Απόγευμα στο Αιγάλεω. Mια ταράτσα έχει μεταμορφωθεί σε αυτοσχέδιο μουσικό καταφύγιο. Λίγο πριν ανοίξει η σκηνή του 3ου Hip Hop Athens Festival, το tvxs συναντά τους Ορθολογιστές.

Ads

της Τζένης Τσιροπούλου

-Ποιο ήταν το έναυσμα για τη μουσική σας συνύπαρξη;

TNT: Οι Ορθολογιστές (Rationalistas) ξεκινάνε το 1999, με αρχική σύνθεση το Μιχάλη (SXO) και το Σίμο (LOOP). Αργότερα μπαίνει στο γκρουπ ο Ζωγράφος, ο οποίος αποχωρεί. Και τελικά οι Ορθολογιστές ενώνονται με τους 32streets, δηλαδή τον Λάμπρο (ΒΑΥΜΑΝ) και εμένα, τον Γιάννη (TNT). Η μουσική μας συνύπαρξη ήταν απόρροια κοινής παρέας, κοινών αντιλήψεων και μουσικών ακουσμάτων.

Ads

-Στο τελευταίο σας άλμπουμ, «Μια νύχτα μετά την τελευταία μέρα» (2010), συνεργάζεστε με τον Rakaa από τους Dilated People στο κομμάτι «Who, being loved, is poor». Γιατί δεν βλέπουμε πιο συχνά συνεργασίες ξένων rappers με Έλληνες;

SXO: Δεν είναι σύνηθες φαινόμενο, γιατί τα μεγάλα ονόματα του εξωτερικού ασχολούνται καθαρά επαγγελματικά με τη μουσική. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε εμφάνισή τους απαιτείται μεγάλη αμοιβή. Όσο για τη δική μας συνεργασία με τον Rakaa, στείλαμε το βιογραφικό μας και τη δουλειά μας να την ακούσει, του εξηγήσαμε ότι δεν αποσκοπούμε στο να βγάλουμε χρήματα μέσα από τη μουσική μας και προσφέρθηκε να γράψει ένα κουπλέ. Το θεωρούμε τιμή μας. Παρόλα αυτά, είναι και θα παραμείνει δύσκολο το να συνεργαστείς με ένα μεγάλο όνομα του εξωτερικού, όταν δεν υπάρχει καμία υποστήριξη και οι δισκογραφικές κλείνουν τις συμφωνίες. Πρέπει εσύ ο ίδιος να επικοινωνείς μέσω Ίντερνετ με τον άλλο, που βρίσκεται στην άλλη άκρη του Ατλαντικού.

-Πολυεθνικές δισκογραφικές εταιρίες: αποχή από άποψη ή εκείνες δεν ρισκάρουν να επενδύσουν σε πιο ανατρεπτικά μουσικά ρεύματα;

SXO: Εδώ οι απόψεις μας συγκλίνουν όσο και διαφέρουν… Προσωπικά δεν είμαι κατά των δισκογραφικών, όμως οι δισκογραφικές πλέον δεν βοηθούν τον καλλιτέχνη. Αν υποστήριζαν αυτό που κάνω, τότε ίσως να συνεργαζόμουν. Αλλά είθισται να κάνεις εσύ όλη τη δουλειά, μέχρι και τα γραφιστικά, και να σου δίνει τελικά η εταιρία ένα ελάχιστο ποσοστό. Επί της ουσίας υποτιμάνε εσένα και τη δουλειά σου. Για αυτό δε συναντάμε πλέον και μεγάλους καλλιτέχνες. Δεν υπάρχει πια το project, παίρνω έναν καλλιτέχνη που παίζει σε ένα γκαράζ, Nirvana για παράδειγμα, και τον κάνω σούπερ σταρ. Χρειάζονται κάτι εύπεπτο, γρήγορο και κυρίως κερδοφόρο.

LOOP: Κοίτα η αλήθεια είναι πως οι δισκογραφικές «πεθαίνουν» σιγά σιγά και αυτό δεν τους αφήνει πολλά περιθώρια επιλογών. Θα επιλέξουν κάτι εμπορικό, που εξασφαλίζει σίγουρο και γρήγορο κέρδος και όχι κάτι εναλλακτικό, όπως είναι το hip hop.

