Ένα ταξίδι στα χιόνια από τη μία άκρη του κόσμου ως την άλλη. Σε δάση ή σε πόλεις. Με άμαξα ή με έλκηθρο... Με τρένο, με τραμ ή ακόμα και πεζή... Ελάτε να αφήσουμε τις πατημασιές μας στο αφράτο χιόνι...

Στη Γαλλία, το στρωσε για τα καλά.

Η χιονισμένη αυτλή με τον φράχτη είναι έργο του Claude Monet με τίτλο: «The Magpie». Ολοκληρώθηκε το 1869 και θεωρείται ένα από τα καλύτερα έργα με χιόνι του ζωγράφου. Από την περίοδο που ο Monet  πειραματίστηκε μαζί με τους Alfred Sisley και Camille Pissarro στο «effet de neige» [την εντύπωση του χιονιού] και ζωγράφισε  περίπου 140 χιονισμένα  θέματα.

Αυτό είναι και το μεγαλύτερο σε διαστάσεις. Ο ζωγράφος αιχμαλώτισε μια στιγμή που το χειμωνιάτικο φως έπεφτε κάνοντας σκιά κατά μήκος του φράκτη και η καρακάξα στάθηκε στην πόρτα βάζοντας μια μαύρη κουκίδα  στο λευκό.

Τα τοπία στο χιόνι...

Γερμανία. Walter Moras: Snowy Mill - 1900. Ο Βερολινέζος  εκφραστής του ρεαλισμού, με τα μελαγχολικά τοπία, δείχνει στο χιονισμένο αυτό έργο του, τις ιμπρεσσιονιστικές  του τάσεις...

Δανία. Anders Andersen Lundby: A winter's evening - 1886. Ο ζωγράφος της κρυστάλλινης διαύγειας αγαπάει τις φλογερές ανταύγειες στον παγωμένο ορίζοντα...

Ρωσία. Stepan Kolesnikoff: Snowy landscape - 1948. Ο εκπρόσωπος του ρωσικού ρεαλισμού/νατουραλισμού έχει δώσει εκπληκτικά έργα με σκηνές της καθημερινής ζωής... Εδώ σε ένα αλλόκοσμο σκηνικό  παγωμένου παραμυθιού...

Νορβηγία. Otto Ludvig Sinding: Winter day in Lofoten Bodo. Φρέσκο, αφράτο χιόνι δίπλα στη θάλασσα όπως το είδε ο ζωγράφος  στα Λοφότεν, τα νησιά του παγωμένου Βορρά...

ΗΠΑ. Andrew Wyeth: Farm Pond - 1957. Ένας από τους μεγαλύτερους Αμερικανούς ζωγράφους του 20ου αιώνα που ζωγράφιζε «τη ζωή του» - όπως έλεγε - στην Pennsylvania και το Maine, αποθεώνει το λευκό σε μια σειρά  από χιονισμένες ακουαρέλες...

Το χιόνι στις στέγες...

Γαλλία. Gustave Caillebotte: Rooftops Under Snow - 1878. Ο πρώτος - ίσως - εκπρόσωπος του Νεο-ιμπρεσσιονισμού, ο Caillebotte φτάνει πολλές φορές στα όρια του ρεαλισμού και βάζει τη δική του  φωτογραφική  ματιά στη ζωγραφική του 19ου αιώνα.

Γερμανία. [Wilhelm Heinrich] Otto Dix: Randegg in the snow with ravens - 1935. Ένα δείγμα Εξπρεσσιονισμού από έναν εκπρόσωπο του κινήματος  Neue Sachlichkeit  που γεννήθηκε στα 20s στη Γερμανία ως αντίδραση στον Εξπρεσσιονισμό!

Τα κοράκια που πετούν απειλητικά πάνω από τις χιονισμένες στέγες εκφράζουν μια υπόκωφη αίσθηση φόβου προμηνύοντας αυτό που έρχεται στη Γερμανία...

Καναδάς. Lawren Harris: The Red House - c. 1925.  ‘Ενας από τους πιο διάσημους Καναδούς καλλιτέχνες, ιδρυτικό μέλος της «Ομάδας των Επτά» [Group of Seven], ο Harris αγάπησε ως θέματα τα βουνά, τις λίμνες, τα δέντρα και τα απέδωσε χωρίς περιττά στοιχεία, με το πολύ ιδιαίτερο μινιμαλιστικό, «γλυπτό» του ύφος.

Ιαπωνία. Hasui Kawase: Snow at shiba park- 1931. Εκπρόσωπος της σχολής Shin-hanga, ο Ιάπωνας ζωγράφος απαθανατίζει μια χιονισμένη στιγμή στον Ναό Zojoji στο Πάρκο Shiba του Tokyo.  

Το χιόνι στους δρόμους...

Γαλλία. Norbert Goeneutte: The Boulevard de Clichy under Snow - 1876. Ένα από τα πιο αγαπημένα έργα του ζωγράφου που παρά τις φιλίες με τους ιμπρεσσιονιστές, δεν μπήκε ποτέ στον κύκλο τους. Κράτησε το προσωπικό του ύφος βάζοντας τη δική του σφραγίδα στο χιόνι.

