Δύο χορευτές απόφοιτοι της Κ.Σ.Ο.Τ. που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και το εξωτερικό γράφουν με αφορμή τις αποκαλύψεις του tvxs.gr για την κατάσταση στη Σχολή και ζητούν από το υπουργείο να πάρει θέση.

Είναι σημαντικό να υπογραμμίσουμε πως η Χριστίνα Μερτζάνη και ο Ευάγγελος Πουλίνας δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και το εξωτερικό και διδάσκουν σε κρατικά θέατρα και είναι ιδρυτές του διεθνούς φεστιβάλ χορού «ένα μικρό βήμα» . Ο Ευάγγελος είναι μέλος του διδακτικού προσωπικού του τμήματος του χορού του Πανεπιστημίου Anton Brückner του Linz και έχει διδάξει σε πολλές ομάδες Κρατικών Θεάτρων και η Χριστίνα επίσης από το 2012, διδάσκει σύγχρονο χορό και partnering σε Κρατικά θέατρα, Ομάδες χορού, επαγγελματικές σχολές χορού και στούντιο σε Γερμανία, Ελβετία, Ολλανδία, Τουρκία, Αυστρία κ.α. Ζητήσαμε και παραθέτουμε παρακάτω τα βιογραφικά τους που επιβεβαιώνουν την εμπειρία τους και εκτός συνόρων.

Οι χορευτές, απόφοιτοι και οι δύο της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης αναφέρονται στις καταγγελίες τόσο της Β. Παπάλη όσο και του σωματείου (ΣΩ.ΧΩ.ΧΟ) και  υπερθεματίζουν σχετικά με το κλίμα τρομοκρατίας και αναξιοκρατίας  που επικρατεί στη σχολή. Είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις καθηγητών που δεν ακολουθούν «τη γραμμή της διεύθυνσης» και αποφασίζουν να διατηρήσουν τα δικά τους πιστεύω σχετικά με την εκπαίδευση, τα οποία «τυγχάνει» να είναι περισσότερο ανθρωποκεντρικά.” σημειώνουν χαρακτηριστικά.

Θυμίζουν δε, πως κατά τη διάρκεια της δικής τους φοίτησης στη σχολή πραγματοποιήθηκε κατάληψη με αφορμή παράνομη αποβολή.

«Να σημειώσουμε πως η μοναδική φορά που “επέστρεψε” συμμαθητής μας στην σχολή- μετά από την άδικη κατά εμάς τους τότε σπουδαστές αποβολή του από τη διεύθυνση - ήταν όταν το έτος μας έκανε Κατάληψη στην Κ.Σ.Ο.Τ διεκδικώντας να γυρίσει πίσω ο συμμαθητής μας. Την κατάληψη αυτή  στήριξαν όλα τα έτη (το 2004 που έγινε η κατάληψη, ήμασταν τελειόφοιτοι). Ο συμμαθητής μας επέστρεψε, και αυτή την στιγμή συνεχίζει με επιτυχία την καριέρα του στον χορό», γράφουν σχετικά. Θεωρούν τέλος την πρόσφατη καταγγελία «μια μεγάλη ευκαιρία να διεκδικήσουμε ένα καλύτερο μέλλον για τις νέες γενιές».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
«Χορεύουν τις σπουδάστριες στο ταψί» στην Κρατική Σχολή Χορού
Η διευθύντρια της Κρατικής Σχολής Χορού απαντά στο ρεπορτάζ του Tvxs

Ολόκληρη η επιστολή των χορευτών στο tvxs.gr

Με αφορμή την καταγγελία της κας Παπάλη που αφορά στην αποβολή της κόρης της από την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης (Κ.Σ.Ο.Τ), νιώσαμε την ανάγκη ως απόφοιτοι της  Κ.Σ.Ο.Τ  που έχουμε φοιτήσει υπό τη διεύθυνση της κας Βερέμη, να γράψουμε σχετικά με το θέμα αυτό.

