Τα σύννεφα πάνω από το βασίλειο του diesel άρχισαν να μαζεύονται πριν από δύο περίπου χρόνια, όταν οι δήμαρχοι τεσσάρων μεγάλων πόλεων – Μαδρίτη, Μεξικό, Παρίσι & Αθήνα – γνωστοποιούσαν την πρόθεσή τους να προχωρήσουν σε απαγόρευση της κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων οχημάτων, «εντός των τειχών», μέχρι το 2025.

Ads

Παρόλο που είναι ένα θέμα το κατά πόσον είναι αρμόδιος ο δήμος Αθηναίων, που δεν είναι καν μητροπολιτικός, να πάρει τέτοιου είδους μέτρα, η είδηση είχε προκαλέσει και αίσθηση, και ανησυχία. Γιατί είχε προηγηθεί και το περίφημο dieselgate που σε καμιά περίπτωση βέβαια δεν είχε να κάνει με τα οικολογικά διαπιστευτήρια των σύγχρονων πετρελαιοκινητήρων. Απλώς τα ντεσιμπέλ του αντι-πετρελαϊκού θορύβου ανέβαιναν και οι Έλληνες που είχαν στερηθεί τα προ του 2010 χρόνια τις χάρες της πετρελαιοκίνησης (βλ. οικονομία) και είχαν σπεύσει αμέσως μετά να εκτοξεύσουν τις πωλήσεις τέτοιων οχημάτων σχεδόν στο 65% του συνόλου της αγοράς (το 2014) ένιωθαν να χάνουν το έδαφος κάτω από τα πόδια τους…

Η παραφιλολογία περί κατάργησης των diesel έδινε – και δυστυχώς εξακολουθεί να δίνει και παίρνει, ωστόσο κανείς κατασκευαστής δεν βγάζει τους κινητήρες αυτούς από τη γκάμα του αν δεν τον βολεύει! Δεκαοχτώ από τα είκοσι τρία μοντέλα που λανσαρίστηκαν φέτος στην ελληνική αγορά είναι διαθέσιμα και σε πετρελαιοκίνητες εκδόσεις (Ford Focus, Kia Ceed, Mercedes A-Class, Skoda Karoq κλπ.) και αν υπάρχει κάτι που πρέπει να σκεφτεί ο υποψήφιος αγοραστής επιλέγοντας καύσιμο, είναι η χρήση του αυτοκινήτου και όχι ο φόβος της απαγόρευσης της κυκλοφορίας τους. Γιατί και εκεί όπου επιχειρείται απαγόρευση ή περιορισμός, το μέτρο αφορά συνήθως αυτοκίνητα παλαιότερων προδιαγραφών ρύπων.

Όχι στο πετρέλαιο πρέπει να πει κανείς αν κινείται κυρίως μέσα στην πόλη (ότι χειρότερο για εμφάνιση προβλημάτων που κοστίζουν ακριβά) αλλά και αν τελικά δεν «κάνει» αρκετά χιλιόμετρα το χρόνο (τουλάχιστον 15.000), ώστε να υπάρξει απόσβεση της διαφοράς τιμής. Κάποιος που κάνει πολλά ταξίδια, ναι, αυτός πρέπει να προτιμήσει το diesel! Το γεγονός τώρα ότι το 2017 οι πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων ΙΧ υποχώρησαν στο 44% του συνόλου των πωλήσεων, εκτιμάται από τους ανθρώπους της αγοράς ως εκλογίκευση της κατάστασης, καθώς ο αγοραστής αγοράζει αυτό που πραγματικά του χρειάζεται. Γιατί βαδίζουμε -επί τέλους – προς μια πιο ορθολογική σύνθεση του στόλου και όχι προς την κατάργηση του diesel…

Ads

Πηγή: ΕΘΝΟΣ