-Ανεξάρτητοι λοιπόν από «πατρικές» φιγούρες δισκογραφικών, διανέμετε τα cd σας με ελάχιστο αντίτιμο ή με free download και είστε καταγγελτικοί απέναντι στο αστικό περιβάλλον και στους θεσμούς του. Πόσο εύκολα επιβιώνει κάποιος σήμερα μουσικά αλλά και κοινωνικά με αυτή τη στάση ζωής;

TNT: Οι στίχοι μας πάνω από όλα αντικατοπτρίζουν τα βιώματα της καθημερινότητάς μας. Το θεωρώ εύκολο να επιβιώνω, εφόσον μπορώ να εκφράζομαι. Όσον αφορά στη μουσική μας, ποτέ δε θεωρήσαμε αυτοσκοπό την αποδοχή μας. Το να τη μοιραζόμαστε, βέβαια, και με άλλους που αντικρίζουν γύρω τους όλα αυτά που καταγγέλουμε, μας χαροποιεί. Και αυτό πάντως να μη συνέβαινε, δε θα αλλάζαμε τα πιστεύω μας ή τον τρόπο που βλέπουμε την κοινωνία για χάρη της αναγνωρισιμότητας.

SXO: Με αυτά που εκφράζουμε δεν αποβλέπουμε απλώς στο να πάμε κόντρα στους άλλους. Είναι ο δικός μας τρόπος επιβίωσης μέσα στο αστικό τοπίο. Κάποιος μπορεί απλώς να παραμένει σιωπηλός παρατηρητής, πίσω από το παράθυρό του, χωρίς να εκφράζεται απέναντι σε αυτά που βλέπει. Φταίει το γεγονός ότι δε διαβάζουμε, δεν ενημερωνόμαστε, δεν ψαχνόμαστε γενικά και ο περισσότερος κόσμος αρκείται σε μια αθλητική εφημερίδα και στην τηλεόραση.

-Από οικονομικής άποψης, μπορείτε να στηρίζεστε στη μουσική σας;

TNT: Προτιμάμε να είμαστε όσο πιο επαγγελματίες γίνεται με τα χρήματα που διαθέτουμε, τον εξοπλισμό μας και το μεράκι μας αλλά για κανένα λόγο δεν μπορούμε να πούμε ότι η μουσική μας εξασφαλίζει το οτιδήποτε. Μέχρι τώρα συνέχεια δίνουμε, χωρίς να απολαμβάνουμε κανένα χρηματικό όφελος. Χαρακτηριστικά να σου πω, ότι τυχαίνει να μας καλούν για live εκτός Aθηνών και την ίδια στιγμή να αρνούνται να εξασφαλίσουν έστω τα οδοιπορικά μας!

-Τελικά έχει συμμάχους το hip hop στην Ελλάδα, όπως το ραδιόφωνο, ή ισχύει το «real hip hop is not playing on the radio»;

SXO: Το hip hop είναι σχετικά φρέσκο μουσικό είδος στην Ελλάδα, αριθμεί γύρω στα 15 χρόνια, και δυστυχώς δεν μπορούμε να μιλήσουμε για πραγματικούς συμμάχους του. Στο ραδιόφωνο θα ακούσεις μόνο ότι προωθούν οι εταιρίες. Το hip hop θα σου έλεγα ότι μοιάζει με εξόριστο.

ΤΝΤ: Υπάρχει και το «καλό» ραδιόφωνο, πάντως, που κατά καιρούς θα ξεφύγει από το αμιγώς εμπορικό hip hop. Κυρίως, όμως, μέσω των blogs και των sites στο Ίντερνετ μπορεί να ανακαλύψει κάποιος πιο ψαγμένη μουσική.

SXO: Με τον κίνδυνο εκεί να ισχύσει το «η τέχνη για την τέχνη», εφόσον σ’ αυτό θα καταφύγει μόνο κάποιος που είναι ήδη υποψιασμένος. Το θέμα είναι η πολυφωνία να βγει προς τα έξω.

-Tι σημαίνει το hip hop ως τρόπος ζωής στην Ελλάδα; Yπάρχει η hip hop κουλτούρα και τα τέσσερα στοιχεία της (MCing, DJing, graffiti, breakdance);

LOOP: Υπάρχει ένα μέρος του hip hop που φαντασιώνεται τα αμερικάνικα πρότυπα αλλά το μεγαλύτερο ποσοστό αντιλαμβάνεται την ελληνική πραγματικότητα. Πάντως εκτός από αυτά τα τέσσερα στοιχεία, το hip hop δέχεται και άλλα ερεθίσματα, με αποτέλεσμα μια ενδιαφέρουσα μίξη πραγμάτων.

SXO: Όπως έχει πει και ο Africa Bambaataa «παίρνεις το hip hop, βάζεις τη γλώσσα σου μέσα και το φέρνεις στη χώρα σου». Κατά τη γνώμη μου, υπάρχουν και τα τέσσερα στοιχεία με άξιους αντιπροσώπους.

