Ο διάσημος Κινέζος καλλιτέχνης και ακτιβιστής Αϊ Γουέι Γουέι ξαναχτύπησε στέλνοντας μήνυμα υπέρ των ξεριζωμένων που κρούουν την πόρτα της Ευρώπη, αναζητώντας την ευκαιρία σε μια καλύτερα ζωή. Χίλια εκατόν πέντε σωσίβια κοσμούν το πάρκο στο μέγαρο Μπελβεντέρε, της Βιέννης, αποτελώντας ένα εικαστικό έργο – σύμβολο που καλείται F-Lotus.

Ads

Η εγκατάσταση F-Lotus αποτελείται από 201 επιπλέοντες δακτυλίους που σχηματίζουν τα σωσίβια. Κάθε δακτύλιος αποτελείται από 5 σωσίβια τα οποία έχουν φορεθεί από Σύρους πρόσφυγες. Τα χρώματα των σωσιβίων σε κάθε δακτύλιο είναι κόκκινο, μπλε και πορτοκαλί. Οι δακτύλιοι θυμίζουν λωτούς στο νερό της λίμνης που είναι μπροστά από το Άνω Μπελβεντέρε, τμήμα του αντίστοιχου Μουσείου στη Βιένη. Η διάταξή τους είναι στο σχήμα του λατινικού γράμματος F.

Τα άνθη και οι καρποί του λωτού ήταν η κύρια τροφή των κατοίκων του νησιού των Λωτοφάγων της Οδύσσειας και θεωρούντο σαν ναρκωτικά που προκαλούσαν ειρηνική απάθεια. Τον καρπό αυτό πρόσφεραν στους ταξιδιώτες επισκέπτες τους οι οποίοι στη συνέχεια έχαναν την επιθυμία της επιστροφής στη πατρίδα τους ή τη συνέχιση του ταξιδιού τους.

image

Ads

«Αυτή η δουλειά βασίζεται στην έντονη εμπλοκή του Αϊ Γουέι Γουέι στο δράμα των προσφύγων» λέει η Άγκνες Χουσλάιν-Άρκο, διευθύντρια του Μπελβεντέρε και του 21er Haus, που παρουσιάζουν την εγκατάσταση. «Το σωσίβιο τραβά την προσοχή στην αβέβαιη μοίρα των προσφύγων που τα φόρεσαν, το άνθος του λωτού συμβολίζει αγνότητα και μακροζωία, και το “F”  είναι ένα προκλητικό μοτίβο που επανέρχεται ξανά και ξανά στο έργο του Αϊ Γουέι Γουέι».

image

Το F-Lotus είναι το κύριο έκθεμα της πρώτης μεγάλης ατομικής έκθεσης του Αϊ Γουέι Γουέι στην Αυστρία. Η έκθεση Translocation-Transformation (Μετατόπιση-Μεταμόρφωση) είναι σκορπισμένη σε διάφορα σημεία της Oesterreichische Galerie Belvedere.

image

Το θέμα της είναι γύρω από τη μεταμόρφωση που προκαλεί η εκτόπιση, η μετανάστευση και η οικειοθελής αλλαγή τόπου την οποία έχουν υποστεί άνθρωποι και αντικείμενα. Περιλαμβάνει επίσης το Wang Family Ancestral Hall, ένα τέμενος της δυναστείας των Μινγκ κατασκευασμένο από 1.300 ξύλινα κομμάτια, το οποίο ανακατασκευάστηκε και για πρώτη φορά παρουσιάζεται εκτός Κίνας.

image

«Κάθε μετατόπιση ακολουθείται από μια διαδικασία αναπροσανατολισμού, η οποία έχει το παράλληλο της σε μια εσωτερική μετανάστευση και μεταμόρφωση ταυτότητας» τονίζει ο έφορος Άλφρεντ Βάινινγκερ. «Σε αυτή τη νομαδική εμπειρία, ο Αϊ Γουέι Γουέι είναι ένα κοινωνικό ζώον, ένα πολιτικό ζώον, το οποίο δεν μπορεί να αποσπαστεί από το τοπικό περιβάλλον του, τις παραδόσεις του, την κουλτούρα του».

image

* Με πληροφορίες από το ΑΠΕ – ΜΠΕ