Φανταστείτε έναν αναλυτικό χάρτη για το «λαβύρινθο των Πανεπιστημίων» και στο πλάι σας έναν συνοδό, έναν σύμβουλο που σας βοηθάει να επιλέξετε την καλύτερη διαδρομή. Το βιβλίο «Πάμε Πανεπιστήμιο», ο πληρέστερος οδηγός σπουδών, που εκδίδεται κάθε χρόνο από το 2006 από την «Orientum», και οι Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας βοηθούν σε αυτό ακριβώς: στον επαγγελματικό προσανατολισμό του μαθητή. Το tvxs.gr μίλησε με δύο Συμβούλους Σταδιοδρομίας της Orientum, την Σταυρούλα Λάμπρου και την Ελένη Παναγιωτίδου, για το βιβλίο «Πάμε Πανεπιστήμιο» αλλά και για τις συμβουλευτικές συνεδρίες και την βοήθεια που δίνεται προς τους μαθητές που επιθυμούν να περάσουν την πόρτα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης,  ώστε η κατεύθυνση σπουδών να μην αποτελεί τυχαία επιλογή ή προϊόν εξωτερικών πιέσεων, αλλά μια ατομική συνειδητή επιλογή. «Ο κατάλληλος άνθρωπος στις κατάλληλες σπουδές».

Ads

 
Η υποστήριξη και οι υπηρεσίες της «Orientum – Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας» αναγνωρίστηκαν και από τους ίδιους τους μαθητές και τους γονείς, οι οποίοι την ανέδειξαν στις τρεις δημοφιλέστερες εταιρείες  του πανελλήνιου  διαγωνισμού της Cosmote για νέες καινοτόμες  επιχειρήσεις.
 
Κάθε χρόνο πάνω από 1.000 μαθητές παρακολουθούν ατομικά προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού και συμπλήρωσης μηχανογραφικού δελτίου, ώστε να μπορέσουν να κάνουν τη σωστή επιλογή.
 
Επιπλέον σε συνεργασία με φροντιστήρια, δήμους, σχολεία και συλλόγους γονέων πραγματοποιούνται από την «Orientum» ομαδικά σεμινάρια και εκδηλώσεις ώστε να ενημερωθούν οι μαθητές για το εκπαιδευτικό σύστημα και τις σχολές του μηχανογραφικού δελτίου.

Μεταξύ άλλων στο βιβλίο «Πάμε Πανεπιστήμιο» παρουσιάζονται:
 

  • Το πρόγραμμα σπουδών των τμημάτων
  • Ενδεικτικά μαθήματα που διδάσκονται σε κάθε τμήμα
  • Τα μεταπτυχιακά προγράμματα που προσφέρουν τα τμήματα
  • Τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων
  • Στοιχεία για τους διαγωνισμούς ΑΣΕΠ
  • Πίνακες Στατιστικών (με βάσεις , θέσεις εισακτέων, προτιμήσεις υποψηφίων κ.ά.)
  • Αναλυτικοί πίνακες με βάσει και θέσεις όλων των ειδικών κατηγοριών
  • Πληροφορίες για τα Επαγγελματικά Λύκεια
  • Ειδικές κατηγορίες υποψηφίων

Για πρώτη φορά φέτος  παρέχεται επιπλέον και ο  νέος  οδηγός σπουδών «Πάμε Μεταπτυχιακό» με όλα τα ελληνικά μεταπτυχιακά σε μορφή e-book.

Ads

Επίσης με βασικό στόχο τη βοήθεια των μαθητών ώστε να μπορέσουν να συμπληρώσουν σωστά το μηχανογραφικό τους δελτίου, στην έκδοση του 2013, έχουν προστεθεί:
 

  • Αναλυτικές Οδηγίες Συμπλήρωσης Μηχανογραφικού Δελτίου
  • Συγκρίσεις Τμημάτων
  • Έρευνες – Αγορά Εργασίας
  • Επαγγελματικές Μονογραφίες
  • Δηλώσεις Επαγγελματιών

(*σ.σ. Σε λίγο καιρό και αφού ολοκληρωθούν οι αλλαγές από το Υπουργείο Παδείας,  οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερωθούν για τις νέες αλλαγές του σχεδίου «Αθηνά» με επιπρόσθετο ενημερωτικό υλικό)
 