ΤΝΤ: Υπάρχει κόσμος στους δρόμους που βάφει, που χορεύει break, πολλοί Μc’s τελευταία και η κατηγορία που θα λέγαμε ότι μειοψηφεί είναι αυτή των Dj’s. Το γεγονός όμως ότι κάποιος κάνει graffities ή χορεύει breakdance δε σημαίνει απαραίτητα ότι ταυτίζεται και με τα υπόλοιπα στοιχεία.

-«Ντρέπομαι για τη σκηνή… πιο πολύ από κάθε άλλοτε αναπολώ στιγμές TXC, FFC, Frontal και Παρεμβολές» είναι ένας χαρακτηριστικός τίτλος σας. Nοσταλγία για την ποιότητα της σκηνής και τις συνεργασίες, μιας και το hip hop φαίνεται να προχωράει ατομικό και εμπορικό;

TNT: Είναι ένα προσωπικό συμπέρασμα για την κατάληξη της σκηνής σήμερα. Σκηνοθετημένες λεκτικές επιθέσεις, μέσα στα τραγούδια, που κάνουν τη μουσική, τελικά, να μοιάζει σαν άσκοπο πεδίο μάχης. Δεν ζούμε τη μάχη του δρόμου, όπως στα αμερικάνικα ghetto, ώστε η μουσική να αποτελεί τη μόνη διέξοδο επίλυσης.

Η αναπόληση του παρελθόντος, τώρα, σχετίζεται με την αγάπη και τη διάθεση συνεργασίας που χαρακτήριζε τα συγκροτήματα της σκηνής τότε, και δυστυχώς αυτό εκλείπει όλο και περισσότερο.

-Rationalistas και…ορθολογισμός: η λογική σκέψη αποτελεί το όπλο απέναντι στον παραλογισμό της εποχής μας?

SXO: Ζούμε σε μια εποχή, που προσπαθούν να μας επιβάλουν τις αντιφάσεις τους. Μιλάνε για φτώχεια και βλέπουμε οι πλούσιοι να γίνονται πλουσιότεροι. Για έλλειψη ρευστού όταν οι τράπεζες επεκτείνονται αδιάκοπα. Η πραγματικότητα την οποία προβάλλουν απέχει πολύ από την πραγματικότητα που αντικρίζεις αν πάρεις το λεωφορείο και πας μια βόλτα. Και εκεί ο ορθολογισμός γίνεται ένα μέσο για να αναλύσεις τα πράγματα, να τα σκεφτείς, χωρίς να σημαίνει ότι θα ξεφύγεις τελικά από όλα αυτά που σε περιβάλλουν.

-«Ελλάδα των ειδήσεων και των δημοσκοπήσεων, των μεσημεριανών εκπομπών και της Eurovision, της παραπληροφόρησης και της ξενοφοβίας, της τόσο μπερδεμένης μορφής της δημοκρατίας…».Tο να κάνεις hip hop είναι ένας τρόπος ακτιβιστικής δράσης της εποχής μας; Αρκεί ένα μουσικό ρεύμα για να αφυπνίσει συνειδήσεις;

TNT: Θα σου απαντήσω αναφέροντας ένα παράδειγμα. Παλιότερα, στην Αμερική, ένα συγκρότημα, οι Public Enemy, δημιουργώντας παραπλήσια μουσική, με στίχους που εναντιώνονταν στο τότε σύστημα, κατάφεραν να βγάλουν τον κόσμο στο δρόμο και να δημιουργήσουν ένα κίνημα. Οπότε πιστεύω πως το hip hop μπορεί να αφυπνίσει, και έστω και σε ένα μικρό ποσοστό να επιδράσει, είναι ενθαρρυντικό.

-Επόμενοι στόχοι για εσάς;

LOOP: Συνεχίζουμε με live από Σεπτέμβρη, σε Αθήνα και επαρχία, και αναμένονται κάποιοι προσωπικοί δίσκοι. Ο Μιχάλης (SXO) θα κυκλοφορήσει μια δουλειά σε πιο μπλουζ ήχο, με έντονο το στοιχείο της κιθάρας, και ο Γιάννης (TNT) ένα cd σε πιο γνώριμες rap μελωδίες. Εγώ ετοιμάζω μια δουλειά με δικές μου παραγωγές, μαζί με κάποιους mc’s που θα συμμετάσχουν. Ταυτόχρονα, ολοκληρώνουμε το video clip του «Στο βάθος η ελπίδα», το οποίο θα «ανέβει» σύντομα στο youtube.

Δισκογραφία

  • «Από το δρόμο» ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΤΕΣ (2007)
  • «It s a war» TNT (2009)
  • «Mια νύχτα μετά την τελευταία μέρα» ΟΡΘΟΛΟΓΙΣΤΕΣ (2009)