Ομολογουμένως διαβάσαμε με λύπη, για τον τρόπο με τον οποίο εξακολουθεί να διοικείται η σχολή και για  την καταγγελία της μητέρας που ζητά εξηγήσεις για την αποβολή της κόρης της από την Κ.Σ.Ο.Τ. Η καταγγελία αυτή μας «ταξίδεψε» στα χρόνια της φοίτησής μας (2001-2004). 'Ηταν χρόνια δύσκολα, που χρειάστηκε να ξεπεράσουμε τον ίδιο μας τον εαυτό και να αγωνιστούμε προσωπικά «για να αντέξουμε» κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης και να πάρουμε πτυχίο. Τα καταφέραμε και είμαστε περήφανοι για αυτό παρόλες τις επιπλέον «μη απαραίτητες δυσκολίες». Ο χορός εκ των πραγμάτων είναι ένα επάγγελμα απαιτητικό, που θέλει αφοσίωση.

Από την Κρατική σχολή σαφώς και αποφοιτούν χορευτές υψίστου επιπέδου. Χορευτές που διαπρέπουν σε Ελλάδα και εξωτερικό. Εξαιρετικοί χορευτές που είναι ικανοί να εκτελέσουν με ακρίβεια διαφορετικά είδη σύγχρονου χορού και να συνθέσουν κίνηση με μεγάλη ευκολία. Φυσικά στις εισαγωγικές ακροάσεις της σχολής επιλέγονται οι «καλύτεροι», η «αφρόκρεμα» κάθε φορά, ανάμεσα από εκατοντάδες χορευτές. Έχοντας υπόψιν μας αυτόν τον τρόπο  επιλογής δεν είναι και πάρα πολύ δύσκολο να καταλάβουμε πως μεγάλο ποσοστό της επιτυχίας οφείλεται σε αυτό. Ταυτόχρονα επικρατεί τρομοκρατία, αναξιοκρατία, διακρίσεις και απομόνωση. Είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις καθηγητών που δεν ακολουθούν «τη γραμμή της διεύθυνσης» και αποφασίζουν να διατηρήσουν τα δικά τους πιστεύω σχετικά με την εκπαίδευση, τα οποία «τυγχάνει» να είναι περισσότερο ανθρωποκεντρικά.

Λυπούμαστε που συνεχίζεται μετά από τόσα χρόνια η ίδια τακτική σε σχέση με την εκπαίδευση.

Εδώ θα θέλαμε να μοιραστούμε μαζί σας πως το έτος 2001 εισαχθήκαμε στην Κ.Σ.Ο.Τ  είκοσι δύο (22) άτομα. Από τα άτομα αυτά αποφοίτησαν δεκατέσσερα (14) άτομα συν άλλα δύο (2) από τα τρία (3) που εισήχθηκαν με κατατακτήριες εξετάσεις στο δεύτερο (Β΄) έτος. Ζήσαμε φόβο ή εκφοβισμό πολλές φορές και στο δικό μας έτος και ακούσαμε ιστορίες από άλλα έτη, οπότε μας είναι γνώριμο αυτού του είδους το περιβάλλον που περιγράφεται στην παρούσα καταγγελία. Ήταν δεδομένο  ότι κάποιοι από τους σπουδαστές μας, για μη απόλυτα κατανοητούς λόγους, θα μας «εγκαταλείψουν». Να σημειώσουμε πως η μοναδική φορά που «επέστρεψε» συμμαθητής μας στην σχολή- μετά από την άδικη κατά εμάς τους τότε σπουδαστές αποβολή του από τη διεύθυνση - ήταν όταν το έτος μας έκανε Κατάληψη στην Κ.Σ.Ο.Τ διεκδικώντας να γυρίσει πίσω ο συμμαθητής μας. Την κατάληψη αυτή  στήριξαν όλα τα έτη (το 2004 που έγινε η κατάληψη, ήμασταν τελειόφοιτοι). Ο συμμαθητής μας επέστρεψε, και αυτή την στιγμή συνεχίζει με επιτυχία την καριέρα του στον χορό.

