Η πρόσφατη βόμβα που έριξε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Ελληνικού Φεστιβάλ Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, μπορεί να φανέρωσε πως η Οδύσσεια του φεστιβάλ δεν έχει τελειώσει, θα μπορούσε να αποτελέσει και αφορμή όμως για να γίνει ένα γενναίο ξεχορτάριασμα από τα αγκάθια στο Υπουργείο Πολιτισμού. 

Ads

Κι επειδή τα θέματα χρονίζουν όσο πιο άμεσα δοθούν θεσμικές λύσεις τόσο το καλύτερο. Ίσως όχι για όλους αλλά τουλάχιστον για αυτούς που θέλουν μια εξυγίανση στον χώρο προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος. 

Έχουμε και λέμε λοιπόν. Τι συνέβη την περασμένη Δευτέρα οπότε και διαδραματίστηκε το έργο της τρίτης κρίσης του Φεστιβάλ όπως είπε ο Β. Θεοδωρόπουλος; Την ώρα που η Λυδία Κονιόρδου παραλάμβανε το υπουργείο Πολιτισμού από τον Αριστείδη Μπαλτά στο αμφιθέατρο της Μπουμπουλίνας, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος της έστελνε το μήνυμά του από το Πνευματικό Κέντρο όπου δινόταν η προγραμματισμένη από πριν συνέντευξη τύπου κάνοντας σαφές πως δεν θα παραμείνει στο Φεστιβάλ όσο υπονομεύεται από το ΔΣ καθώς έχει φτάσει στα όριά του. 

Εύλογα τα ερωτήματα αρκετών αρθρογράφων για το timing αλλά, ωστόσο, αυτά θα απαντηθούν σε άλλον χρόνο από τον ίδιο τον σκηνοθέτη και διευθυντή του Φεστιβάλ. Ας μείνουμε στην ουσία.

Ads

Ο Β. Θεοδωρόπουλος καταγγέλλει την πρόεδρο του ΔΣ Λιανά Θεοδωράτου και την αντιπρόεδρο Κατερίνα Παπανικολάου για υπονόμευση του έργου του και οργανωμένη προσπάθεια προκειμένου να μην καταφέρει να ασκήσει τα καθήκοντά του στο ελάχιστο. 

«Μου απαγορεύουν την πρόσβαση στον προϋπολογισμό, μπλοκάρουν το Λύκειο Αρχαίου Δράματος ενώ είναι όλα έτοιμα και έχουν βρεθεί και τα λεφτά, δίνουν εντολή να κοπεί το εταιρικό κινητό μου», «…δεν μου δίνουν τους κωδικούς του facebοok για τη σελίδα του φεστιβάλ».  Πρόσθεσε μάλιστα πως είναι αδύνατο να συνεδριάσει το ΔΣ γιατί ένα μέλος είναι άφαντο επειδή ζει στο εξωτερικό αλλά υπάρχει και μέλος που παρατύπως «συναποφασίζει ενώ δεν έχει το δικαίωμα ως εργαζόμενο σε ανεξάρτητη Αρχή». 

Ακούσαμε επίσης για «μόνιμα αρνητική στάση από την πρόεδρο του Δ.Σ.», η οποία έφτασε να πει σε σύσκεψη «δεν θα μας διώξει ο Θεοδωρόπουλος, εμείς θα τον διώξουμε», επειδή «δεν δέχτηκα να συναντήσω έναν Βέλγο σκηνοθέτη που προσκάλεσε στην Αθήνα μαζί με το βοηθό του χωρίς να με ενημερώσει, με  έξοδα του φεστιβάλ». 

Ο Θεοδωρόπουλος αφού τόνισε με έμφαση πως είναι αγενής και προσβλητική προς εκείνον η στάση της προέδρου του Δ.Σ. Λιάνας Θεοδωράτου και της αντιπροέδρου Κατερίνας Παπανικολάου, πρόσθεσε πως είχε ενημερώσει σχετικά τον απερχόμενο υπουργό Αρ. Μπαλτά, αλλά χωρίς αποτέλεσμα. 

