Είναι αναμφισβήτητα ένα από τα δημοφιλέστερα μοντέλα στην ιστορία του αυτοκινήτου, που με περισσότερα από 44 εκατομμύρια πωλήσεις σε 150 χώρες, κατάφερε να δημιουργήσει αναρίθμητους φίλους ανά την υφήλιο, που υποκλίνονται στην αξιοπιστία της, αλλά και ουκ ολίγους εχθρούς που ποτέ δεν συμπάθησαν την «ιαπωνική» οδική συμπεριφορά της. Η Toyota Corolla κλείνει φέτος τα 50 χρόνια παρουσίας στο αυτοκινητικό στερέωμα, έχοντας μετεξελιχθεί σε ένα όχημα που πρακτικά δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό, ενώ διατηρεί πάντα τη σφραγίδα της αξιοπιστίας χάρη στην οποία κατέκτησε την παγκόσμια αγορά. Γράφει ο Νίκος Λουπάκης

Ads

Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα αυτοκίνητα που φτιάχτηκαν ποτέ. Επί δεκαετίες ο ειδικός τύπος, οι δημοσιογράφοι που ασχολούνται με το ρεπορτάζ αυτοκινήτου, δεν ήθελαν να βλέπουν μπροστά τους την Corolla, όπως άλλωστε και τα περισσότερα ιαπωνικά μοντέλα για έναν κυρίως λόγο: την οδική τους συμπεριφορά, που απείχε σημαντικά από τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Σε δεύτερο πλάνο έμπαιναν ζητήματα όπως η εμφάνιση, κάτι που όμως δεν παύει να είναι και θέμα υποκειμενικό, αλλά και η αίσθηση πολυτέλειας στο εσωτερικό.

Από την άλλη μεριά, οι πωλήσεις επέμεναν να αγνοούν τις όποιες δημοσιογραφικές κριτικές με αποτέλεσμα η Corolla να καταρρίπτει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, γεμίζοντας τους δρόμους – και της Ελλάδας – χάρη σε δύο βασικά προσόντα της: το πρώτο ήταν η αξιοπιστία και το δεύτερο η οικονομία. Αυτά τα στοιχεία χαρακτήριζαν και τα υπόλοιπα μοντέλα της Toyota και αυτά ήταν που επέτρεψαν σε αυτή τη μεγάλη ιαπωνική εταιρία να αναδειχθεί στη Νο 1 αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου, έχοντας εκτοπίσει την πάλαι ποτέ κραταιά General Motors.

Και η Corolla του σήμερα; Πολύ καλή ερώτηση. Έχοντας «θάψει» κατά καιρούς, παλιότερους είναι η αλήθεια, σε διάφορα συγκριτικά τεστ αυτό το μικρομεσαίο Toyota, δεν μπορώ παρά να υποκλιθώ στα τεράστια βήματα προόδου που πραγματοποίησε. Και είναι αλήθεια πως σήμερα αντιπαρατίθεται πλέον με άλλες αξιώσεις απέναντι στον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό. Όπως επίσης είναι αλήθεια πως σήμερα δεν θα απέκλεια, τουλάχιστον με βάση τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, την αγορά μιας Corolla (συμπεριλαμβανομένου και του 5θυρου Auris, καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Corolla υπήρξε επί χρόνια και 5θυρη), εφ’ όσον φυσικά με κάλυπτε η αισθητική της – και η τιμή της βεβαίως…

Ads

Ακολουθούν στη συνέχεια εκτεταμένα αποσπάσματα από το ιστορικό του μοντέλου, όπως το λάβαμε από την εταιρία, καθώς περιέχει αρκετές ενδιαφέρουσες πληροφορίες, αλλά και σχετικό φωτογραφικό υλικό.
Το πρώτο Toyota Corolla λανσαρίστηκε την Ιαπωνία το 1966. Το Corolla που κυκλοφόρησε σε δύο τύπους αμαξώματος (δίθυρο & τετράθυρο sedan και δίθυρο station wagon), σχεδιάστηκε για να είναι ένα ‘λαϊκό αυτοκίνητο’, όμως η ανώτερη ποιότητα κατασκευής και ο πλούσιος εξοπλισμός του ήταν στοιχεία που σπάνια συναντούσες στη συγκεκριμένη κατηγορία.

Το όνομα “Corolla” – Λατινικής προέλευσης από τη φράση ‘crown of flowers’ (στέμμα λουλουδιών) – επιλέχθηκε με την ελπίδα το όχημα να ανθίσει στην αγορά του αυτοκινήτου. Και ακριβώς αυτό συνέβη: μέσα σε τρία χρόνια, η πρώτη γενιά Corolla έγινε Νο1 σε πωλήσεις στην Ιαπωνία, και οι πωλήσεις γρήγορα επεκτάθηκαν σε άλλες χώρες σε όλο τον κόσμο.

Παραγωγή 44 εκατομμυρίων μονάδων σε 16 εργοστάσια σε όλο τον κόσμο

Το Νοέμβριο του 1966, η Toyota άνοιξε ένα νέο εργοστάσιο στην Takaoka, επαρχία Aichi, αφιερωμένο αποκλειστικά στην παραγωγή Corolla. Δύο χρόνια αργότερα, με σκοπό να προσφέρει οχήματα ειδικά για κάθε περιοχή, ξεκίνησε η παραγωγή σε Αυστραλία και Μαλαισία.

Από το 1965 μέχρι το 1968, η Toyota υπερδιπλασίασε τη συνολική ετήσια παραγωγή της από 480.000 σε 1,1 εκατομμύρια οχήματα, απόδειξη της σημαντικής συμβολής του Corolla στην ανάπτυξη της εταιρίας.
Στην Ευρώπη, το Corolla λανσαρίστηκε τον Απρίλιο του 1967. Η Ευρωπαϊκή παραγωγή στην Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) στο Sakarya, Τουρκία, ξεκίνησε με την 7η γενιά του μοντέλου το 1994, συνεχίστηκε με την 8η και 9η γενιά και μετά επέστρεψε στην TMMT με την 11η γενιά Corolla το 2013.

Οι εξαγωγές του Corolla στη Β. Αμερική ξεκίνησαν το 1968, και η άμεση επιτυχία των πωλήσεων εκεί βοήθησε τις συνολικές αθροιστικές πωλήσεις του αυτοκινήτου να φτάσουν το 1 εκατομμύριο μόλις τέσσερα χρόνια μετά το λανσάρισμα.

Το 1997, το Corolla έγινε παγκόσμιο best-seller, με τις παγκόσμιες αθροιστικές πωλήσεις να ξεπερνούν τα 22,65 εκατομμύρια μονάδες. Μέχρι το 2013, το Corolla είχε ήδη πουλήσει 40 εκατομμύρια οχήματα σε όλο τον κόσμο.

Με παραγωγή σε 16 εργοστάσια σε όλο τον κόσμο, έχουν πουληθεί μέχρι σήμερα πάνω από 44 εκατομμύρια μονάδες, με αποτέλεσμα το ένα στα πέντε οχήματα που έχει πουλήσει η Toyota στην 79χρονη ιστορία της να είναι ένα Corolla. Πάνω από ένα εκατομμύριο οχήματα πωλούνται κάθε χρόνο από το 2002. Πέρσι, πωλούνταν συνολικά 3.670 Corolla κάθε μέρα σε πάνω από 150 χώρες και περιοχές.

1η Γενιά Corolla (1966-1970)

image

Το 1966 γεννήθηκε η πρώτη Corolla που υιοθετούσε πολλές νέες τεχνολογίες, πρωτοφανείς στην Ιαπωνική αγορά, όπως ανάρτηση με γόνατα  MacPherson και κιβώτιο τεσσάρων σχέσεων. Η γκάμα του μοντέλου αποτελείτο από ένα δίθυρο sedan, ένα 4θυρο sedan και ένα δίθυρο station wagon. Υπεύθυνος εξέλιξης ο Tatsuo Hasegawa. 

2η Γενιά Corolla (1970-1974)

image

Το νέο μοντέλο σχεδιάστηκε σαν ένα ‘εντελώς νέο  Corolla’. Το 1972, η γκάμα επεκτάθηκε σε τέσσερις τύπους αμαξώματος με το λανσάρισμα ενός coupe. Με το διάσημο κινητήρα 2T-G, το Corolla Levin αποδείχτηκε η επιλογή των εραστών των σπορ αυτοκινήτων.

3η Γενιά Corolla (1974-1979)

image

Το 1974 ήταν μία απαιτητική χρονιά για την επόμενη γενιά Corolla. Αυστηροί κανόνες εκπομπών ρύπων απαιτούσαν ειδική εξέλιξη του κινητήρα και του συστήματος εξαγωγής για να μπορέσει το νέο μοντέλο να λάβει έγκριση τύπου. Η Toyota υπήρξε πρωτοπόρος στη εξέλιξη των καταλυτικών μετατροπέων που εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται ακόμα και σήμερα.

4η Γενιά Corolla (1979-1983)

image

1979, και μετά από μία ακόμα πετρελαϊκή κρίση, η Ιαπωνική οικονομία φαίνεται να βρίσκεται σε ανάκαμψη. Μέσα σε αυτό το κλίμα ανανεωμένης αισιοδοξίας, έκανε την εμφάνισή της στην παγκόσμια σκηνή η τέταρτη γενιά Corolla. Καθώς η αεροδυναμική έπαιζε καθοριστικό ρόλο στη σχεδίαση ενός οχήματος, το νέο Corolla θα περνούσε πάνω από 400 ώρες στην αεροδυναμική σήραγγα. Πίσω από την εξωτερική επιφάνεια, τα επίπεδα άνεσης και ευστάθειας βελτιώθηκαν με μία νέα ανάρτηση 4 συνδέσμων, ενώ σαν απάντηση  στις νέες περιβαλλοντικές πιέσεις, λανσαρίστηκε ένας νέος κινητήρας 1.8 diesel.

5η Γενιά Corolla (1983-1987)

image

Ο επικεφαλής εξέλιξης Fumio Agetsuma ξεκίνησε την 5η γενιά Corolla σαν ένα εξαιρετικά καινοτόμο μοντέλο, λέγοντας ότι έπρεπε να είναι επαναστατικό όπως το πρώτο Corolla. Ήταν η πρώτη Corolla που σχεδιάστηκε και μελετήθηκε με τη βοήθεια υπολογιστή.

6η Γενιά Corolla (1987-1991)

image

1987 και η βασική λέξη στην εξέλιξη του νέου Corolla ήταν η ‘ποιότητα’: τόσο στην αίσθηση που απέπνεε το αυτοκίνητο όσο και στο πώς ένιωθαν οι ιδιοκτήτες του. Προτάθηκαν πάνω από 2.000 βελτιώσεις  ενώ 100+ κατασκευαστές εξαρτημάτων βελτίωσαν τη λειτουργικότητα όλων των περιοχών του αυτοκινήτου – από τη μείωση θορύβων μέχρι τη χρήση μαλακών υλικών στο ταμπλό και τα χειριστήρια.

7η Γενιά Corolla (1991-1995)

image

Το 1991 σηματοδότησε το λανσάρισμα της 7ης γενιάς Corolla. Η εξέλιξή της επικεντρώθηκε σε τρεις βασικούς τομείς: στυλ στη σχεδίαση, οδηγικές επιδόσεις και ασφάλεια και αξιοπιστία.

8η Γενιά Corolla (1995-2000)

image

Το 1995 ήταν μία εποχή περιβαλλοντικών και οικονομικών ανησυχιών, πόσο μάλλον για τους υπεύθυνους εξέλιξης της 8ης γενιάς Corolla. Με μία υποτονική οικονομία στη χώρα παραγωγής, η ομάδα εξέλιξης άρχισε να φτιάχνει ένα νέο μοντέλο όπως το ζήτησαν οι καταναλωτές: κάποιο που θα μείωνε τις επιπτώσεις στον πλανήτη και θα ήταν πιο αποδοτικό και οικονομικό στην απόκτηση και συντήρησή του.

9η Γενιά Corolla (2000-2006)

image

Το 2000 έφερε μαζί του το λανσάρισμα της 9ης γενιάς Corolla σχεδιασμένου στην Ευρώπη για πρώτη φορά.  Έχοντας επωμισθεί την ευθύνη να σπάσει τους δεσμούς με το παρελθόν και να εγκαινιάσει νέα πρότυπα για τον 21ο αιώνα, τα νέο μοντέλο σχεδιάστηκε εξ αρχής με γνώμονα την προσιτότητα.

10η Γενιά Corolla (2006-2013)

image

Με το λανσάρισμα τις 10ης γενιάς εμφανίστηκε μία νέα σχεδιαστική τάση. Ο υπεύθυνος εξέλιξης, Soichiro Okudaira, δημιούργησε ένα νέο μοντέλο με παγκόσμια προοπτική και κλίμακα. Οι μηχανικοί βασίστηκαν στον ‘κανόνα των 5 λεπτών εμπειρίας’, όπου οι πελάτες θα αναγνώριζαν την ποιότητα του νέου μοντέλου μέσα στο 5 πρώτα λεπτά οδήγησης.

11η Γενιά Corolla (από το 2013)

image

Kύρια χαρακτηριστικά της πιο πρόσφατης  γενιάς Corolla ήταν η μεγαλύτερη πολυτέλεια εξωτερικού, η έμφαση στην αντιληπτή ποιότητα και τα υψηλότερα επίπεδα τεχνολογίας και εξοπλισμού ασφάλειας.