόμη φοιτητής τη δεκαετία του ’80, όταν μια μοτοσυκλέτα, χτύπησε την πόρτα της καρδιάς του. Επρόκειτο για την Horex Regina 400. Σε ένα βενζινάδικο αργότερα που πρότειναν μια Matchless G80S του 1957. Αγόρασε κι αυτή. Άρχισε να αγοράζει σιγά – σιγά οτιδήποτε με δύο τροχούς του έκανε κλικ. Άρχισε να διαβάζει και να μαθαίνει. Και κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα.

Προσπάθησε να υλοποιήσει την ιδέα του πρώτου μουσείου για τη μοτοσικλέτα ερχόμενος σε επαφή με κρατικούς φορείς. Αφού απογοητεύτηκε πολλές φορές, φτιάχνοντας το σπίτι του, αποφάσισε να στεγάζει μόνος του τη συλλογή του και να την ανοίξει στον κόσμο. Και να’μαστε!

Μιλώντας στο tvxs.gr ο Παναγιώτης Μαριολόπουλος σημειώνει ότι «ο Έλληνας αγαπά πολύ την μοτοσικλέτα και αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι ο αριθμός μοτοσικλετών που κυκλοφορούν στους δρόμους της χώρας μας σε σχέση με τον πληθυσμό μας είναι πολύ πιο μεγαλύτερος από πολλές χώρες της Ευρώπης. Σε αυτό συμβάλει και το κλίμα μας που μας επιτρέπει να οδηγούμε μοτοσικλέτα σχεδόν 12 μήνες τον χρόνο». «Κάποτε που είχα πάει στη Νέα Υόρκη με είχαν ρωτήσει αν είχα δει στο Μανχάταν μοτοσικλέτες. Κι απάντησα, ναι είδα όλη τη μέρα, όσες βλέπω σε ένα μόλις φανάρι στην Αθήνα», θα συμπληρώσει.

Όπως επίσης θα τονίσει η μοτοσικλέτα δεν είναι μέσο μετακίνησης. Μέσο μετακίνησης είναι τα παπάκια και τα σκούτερ. Η μοτοσικλέτα είναι ένας τρόπος ζωής.

Ο ίδιος έχει κάνει αμέτρητα ταξίδια με τις μοτοσικλέτες του. Πρόσφατα επισκέφτηκε 9 χώρες της Ευρώπης, διανύοντας 5,5 χιλιάδες χλμ με μια μηχανή του1955. Και το ευχαριστήθηκε! Τι κέρδισε κάνοντας το ταξίδι πάνω σε δύο τροχούς έναντι σε τέσσερις; Διασκέδαση, ελευθερία, εικόνες και μυρωδιές!

Τα εκθέματα -καμάρια

Στο «Ελληνικό Μουσείο Μοτοσικλέτας» μπορεί κανείς να θαυμάσει 98 μοτοσικλέτες – αντίκες, αλλά και να βρει μία πλούσια βιβλιογραφία για αυτές.

Δείτε μερικά από τα πιο εντυπωσιακά κομμάτια της έκθεσης:

image
Douglas 4HP – Έτος Κατασκευής: 1919 Μοντέλο: 4HP  Κυβισμός: 600 cc  Χώρα Κατασκευής: Αγγλία

image
BMW R52 – Έτος Κατασκευής: 1928  Μοντέλο: R52  Κυβισμός: 500 cc  Χώρα Κατασκευής: Γερμανία

image
La Mondiale Sport – Έτος Κατασκευής: 1929 • Μοντέλο: Sport • Κυβισμός: 350 cc • Χώρα Κατασκευής: Βέλγιο

image
Sunbeam Lion – • Έτος Κατασκευής: 1931 •Μοντέλο: Lion • Κυβισμός: 500 cc • Χώρα Κατασκευής: Αγγλία

image
BMW R12 – Έτος Κατασκευής: 1935 •Μοντέλο: R12 • Κυβισμός: 750 cc • Χώρα Κατασκευής: Γερμανία

