Αλγεινή εντύπωση έχει δημιουργήσει, σε κατοίκους και παραθεριστές, η επιμονή του λιμενάρχη Σαντορίνης να χρεώνει τους επιβάτες των πλοίων με τα περίφημα τέλη αχθοφόρων, παρ ότι στο λιμάνι του νησιού δεν προσφέρεται παρόμοια υπηρεσία. Το θέμα επανήλθε σήμερα στην επικαιρότητα, μετά από ανακοίνωση της εταιρείας Attica group, που διαμαρτύρεται για την επιβολή πρόστιμου εναντίον της.

Ads

Οπως έχει ήδη σημειωθεί σε πρόσφατο άρθρο του Tvxs, τα αχθοφορικά τέλη κρατάνε από τις παλιές εποχές. Υποχρέωση των αχθοφόρων ήταν να κουβαλούν τα εμπορεύματα που σήμερα μεταφέρονται με νταλίκες καθώς και τις αποσκευές όλων των επιβατών μέχρι τα ράφια της αποθήκης του πλοίου, με ανώτατο όριο 25 κιλά ανά επιβάτη. Με την πάροδο του χρόνου οι αχθοφόροι σταμάτησαν να μεταφέρουν εμπορεύματα ή βαλίτσες.

Παρ όλα αυτά το εισιτήριο συχνά επιβαρύνεται με τα αχθοφορικά τέλη, γεγονός που συμβάλλει στην άνοδο της τιμής του. Στην ακτοπλοία, οι διάφορες κρατήσεις υπέρ τρίτων επιβαρύνουν τα εισιτήρια περισσότερο από 30%, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις ναύλων φθάνουν μέχρι το 45%. Στην περίπτωση των αχθοφορικών τελών, τα έσοδα καταλήγουν συχνά σε σωματεία-σφραγίδες που δεν έχουν καμμία σχέση με τους –άφαντους σε κάθε περίπτωση- αχθοφόρους των λιμανιών.

Ενώ σε άλλα λιμάνια της Ελλάδος το τέλος έχει πάψει στην πράξη να επιβάλλεται, η λιμενική αρχή της Σαντορίνης επιμένει να ζητά τα χρήματα από τους επιβάτες. Επικαλούμενος μάλιστα νόμους του 1932 και του 1949, ο λιμενάρχης Σαντορίνης επέβαλλε τσουχτερά πρόστιμα σε ναυτικό πράκτορα της εταιρείας Attica group, επειδή δεν είχε παρακρατήσει το τέλος. Οπως τονίζει στη σημερινή ανακοίνωση της, η εταιρεία θεωρεί την είσπραξη αχθοφορικών τελών « ως παράνομη και μη ανταποδοτική κράτηση υπέρ τρίτων… για μια υπηρεσία που δεν προσφέρεται». «Αυτό είναι αδιανόητο όταν το εισόδημα του Έλληνα πολίτη συρρικνώνεται μέρα με την ημέρα… κανείς επιβάτης της ελληνικής ακτοπλοΐας δεν εξυπηρετείται από αχθοφόρους, .. ακόμα και αν ζητήσει τις υπηρεσίες τους», συνεχίζει η ανακοίνωση της εταιρείας , προσθέτοντας ότι « δεν θα δεχτούμε ούτε εμείς ούτε οι πράκτορες μας τα πρόστιμα που επεβλήθησαν και θα κινηθούμε δικαστικά για την ακύρωσή τους ».

Ads

Η απαίτηση καταβολής των αμφιλεγόμενων τελών φαντάζει τελείως αναχρονιστική, ιδιαίτερα όταν πολλά εισιτήρια κλείνονται σήμερα και πληρώνονται μέσω του ίντερνετ. Επειδή δεν συμπεριλαμβάνονται τα τέλη αχθοφόρου, επιβάτες με ηλεκτρονικά εισιτήρια παρεμποδίστηκαν το φετεινό καλοκαίρι να ανέβουν στα πλοία. Στη περίπτωση της Σαντορίνης, τον έλεγχο στην είσοδο των πλοίων δεν ασκούν σύμφωνα με πληροφορίες οι Λιμενικοί,όπως προβλέπει ο νόμος, αλλά μέλη του συλλόγου-σφραγίδα των Αχθοφόρων.