Θέλουμε να αναφέρουμε πως είναι πολλές οι φορές που σε διδασκαλίες μας, σε διάφορα πανεπιστήμια, ομάδες, κρατικά θέατρα, studio και επαγγελματικές σχολές χορού του εξωτερικού έχουμε εισπράξει συγχαρητήρια για τον τρόπο διδασκαλίας μας και για το χορευτικό επίπεδο των Ελλήνων χορευτών γενικότερα. Έχουμε ερωτηθεί πολύ συχνά από ενήλικες μαθητές σχολών του εξωτερικού πώς μπορούν να φοιτήσουν στην Κ.Σ.Ο.Τ. και να καταφέρουν να φτάσουν σε τόσο υψηλό χορευτικό επίπεδο. Η φοίτησή μας, μας δίδαξε πολλά και ίσως τα περισσότερα να μας τα δίδαξε εκ του αντιθέτου. Έχοντας επιβιώσει το τρομοκρατικό της και απομονωτικό της περιβάλλον αρνούμαστε να το αναπαράγουμε. Πιστεύουμε πως ο ουσιαστικός σεβασμός δεν στηρίζεται στον φόβο αλλά στο κατά πόσο καταφέρνει ο δάσκαλος να εμπνεύσει τους μαθητές. Μέσα από την χορευτική μας εμπειρία έχουμε διαπιστώσει πως ένα από τα βασικότερα εργαλεία του σύγχρονου χορευτή είναι να μπορεί να συνεργαστεί με τους συγχορευτές του και να μην βλέπει τον εαυτό του σαν μονάδα. Ο σύγχρονος χορός έχει να επιδείξει ελάχιστα παραδείγματα Prima Ballarinas. Συνεχώς διαπιστώνουμε πως αν θέλουμε να καταφέρουμε να διεκδικήσουμε αναγνώριση για την τέχνη του χορού πρέπει να έχουμε γνώση της συλλογικής μας δύναμης και κατανόηση των συλλογικών διαδικασιών. Τέτοιες διαδικασίες όχι μόνο δεν θα έπρεπε να αποτρέπονται από τη διοίκηση της σχολής αλλά θα έπρεπε να ενθαρρύνονται. Φυσικά, αν η σχολή έχει έναν εκσυγχρονισμένο και λειτουργικό κανονισμό που εξυπηρετεί τις σύγχρονες ανάγκες των σπουδαστών και θέτει ένα σταθερό περιβάλλον αξιών και αξιοκρατίας το μόνο που χρειάζεται για την ομαλή λειτουργία της είναι καλή επικοινωνία με τους σπουδαστές και ενημέρωση για τις κινήσεις και αποφάσεις της. Όλοι μας κατανοούμε πως η λειτουργία της σχολής επιβαρύνεται λόγω της οικονομικής κρίσης και πως πολύ συχνά μπορεί να πρέπει να παρθούν δύσκολες αποφάσεις. Αν υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι και αν έχει εδραιωθεί ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης όλοι οι σπουδαστές θα συνδράμουν και δεν θα εναντιωθούν σε όποια δύσκολη απόφαση. Ακόμη και αν γίνουν λάθη.

Στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα με τις ιδιαιτερότητές της είναι μεγάλη πρόκληση και χρήζει πολλών απαιτήσεων και προσόντων η ανάληψη της διοίκησης καθώς θεωρούμε ότι είναι μια θέση πολύ υψηλής ευθύνης αν θέλει κανείς να είναι σύννομος και ταυτόχρονα δίκαιος  όπως διαπιστώνουμε κι εμείς προσωπικά οχτώ χρόνια τώρα  διοργανώνοντας το Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονου χορού «ένα μικρό βήμα» στην Κέρκυρα. Στο θέμα μας, συμπεραίνουμε  δυστυχώς μέσω της καταγγελίας της μητέρας πόσα λίγα έχουν αλλάξει τα τελευταία 17 χρόνια της διοίκησης της σχολής από την κα Βερέμη καθώς όσα αμαυρώνουν την κατά τα άλλα υπέροχη αυτή σχολή δεν λένε να τροποποιηθούν!  

