Μία σαφή βιώσιμη στροφή του αναπτυξιακού μοντέλου αξίωσαν 3 Έλληνες ευρωβουλευτές, μέλη της ευρωπαϊκής επιτροπής Περιβάλλοντος, στο πλαίσιο εκδήλωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, στην Αθήνα. Οι εισηγήσεις τους διακρίθηκαν από έντονο σκεπτικισμό ύστερα από τη Συνδιάσκεψη του ΟΗΕ στην Κοπεγχάγη.

Ads

Ευθύνες στις μεγάλες χώρες, και ιδίως στην Κίνα η οποία «επιχείρησε να μπλοκάρει τις διαπραγματεύσεις», επέρριψε αναφορικά με το αδιέξοδο που σημειώθηκε στη δανική πρωτεύουσα ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Κρίτων Αρσένης, ο οποίος ζήτησε αφενός την κοινωνική πίεση ενόψει της νέας Συνδιάσκεψης στο Μεξικό, αφετέρου την αλλαγή του τρόπου ζωής των πολιτών που βασίζεται στην ακραία κατανάλωση πόρων. Σε αυτό το πλαίσιο, έφερε χαρακτηριστικά το παράδειγμα ότι η αφρικανική ήπειρος καταναλώνει μόλις 2 φορές την ενέργεια του Μανχάταν. Σύμφωνα με τον κ. Αρσένη, έως το 2050 αναμένεται να έχουν μεταναστεύσει εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής 500 εκατομμύρια άνθρωποι.

«Η Κοπεγχάγη ήταν μία αποτυχία», δήλωσε κατηγορηματικά ο ευρωβουλευτής της ΝΔ, Θόδωρος Σκυλακάκης, ο οποίος χαρακτήρισε πισωγύρισμα το γεγονός ότι 120 ηγέτες χωρών δεν μπόρεσαν να λάβουν κοινές, απτές αποφάσεις για τη δραστική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Ο ευρωβουλευτής της ΝΔ εξέφρασε την πεποίθηση ότι η ΕΕ οφείλει να αλλάξει τη στρατηγική που την εξαρτά από την επίτευξη μιας παγκόσμιας συμφωνίας. Μία άποψη την οποία υιοθέτησε και ο υπεύθυνος για θέματα ενέργειας και κλιματικών αλλαγών του Ελληνικού Γραφείου της Greenpeace, Δημήτρης Ιμπραήμ, ζητώντας από την ΕΕ να αναβαθμίσει μονομερώς το στόχο μείωσης των ρυπογόνων αερίων από 20% σε 30% έως το 2020. Ο κ. Σκυλακάκης υπογράμμισε, παράλληλα, ότι τα χρήματα που διατέθηκαν για την ενίσχυση του χρηματοπιστωτικού συστήματος, εν μέσω της κρίσης, αντιστοιχούν στο κόστος υλοποίησης πολιτικών κατά της κλιματικής αλλαγής επί 20 χρόνια.

Επικριτικός απέναντι στη σημερινή κυβέρνηση εμφανίστηκε ο ευρωβουλευτής των Οικολόγων Πράσινων, Μιχάλης Τρεμόπουλος, ο οποίος την κατηγόρησε ότι αντιμετωπίζει την κρίση ως δημοσιονομικό πρόβλημα και όχι ως μία ευκαιρία για «πράσινη» στροφή. Ο κ. Τρεμόπουλος ζήτησε από τους πολίτες να σταθούν ιδιαίτερα αυστηροί στις επικείμενες τοπικές εκλογές, κρίνοντας τους υποψήφιους και βάσει των περιβαλλοντικών τους θέσεων. Ανάμεσα σε άλλα, τάχθηκε υπέρ της ενίσχυσης του «οικολογικού και φτηνού» σιδηρόδρομου, επισημαίνοντας ότι το συγκεκριμένο μέσο καταλαμβάνει μόλις το 2% του μεταφορικού έργου στην Ελλάδα. Ο ίδιος αξίωσε την αλλαγή του σημερινού μοντέλου καταναλωτικών προτύπων, με στροφή σε προϊόντα μεγάλης διάρκειας.

Ads

Φωτογραφία: energia.gr