Το tvxs.gr προσφέρει δωρεάν το βιβλίο «Πάμε Πανεπιστήμιο» στους πέντε πρώτους αναγνώστες που θα στείλουν το ονοματεπώνυμό και το τηλέφωνό τους στο [email protected] γράφοντας στην αρχή του μηνύματός τους «Πάμε Πανεπιστήμιο». Ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε και οι νικητές είναι οι εξής (κατά σειρά που έστειλαν τα στοιχεία τους): Κωνσταντίνος Αυλωνίτης, Παναγιώτης Τσάβαλος, Παρασκευή Αυγενίκου, Τάνια Μάμαλη, Αναστασία Παπαευαγγέλου

Πώς μπορεί ένας μαθητής να βοηθηθεί από το βιβλίο «Πάμε Πανεπιστήμιο»;
 
Σ.Λ.: Το Πάμε Πανεπιστήμιο αποτελεί τον πληρέστερο αναλυτικό οδηγό σπουδών που εκδίδεται κάθε χρόνο από το 2006 από την Orientum- Σύμβουλοι Σταδιοδρομίας. Οι συγγραφείς του βιβλίου έχουν κάνει μια ολοκληρωμένη και αναλυτική παρουσίαση όλων των τμημάτων του μηχανογραφικού δελτίου και της σύνδεσής τους με την αγορά εργασίας. Το «ΠΑΜΕ… ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ» απευθύνεται σε μαθητές Λυκείου, σε φοιτητές, σε γονείς και καθηγητές, παρέχοντάς τους έγκυρες πληροφορίες σχετικά με τα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Οι συγγραφείς του βιβλίου είναι Σύμβουλοι Επαγγελματικού Προσανατολισμού με μεγάλη εμπειρία τόσο στο χώρο του επαγγελματικού προσανατολισμού όσο και στη σύγχρονη αγορά εργασίας.
 
Αρκεί από μόνο του το βιβλίο για να μπορέσει ένας μαθητής να επιλέξει τη σχολή του; Πώς θα μπορούσε ένας μαθητής να αναζητήσει την «προσωπική επαγγελματική κατεύθυνση»;
 
Σ.Λ.: Το βιβλίο συνδέεται με ένα από τα βασικά στάδια του επαγγελματικού προσανατολισμού, το στάδιο της πληροφόρησης. Ωστόσο, ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι μια διαδικασία που αποτελείται από  τρία βασικά στάδια: α) την πληροφόρηση, β) τη διάγνωση μέσω ψυχομετρικών εργαλείων (τεστ) και γ) τη συμβουλευτική διαδικασία. Και τα τρία αυτά στάδια είναι εξίσου σημαντικά, έτσι ώστε ο συμβουλευόμενος να οδηγηθεί στην πιο κατάλληλη, γι’ αυτόν προσωπικά, επιλογή σχολής ή/και επαγγέλματος.
 
Γενικότερα υπάρχει μια δυσπιστία όσον αφορά τα ψυχομετρικά εργαλεία. Πολλοί θα μπορούσαν να πουν πως ένας μαθητής, ένα παιδί, δεν είναι απλά ένα «ψυχομετρικό τεστ»…
 
Ε.Π.: Σίγουρα κυκλοφορούν πολλών ειδών τεστ, κάποια αξιόπιστα και κάποια όχι. Το σημαντικό σε αυτές τις περιπτώσεις είναι τα εργαλεία να στηρίζονται σε επιστημονική θεωρία, να υπάρχει επιστημονικό υπόβαθρο πάνω στο οποίο έχει στηριχτεί η δημιουργία τους και φυσικά να είναι σταθμισμένα στον εγχώριο πληθυσμό. Μόνο έτσι τα αποτελέσματα είναι έγκυρα και απεικονίζουν τα πραγματικά χαρακτηριστικά του μαθητή. Επίσης θα πρέπει να τονίσουμε πως τα ψυχομετρικά τεστ δεν αποτελούν πανάκεια, είναι εργαλεία για τη συμβουλευτική και ο σκοπός τους είναι να αποκτούμε μια πλήρη και αξιόπιστη εικόνα για το παιδί. Από κει και πέρα η συζήτηση μαζί του παίζει εξίσου σημαντικό ρόλο για τη διαδικασία.
 
