Τη στιγμή που σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές πόλεις το αίτημα των πολιτών για τη δημιουργία νέων χώρων για τους πεζούς και τους ποδηλάτες γίνεται όλο και πιο έντονο, στην Ελλάδα μια νέα απειλή διογκώνεται μέρα με τη μέρα. Το πρόβλημα με την κίνηση των μηχανοκίνητων δικύκλων στους πεζόδρομους και στα πεζοδρόμια είναι πλέον καθημερινό φαινόμενο, ενώ η τοπική αυτοδιοίκηση ελλείψει κονδυλίων και μηχανισμών αδυνατεί να βάλει τέλος σε τέτοιου είδους συμπεριφορές και να «φρενάρει» τους…ασυνείδητους συμπολίτες μας. Είναι ενδεικτικό πως για το εξάμηνο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2011 η Δημοτική Αστυνομία Θεσσαλονίκης διαπίστωσε μόλις 899 παραβάσεις που αφορούν κίνηση και στάθμευση δικύκλων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Του Βαγγέλη Στολάκη (ομάδα tvxs Θεσσαλονίκη)

Τη στιγμή που σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές πόλεις το αίτημα των πολιτών για τη δημιουργία νέων χώρων για τους πεζούς και τους ποδηλάτες γίνεται όλο και πιο έντονο, στην Ελλάδα μια νέα απειλή διογκώνεται μέρα με τη μέρα. Το πρόβλημα με την κίνηση των μηχανοκίνητων δικύκλων στους πεζόδρομους και στα πεζοδρόμια είναι πλέον καθημερινό φαινόμενο, ενώ η τοπική αυτοδιοίκηση ελλείψει κονδυλίων και μηχανισμών αδυνατεί να βάλει τέλος σε τέτοιου είδους συμπεριφορές και να «φρενάρει» τους…ασυνείδητους συμπολίτες μας. Είναι ενδεικτικό πως για το εξάμηνο Ιανουαρίου-Ιουνίου 2011 η Δημοτική Αστυνομία Θεσσαλονίκης διαπίστωσε μόλις 899 παραβάσεις που αφορούν κίνηση και στάθμευση δικύκλων στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με το συγκοινωνιολόγο Σταύρο Κωνσταντινίδη «το πρόβλημα έχει κορυφωθεί τα τελευταία πέντε χρόνια και ουσιαστικά αντανακλά όχι μόνο την έλλειψη οράματος και αδυναμίας υλοποίησης αστικού σχεδιασμού από την κυβέρνηση, αλλά ακόμη και την κατάρρευση σημαντικών κατακτήσεων του παρελθόντος, όπως ήταν η λειτουργία των λεωφορειογραμμών στην Αθήνα
και Θεσσαλονίκη».

Οι προβλέψεις δυσοίωνες. Παρά το γεγονός πως η συνεχής κυκλοφορία μοτοσικλετών σε πεζοδρόμια μπορεί να προκαλέσει τροχαία ατυχήματα με θύματα πεζούς πάνω σε πεζοδρόμια, ελάχιστα έχουν γίνει για την αντιμετώπιση του φαινομένου. «Δημιουργείται ένα γενικευμένο αίσθημα ανασφάλειας στους ήδη καταδιωγμένους πεζούς, στα άτομα με δυσκολίες κίνησης, στα παιδιά και στα άτομα τρίτης ηλικίας» σχολιάζει ο συγκοινωνιολόγος μιλώντας στο tvxs και συμπληρώνει πως «χάνεται οριστικά η χαρά της συνάντησης, της ψυχαγωγίας και της επικοινωνίας των ανθρώπων στους φυσικούς χώρους κίνησής τους και επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο ο θόρυβος και η ρύπανση».

Σύμφωνα με πρόσφατες μετρήσεις, από τον πεζόδρομο της πλατείας Αριστοτέλους διέρχονται περίπου 230 μηχανάκια την ώρα ενώ στην Αθήνα οι αριθμοί κινούνται στα ίδια επίπεδα. Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε, πως από την Ερμού περνούν καθημερινά περίπου 200 δίκυκλα την ώρα.

«Αν και η πολιτεία οφείλει να ενθαρρύνει τα δίκυκλα ως μέσο μεταφοράς στις πόλεις, ο φυσικός χώρος κίνησης και στάθμευσης τους δεν μπορεί παρά να είναι μόνο οι δρόμοι. Το φαινόμενο είναι τόσο αρνητικό και ενοχλητικό που ξεπερνά την πολεοδομική και συγκοινωνιακή του διάσταση και θίγει ευθέως τον πολιτισμό της συλλογικής συνύπαρξης στους δημόσιους χώρους, την αξιοπρέπεια των πολιτών και την ποιότητα της καθημερινής ζωής στις πόλεις» σχολιάζει ο κύριος Κωνσταντινίδης και συμπληρώνει πως «στις ελληνικές πόλεις δεν θα έπρεπε να απαγορευτούν και τα φυσικά εμπόδια. Ωστόσο, η φυσική αποτροπή είναι ο μοναδικός τρόπος αντιμετώπισης καθώς η δημοτική αστυνομία δεν επαρκεί για τον σχετικό έλεγχο».

Μάλιστα, ο συγκοινωνιολόγος μαζί με την αρχιτεκτονική ομάδα ”Noscale” αναπτύσσει προτάσεις, οι οποίες αν υιοθετηθούν από τους αρμόδιους θα μπορούσαν να μειώσουν δραστικά το φαινόμενο.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, νέες ειδικές σημάνσεις υψηλής αισθητικής με αντίστοιχα μηνύματα όπως «αγαπητοί μοτοσικλετιστές ας αφήσουμε τα δίκυκλα έξω από τα πεζοδρόμια» ή η τοποθέτηση αισθητικών εμποδίων στα πεζοδρόμια, θα μπορούσαν να φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Οι ίδιοι προτείνουν επίσης τη μετατροπή του 20% του χώρου στάθμευσής των αυτοκινήτων σε χώρο στάθμευσης δικύκλων και επιμένουν στην εξάντληση κάθε τεχνικής, επικοινωνιακής και διοικητικής δυνατότητας από πλευράς Υπουργείου Υποδομών και δήμων. «Τα φυσικά εμπόδια μπορεί να είναι προσωρινού χαρακτήρα και σε συνδυασμό με τα επικοινωνιακά μηνύματα, μπορούν να ευαισθητοποιήσουν μια μεγάλη μερίδα συμπολιτών μας για να αποτραπεί το αρνητικό αυτό φαινόμενο. Σίγουρα πάντως οι συστάσεις και οι κλήσεις από την Τροχαία και τη Δημοτική Αστυνομία θα πρέπει να είναι αυστηρότερες ενώ σημαντικός είναι και ο ρόλος της κοινωνίας των πολιτών ελλείψει κεντρικού και τοπικού σχεδιασμού» καταλήγει ο κ. Κωνσταντινίδης.