ΗΠΑ. Frederick Hassam: A City Fairyland - 1886. Ένας «ακραίος ιμπρεσσιονιστής» όπως του άρεσε να αποκαλεί τον εαυτό του κι αργότερα ένας από τους περίφημους αμερικανούς «δέκα» [the ten], δημιουργεί ένα ιδιαίτερο τρίγωνο [άνθρωποι - άμαξες - κτίριο ] στο χιόνι.

Σουηδία. Alfred Bergström: Winter Scene - 1899. Τα κάρα στο βάθος, η γυναικεία φιγούρα  αριστερά αλλά ο δημιουργός νοιάζεται κυρίως για το εφέ του φωτός στο χιόνι και το πώς κάνει το λευκό εκτυφλωτικό... Πώς να μην στραφεί στον Ιμπρεσσιονισμό;

Τσεχία. Tavik František Šimon: Charles Bridge in Winter - c. 1900. Με πολύ προσωπικό ύφος, επηρεασμένο από τους γάλλους ιμπρεσσιονιστές  και το γιαπωνέζικο στυλ, ο T. F. Šimon όπως υπογράφει, αγνοήθηκε για χρόνια. Μόλις πρόσφατα άρχισε να αναγνωρίζεται το έργο του.

Δανία. Paul Gustave Fischer: A Street Scene in Winter, Copenhagen - 1900. Μερικές από τις πιο όμορφες  και ζωντανές σκηνές από τους δρόμους πάνω στο γύρισμα του 19ου στον 20ο αιώνα, με βροχή ή με χιόνια, αποτυπώθηκαν στα έργα του Fischer. Ο «ζωγράφος της Κοπεγχάγης» μετά το ταξίδι του στο Παρίσι, έγινε... ζωγράφος των πόλεων.

Οι φιγούρες στο χιόνι...

Ρωσία. Alexei Savrasov: Winter Landscape. Ένα όχι και τόσο γνωστό έργο από τα πολλά σπουδαία έργα του Ρώσου ζωγράφου που έφερε στη ρωσική ζωγραφική το λεγόμενο «λυρικό ύφος τοπίων». Δάσκαλος με μαθητές μεταξύ άλλων τους: Isaac Levitan και Konstantin Korovin. Ολόκληρο κεφάλαιο στην Ιστορία της Τέχνης του 19ου αιώνα.

Λιθουανία. Mstislav Dobuzhinsky: Vilna under the snow. Λιθουανός με ευγενική καταγωγή, ζωγράφος τοπίων, εξπρεσσιονιστής, ένας από τους miriskusniki [της πρωτοποριακής τότε καλλιτεχνικής ομάδας Mir Iskusstva], δημιουργός μοναχικών στιγμών.

Φινλανδία. Pekka Hallonen: Washing on the Ice -1900. Ο ζωγράφος που έλεγε ότι δεν ζωγραφίζει για κανέναν άλλον εκτός από τον εαυτό του και ότι η τέχνη πρέπει να προκαλεί ηρεμία, απαθανάτισε τα τοπία και τους ανθρώπους της πατρίδας του με το δικό  του ύφος.

Αγγλία. John Atkinson Grimshaw: Snow and mist - 1892 - 93. Ένας ζωγράφος που αγαπήθηκε [αργά] για τα ανοιχτά τοπία του, τις βραδινές πόλεις και τα νυχτερινά  λιμάνια του, στην πιο minimal και λευκή στιγμή  του.

Τα ταξίδια στο χιόνι...

Δανία - Peder Mørk Mønsted: Wood in snow - 1915. Άλλος ένας εκφραστής του ρεαλισμού, ζωγράφος τοπίων, αποτυπώνει εδώ μια καθημερινή στιγμή  στο χιόνι...

Πολωνία. Alfred Kowalski-Wierusz: Wolves in pursuit - Εκπρόσωπος της Σχολής του Μονάχου, ένας από τους πιο διάσημους Πολωνούς ζωγράφους του 19ου αιώνα, αγαπήθηκε τόσο για τα ιστορικά έργα του όσο και για τις άγριες σκηνές στο χιόνι  με τα άλογα και τους λύκους, έργα για τα οποία κέρδισε διακρίσεις και βραβεία.

ΗΠΑ. Charles Reiffel: Railway Yards - Winter Evening - 1910. Ο ζωγράφος της California που γύριζε στο San Diego και ζωγράφιζε λόφους, λιβάδια, φάρμες  en plein air. Παράτησε τη λιθογραφία για τη ζωγραφική. Αυτοδίδακτος αν και πέρασε από τη Σχολή του Μονάχου, με τολμηρό ύφος, έγινε εκπρόσωπος της Σχολής Ιμπρεσσιονισμού της Καλιφόρνια.

Αγγλία/ΗΠΑ. Hal Robinson: The Bronxville trolley. O Harry [aka Hal] Robinson αγάπησε εξίσου τα αστικά τοπία και τη φύση, το λάδι και την ακουαρέλα, τον ρεαλισμό και τον εμπρεσσιονισμό, το Λίβερπουλ όπου μεγάλωσε και τη Νέα Υόρκη όπου ζωγράφισε.