Σε τι θα βοηθάει ένα παιδί μια επίσκεψη σε σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού όπως εσείς στην Orientum;
 
Ε.Π.: Στην ηλικία των 15 ή 16 ετών τα παιδιά καλούνται να πάρουν μια πολύ σημαντική απόφαση για το μέλλον τους, αυτή του σωστού επαγγέλματος. Το πιο συνηθισμένο φαινόμενο, είναι να συναντάμε παιδιά που δεν είναι σίγουρα για το τι τους αρέσει. Η έλλειψη πληροφόρησης για την πληθώρα τμημάτων που υπάρχουν , η άγνοια δηλαδή του τι κάνει κάθε τμήμα, τι επαγγελματικές προοπτικές προσφέρει, αν έχει κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα και πώς συνδέεται με την αγορά εργασίας, αποτελούν συνήθως τροχοπέδη για μια επιτυχημένη επιλογή. Πολλά παιδιά δεν είναι σίγουρα για τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους και δεν γνωρίζουν τι επιλογές έχουν. Όπως λοιπόν προαναφέραμε, τα τρία βήματα που πρέπει να ακολουθήσει ένας μαθητής για να αποφύγει λάθη που θα τον ακολουθούν σε όλη του τη ζωή είναι: 1. πληροφόρηση, 2. διερεύνηση κλίσεων και χαρακτηριστικών προσωπικότητας, 3) συμβουλευτική διαδικασία. Με αυτόν τον τρόπο ο μαθητής αποκτά γνώση των επιλογών του και των ενδιαφερόντων του και δημιουργεί συγκεκριμένο  στόχο.
 
Από τι ηλικία θα πρέπει να επισκεφτεί ένα παιδί ένα σύμβουλο;  Είναι κανόνας το όσο νωρίτερα, τόσο καλύτερα ή υπάρχει ένα ηλικιακό σημείο αναφοράς  ώστε το παιδί να έχει διαμορφώσει μια πρώτη εικόνα;
 
Ε.Π.: Το ιδανικό είναι να ξεκινήσει το πρόγραμμα στο τέλος της α’ λυκείου ή στις αρχές της β’ λυκείου, λίγο πριν το παιδί κληθεί να επιλέξει κατεύθυνση. Την περίοδο αυτή ο μαθητής αφενός έχει αποχωρήσει από το περιβάλλον του γυμνασίου κι έχει έρθει σε επαφή με τη νοοτροπία και τα μαθήματα του λυκείου, αφετέρου δεν έχει επιλέξει ακόμα κατεύθυνση οπότε έχει χρόνο να διερευνήσει τα ενδιαφέροντά του και να κάνει τη σωστή επιλογή. Φυσικά υπάρχουν και περιπτώσεις μαθητών που είναι σίγουροι για την κατεύθυνση που θέλουν να επιλέξουν, δεν μπορούν όμως να κατασταλάξουν στα τμήματα και τα επιστημονικά πεδία τα οποία τους ταιριάζουν περισσότερο. Οπότε εκεί έχει νόημα να γίνει το πρόγραμμα και στη β’ ή γ’ λυκείου. Επιπρόσθετα, δεν πρέπει να ξεχνάμε τη βαρύτητα που έχει η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, τη σωστή σειρά δηλαδή με την οποία πρέπει να ταξινομηθούν οι σχολές. Μια λάθος κατάταξη που δεν αντιπροσωπεύει απόλυτα τα ενδιαφέροντα του  παιδιού μπορεί να οδηγήσει στη εισαγωγή σε λάθος τμήμα και συνεπώς λάθος επιλογή επαγγέλματος.
 
Οι γονείς τι ρόλο παίζουν στη διαδικασία. Έχετε αντιμετωπίσει φαινόμενα όπου οι γονείς αντιδρούν καθώς δεν έχουν τα «επιθυμητά» αποτελέσματα; Τι ρόλο θα πρέπει να έχουν τελικά οι γονείς;
 
Σ.Λ.: Πολύ συχνά παρατηρείται το φαινόμενο οι γονείς να «αγωνιούν» περισσότερο από τους ίδιους τους υποψήφιους για την επιλογή σχολής και επαγγέλματος. Ιδιαίτερα έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η σημερινή οικονομική κατάσταση, νιώθουν αβέβαιοι για το αν θα μπορέσουν να βοηθήσουν τα παιδιά τους στην επαγγελματική τους αποκατάσταση. Παρόλα αυτά, η επιλογή σπουδών και επαγγέλματος είναι μια απόφαση που θα πρέπει να παίρνει ο ίδιος ο υποψήφιος. Ο ρόλος του γονιού πρέπει να είναι καθαρά υποστηρικτικός και να προσπαθεί να δώσει στο παιδί του τα μέσα και όσο το δυνατό «περισσότερη πληροφορία» για να μπορέσει μόνο του να ανακαλύψει την προσωπικότητά του, τα ταλέντα του και τα ενδιαφέροντά του που τελικά θα το οδηγήσουν στην κατάλληλη για αυτό επιλογή σπουδών.
 