Εκτός από τα παραπάνω να θυμίσουμε πως το Ελληνικό Φεστιβάλ χρεώθηκε με πρόστιμο σχεδόν ενός εκατομμυρίου για πρόσληψη εργαζομένων εκτός διαδικασίας ΑΣΕΠ με αποτέλεσμα να διακοπούν οι συμβάσεις 20 εργαζομένων. Όπερ σημαίνει πως ο καλλιτεχνικός διευθυντής εργάζεται με τους 5 εργαζόμενους που μείνανε. Ο ίδιος ισχυρίστηκε στη συνέντευξη τύπου πως έχει καταθέσει από τον Ιούλιο οργανόγραμμα για νόμιμες προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ καθώς και απολογισμό. 

«Ο απολογισμός που εξήγγειλε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής ουδέποτε είχε υποβληθεί προς έγκριση στο ΔΣ του οργανισμού, όπως κατά νόμο προβλέπεται, παρά τα επανειλημμένα σχετικά αιτήματα του ΔΣ», γράφει μεταξύ άλλων στην ανακοίνωσή της η πρόεδρος του ΔΣ ενώ επιφυλάσσεται να απαντήσει σημείο προς σημείο στις καταγγελίες αργότερα.

Για την ιστορία

Να θυμίσουμε πως στη θέση της προέδρου του ΔΣ τοποθετήθηκε η κυρία Θεοδωράτου όταν ο Αρ. Μπαλτάς εκπαραθύρωσε τον προκάτοχό της Παναγιώτη Αντωνακόπουλο. Στην ανακοίνωση του υπουργείου δεν αναφέρθηκαν οι λόγοι, πράγμα που δεν συνηθίζεται. Είχε όμως ήδη διαρρεύσει από κύκλους του υπουργείου πως ο κος Αντωνακόπουλος είχε την πρόθεση να προτείνει  τον Παναγιώτη Δουρο – κόκκινο πανί για τον απερχόμενο υπουργό και όχι μόνο – για τη θέση του διευθυντή του Φεστιβάλ. Στον Δούρο ο Αρ. Μπαλτάς μεταξύ άλλων είχε χρεώσει την αποτυχημένη διαχείριση της περίπτωσης Φαμπρ με αποκορύφωμα την επιλογή του να μοιράσει δελτία τύπου σε δημοσιογράφους όχι με το λογότυπο του Ελληνικού Φεστιβάλ αλλά με εκείνο της ιδιωτικής εταιρείας του Γιαν Φαμπρ! Άλλοι πάλι ισχυρίζονται πως ο ίδιος υποκίνησε και την καθαίρεση Λούκου. Ο Δούρος έφυγε από τη διεύθυνση του γραφείου του υπουργού και ο Αρ. Μπαλτάς δεν ήθελε να τον δει να ξανά μπαίνει από την πίσω πόρτα του φεστιβάλ. 

Τα ερωτήματα

Ενώ λοιπόν, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος ο οποίος ήρθε να σώσει στο και πέντε, πολύ σωστά αναρωτιέται πως θα λειτουργήσει το φεστιβάλ χωρίς γενικό διευθυντή τεχνικό διευθυντή, υποστελεχωμένο και με απλήρωτο θα συμπληρώσουμε εμείς, τον μουσικό διευθυντή ο οποίος εργάζεται χωρίς να έχει πάρει ένα ευρώ παραμένουν κι άλλα ουσιαστικά ερωτήματα αναπάντητα.

Ένα από αυτά είναι το ερώτημα που έθεσε ο προκάτοχος του Γιώργου Λουκού Γιάννης Καραχισαρίδης, σε ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε ετεροχρονισμένα μεν, απέκρουε δε ωστόσο με επιχειρήματα όλες τις κατηγορίες εις βάρος του, άρθρο το οποίο θάφτηκε όπως όπως από τα περισσότερα μέσα. 

