Oι σπουδές θα στερηθούν σημαντικών εκδόσεων, προειδοποιούν εκδότες επιστημονικών βιβλίων οι οποίοι ξεσηκώνονται εν μέσω της εφαρμογής ρύθμισης με αντικείμενο τα πανεπιστημιακά συγγράμματα. Για αλλαγή νοοτροπίας κάνει λόγο το υπουργείο Παιδείας.

Ads

Η κυβέρνηση προωθεί -μέσω υπουργικής απόφασης- την κατάργηση του βοηθητικού βιβλίου και των δίτομων τρίτομων βιβλίων. Για κάθε μάθημα στο πανεπιστήμιο, ο διδάσκων μπορούσε να προτείνει τουλάχιστον 2 επιλογές συγγραμμάτων. Ο φοιτητής είχε τη δυνατότητα να λάβει μόνο τη μία. Ωστόσο, για να καλυφθεί η ύλη του μαθήματος, αυτή η μία επιλογή αποτελούταν είτε από ένα βιβλίο είτε από περισσότερα (σε αυτή την κατηγορία ανήκουν και οι 2 ή περισσότεροι τόμοι ενός συγγράμματος).

Ο κ. Κώστας Δαρδανός, από τις εκδόσεις Gutenberg-Τυπωθήτω, αιτιολογώντας στο tvxs.gr την κριτική του κλάδου, καταρχάς, αναγνωρίζει τα επαγγελματικά κίνητρα, καθώς τα πανεπιστημιακά συγγράμματα τα οποία διανέμονται δωρεάν στους φοιτητές «αποτελούν πλέον το μόνο σημαντικό πόρο για τους
εναπομείναντες εκδότες»
. «Αρκετές εκδοτικές εταιρείες στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό στις πωλήσεις βιβλίων προς το πανεπιστήμιο ώστε να μπορούν να εκδίδουν και μη εμπορικά βιβλία, βιβλία υψηλής ποιότητας που προάγουν τον πολιτισμό», προσθέτει.

Ωστόσο, ο ίδιος θέτει ζητήματα που αφορούν και το «συμφέρον της μελλοντικής ελληνικής κοινωνίας», υποστηρίζοντας πως το υπουργείο Παιδείας «θέλει σταδιακά να καταργήσει τη δωρεάν παιδεία, να υποχρεώσει τους φοιτητές να αγοράζουν τα βιβλία τους και όποιος αντέξει. Οι υπόλοιποι; Φωτοτυπίες». Σύμφωνα με τον κ. Δαρδανό, «πάνε περίπατο η σύνθεση απόψεων, οι διδακτικές ανάγκες των μαθημάτων και η ακαδημαϊκή ελευθερία να κάνεις το μάθημά σου όπως θέλεις».

Ads

Όπως αναφέρει, «ο θεσμός του δωρεάν συγγράμματος έχει επιτρέψει στους Έλληνες εκδότες να μεταφράσουν τα καλύτερα εγχειρίδια από το εξωτερικό και να τα διαθέσουν στην πανεπιστημιακή κοινότητα», σημειώνοντας πως αν αυτός καταργηθεί «οι πανεπιστημιακές σπουδές θα στερηθούν σημαντικών εκδόσεων, ασύμφορων για τους εκδότες, καθώς για να μεταφραστεί ένα βιβλίο «Εισαγωγής στα Οικονομικά» μόνο η προκαταβολή των πνευματικών δικαιωμάτων στον ξένο εκδότη είναι 12.000 – 20.000 ευρώ, χώρια η μετάφραση, η επιστημονική επιμέλεια, η διόρθωση, η στοιχειοθεσία, η εκτύπωση, το χαρτί, η βιβλιοδεσία, τα έξοδα του εκδοτικού οίκου».

Από την πλευρά του, το υπουργείο Παιδείας διαμηνύει ότι «η νοοτροπία των λίγων βιβλίων στο ράφι του φοιτητή πρέπει να δώσει τη θέση της στη νοοτροπία τού ‘χρησιμοποιώ μια πλούσια, ενημερωμένη και σύγχρονη Βιβλιοθήκη’» και κάνει λόγο αφενός για ενίσχυση της «πρόσβασης μέσω του Διαδικτύου στις ηλεκτρονικές πηγές», αφετέρου για ενίσχυση του ρόλου «ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών» οι οποίες θα αναδεικνύονται ως «κεντρικό εργαλείο εντός των ιδρυμάτων μέσω του εμπλουτισμού τους με σύγχρονα έντυπα και ηλεκτρονικά βιβλία».