Η αποβολή αυτή (άλλη μια ανάμεσα στις τόσες άλλες...) είναι αφορμή για συζήτηση γύρω από την εκπαίδευση του χορού και  αφορμή να εξεταστεί το κατά πόσο εφαρμόζεται ο κανονισμός λειτουργίας της σχολής, και τελικά εάν είναι συμβατός με τις σημερινές ανάγκες οι οποίες θα πρέπει να αξιολογηθούν μέσω κριτηρίων που να λαμβάνουν υπόψιν ανεξαιρέτως και ισότιμα όλους τους παράγοντες μιας καλλιτεχνικής σχολής όπως η Κ.Σ.Ο.Τ.

Θεωρούμε πως αυτή η καταγγελία είναι μια μεγάλη ευκαιρία να διεκδικήσουμε ένα καλύτερο μέλλον για τις νέες γενιές που έρχονται και θέλουν να ακολουθήσουν την τέχνη του χορού με αγάπη και σεβασμό (πρώτα από όλα προς τον άνθρωπο) αλλά και προς τις διαδικασίες (αξιοκρατία). Επίσης, θεωρούμε την παραγωγική συνεργασία σπουδαστών χορού, καθηγητών χορού, Δ.Σ της Κ.Σ.Ο.Τ, Διεύθυνσης της Κ.Σ.Ο.Τ, Υπουργείου Πολιτισμού, σωματείου (Σ.Ε.ΧΩ.ΧΟ), σωματείου Ελλήνων χορογράφων απαραίτητη εάν επιθυμούμε να έχουμε δυνατούς  χορευτές,  δασκάλους χορού , χορογράφους , ψυχικά και σωματικά υγιείς, με όραμα για το μέλλον και ισχυρή θέληση, δυνάμεις κι εφόδια να εμπνέουν μέσα από την τέχνη τους, να δημιουργούν, και να εξανθρωπίζουν .

Τώρα είναι ευκαιρία να ξανακοιτάξουμε, να αναθεωρήσουμε, να ανανεώσουμε και να  εμπλουτίσουμε την παιδαγωγική του χορού, να κινηθούμε ταυτόχρονα ατομικά και συλλογικά. Χρειαζόμαστε ξεκάθαρα κίνητρα, κοινούς στόχους, διαφάνεια, προθέσεις που υπηρετούν το κοινό καλό κι όχι  την ικανοποίηση προσωπικών συμφερόντων, ούτε και πράξεις που δείχνουν ασέβεια, κατάχρηση εξουσίας και εκμετάλλευση. Είναι σημαντικό σε τέτοιες στιγμές να θυμόμαστε πως όλες οι αλλαγές πριν γίνουν φαίνονται δύσκολες και ανέφικτες.... Αν δεν δοκιμάσουμε καινούριους τρόπους, δεν θα μάθουμε ποτέ αν λειτουργούν ή όχι. Ας είμαστε όλοι μαζί κι όχι ο καθένας «εγώ». Όχι για προσωπικό όφελος αλλά για όφελος όλων. Ας φτιάξουμε γερό και υγιές παρόν για να προκαλέσουμε καλύτερο μέλλον... Από σεβασμό στα όνειρά μας και στα όσα έχουμε ζήσει.Τιμώντας τον Χορό και την Αλήθεια του!

Κλείνωντας, θέλουμε να ζητήσουμε από το ΥΠΠΟ να πάρει θέσει στις καταγγελίες που έχουν διαμορφωθεί λόγω του πρόσφατου περιστατικού της αποβολής. 

Με εκτίμηση,

Χριστίνα Μερτζάνη και Ευάγγελος Πουλίνας

Κοινό βιογραφικό

Το 2010 ιδρύσαμε η Χριστίνα Μερτζάνη και ο Ευάγγελος Πουλίνας το διεθνές φεστιβάλ χορού «ένα μικρό βήμα» στο όμορφο νησί της Κέρκυρας με σκοπό να φιλοξενήσει καταξιωμένους καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο καθώς και συμμετέχοντες, για να παρακολουθήσουν σεμινάρια σύγχρονου χορού συνδυάζοντας έτσι την τέχνη του χορού και διακοπές.

Πρωτογνωριστήκαμε στις κοινές μας σπουδές στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης (2001-2004). Η μεγάλη μας αγάπη για το χορό, η κοινή αισθητική και το κοινό όραμα για το σύγχρονο χορό μας οδήγησε πολύ σύντομα σε καλλιτεχνικές δράσεις/συνεργασίες με διαρκή έμπνευση και όρεξη. 

Δεν ζούμε στον ίδιο τόπο, καθώς και οι δύο ταξιδεύουμε διαρκώς σε άλλες χώρες αλλά η κοινή μας επιθυμία μας ωθεί να ανταμώνουμε πάντα για να δημιουργούμε νέα έργα, να χορέυουμε μαζί ,να διδάσκουμε μαζί, και να συνεχίζουμε το παρόν Φεστιβάλ με όλο και περισσότερη θέρμη. 

Ήδη από το τρίτο έτος φοίτησής μας δημιουργήσαμε το video-dance «χωρίς ίχνος» το οποίο βραβεύτηκε από το Βρετανικό Συμβούλιο την Άνοιξη του 2004 με Χορογράφο την Χριστίνα Μερτζάνη και Director τον Ευάγγελο Πουλίνα. 

Αμέσως μετά χορογράφησαμε και χορέψαμε για την ομάδα «άρθρωσις» το έργο site specific «αθηναϊκό σπίτι» με μεγάλη επιτυχία. Συνεχίσαμε στην ομάδα V.Void με το έργο «κατά τόπους» (το οποίο επιχορηγήθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού). Είμαστε ιδρυτές της ομάδας «ελεύθερη πτώση» από το 2014 και από τότε η ομάδα έχει παρουσιάσει τα έργα «alternative bodies», «μεταμόρφωση», «inside», «singular», «εμπλοκή»,«κύβος» σε Φεστιβάλ και θέατρα σε Ελλάδα, Γερμανία, Ιταλία, Ελβετία και Ισπανία. 

Διδάσκουμε μαζί partnering σε διάφορα φεστιβάλ ομάδες και σχολές χορού στην Ευρώπη.

Ευάγγελος Πουλίνας - σύντομο βιογραφικό

Ο Ευάγγελος είναι πτυχιούχος του τμήματος ΤΕΦΑΑ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και διπλωματούχος της ΚΣΟΤ. Το 2004 ο Ευάγγελος χορεύει στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε χορογραφίες των Κωσταντίνου Ρήγου και Νigel Charnock. Είναι κάτοχος MFA από το Tisch School of the Arts New York University. Έχει τιμηθεί με υποτροφίες από το Κρατικό Ίδρυμα  Υποτροφιών, το κοινωφελές ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης, το New York University και το danceweb europe. Το 2007 επιστρέφει στη Ευρώπη όπου συνεχίζει τη χορογραφική του δουλειά και  χορεύει με καταξιωμένους χορογράφους όπως οι: Johannes Wieland, Marco Cantalupo, Katarzyna Gdaniec, Marcel Leemann, Constanza Macras, Jasmin Vardimon, Maxine Doyle μεταξύ άλλων. Το 2009 ιδρύει και συνδιοργανώνει στην Κέρκυρα το διεθνές φεστιβάλ σύγχρονου χορού σε αστικό περιβάλλον ένα μικρό βήμα. Ο Ευάγγελος έχει διδάξει σε ομάδες κρατικών θεάτρων όπως: State theater Kassel, State theater Oldenburg, State theater Mainz, State theater Braunschweig, State theater Bern, State theater Heidelberg, State theater Gießen, State theater Bremen, State theater Osnabruck, State theater St. Gallen, Landestheater Radebeul κ.α., καθώς και σεμινάρια σύγχρονου χορού σε πολλά σχολεία και στούντιο στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Από το 2016 συνδιοργανώνει το φεστιβάλ σεμιναρίων b12 στο Βερολίνο. Ο Ευάγγελος είναι μέλος του διδακτικού προσωπικού του τμήματος του χορού του Πανεπιστημίου Anton Brückner του Linz.

