Είναι για μένα ένα έργο ζωής, όπως το ονομάζω, και θα καταλάβετε γιατί το λέω… διότι είμαι πολύ μετρημένος στα λόγια μου. Είναι έργο ζωής γιατί το ξεκίνησα από το 1971, όταν ζούσα στην Ιταλία και είχα ανάγκη να φτιάξω έναν κατάλογο, που να περιέχει διάφορους συνθέτες και ερμηνευτές, αρχικά γύρω από την κιθάρα – για να μπορώ να γνωρίζω τον κάθε ερμηνευτή, αλλά και να τον τοποθετώ στο χρόνο που γεννήθηκε και έζησε. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για να μπορέσεις να προχωρήσεις στην ανάλυση μιας μουσικής. Αν δεν την τοποθετήσεις χρονικά, χάνεις την μπάλα – που λένε…” Ο συνθέτης Νότης Μαυρουδής, μιλά στην Κρυσταλία Πατούλη με αφορμή την έκδοση και παρουσίαση του Παγκόσμιου Μουσικού Χρονολογίου του, μια ερευνητική δουλειά που ολοκλήρωσε ο ίδιος, σε διάρκεια 42 χρόνων.

Ads

Ν.Μ.: … Σκεφτείτε πως όταν αναφερόμαστε στο 1971, αναφερόμαστε σε μία εποχή προ διαδικτύου. Κι αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό για την περίπτωση αυτή. Δηλαδή, για να βρω τα ονόματα ανέτρεχα σε πηγές, όπως μία μουσική εγκυκλοπαίδεια ιταλική, γιατί η Ελλάδα δεν είχε, και τώρα δεν έχει… αλλά εν πάση περιπτώσει, υπάρχουν πλέον κάποια σύντομα λεξικά, που μπορεί ενδεχομένως να βρει κανείς κάποια πληροφορία. Τότε, όμως, οι ιταλικές εγκυκλοπαίδειες ήταν πολύ αξιόπιστες, και έβρισκα από εκεί τα διάφορα ονόματα, και τα πέρναγα σε ένα τετράδιο.

Δεν θέλει και πολύ να σου γίνει μανία αυτό το πράγμα… Γιατί εμένα, μου έγινε μανία. Κι όταν έβρισκα ευκαιρία «ανέβαζα» -όπως λένε- στο τετράδιό μου τα καινούργια ονόματα που έβρισκα.

Αυτό συνεχίστηκε… Το 1975 επέστρεψα στην Ελλάδα, και ξεκίνησα να το εμπλουτίζω με έλληνες δημιουργούς. Και το τετράδιο γέμιζε! Βέβαια, δεν μπορώ να πω ότι μου είχε γίνει καθημερινή μανία, γιατί δεν συνέτρεχε κανένας λόγος. Εγώ το ήθελα για προσωπική χρήση.

Ads

Κάποτε αυτά τα ονόματα είχαν πολλαπλασιαστεί και είχαν φτάσει περί τις 3 χιλιάδες. Και όταν έλεγα όταν έχω έναν κατάλογο με 3.000 μουσικούς, όλοι ξαφνιαζόντουσαν.

Πριν από 6μιση χρόνια, συναντιέμαι με τον Νίκο Καρατζά του Ιανού, και όταν του αναφέρω ότι έχω έναν τέτοιο κατάλογο, μου λέει, μα, είναι πολύ ενδιαφέρον, πόσα ονόματα υπάρχουν; Τρεις χιλιάδες και πλέον, του λέω. Τρεις χιλιάδες; Μα, αυτό μπορεί να γίνει ένας κατάλογος που θα βοηθάει και άλλους όπως βοηθάει εσένα, π.χ. σπουδαστές, φοιτητές, δημοσιογράφους…

Αφού, λοιπόν, ο Καρατζάς έκανε πρώτα μία έρευνα αγοράς, διεθνώς, και διαπίστωσε ότι δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο κάποια ανάλογη έκδοση, μου έδωσε το πράσινο φως για να συνεχίσω.

