Παρά τις μεγάλες δυσκολίες που δημιούργησε η οικονομική κρίση, τελικά το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου κατάφερε να διοργανωθεί, να διεξαχθεί και να ολοκληρωθεί με επιτυχία. Σύμφωνα με έναν πρώτο απολογισμό, το Φεστιβάλ 2012 έδωσε την αναγκαία πολιτιστική «επιλογή» στο ελληνικό κοινό μέσα από 57 εκδηλώσεις  (8 Ιουνίου-11 Αυγούστου), όπου συνολικά 132.000 θεατές έδωσαν το παρών στους χώρους του Ηρωδείου, της Πειραιώς 260 και της Επιδαύρου.  
 

Ads

Οι διοργανωτές κάνουν λόγο για έναν «ισορροπημένο»  αριθμό σε σχέση με τη φετινή μειωμένη παραγωγή και χώρους διεξαγωγής των εκδηλώσεων.
 
Αναλυτικά σε σύνολο 118 παραστάσεων που περιείχε το πρόγραμμα 26 παραστάσεις είχαν πληρότητα 100% και 30 είχαν πληρότητα μεγαλύτερη από 80%. Οι εισπράξεις ανήλθαν στο ποσό των 2.325.000 ευρώ.
 
Θέατρο
 
Φέτος, το Φεστιβάλ Αθηνών έδωσε έμφαση στους Έλληνες δημιουργούς. Αναλυτικά από τις 25 θεατρικές  παραστάσεις με «ελληνικά χρώματα» ήταν οι  19. Σχεδόν όλες οι παραστάσεις ενθάρρυναν τη συνομιλία του θεάτρου με τις νέες τεχνολογίες, τον κινηματογράφο, τις εικαστικές τέχνες.
 
Οι θεατές του φεστιβάλ είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν σκηνοθέτες που άφησαν τις καλύτερες εντυπώσεις (Katie Mitchell, David Marton, Claudio Tolcachir, Phyllida Lloyd) και να παρακολουθήσουν τις προτάσεις γνώριμών τους σκηνοθετών που συζητήθηκαν (Rodrigo Garcia, Δημήτρης Λιγνάδης, Γιάννης Καλαβριανός, Ομάδα Blitz, Cesaris Grauzinis, Μιχαήλ Μαρμαρινός, Λένα Κιτσοπούλου, Λευτέρης Βογιατζής, Νίκος Μαστοράκης, Σταμάτης Φασουλής, Δημήτρης Καραντζάς).
 
Δέκα παραστάσεις είχαν ως κοινό χαρακτηριστικό τους την, με προσωπικό τρόπο, δραματουργική επεξεργασία ενός  θέματος που ανήκει στις κατηγορίες: μύθου, ιστορικού γεγονότος, μαρτυριών και ποιήματος (Erofili Synopsis, Δον Κιχώτης, Ο Λάμπρος, La commune grecque, Κουαρτέτο Βόυτσεκ, Αθανάσιος Διάκος – Η επιστροφή, Γιοι και Κόρες, Επίδαυρος/Ένα ντοκιμαντέρ, Η επιστροφή του Οδυσσέα,  The rime of the Ancient Mariner). 
 
Δύο σκηνοθέτες ερμήνευσαν με το δικό τους τρόπο τη δεσποινίδα Τζούλια του Αυγούστου Στρίντμπεργκ (Λιγνάδης – Katie Mitchell).
 
Τέσσερα έργα του Αριστοφάνη (Νεφέλες, Ιππής, Εκκλησιάζουσες, Όρνιθες) και δύο τραγωδίες του Σοφοκλή (Οιδίπους Τύραννος, Αντιγόνη) παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Επιδαύρου.
 
Υπήρξαν παραστάσεις που προκάλεσαν έντονες συζητήσεις ανάμεσα στους θεατές και τους κριτικούς (Δον Κιχώτης, Insenso/Όπερα, Αθανάσιος Διάκος – Η επιστροφή, DE KOE – Βρίζοντας το κοινό, Gólgota Ρicnic). Αλλά και προώθησαν το διάλογο για το σύγχρονο θέατρο (Δεσποινίς Ζυλί της Katie Mitchell, Η επιστροφή του Οδυσσέα του David Martοn).
 
Χορός
 
Οι θεατές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν 9 παραστάσεις χορού, από καλλιτέχνες που επέστρεψαν στο φεστιβάλ με καινούργιες προτάσεις (Sasha Waltz, Alain Buffard, Δημήτρης Παπαϊωάννου, Μαριάνα Καβαλλιεράτου) και από άλλους που συμμετείχαν για πρώτη φορά (Ali & Hedi Thabet, Μαρία Γοργία-Αμάγαλμα, Γεωργία Βαρδαρού, Ομάδα ΖΗΤΑ – Ίρις Κάραγιαν, Μπαλέτα της Όπερας του Περμ).
 
Μουσική
 
Στο φετινό φεστιβάλ πραγματοποιήθηκαν 13 συναυλίες που κάλυψαν ένα ευρύτατο φάσμα ειδών μουσικής: τέσσερις συναυλίες συμφωνικής μουσικής, τρεις όπερας και από  μία οπερέτα,  ρεμπέτικου, ελληνικής παραδοσιακής μουσικής, Έλληνων τραγουδοποιών και μελοποιημένης ποίησης.
 
Καλλιτεχνικό γεγονός θεωρείται η συναυλία που διηύθυνε ο Θεόδωρος Κουρεντζής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Αίσθηση προκάλεσαν οι συναυλίες της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Δύο από τις τέσσερις  παραστάσεις της  παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής είχαν  πληρότητα 100%. Γεγονός για την ελληνική μουσική χαρακτηρίστηκε το καινούριο ανέβασμα της οπερέτας «Ο βαφτιστικός» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από την Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει και στη συναυλία του Canto General, του Μίκη Θεοδωράκη που οργάνωσε το Μέγαρο Μουσικής και πραγματοποιήθηκε σε ένα κατάμεστο  Ηρώδειο.     
 
Εικαστικά
 
Στην ενότητα των εικαστικών τεχνών πραγματοποιήθηκαν: το αφιέρωμα στους Θωμαδάκη / Κλωνάρη. Τρεις ατομικές εκθέσεις (Ίντυ Φέργκουσον, Γιάννης Κουνέλλης, Ούγκο Ροντινόνε), δύο  ομαδικές εκθέσεις (Ευρώπη: Κρίση ή Δύση, καθώς και A gathering). Οι εκθέσεις πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και το «ΔΗΜΕΡΓΟΝ»  Ίδρυμα Πολιτισμού και Ανάπτυξης Δασκαλόπουλου, στο Μουσείο Μπενάκη, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και στην Πειραιώς 260.
 
Κινηματογράφος
 
Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών πραγματοποιήθηκε επανάληψη της προβολής του ντοκιμαντέρ του Γιώργου Σκευά «Γυμνά χέρια», ένα ντοκιμαντέρ για το Δημήτρη Μητρόπουλο.