Χριστίνα Μερτζάνη - σύντομο βιογραφικό

Η Χριστίνα Μερτζάνη αποφοίτησε ως χορογράφος, χορεύτρια και δασκάλα χορού το 2004 από τη Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης. Από το 2005 Χορεύει, Χορογραφεί και διδάσκει στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Από το 2012, διδάσκει σύγχρονο χορό και partnering σε Κρατικά θέατρα, Ομάδες χορού, Επαγγελματικές σχολές χορού και στούντιο σε Γερμανία, Ελβετία, Ολλανδία, Τουρκία, Αυστρία κ.α Μερικά από τα μέρη που έχει διδάξει είναι τα cie.Toula Limnaios (ομάδα χορού), Marameo, Κρατικό θέατρο Osnabrück, Landestheater Radebeul, Κρατικό θέατρο Kassel, Κρατικό θέατρο Heidelberg, SOZO visions in motion (επαγγελματική σχολή χορού) (Γερμανία), Tanzbüro Basel, Κρατικό θέατρο St. Gallen, Κρατικό θέατρο Bern, Nachschub (Ελβετία), HJS Profitraining Amsterdam (Ολλανδία), Κρατικό θέατρο  Linz κ.α

Μερικές από τις ομάδες για τις οποίες έχει χορέψει είναι οι Smack, Λάθος Κίνηση, Ad–Lip, Quassistellar, Αμάλγαλμα, Άνω Τελεία, Χοροθέατρο Ροές, Εθνική Λυρική Σκηνή κ.α. Έχει επίσης χορέψει χορογραφίες των: Wim Vandekeybus, Mark Morris και Martha Graham.

Η πρώτη της χορογραφική δουλειά (video-dance «χωρίς ίχνος») βραβεύτηκε από το Βρετανικό Συμβούλιο την Άνοιξη του 2004. Από τότε έως σήμερα έχει χορογραφήσει για τις ομάδες χορού «Άρθρωσις» , «V.Void», ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κέρκυρας, επαγγελματικές σχολές χορού όπως SOZO Visions in Motion, καθώς και θεατρικές ομάδες. Είναι ιδρυτικό μέλος της ομάδας "ελεύθερη πτώση" με την οποία παρουσίασε τα έργα “μεταμόρφωση”, “inside” ,"Κύβος", "εμπλοκή" και "alternative bodies" σε φεστιβάλ και θέατρα στην Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα, Γερμανία και Ελβετία καθώς τα video dance “ χωρίς ίχνος”, “reborn temptation”, “60 pulses” και “entanglement”.

Από το 2010 συνδιοργανώνει το Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονου Χορού σε αστικό τοπίο "ένα μικρό βήμα " στην Κέρκυρα.

Παράλληλα με τη δραστηριότητά της στο χορό σπούδασε και αποφοίτησε από την σχολή ομοιοπαθητικής "Ακαδημία Αρχαίας Ελληνικής & Παραδοσιακής Κινέζικης Ιατρικής". Από το 2008 έχει παρακολουθήσει διάφορα σεμινάρια με σκοπό την "θεραπεία" όπως: Κινέζικη Ιατρική, Oλιστικό Μασάζ, Rejouvance, Διατροφή, Βοτανοθραπεία κ.α