Τότε, πια, είχα και το διαδίκτυο μαζί μου… Και το ψάξιμο των πηγών έχει μεν την προσπάθειά του, αλλά μπορείς να βρεις επιπλέον πηγές και να τις περάσεις.

Τί έκανα, λοιπόν; Πέρναγα τα στοιχεία από τους διάφορους καταλόγους και τα έβαζα μέσα στο δικό μου ευρετήριο, που πλέον είχα περάσει στον υπολογιστή.  Συνέχισα να κάνω το ίδιο επί 6μιση χρόνια, αλλά πλέον καθημερινά, με πολύ δουλειά, και όχι μόνος μου. Είχα άλλους τρεις συνεργάτες, πολύ κοντινούς μου ανθρώπους.

Στο τέλος, αυτός ο κατάλογος, έφτασε στα 75 χιλιάδες ονόματα, και ο Καρατζάς, τράβαγε τα μαλλιά του! Γιατί από αλλού ξεκινήσαμε, και αλλού φτάσαμε!

Αυτό το χρονολόγιο που βγήκε, είναι βασισμένο και στο διαδίκτυο αλλά και στις άλλες πηγές, γιατί πάρα πολλά ονόματα, όπως διαπίστωσα, δεν είναι γραμμένα στο διαδίκτυο.

Εμείς, έχουμε για παράδειγμα τον Σταύρο Κουγιουμτζή που είναι ένας καλός συνθέτης, ή τον Δήμο Μούτση, ή τον Μάνο Λοϊζο. Αν βγείτε έξω από την Ελλάδα, αυτοί οι συνθέτες δεν υπάρχουν!  Υπάρχει ο Θεοδωράκης, άντε να υπάρχει και ο Χατζηδάκις. Όλοι οι άλλοι, είναι άγνωστοι…

Πολλοί λαϊκοί μουσικοί, για παράδειγμα κάποιοι βιολιτζίδες, όπως ήταν οι Χαλκιάδες που έγιναν γνωστοί από τα πανηγύρια και έζησαν από τα πανηγύρια, αλλά ήταν φυσιογνωμίες του οργάνου, όπως και άλλοι -ένα σωρό άλλοι!- μπορεί να μην υπάρχουν στο διαδίκτυο.
 
Τώρα, αυτό το υλικό των 75 χιλιάδων ονομάτων, είναι χωρισμένο σε στήλες.
 
Η μία στήλη αναφέρεται στην Αρχαία περίοδο.  Μετά, υπάρχει κατάλογος με τίτλο: Έλληνες ερμηνευτές – συνθέτες. Είναι γύρω στα 7μιση χιλιάδες ονόματα, και μετά είναι ο διεθνής κατάλογος των συνθετών και ερμηνευτών.
 
Υπάρχει κατάλογος π.χ. των Ελλήνων κλασσικών κιθαριστών, όπως και ο αντίστοιχος κατάλογος των διεθνών κλασσικών κιθαριστών.
 
Επίσης, υπάρχει κατάλογος κατασκευαστών οργάνων, με την απλή σκέψη ότι μουσική χωρίς όργανα δεν θα μπορούσε να παιχτεί. Επομένως και οι μουσικοί κατασκευαστές, είναι ένα σημαντικότατο κομμάτι της μουσικής.

Και υπάρχουν ονόματα μουσικών απ’ όλα τα μουσικά είδη. Δεν έχω διαλέξει μουσικό είδος. Είναι ψυχρός κατάλογος.

Κρ.Π.: Τί στοιχεία υπάρχουν για κάθε μουσικό – ερμηνευτή ή συνθέτη;
 
Ν.Μ.: Κατ’ αρχάς υπάρχει το πλήρες όνομα. Γιατί αν πάτε σε μπλουζμεν, σε φλαμενκίστες, σε γερμανούς συνθέτες, ή σε Ισπανούς συνθέτες, υπάρχει ένας… σιδηρόδρομος ονομάτων. Αυτό, συνθέτει όλη την ονοματολογία.

