‘Οσο και αν είναι «δυσκολοχώνευτο» για την μέση σύγχρονη δυτική σκέψη, η λογοκρισία στην τέχνη εξακολουθεί να υφίσταται στην Ευρώπη, ακόμη και σε μια από τις σημαντικότερες πόλεις της καλλιτεχνικής περιπέτειας των τελευταίων δύο αιώνων, το Παρίσι. Η είδηση λέει, ότι το «Domestikator», η εικαστική εγκατάσταση των Ολλανδών καλλιτεχνών του Atelier Van Lieshout, η οποία προοριζόταν για το Μουσείο του Λούβρου, τελικά βρήκε στέγη στο Κέντρο Πομπιντού, επίσης στην γαλλική πρωτεύουσα,  διότι το Λούβρο το βρήκε… «πολύ ερωτικό» για να το παρουσιάσει.

Ads

Το γιγαντιαίο γλυπτό προοριζόταν να τοποθετηθεί στους κήπους Tuileries, δίπλα στο Λούβρο, ως μέρος της έκθεσης σύγχρονης τέχνης Fiac, αυτόν το μήνα. Ωστόσο, το Λούβρο άλλαξε γνώμη και ανακοίνωσε ότι το αποσύρει, με τις σκέψεις περί λογοκρισίας να τίθενται και φωναχτά, με αποτέλεσμα να μεταφερθεί στο Πομπιντού.

«Το να έχουμε αυτό το σημαντικό κομμάτι μπροστά από το Πομπιντού είναι μια νίκη», δήλωσε στους «New York Times», ο Julien Lombrail, διευθυντής της γκαλερί Carpenters Workshop, που εδρεύει στο Λονδίνο και αντιπροσωπεύει το Atelier Van Lieshout. «Είναι μια απίστευτη στιγμή για το Παρίσι και το κοινό», είπε και πρόσθεσε πως όταν υπάρχουν τόσα πολλά θέματα γύρω από την τέχνη και τη λογοκρισία, είναι σημαντικό από πλευράς τους να δεσμευτούν για το μέλλον.  

Η εφημερίδα «Le Monde» ανέφερε τα τέλη του περασμένου μήνα ότι ο πρόεδρος και διευθυντής του Λούβρου, Jean-Luc Martinez, είχε στείλει επιστολή στους διοργανωτές του Fiac, με την οποία εξέφραζε ανησυχίες σχετικά με την εγκατάσταση. «Τα σχόλια στο διαδίκτυο υπογραμμίζουν ότι αυτό το έργο έχει μια βάναυση πτυχή», ανέφερε ο ίδιος. «Κινδυνεύει να παρεξηγηθεί από τους επισκέπτες στους κήπους» πρόσθεσε, εκφράζοντας τις πρώτες αμφιβολίες του.

Ads

Ο Joep van Lieshout, διοργανωτής και ιδρυτής της Fiac, δήλωσε, τότε: «Αυτό δεν πρέπει να συμβεί. Ένα Μουσείο πρέπει να είναι ένα ανοιχτό μέρος για επικοινωνία. Το καθήκον του Μουσείου και του Τύπου είναι να εξηγήσει το έργο. Το ίδιο το κομμάτι, δεν είναι πολύ σαφές. Είναι ένα πολύ αφηρημένο σχήμα. Δεν υπάρχουν γεννητικά όργανα. Είναι αρκετά αθώο».  

Δεν είναι η πρώτη φορά που η καλλιτεχνική έκφραση, ασχέτως της ποιότητάς της ή του προσωπικού γούστου που είναι παράγοντες οι οποίοι δεν αφορούν στο ζήτημα της λογοκρισίας, αντιμετωπίζει προβλήματα στο Παρίσι. Το 2014, ένα τεράστιο γλυπτό φιλοτεχνημένο από τον Αμερικανό καλλιτέχνη Paul McCarthy, που μοιάζει με ένα μεγάλο πράσινο sex toy, πυροδότησε αντιρρήσεις όταν παρουσιάστηκε στο Place Vendôme. Το 2015, το γλυπτό του Anish Kapoor, «Dirty Corner», έγινε στόχος βανδάλων στους κήπους του παλατιού των Βερσαλλιών, καθώς ο καλλιτέχνης ανέφερε ότι το έργο αντιπροσώπευε «τον κόλπο μιας βασίλισσας που παίρνει δύναμη».