Τι θα απαντούσατε σε ένα γονέα που το όνειρό του για το παιδί του έρχεται σε αντίθεση με την κλίση του;
 
Σ.Λ.: Αυτό που πολύ συχνά μοιραζόμαστε με τους γονείς στις ατομικές μας συναντήσεις, είναι ότι πλέον δεν υπάρχει πανάκεια για το ότι κάποια επαγγέλματα προσφέρουν σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση και κάποια άλλα όχι. Δυστυχώς όμως, ακόμα και σήμερα πολλοί γονείς πιστεύουν ότι τα παιδιά τους πρέπει να γίνουν γιατροί ή δικηγόροι ή ότι  η εκπαίδευση στα ΤΕΙ, μολονότι υπάγεται σε αυτό που ονομάζουμε ανώτατες σπουδές, είναι υποδεέστερη των Πανεπιστημίων. Η πείρα μας, μας έχει δείξει ότι όταν ένα παιδί σπουδάζει αυτό που του αρέσει, τότε δεν υπάρχει περίπτωση να μην πετύχει και επαγγελματικά. Το moto της εταιρείας μας άλλωστε είναι: « ο κατάλληλος άνθρωπος στις κατάλληλες σπουδές». Κάθε υποψήφιος ξεχωριστά θα πρέπει να θέσει τον ατομικό του στόχο και να σχεδιάσει το μέλλον του. Το δικό του… όχι των γονιών του. 
 
Ο επαγγελματικός προσανατολισμός σταματά στο λύκειο;
 
Σ.Λ.: Σίγουρα όχι! Η επιλογή μεταπτυχιακού προγράμματος αποτελεί την άμεση ακολουθία των πρώτων σπουδών τους, το οποίο βοηθά τους υποψηφίους είτε να εξειδικευτούν στο  αντικείμενο του προπτυχιακού τους προγράμματος, είτε ακόμα και να αλλάξουν τομέα, διορθώνοντας ενδεχομένως μια λανθασμένη επιλογή που μπορεί να έκαναν στο μηχανογραφικό τους. Οι μεταπτυχιακές σπουδές, είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, βοηθούν στο να καλλιεργήσουν οι φοιτητές τα ταλέντα τους και τις ικανότητές τους, να αναπτύξουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες και να εμπλουτίσουν το βιογραφικό τους σημείωμα στο επίπεδο σπουδών. Ωστόσο υπάρχει πληθώρα μεταπτυχιακών προγραμμάτων και η κατάλληλη επιλογή αυτού αποτελεί μέρος του επαγγελματικού προσανατολισμού για φοιτητές πλέον και όχι για μαθητές!
 
Εσείς από την πλευρά σας βλέπετε ότι υπάρχει η ανάγκη για επαγγελματικό προσανατολισμό; Ποιος είναι κατά προσέγγιση ο αριθμός των μαθητών που επισκέπτονται την Orientum;
 
Ε.Π.: Σίγουρα η ανάγκη υπάρχει και όσο δυσκολεύει η κατάσταση με την ανεργία και την οικονομική κρίση, τόσο περισσότερο αυξάνεται και η αγωνία για την σωστή επιλογή επαγγέλματος. Στην Orientum βοηθάμε σε ετήσια βάση περίπου 1.000-1.200 μαθητές μέσα από τα ατομικά προγράμματα επαγγελματικού προσανατολισμού και συμπλήρωσης μηχανογραφικού δελτίου να κάνουν σωστές επιλογές.  Αν σε αυτούς προστεθεί και το κοινό των μαζικών ενημερώσεων από τα ομαδικά σεμινάρια και τις εκδηλώσεις, τότε τα νούμερα μιλούν από μόνα τους. Κάθε χρόνο γίνονται περίπου 80 ομαδικές ενημερώσεις σε συνεργασία με φορείς όπως φροντιστήρια, δήμοι, σχολεία, σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων με μέσο όρο 100 άτομα κοινό ανά ενημέρωση.. Όπως καταλαβαίνετε.. Η ανάγκη για ενημέρωση και βοήθεια είναι μεγάλη!