Σύμφωνα με σχετική μελέτη, το 40% του κόστους ενός σύγχρονου αυτοκινήτου έχει να κάνει με τα διάφορα ηλεκτρονικά συστήματα με τα οποία είναι εφοδιασμένο. Το ενδιαφέρον είναι ότι το ποσοστό αυτό, στις αρχές του αιώνα που διανύουμε δεν ξεπερνούσε το 18%!

Ads

Η αλήθεια είναι ότι όποιος παρακολουθούσε τις τεχνολογικές και επιστημονικές εξελίξεις και έβλεπε μακριά, μπορούσε να αντιληφθεί, ακόμα και τη δεκαετία του 1980, ότι βαδίζουμε προς μία κατάσταση κυριαρχίας της μικροηλεκτρονικής τεχνολογίας επί του αντικειμένου του πόθου που ονομάζεται αυτοκίνητο. Σχετική μελέτη του οργανισμού Deloitte, που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα ήρθε απλώς να προσδιορίσει το μέγεθος αυτής της κυριαρχίας με όρους οικονομικούς. Και το 40% είναι ομολογουμένως ένα άκρως εντυπωσιακό ποσοστό, πολύ περισσότερο που αυτό προκύπτει με δεδομένο ότι το κόστος των μικροτσίπ έχει μικρύνει σημαντικά σε σχέση με προηγούμενες δεκαετίες.

Σύμφωνα με την παραπάνω μελέτη, το 1970, το μερίδιο των ηλεκτρονικών συστημάτων στο κόστος των αυτοκινήτων δεν ξεπερνούσε το 5%. Στη δεκαετία του ογδόντα, όταν ξεκίνησε η μαζική εισαγωγή της ηλεκτρονικού ψεκασμού καυσίμου, το μερίδιο αυτό ξεπέρασε το 10%, ενώ στις αρχές του αιώνα, με τη διάδοση αερόσακων, ABS και συστημάτων σταθεροποίησης, ήταν ήδη 22%. Ενώ τώρα φτάσαμε στο σημείο που τα ηλεκτρονικά συστήματα αντιπροσωπεύουν το 40% του κόστους των αυτοκινήτων!

Δείτε φωτογραφίες κάνοντας κλικ εδώ

Ads

Μεγαλύτερης ή μικρότερης ισχύος ηλεκτρονικοί υπολογιστές ρυθμίζουν από τις πιο απλές μέχρι τις πιο σύνθετες λειτουργίες ενός αυτοκινήτου: Από τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα συστήματα τροφοδοσίας, μέχρι το αθώο trip computer και από τους προβολείς που αλλάζουν αυτόματα σε μεσαία/μεγάλη σκάλα μέχρι τα συστήματα ανίχνευσης κόπωσης. Για να μην αρχίσουμε να δημιουργούμε μια λίστα με όλα τα προηγμένα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης, όπως το αυτόματο φρενάρισμα εκτάκτου ανάγκης, την υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, το ενεργό/ευφυές cruise control, αλλά και τη λειτουργία των αερόσακων, του ABS και του ESP, που είναι εδώ και πολλά χρόνια στάνταρ, ακόμα και στα πιο φθηνά αυτοκίνητα.

Επίσης, το 85-90% των αυτοκινήτων έχει πίσω αισθητήρες στάθμευσης και αισθητήρες πίεσης ελαστικών και περίπου το 35% των αυτοκινήτων διαθέτει σύστημα παρακολούθησης τυφλού σημείου.

Έχουμε λοιπόν να κάνουμε με ένα απίστευτο πλήθος ηλεκτρονικών. Αυτό εξηγεί και το γεγονός ότι ενώ η τιμή των μικροτσίπ μειώνεται με την πάροδο του χρόνου, τελικά το συνολικό κόστος της παρουσίας τους στο αυτοκίνητο αυξάνεται. Και θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι σύμφωνα με τον νόμο του Μουρ (Γκόρντον Μουρ, συνιδρυτής της Intel) ο αριθμός των τρανζίστορ σε ένα τσιπ υπολογιστή διπλασιάζεται περίπου κάθε δύο χρόνια, με αποτέλεσμα συνέπεια η υπολογιστική ισχύς να γίνεται διαρκώς και φθηνότερη με την πάροδο του χρόνου.

Σύμφωνα, δε, με τις προβλέψεις, το μερίδιο των ηλεκτρονικών συστημάτων στο κόστος των αυτοκινήτων θα αυξηθεί στο 50% έως το 2030. Για παράδειγμα, ενώ ένα σύστημα αυτόνομης οδήγησης δεύτερου επιπέδου λειτουργεί σήμερα με κατά μέσο όρο έξι αισθητήρες, ένα σύστημα για πλήρως αυτόνομη οδήγηση πέμπτου επιπέδου θα έχει σχεδόν 40, μεταξύ των οποίων τουλάχιστον ένα lidar. Παρεμπιπτόντως, οι επεξεργαστές δεν είναι και τόσο ακριβοί, αφού σύμφωνα με τον Deloitte, κοστίζουν τώρα κατά μέσο όρο 475 δολάρια ανά σετ για ένα αυτοκίνητο, ενώ η πρόβλεψη για το 2030 είναι 600 δολάρια.

Δείτε φωτογραφίες κάνοντας κλικ εδώ