Δύο πρόσφατες αλλαγές στη νομοθεσία μπορεί να σημαίνουν πολλά για το ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ελλάδα. Τουλάχιστον αυτό πιστεύουν οι άνθρωποι του Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων που οργάνωσαν και σχετική συνέντευξη τύπου. Του Νίκου Λουπάκη

Ads

 
Η αλήθεια είναι ότι μαθαίνοντας τον αριθμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν σήμερα στη χώρα μας (12 έως 15 – και αυτά παλιάς τεχνολογίας) δεν μπορείς να νιώσεις και μεγάλη χαρά. Ωστόσο η κατάργηση του φόρου πολυτελείας που προβλέπεται στην τροποποίηση της περίπτωσης α της παραγράφου 3 του άρθρου 17 του Ν.3833/2010 δημιουργείται σίγουρα ένα άλλο τοπίο, καθώς τα διαφόρων τύπων ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα έφταναν – μέχρι σήμερα – να επιβαρύνονται με φόρους της τάξης των 20.000 ευρώ και ουσιαστικά να τίθενται εκτός αγοράς.

Σημειώνουμε ότι το ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο. με υπόμνημά του, εισηγήθηκε την αποσαφήνιση του όρου «ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα» προκειμένου να αποφευχθούν αμφισβητήσεις κατά την εφαρμογή της απαλλαγής και να εξασφαλισθεί η διάδοση στη χώρα μας όλων των τεχνολογιών ηλεκτροκίνησης των αυτοκινήτων όπως αυτές διαμορφώθηκαν παγκοσμίως από την τεχνολογική εξέλιξη και καταγράφονται στο πόρισμα της Επιτροπής ΥΠΕΚΑ/ΓΓΕΚΑ/Δ6/21612/20.09.2011 για τη διερεύνηση των τρόπων ανάπτυξης και διείσδυσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην Ελλάδα. Οι τεχνολογίες αυτές είναι:

  • Ηλεκτροκίνητα Οχήματα με Συσσωρευτές, δηλ. Μπαταρίες – πρόκειται για τα 100% ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κινούνται εκπέμποντας μηδενικούς ρύπους (Battery Electric Vehicles – BEV). Σε αυτήν την κατηγορία υπάγονται τα Mitsubishi i-MiEV/Citroen C-Zero/Peugeot iOn, Nissan Leaf, Renault ZOE, Smart ED κ.ά.
  • Ηλεκτροκίνητα Οχήματα με Συσσωρευτές και Μονάδα Επέκτασης της Αυτονομίας, δηλαδή με κάποιο κινητήρα εσωτερικής καύσης που κινεί κάποια γεννήτρια που παράγει το απαραίτητο για την κίνηση του αυτοκινήτου ρεύμα όταν αδειάσουν οι μπαταρίες (Extended Range Electric Vehicles – EREV). Χαρακτηριστικός εκπρόσωπος του είδους: Opel Ampera/Chevrolet Volt, που ταυτοχρόνως όμως εντάσσεται και στην κατηγορία των PHEV (βλ. αμέσως παρακάτω). Επίσης σε αυτή την κατηγορία εντάσσεται και το BMW i3, που εκτός από την καθαρώς ηλεκτρική έκδοση διατίθεται και με μονάδα επέκτασης αυτονομίας.
  • Επαναφορτιζόμενα από το ηλεκτρικό δίκτυο Υβριδικά Ηλεκτροκίνητα Οχήματα (Plug-in Hybrid Electric Vehicles – PHEV). – Πρόκειται για τα υβριδικά αυτοκίνητα που μπορούν όμως να κινηθούν για κάποια χιλιόμετρα και μόνο με τον ηλεκτροκινητήρα τους, όπως το Toyota Prius Plug-in
  • Ηλεκτροκίνητα Οχήματα με Ενεργειακά Στοιχεία Υδρογόνου (Fuel Cell Electric Vehicles – FCEV). Στην περίπτωση αυτή έχουμε κατανάλωση υδρογόνου και καυσαέρια που αποτελούνται από υδρατμούς, δηλαδή… νερό. Σε αυτήν την κατηγορία συναντάμε ουσιαστικά το εξής ένα μοντέλο: Honda FCX, που ούτως ή άλλως δεν διατίθεται ευρέως προς πώληση, αλλά μόνο με την μορφή.

Η κατάργηση του φόρου πολυτελείας θα μπορούσε να οδηγήσει σε πτώση της τιμής ενός αμιγώς ηλεκτροκίνητου οχήματος όπως το Mitsubishi i-MiEV, από τα περίπου 38.000 ευρώ που κοστίζει σήμερα, σε επίπεδα κάτω των 30.000 ευρώ, ενώ το «επαναφορτιζόμενο» υβριδικό Opel Ampera που μέχρι πρότινος κόστιζε 62.000 ευρώ τώρα θα πωλείται έναντι 49.000 ευρώ.

Ads

Βεβαίως, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να κοστίζουν αισθητά ακριβότερα από τα αντίστοιχα συμβατικά, ωστόσο το όφελος από το μειωμένο κόστος κίνησης μπορεί να τα καταστήσει συμφέροντα σε περιπτώσεις εταιρικών στόλων.

Η επόμενη αλλαγή της νομοθεσίας που αφορά την ηλεκτροκίνηση έχει να κάνει με την απελευθέρωση της εγκατάστασης κοινόχρηστων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε δημόσιους χώρους.
Στο σχετικό δελτίο τύπου αναφέρονται τα εξής:

«Στις 15/1/2014 ψηφίστηκε ο νόμος του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων με τίτλο «Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων και άλλες διατάξεις» με το άρθρο 15 του οποίου αντικαθίσταται η παράγραφος 7 του άρθρου 114 του ν. 4070/2012 και θεσπίζεται η δυνατότητα εγκατάστασης κοινόχρηστων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα πρατήρια παροχής καυσίμων και ενέργειας, στους στεγασμένους και υπαίθριους χώρους στάθμευσης, στα συνεργεία αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών και στια ΚΤΕΟ.

Προβλέπεται η εντός εξαμήνου έκδοση απόφασης των Υπουργών Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με την οποία θα καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και οι τεχνικές προδιαγραφές.

Το άρθρο 15 έγινε δεκτό με ευρύτατη πλειοψηφία αφού εκτός από τα κόμματα της συγκυβέρνησης το υπερψήφισαν και σχεδόν όλα τα κόμματα της μείζονος και ελάσσονος αντιπολίτευσης.»
Μένει τώρα να δούμε με ποιον ρυθμό θα ρυθμιστούν όλες εκείνες οι τεχνικές λεπτομέρειες με τις οποίες θα δούμε να εγκαθίστανται και στη χώρα μας φορτιστές, δίνοντας λύση και στο πρόβλημα της επαναφόρτισης των οχημάτων μηδενικών ρύπων.