image
Nimbus 750 – Έτος Κατασκευής: 1939 • Μοντέλο: 750 • Κυβισμός: 750 cc • Χώρα Κατασκευής: Δανία

image
Scott Flying Squirrel – Έτος Κατασκευής: 1947 •Μοντέλο: Flying Squirrel • Κυβισμός: 600 cc • Χώρα Κατασκευής: Αγγλία

image
Moto Guzzi Galletto – Έτος Κατασκευής: 1950 • Μοντέλο: Galletto • Κυβισμός: 160 cc • Χώρα Κατασκευής: Ιταλία

image
Raleigh 50cc Cycle Moto – Έτος Κατασκευής: c.1951 • Μοντέλο: 50cc Cycle Moto • Κυβισμός: 50 cc • Χώρα Κατασκευής: Αγγλία

image
BMW R25/3 Sidecar – Έτος Κατασκευής: 1953 • Μοντέλο: R25/3 Sidecar • Κυβισμός: 250 cc • Χώρα Κατασκευής: Γερμανία

image
Zündapp KS 601 – Έτος Κατασκευής: 1953 •Μοντέλο: KS 601 • Κυβισμός: 600 cc • Χώρα Κατασκευής: Γερμανία

image
Mi−Val – Έτος Κατασκευής: 1958 • Μοντέλο: — • Κυβισμός: 125 cc • Χώρα Κατασκευής: Ιταλία

image
Matchless G50 – Έτος Κατασκευής: 1961 • Μοντέλο: G50 • Κυβισμός: 500 cc • Χώρα Κατασκευής: Αγγλία

image
Ducati Scrambler 250 – Έτος Κατασκευής: 1971 • Μοντέλο: 250 Scrambler • Κυβισμός: 250 cc • Χώρα Κατασκευής: Ιταλία

image
Honda 750 Four K1 – Έτος Κατασκευής: 1971 • Μοντέλο: 750 Four K1 • Κυβισμός: 750 cc • Χώρα Κατασκευής: Ιαπωνία

image
Motobi 250 Racing – Έτος Κατασκευής: 1972 • Μοντέλο: 250 Racing • Κυβισμός: 250 cc • Χώρα Κατασκευής: Ιταλία

image
Bultaco Mercurio 155 Mod.22 – Έτος Κατασκευής: 1973 • Μοντέλο: Mercurio 155 Mod.22 • Κυβισμός: 155 cc • Χώρα Κατασκευής: Ισπανία

image
Kawasaki Z1000 – Έτος Κατασκευής: 1977 • Μοντέλο: Z1000 • Κυβισμός: 1000 cc • Χώρα Κατασκευής: Ιαπωνία

image
Ducati 900ss-NCR – Έτος Κατασκευής: 1978 • Μοντέλο: 900ss-NCR • Κυβισμός: 900 cc • Χώρα Κατασκευής: Ιταλία

image
Yamaha RD350 – Έτος Κατασκευής: 1981 • Μοντέλο: RD350 • Κυβισμός: 350 cc • Χώρα Κατασκευής: Ιαπωνία

image
Mego 50 – Έτος Κατασκευής: 1983• Μοντέλο: -• Κυβισμός: 50 cc • Χώρα Κατασκευής: Ελλάδα

image
Bimota SB6 – Έτος Κατασκευής: 1994 • Μοντέλο: SB6 • Κυβισμός: 1100 cc • Χώρα Κατασκευής: Ιταλία

image
Aprilia 6.5 – Έτος Κατασκευής: 1998• Μοντέλο: 6.5 (Philip Starck)• Κυβισμός: 650 cc • Χώρα Κατασκευής: Ιταλία

image
Ducati Paul Smart 1000 – Έτος Κατασκευής: 2006 • Μοντέλο: Paul Smart 1000 • Κυβισμός: 1000 cc • Χώρα Κατασκευής: Ιταλία