Με την παραγωγή και τις πωλήσεις αυτοκινήτων να έχουν σταματήσει πρακτικά σε όλη την Ευρώπη, αλλά και σε άλλες περιοχές ανά την υφήλιο, οι οικονομικές επιπτώσεις του COVID-19  – και στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας – είναι σοβαρές.

Ads

Από τη μια, οι εργαζόμενοι που δεν εργάζονται βλέπουν το εισόδημά τους να μειώνεται καθώς τα (προσωρινά) επιδόματα που λαμβάνουν είναι χαμηλότερα – και ορισμένες φορές σημαντικά χαμηλότερα – από τους μισθούς τους. Ταυτόχρονα, τα μηνιαία τους έξοδα (ενοίκιο, ρεύμα, αποπληρωμές στεγαστικών και άλλων δανείων) παραμένουν αμετάβλητα.

Από την άλλη χωρίς έσοδα, πολλοί κατασκευαστές οχημάτων και προμηθευτές υποσυστημάτων θα αντιμετωπίσουν σημαντικά προβλήματα ρευστότητας τόσο βραχυπρόθεσμα, όσο και μεσοπρόθεσμα. Η ρευστότητα ποικίλει ανά κατασκευαστή, αλλά αρκετές εταιρείες θα μπορούσαν σε λίγους μήνες να αντιμετωπίσουν προβλήματα.

Συρρίκνωση αγοράς και υποβάθμιση
Υπό αυτές τις συνθήκες η πτώση της αγοράς τους αυτοκινήτου είναι αναπόφευκτη. Το ερώτημα είναι τί διαστάσεις θα έχει. Σύμφωνα, λοιπόν, με τη γνωστή μας Moody’s η μείωση αυτή τους προσεχείς μήνες θα είναι σημαντική, ειδικά στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική. Ο γνωστός οίκος αξιολόγησης προβλέπει, μάλιστα, ότι η παγκόσμια ζήτηση θα μειωθεί κατά 14% το 2020, ενώ το δεύτερο τρίμηνο του έτους η μείωση θα μπορούσε να φτάσει περίπου το 30%.

Ads

Η Moody’s όμως δεν έμεινε μόνο σε εκτιμήσεις, αλλά προχώρησε σε αυτό που ξέρει καλά να κάνει: ήδη υποβάθμισε την BMW, με αποτέλεσμα η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία με το καλύτερο πιστωτικό προφίλ να βρεθεί ένα επίπεδο κάτω, στο A2, ενώ ακολούθησε η Ford, που έπεσε στο Ba2, και οι Ιάπωνες. Έτσι, η Toyota, η οποία είχε το ισχυρότερο πιστωτικό προφίλ στην αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας, βρέθηκε από το A1 στο Aa3, ενώ η Honda υποβαθμίστηκε στο A3 από το A2. Σημειώστε, δε, ότι ενώ γράφονται αυτές οι γραμμές, αρκετοί άλλοι μεγάλοι κατασκευαστές βρίσκονται στη φάση της επανεξέτασης. Ο λόγος για τις General Motors, Daimler, Jaguar Land Rover, PSA Group, Renault, Volkswagen, Volvo Cars και McLaren Holdings.

Και ενώ στη Γαλλία ακούγονται σενάρια για κρατική στήριξη (αφού κράτος κατέχει σημαντικό μερίδιο των μετοχών των PSA και Renault), ο επικεφαλής πωλήσεων της VW, Juergen Stackmann, δήλωσε ότι αναμένει «εξομάλυνση» της κατάστασης το καλοκαίρι, σημειώνοντας ότι παρόλο που ο κορωνοϊός δεν θα έχει εξαφανιστεί εντελώς μέχρι τότε, τα εργοστάσια θα πρέπει να ανοίξουν, αφού κατά τη γνώμη του η κοινωνία και η οικονομία δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν ένα κλείσιμο που θα διαρκέσει περισσότερο. Ήδη, κύκλοι της γερμανικής εταιρίας δεν απέκλειαν το ενδεχόμενο απολύσεων, εφόσον αυτή η κατάσταση κρατήσει καιρό, καθώς τα εβδομαδιαία έξοδα του γκρουπ υπερβαίνουν τα 2,0 δις ευρώ.

Φωτογραφίες και περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να δείτε εδώ

Η θέση των Ευρωπαίων
“Είναι σαφές ότι αυτή είναι η χειρότερη κρίση που έχει ποτέ επηρεάσει την αυτοκινητοβιομηχανία”, δήλωσε ο Eric-Mark Huitema, Γενικός Διευθυντής της Ένωσης Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιομηχανιών (ACEA). “Καθώς όλα τα εργοστάσια βρίσκονται σε αδιέξοδο και το δίκτυο λιανικού εμπορίου επί της ουσίας κλείνει, διακυβεύονται πλέον οι θέσεις εργασίας περίπου 14 εκατομμυρίων Ευρωπαίων. Καλούμε για ισχυρές και συντονισμένες δράσεις σε εθνικό και κοινοτικό επίπεδο για την παροχή άμεσης υποστήριξης ρευστότητας στις εταιρείες αυτοκινήτων, στους προμηθευτές τους και στους αντιπροσώπους τους».

Τα πράγματα λοιπόν δεν είναι τόσο απλά, καθώς μιλάμε για τον τομέα της οικονομίας που αντιπροσωπεύει το 7% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ με προϊόντα που αποδίδουν φόρους ύψους 428 δις ευρώ! Υπό το φόβο, λοιπόν, του μετά ο Huitema ζήτησε τη λήψη μέτρων α) για την αποφυγή αμετάκλητων και θεμελιωδών ζημιών στον τομέα με μόνιμη απώλεια θέσεων εργασίας και β) για την προετοιμασία της ανάκαμψης της αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία θα συμβάλει καθοριστικά στην επιτάχυνση της ανάκαμψης της ευρωπαϊκής οικονομίας γενικότερα.

Ο Huitema ζήτησε επίσης «…να διατηρηθεί η παραγωγή και η προμήθεια ανταλλακτικών, καθώς και τα δίκτυα εξυπηρέτησης οχημάτων. Αυτό είναι απαραίτητο όχι μόνο για τη διατήρηση ζωτικής σημασίας υλικοτεχνικής υποδομής, αλλά και για το έργο των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης όπως τα ασθενοφόρα, οι πυροσβέστες, οι υπηρεσίες επιβολής του νόμου, οι ανθρωπιστικές οργανώσεις και άλλες δημόσιες (ιατρικές) υπηρεσίες.»

Ενώ σε επίσημη επιστολή του ACEA προς την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen σημειώνεται η ανάγκη της μετάθεσης του χρόνου εφαρμογής μιας σειράς νομοθετημάτων, κατά κύριο λόγο αυτών που αφορούν τη συμμόρφωση με τα πρότυπα εκπομπών ρύπων, καθώς αυτή τη στιγμή δεν είναι κλειστά μόνο τα εργοστάσια, αλλά και τα ερευνητικά κέντρα.

Πηγή: ΕΘΝΟΣ