Σημειώνω ακόμα και το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο, ή το παρατσούκλι. Μη ξεχνάμε, ότι όλοι οι ρεμπέτες μας, είχαν παρατσούκλια. Το ίδιο συμβαίνει με όλους τους φλαμενκίστες, τους μπλουζίστες, κλπ. Και πολλές φορές τους γνωρίζει ο κόσμος μόνο με το παρατσούκλι τους. Ή η Χαρούλα Αλεξίου, για παράδειγμα, δεν λέγεται Αλεξίου, είναι καλλιτεχνικό ψευδώνυμο…

Κρ.Π.: Ή η Αρλέτα, κλπ…
 
Ν.Μ.: …όπως και πολλοί άλλοι από την Ελλάδα ή το εξωτερικό. Θέλω να πω, ότι σ’ αυτόν τον κατάλογο, υπάρχει όλη η λεπτομέρεια του ονόματος, υπάρχουν αναλυτικά όλα τα ονοματεπώνυμα, και τα καλλιτεχνικά ψευδώνυμα.
 
Δίπλα, υπάρχει όλη η λεπτομέρεια της γέννησης, ή του θανάτου. Γιατί όσο παλιότερα πάμε, τόσο πιο δύσκολο είναι να βρούμε τις ακριβείς ημερομηνίες γέννησης και θανάτου. Άλλες πηγές γράφουν 1685 άλλες όμως γράφουν 1686… Άμα έχω το στοιχείο αυτό, το προσθέτω, ώστε να γνωρίζει ο αναγνώστης, ότι ο τάδε καλλιτένχης είναι γεννημένος είτε το 1685 είτε το 1686.
 
Κρ.Π.: Ήταν μία πολύ δύσκολη ερευνητική εργασία…
 
Ν.Μ.: Επίσης, η άλλη στήλη έχει τις ιδιότητες του καθενός. Δηλαδή, κάποιος είναι πιανίστας, κάποιος όμως είναι και πιανίστας και συνθέτης και ενορχηστρωτής, κλπ..

Και η τελευταία στήλη είναι η εθνικότητα, όπου υπάρχουν δύο χώρες, συνήθως. Η μία χώρα είναι της γέννησης, και η άλλη είναι της δράσης΄ που έδρασε κάποιος και που γεννήθηκε. Γιατί πολλοί ρώσοι συνθέτες, για παράδειγμα, έφυγαν από τη Ρωσία και πήγαν στην Αμερική.

Έτσι, μ’ αυτή την ανάγνωση, ο ενδιαφερόμενος έχει την πρώτη εικόνα. Αν θέλει από εκεί και πέρα λεπτομέρειες, π.χ. να βρει με ποιόν έκανε μάθημα ο τάδε ερμηνευτής, τότε θα πρέπει να ανατρέξει σε άλλες πηγές, πιο αναλυτικές.
 
Κρ.Π.: Ουσιαστικά είναι ένα τεράστιο διεθνές ευρετήριο.
 
Ν.Μ.: Το οποίο είναι 1250 σελίδες, και μέσα σε αυτό, υπάρχει μία πρώτη εικόνα, όπως είπα. Έχουμε, δηλαδή, τα βασικά στοιχεία του κάθε μουσικού, συνθέτη, κλπ., της Ελλάδας και του εξωτερικού.

Και το μέγεθός του, φανταστείτε ότι είναι σαν ενός μεγάλου άλμπουμ, που, σημειωτέον, ζυγίζει 3μιση κιλά. Θέλω να πω ότι είναι μία πολύ εντυπωσιακή έκδοση και είναι κάτι μοναδικό.