«Ακόμα και αν μιμούμασταν τα ξένα πανεπιστήμια και είχαμε οργανωμένες βιβλιοθήκες και αναγνωστήρια, πάλι το κόστος έκδοσης θα ήταν απαγορευτικό για τους εκδότες, μιας και οι βιβλιοθήκες θα αγόραζαν άπαξ έναν μικρό αριθμό βιβλίων, μη καλύπτοντας καν το κόστος της έκδοσης. Η Ελλάδα είναι μικρή χώρα, η γλώσσα μας ομιλείται από πολύ λίγους σε σχέση με τα Αγγλικά, συνεπώς ο θεσμός των δωρεάν συγγραμμάτων είναι απαραίτητος για να στηρίξει την επιστημονική γνώση», υποστηρίζει ο κ. Δαρδανός.

Ο ίδιος θεωρεί πως το υπουργείο Παιδείας «αγνοεί τις μελέτες σε όλο τον κόσμο που μιλάνε για το e-book ως συμπληρωματικό στο έντυπο, όπως και γνωστικές μελέτες που μιλάνε για δυσκολία του εγκεφάλου να μάθει μόνον από το ηλεκτρονικό». Θέτει δε το ερώτημα: «Ποιος εκδότης θα τολμήσει να χρηματοδοτήσει την έκδοση ενός πανάκριβου εγχειριδίου, αν κινδυνεύει να κυκλοφορήσει σε μορφή pdf στο διαδίκτυο;».

Ακολουθεί ανοιχτή επιστολή της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκδοτών Βιβλιοπωλών σε φοιτητές ΑΕΙ και ΤΕΙ, γονείς και πανεπιστημιακή κοινότητα:
Το Υπουργείο Παιδείας με Υπουργική Απόφαση είχε καθορίσει τον τρόπο προμήθειας από τους φοιτητές των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων. Οι εκδότες, συμφωνήσαμε με την απόφαση αυτή και φροντίσαμε να έχουν έγκαιρα οι φοιτητές τα συγγράμματά τους. Στην συνέχεια, καταργεί με σχετική εγκύκλιο την δική του Υπουργική Απόφαση ανατρέποντας τα συμφωνηθέντα. Οι εκδότες, μετά από πολλές συναντήσεις με τους αρμόδιους του Υπουργείου, συμφωνήσαμε εκ νέου με τη νέα αυτή εγκύκλιο και προγραμματίσαμε την παραγωγή μας. Η εγκύκλιος αυτή, τελικά, δεν υπογράφηκε ποτέ αλλά συντάσσεται νέα Υπουργική Απόφαση την οποία και προτίθεται η Υπουργός να υπογράψει οσονούπω αναιρώντας όλα τα συμφωνηθέντα.

Επιπλέον, το Υπουργείο κωλυσιεργεί να εκπληρώσει τις οικονομικές υποχρεώσεις του απέναντι στους εκδότες πανεπιστημιακών συγγραμμάτων για βιβλία που έχουν διανεμηθεί στους φοιτητές από το 2006 και μετά. Τα χρήματα που έχει δώσει μέχρι στιγμής είναι ελάχιστα και δεν έχουν συνεχή ροή.

Όπως είναι πασιφανές κάτω απ’ αυτές τις συνθήκες, λόγω των συνεχών παλινωδιών, τον προσεχή Σεπτέμβριο, οι εκδότες πανεπιστημιακών συγγραμμάτων θα αδυνατούμε αφενός μεν για λόγους προγραμματισμού-σχεδιασμού όσο και, κυρίως, για οικονομικούς λόγους να εκπληρώσουμε τις υποχρεώσεις μας απέναντι στους φοιτητές.

Περιμένουμε η Κα Υπουργός να λάβει άμεσα σαφέστατη θέση για τα παραπάνω.

Η μία μετά την άλλη οι εκδοτικές μας επιχειρήσεις κλείνουν ή βρίσκονται στα πρόθυρα της χρεωκοπίας. Τέλος, ας μην ξεχνάμε, ότι ένας πολύ μεγάλος αριθμός ελεύθερων επαγγελματιών που σχετίζονται με τους εκδότες πανεπιστημιακών συγγραμμάτων όπως συγγραφείς, μεταφραστές, επιμελητές, διορθωτές, στοιχειοθέτες, γραφίστες, τυπογράφοι, βιβλιοδέτες, βιβλιο-υπάλληλοι κ.ά., πλήττονται καίρια απ’ αυτή την κατάσταση.

Οι εκδότες των επιστημονικών βιβλίων, ως επί το πλείστον μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις που έκαναν το… λάθος να επενδύσουν στην ποιότητα και την ουσιαστική προσφορά στην επιστήμη και την κοινωνία, δίνουν ένα άνισο αγώνα και ΖΗΤΟΥΝ ΤΗ ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΟΛΩΝ.

Γιατί η δωρεάν παιδεία έχει από σήμερα ημερομηνία λήξης.

Για τους φορείς του βιβλίου

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΚΔΟΤΩΝ ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΩΝ