Γρήγορες αλλαγές σχέσεων, άνεση και υψηλή απόδοση υπόσχεται το νέο 7-τάχυτο αυτόματο/σειριακό κιβώτιο Steptronic με διπλό συμπλέκτη, που τοποθετείται πλέον στο 3θυρο και 5θυρο MINI, αλλά και στο Cabrio.

Ads

Με την αρχή λειτουργίας του να προέρχεται από το μηχανοκίνητο αθλητισμό, το νέο κιβώτιο επιτρέπει στους οδηγούς να εκτελούν πολύ δυναμικούς ελιγμούς επιτάχυνσης, με ανεβάσματα χωρίς διακοπή ισχύος. Ο οδηγός μπορεί να κρατά το γκάζι πατημένο, ενώ το σύστημα ελέγχου του κιβωτίου ορίζει τα σημεία αλλαγών με τόση ακρίβεια μέσα σε κλάσμα δευτερολέπτου, ώστε οι ιδανικές στροφές του κινητήρα να είναι πάντα διαθέσιμες μετά την αλλαγή σχέσης για να εξασφαλίζεται συνεχής επιτάχυνση.

Η δομή του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη συνδυάζει δύο πρωτεύοντες άξονες στο ίδιο κέλυφος και περιλαμβάνει δύο ελαιόψυκτους υγρούς συμπλέκτες, από τους οποίους ο ένας αντιστοιχεί στις ζυγές σχέσεις (2, 4, 6) και ο άλλος στις μονές (1, 3, 5, 7) και την όπισθεν. Εν κινήσει, ο ένας από τους δύο συμπλέκτες είναι «ανοιχτός» και ο άλλος «κλειστός». Όταν ο οδηγός ανεβάζει ή κατεβάζει σχέση η ενεργοποίηση του ενός συμπλέκτη απενεργοποιεί τον άλλο.

Εάν το MINI επιταχύνει με 3η σχέση, η μεταφορά ισχύος γίνεται μέσω του αντίστοιχου συμπλέκτη και του πρωτεύοντα άξονα με τα γρανάζια των μονών σχέσεων. Ταυτόχρονα, η επόμενη απαιτούμενη σχέση – σε αυτή την περίπτωση η 4η –  έχει ήδη εμπλακεί στον πρωτεύοντα άξονα που είναι υπεύθυνος για τις ζυγές σχέσεις. Το μόνο που πρέπει να γίνει για το ανέβασμα είναι να ανοίξει ο συμπλέκτης της τρίτης σχέσης και να κλείσει αυτός της τέταρτης. Αυτό συμβαίνει ταυτόχρονα, χωρίς ο οδηγός να πάρει το πόδι του από το γκάζι και χωρίς διακοπή της ελκτικής ισχύος, οπότε απαιτείται λιγότερος χρόνος από όσο θα χρειαζόταν για την ενεργοποίηση του πεντάλ του συμπλέκτη στη χρήση χειροκίνητου κιβωτίου ταχυτήτων.

Ads

Για να έχει την κατάλληλη σχέση έτοιμη για την επόμενη αλλαγή, ο «εγκέφαλος» του νέου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη αναλύει διαρκώς τις προθέσεις του οδηγού και την κατάσταση στο δρόμο, λαμβάνοντας υπόψη τη θέση του γκαζιού, τις στροφές του κινητήρα, την ταχύτητα και το πρόγραμμα οδήγησης. Εάν για παράδειγμα χρειάζεται να επιβραδύνει κανείς, το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη πραγματοποιεί το «κατέβασμα» σε κλάσματα του δευτερολέπτου.

Η λειτουργία του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη ελέγχεται μέσω ηλεκτρονικού επιλογέα που πάντα επιστρέφει στην αρχική του θέση. Σημειώνουμε ότι στις αυτοματοποιημένες αλλαγές είναι διαθέσιμες οι λειτουργίες D και S (οι αλλαγές στην S – σπορ γίνονται σε αυξημένες στροφές), ενώ επιλέγοντας τη λειτουργία M οι αλλαγές γίνονται χειροκίνητα (σειριακά) από τον οδηγό.

Ο ηλεκτρονικός έλεγχος του νέου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη για το MINI περιλαμβάνει επίσης μία στρατηγική αλλαγών βασισμένης σε δεδομένα πλοήγησης και υποστηρίζει αφενός την λειτουργία start/stop του κινητήρα αλλά και το λεγόμενο “coasting”, δηλαδή ρολάρισμα, με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων. Εδώ το σύστημα αποσυμπλέκεται μόλις ο οδηγός πάρει το πόδι του από το πεντάλ του γκαζιού και το ΜΙΝΙ ρολάρει με τον κινητήρα στο ρελαντί (χωρίς να φρενάρει) και με ελάχιστη κατανάλωση.

Επίσης, ο «εγκέφαλος» μπορεί να συλλέγει πληροφορίες από το σύστημα πλοήγησης και να προσαρμόζει τη στρατηγική αλλαγών στις εκάστοτε συνθήκες. Όταν π.χ. το όχημα πλησιάζει σε μία απότομη στροφή ή διασταύρωση, το «κατέβασμα» γίνεται έγκαιρα ώστε να μπορεί να αξιοποιηθεί το φρένο του κινητήρα για την επιβράδυνση. Όταν περνά γρήγορα δύο συνεχόμενες στροφές, η σχέση που έχει εμπλακεί μετά το κατέβασμα, διατηρείται για να αποφεύγονται περιττές αλλαγές και να εξασφαλίζεται η διαθεσιμότητα της ιδανικής σχέσης για ισχυρή επιβράδυνση στην έξοδο της στροφής.