Τέλος, την ηλεκτρονική εφαρμογή, θα την βρει κανείς στο i-phone και στο i-pad. Είναι οι νέες εφαρμογές. Έχουμε συνεργαστεί με την Apple, μεγάλη ψηφιακή εταιρεία τεχνολογίας, η οποία μας εξασφάλισε τον τρόπο πρόσβασης στον κατάλογο, για τους ενδιαφερόμενους.
 
Κρ.Π.: Και αύριο θα γίνει η παρουσίαση αυτού του Χρονολογίου στον Ιανό… και θα μιλήσει εκτός των άλλων και ένας καθηγητής φιλοσοφίας;
 
Ν.Μ.: Ο Θεοδόσης Πελεγρίνης, καθηγητής Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών, ο οποίος είναι ένας πάρα πολύ χαρισματικός και έξυπνος άνθρωπος, και του ζήτησα το εξής:

Να αναφερθεί σε ένα τέτοιο λεξικό, που δεν περιέχει φιλοσοφία βέβαια, αλλά ως Πρύτανης Πανεπιστημίου, να υποστηρίξει την αναγκαιότητα τέτοιων εκδόσεων σε όλους τους πνευματικούς χώρους.

Κρ.Π.: Υπάρχουν πλέον, κρατικές σχολές μουσικής… Δεν θα ‘ πρεπε να ενδιαφερθούν;
 
Ν.Μ.: Βεβαίως και θα έπρεπε…

θα έπρεπε κατ’ αρχάς το υπουργείο να ενδιαφερθεί, ώστε να πάει αυτό το βιβλίο, τουλάχιστον, σε σχολεία, σε κεντρικά ωδεία΄ δηλαδή, να διανεμηθεί κατάλληλα. Αλλά, τώρα, τι ζητάμε από ένα κράτος εν πτωχεύσει, εν πάση περιπτώσει;

Προχτές έμαθα, ότι το ωδείο Atheneum, το οποίο οργάνωνε επί 36 χρόνια, τον διαγωνισμό Μαρία Κάλλας, ο οποίος είναι πασίγνωστος σε όλον τον κόσμο διότι είναι διεθνής διαγωνισμός, πέρυσι και φέτος δεν μπόρεσε να γίνει, διότι το κράτος δεν δίνει το κονδύλι που έδινε κάθε χρόνο. Και έτσι ακυρώνεται και πάλι αυτός ο διεθνής διαγωνισμός!
 
Κρ.Π.: Αλλά η Γιουροβίζιον, Γιουροβίζιον.
 
Ν.Μ.: Βρήκανε κονδύλια για τη Γιουροβίζιον. Υπάρχουν χορηγοί. Σιγά που θα υπάρξουν χορηγοί για να γίνει ο διεθνής διαγωνισμός κλασσικού τραγουδιού Μαρία Κάλλας!
 
Κρ.Π.: Είναι ενδιαφέρον ότι ένα τέτοιο εγχείρημα έγινε από έναν δημιουργό, που ο ίδιος, όπως είπατε, το είχε ανάγκη…

Ν.Μ.: Το έχουμε ανάγκη, δεν το είχα μόνο εγώ ανάγκη. Το έχουμε… Είναι αναγκαίο εργαλείο δουλειάς!-

image

Info:
Παγκόσμιο Μουσικό Χρονολόγιο

Ο ΙΑΝΟS, παρουσιάζει σε εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2013, στις 18:00

το βιβλίο και ψηφιακή (iPhone) εφαρμογή με τίτλο Παγκόσμιο Μουσικό Χρονολόγιο, σε έρευνα – επιμέλεια του Νότη Μαυρουδή.

Στην εκδήλωση θα μιλήσουν οι Θεοδόσης Πελεγρίνης, καθηγητής Φιλοσοφίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Ευάγγελος Ασημακόπουλος, σολίστ κιθάρας – καθηγητής μουσικής, Γιώργος Μονεμβασίτης, κριτικός – ιστορικός της μουσικής και ο αρχειοθέτης.