Και το ερώτημα που απεύθυνε ήταν το εξής: 

«Είναι πράγματι εντυπωσιακό ότι όλα αυτά τα χρόνια, κανένας φίλος του ή υποστηρικτής του και κανένα διοικητικό συμβούλιο, από τα τόσα που συγκροτήθηκαν αυτά τα χρόνια, δεν τον παρότρυναν στη μόνη σωστή κίνηση που θα τον βοηθούσε να αποφύγει τις κακοτοπιές. Να προκηρύξει τη θέση του γενικού διευθυντή και να προσλάβει τον καλύτερο. Μια θέση που προβλέπεται θεσμικά στον ιδρυτικό νόμο του Φεστιβάλ και που, με δική του επιμονή, παραμένει κενή επί 10 χρόνια. Η θέση του γενικού διευθυντή είναι θέση ευθύνης, σε αντιδιαστολή με τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή, η οποία επιτρέπει όνειρα και οράματα». 

Αφού προβλέπεται λοιπόν η προκήρυξη θεσμικά από τον ιδρυτικό νόμο του φεστιβάλ, γιατί το αγνοούν οι υπεύθυνοι; Στους υπόλοιπους εποπτευόμενους οργανισμούς υπήρχε το άλλοθι της μη πρόβλεψης προκηρύξεων μέχρι την πρόσφατη ψήφιση του νόμου που το επιβάλει. 

Και μπορεί να έχει δίκιο ο Θεοδωρόπουλος πως υπάρχει ο άμεσος κίνδυνος να χαθούν τα 900 χιλιάδες ευρώ της περιφέρειας του φεστιβάλ, ως πότε όμως τέτοιου είδους πιέσεις θα μας οδηγούν σε μη διαφανείς λύσεις; Και εν μέσω της κρίσης η πίεση αυξάνεται ούτως ή άλλως. 

Οι προκηρύξεις είναι μονόδρομος αν θέλει κανείς να κλείσει τα στόματα όσων ισχυρίζονται πως η ολιγωρία γίνεται σκόπιμα για να καταφύγουν τελευταία στιγμή πάλι σε αναθέσεις και αυτό δεν αφορά μόνο το Ελληνικό Φεστιβάλ.  

Εδώ να σημειώσουμε πως η θέση αυτή προβλέπεται και στο οργανόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής και επίσης εκκρεμεί. Μαθαίνουμε όμως ευτυχώς ότι η προκήρυξή της είναι θέμα ημερών. 

Υπάρχει έντονη ανησυχία όμως και για άλλους εποπτευόμενους φορείς όπως η Καμεράτα η οποία παραμένει χωρίς ΔΣ. Μαθαίνουμε μάλιστα πως ασκήθηκε έφεση στην απόφαση που δικαίωσε πρόσφατα τους εργαζομένους (Από ποιόν νόμιμο εκπρόσωπο άραγε;). Η Καμεράτα έχει άμισθο καλλιτεχνικό διευθυντή, χωρίς σύμβαση ο οποίος μάλιστα συνεργάζεται με ιδιωτικό γραφείο χρησιμοποιώντας το όνομα της ορχήστρας και προσθέτοντας χρέη στο δημόσιο. Αλλά για το συγκεκριμένο θέμα θα ακολουθήσει ξεχωριστό αναλυτικό ρεπορτάζ. 

Η νέα υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου έχει την ευκαιρία να συνδέσει το όνομα της με ένα γενναίο ξεκαθάρισμα φλεγόντων θεμάτων που δεν αγγίχτηκαν και  τα οποία τα γνωρίζει από πρώτο χέρι, προτού αρχίσουν οι εκρήξεις στο ναρκοθετημένο πεδίο του πολιτισμού.