Σε νέα απόρριψη του αιτήματος για τη νομιμοποίηση του λιμανιού στην περιοχή της Θίσβης Βοιωτίας προχώρησε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο -για τρίτη φορά φέτος.

Ads

Το ιδιωτικό λιμάνι χτίστηκε από την ΕΤΒΑ πάνω στις αρχαιότητες του όρμου Νούσας του Κορινθιακού κόλπου, στο πλαίσιο ελληνορωσικής επένδυσης για τη δημιουργία εργοστασίου αλουμίνας τη δεκαετία του ‘80. Η επενδυτική κίνηση με τη Ρωσία δεν προχώρησε αλλά η ΕΤΒΑ συνέχισε να χρηματοδοτεί τη δημιουργία λιμανιού για να περάσει στη συνέχεια στην πώληση της Βιομηχανικής Περιοχής της Θίσβης στον όμιλο Στασινόπουλου, ο οποίος τα τελευταία χρόνια ζητά τη νομιμοποίηση του λιμανιού.

Το χρονικό της έγκρισης του λιμανιού της Θίσβης ξεκινά από το 1985 και εκτείνεται μέχρι το σήμερα περιλαμβάνοντας αρχαιολογικές έρευνες, τόσο από την Εφορία Εναλίων Αρχαιοτήτων όσο και από το ΚΑΣ, αλλά και αποφάσεις του υπουργείου πολιτισμού (Μ.Μερκούρη, Μ.Λιάπης, Α.Σαμαράς) που απέρριπταν κάθε νομιμοποίηση ή δραστηριότητα στην περιοχή λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων.

Μετά την πρόσφατη αρνητική απάντηση που έδωσε το ΚΑΣ, αναμένεται και η υπουργική απόφαση του νυν υπουργού πολιτισμού Π.Γερουλάνου, στον οποίο η ΔΙΑΒΙΠΕΘΙΒ επέβαλε αίτηση νομιμοποίησης τον Ιανουάριο του 2010. Η ΔΙΑΒΙΠΕΘΙΒ υποστηρίζει ότι τα έργα στον όρμο έγιναν από το Δημόσιο και η «επιχείρηση ταλαιπωρείται για χρόνια από μια απίστευτη και άδικη γραφειοκρατική εμπλοκή», ενώ τονίζει ακόμα ότι τα προβλήματα του λιμανιού πλήττουν τους εκατοντάδες εργαζόμενους και θα προκαλέσουν «αλυσιδωτές επιπτώσεις στο κοινωνικό σύνολο και στην εθνική οικονομία». Επιπλέον, διευθύνουσα σύμβουλος της ΔΙΑΒΙΠΕΘΙΒ δηλώνει στην «Ελευθεροτυπία» ότι η εταιρία, μέχρι το 2005, δεν ήταν ενήμερη των ανολοκλήρωτων διαδικασιών αδειοδότησης, ενώ η ΔΙΑΒΙΠΕΘΙΒ χαρακτηρίζει τα αρχαιολογικά ευρήματα της περιοχής «ήσσονος σημασίας, των οποίων η ανάκτηση δεν έχει πλέον καμία επιστημονική σημασία».

Ads

Παρ΄όλα τα εμπόδια, η εταιρία δε φαίνεται να ενοχλείται, αφού συνεχίζει κανονικά τη λειτουργία του λιμανιού «εισάγοντας πρώτες ύλες και εξάγοντας προϊόντα με χαμηλούς ναύλους και ελάχιστες καθυστερήσεις», όπως διαβάζουμε στον ιστότοπο της εταιρίας «Σωληνουργεία Κορίνθου». Ουδόλως, επίσης, φαίνεται πως η εταιρία ενοχλήθηκε από την απόφαση της Κτηματικής Υπηρεσίας Βοιωτίας, η οποία, τον Φεβρουάριο του 2008, διαπίστωσε ύστερα από αυτοψία «αυθαίρετη χρήση τμήματος του αιγιαλού-παραλίας και των λιμενικών εγκαταστάσεων», «με σκοπό την απόκτηση δικαιωμάτων κατοχής και κυριότητας» και αυθαίρετες κατασκευές.

Κάτοικοι της Βοιωτίας και του Κορινθιακού αλλά και τοπικοί φορείς έχουν εκφράσει επανειλημμένως την αντίθεσή τους για τη λειτουργία του λιμανιού που αποκλείει την ελεύθερη πρόσβαση στους πολίτες και εντείνει την παρουσία πλοίων σε μια κλειστή θάλασσα που ήδη κινδυνεύει από την αυξημένη βιομηχανική δραστηριότητα.