Ονόματα, χρονολογίες, δράσεις, καταγωγή: Συνθετών, Ερμηνευτών, Κατασκευαστών, της παγκόσμιας κοινότητας, περιέχονται στο επίτομο Παγκόσμιο Μουσικό Χρονολόγιο, με στόχο να χρησιμεύσει σε μια πρώτη πληροφόρηση του αναγνώστη γύρω από προσωπικότητες της Μουσικής που απασχόλησαν την ανθρωπότητα, από τα πρώτα δείγματα   ντοκουμέντα.

Το Χρονολόγιο είναι μια πολύχρονη μουσική έρευνα που έχει αντλήσει πληροφορίες από μουσικές εγκυκλοπαίδειες, βιβλιογραφίες και ειδικές εκδόσεις, από διάφορες πηγές· προγράμματα συναυλιών, ένθετα δίσκων βινυλίου και ψηφιακής τεχνολογίας, καθώς και από προσωπική έρευνα του αρχειοθέτη, μέσα από συναντήσεις, τηλεφωνήματα και επαφές. 

Ειδικότερα, η iPhone έκδοση του Παγκόσμιου Χρονολογίου Μουσικής συνιστά μια ανατρεπτική και ταυτόχρονα λειτουργική μεταφορά στη συγκεκριμένη πλατφόρμα της ενδελεχούς συγκέντρωσης, καταγραφής και κατηγοριοποίησης χιλιάδων ονομάτων της Παγκόσμιας Μουσικής σκηνής από οποιαδήποτε πηγή. Δεκαετίες έρευνας δημιούργησαν μια τεράστια σε έκταση βάση δεδομένων, ερμηνευτών, συνθετών και κατασκευαστών, η οποία ξεπερνά τις 70.000. 

Η ανάπτυξη της εφαρμογής ακολούθησε μια φιλοσοφία αποδόμησης και επανοδόμησης της συγκεκριμένης βάσης δεδομένων μέσα από μια προσέγγιση συνδυαστικής αναζήτησης σε όλες τις πιθανές αφετηρίες εντοπισμού του λήμματος ή λημμάτων που επιθυμεί ο χρήστης. Ο χρήστης καλείται είτε επιλέγοντας συνδυαστικά δεδομένα μέσα από τις θεματικές ενότητες που απαρτίζουν την εφαρμογή, είτε μέσω της αναζήτησης ονομάτων που ο ίδιος επιθυμεί, να οδηγηθεί στο αποτέλεσμα και τρόπο πλοήγησης της αρεσκείας του.

Η εφαρμογή μπορεί “να ξεναγήσει” τους χρήστες της εφαρμογής σε εποχές, είδη, αισθητικά ρεύματα, ξεχασμένες πηγές πληροφόρησης, σ’ ένα μουσικό γοητευτικό ταξίδι…

Οι κεντρικές θεματικές ενότητες της εφαρμογής οι οποίες αποτελούν και τη βάση της πλοήγησης για τον χρήστη είναι:
•        Ονοματεπώνυμο
•        Χρονολογίες (Ημερομηνίες γέννησης και θανάτων)  ή κατά δήλωση χρονολογίες
•        Ιδιότητες (κατασκευαστής, κιθαρίστας, συνθέτης)
•        Εθνικότητα

 
Ο δημιουργικός σχεδιασμός ανήκει στην εταιρεία Propaganda Graphics Factory, ενώ η προγραμματιστική ανάπτυξη έγινε από τον Όθωνα Αντωνίου.
Η εφαρμογή είναι ήδη διαθέσιμη στο App Store.

Δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο επιλεγμένα screenshots της εφαρμογής:  https://dl.dropbox.com/u/55834240/PAGOSMIO_MOYSIKO_XRONOLOGIO_MAVROYDIS.rar