Η τεχνολογία τρέχει με ασύλληπτες ταχύτητες και η αυτοκινητοβιομηχανία έχει πραγματοποιήσει άλματα τον τελευταίο μισό αιώνα. Ο ίδιος αριθμός αυτοκινήτων που κατασκευαζόταν σε μια μέρα τώρα παράγεται σε 3 μόνο λεπτά. Ενώ αν κάποτε χρειάζονταν δύο χρόνια της αναμονής για ένα Seat 600, σήμερα μπορείτε να αγοράσετε ένα αυτοκίνητο σε 10 λεπτά και με 5 κλικ του ποντικιού του υπολογιστή σας. Όλα αυτά, μπορείτε να τα δείτε σε ένα βίντεο 60 δευτερολέπτων που ετοίμασε η Seat.
 
Από τις ασπρόμαυρες εικόνες περάσαμε στο βίντεο υψηλής ευκρίνειας HD 4K, από το φαξ στο e-mail και από τους δίσκους βινυλίου στα mp3. Η κοινωνία άλλαξε ριζικά, αλλά με ποιο τρόπο άλλαξε η αυτοκινητοβιομηχανία; Ας δούμε πώς αυτό αντανακλάται στο παράδειγμα της Seat.
 
Από το μολύβι και τη γόμα στην εικονική πραγματικότητα: ένα μοντέρνο κέντρο σχεδίασης και εξέλιξης δεν μοιάζει με αυτά της δεκαετίας του ’60 και του ’70. Οι χάρακες, οι γόμες και τα μεγάλα σχεδιαστήρια με τους τεράστιους σωρούς σχεδίων έδωσαν τη θέση τους σε tablets, γυαλιά εικονικής πραγματικότητας και επιπλέουσες οθόνες. “Χάρη στην εικονική πραγματικότητα, σήμερα τα σχέδια μπορούν να επικυρωθούν 90% χωρίς να χρειάζεται να μοντελοποιούνται εξαρτήματα αυτοκινήτων”, λέει ο Manel Garcés, ο οποίος είναι υπεύθυνος για τις διαδικασίες απεικόνισης και ψηφιακού σχεδιασμού στη SEAT.
 
Από τα 5 στα 2.400 αυτοκίνητα ημερησίως: όταν η SEAT άνοιξε το πρώτο εργοστάσιο στη Zona Franca το 1950, η ημερήσια παραγωγή ήταν 5 αυτοκίνητα. Σήμερα, το εργοστάσιο Martorell παράγει πάνω από 2.300 «κομμάτια» καθημερινά, πράγμα που σημαίνει ότι χρειάζονται μόνο 3 λεπτά για να κατασκευαστεί ο ίδιος αριθμός αυτοκινήτων! Αυτή η εξέλιξη κατέστησε δυνατή την τοποθέτηση ολόκληρης της χώρας σε τροχούς. Στη δεκαετία του ’50, στην Ισπανία υπήρχαν 3,1 αυτοκίνητα ανά 1.000 άτομα σε σύγκριση με τα σημερινά 480.

Ads

image

image

image

Ads

 
Από τη χειρωνακτική εργασία στα 2.000 ρομπότ: στην αρχή, τα ρομπότ ανήκαν στο χώρο της επιστημονικής φαντασίας. Στη δεκαετία του ’60 και του ’70, τα αυτοκίνητα βάφονταν εντελώς με το χέρι, ενώ σήμερα, 84 ρομπότ εφαρμόζουν λεπτές στρώσεις χρώματος σε ένα θάλαμο ψεκασμού και ένας τελευταίας γενιάς σαρωτής ελέγχει ότι η επιφάνεια είναι ομαλή μέσα σε 43 δευτερόλεπτα. Μια τεχνολογική κούρσα υλοποιείται από περισσότερα από 2.000 ρομπότ στο μεταλλουργικό τμήμα του εργοστασίου και τα 125 αυτόνομα ρομπότ στα τμήματα συναρμολόγησης 9 και 10. Όλα αυτά συνυπάρχουν καθημερινά με τους περισσότερους από 7.000 εργαζόμενους στο εργοστάσιο Martorell.


 
Από την εργασία σε θερμότητα 40 βαθμών σε ένα βιομηχανικό avatar: χωρίς κλιματισμό, σε 40 βαθμούς θερμοκρασία το καλοκαίρι δούλευε το εργοστάσιο πριν από μισό αιώνα. Σήμερα, τα εργοστάσια είναι εξοπλισμένα με κλιματισμό για να διατηρούν σταθερή τη θερμοκρασία, ενώ διαθέτουν εξελιγμένη εργονομία στους χώρους εργασίας για την πρόληψη τραυματισμών. Για παράδειγμα, δημιουργούνται βιομηχανικά avatar (είδωλα) στο κέντρο υγείας και αποκατάστασης CARS του Martorell, το οποίο προσομοιώνει τις κινήσεις των εργαζομένων με τη χρήση εικονικής πραγματικότητας, προκειμένου να βελτιώνεται η εργονομία των σταθμών εργασίας.
 
Από τη Μπογκοτά στο Σίδνεϋ: η εξαγωγή αυτοκινήτων το 1965 ήταν κάτι ανήκουστο για τη Seat. Σε μια συμβολική κίνηση, αρκετά αεροσκάφη φορτώθηκαν με διάφορα μοντέλα της μάρκας και στάλθηκαν στην Κολομβία. Μόνο το 1983 οι εξαγωγές έγιναν πιο συνεπείς, με την εξαγωγή του Ronda στις Κάτω Χώρες. Το 2018, η SEAT εξήγαγε το 80% των 474.300 αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν στο Martorell. Αν τα βάζαμε στη σειρά θα ένωνων τη Βαρκελώνη με το Σίδνεϋ.