Την ώρα που οι πολίτες ετοιμάζονται για άλλη μία βουτιά σε ακόμα χαμηλότερα επίπεδα ζωής, ο δήμος της Αθήνας (με τη δύναμη της πλειοψηφίας) χορηγεί εκατομμύρια ευρώ στις «δικές του» Α.Ε. με πράξεις απευθείας ανάθεσης που αποκαλούνται Προγραμματικές Συμβάσεις. Του Ιού της Κυριακής.

Κουμάντο με τα εκατομμύρια των δημοτικών εσόδων κάνουν ακόμα και σήμερα οι Ανώνυμες Εταιρείες και οι Οργανισμοί του Δήμου Αθηναίων (Δ.Α.). Παράλληλα συνεχίζεται η πολιτική των αθρόων διορισμών και προσλήψεων.

Ads

Με εισηγητικές εκθέσεις ιδεών χωρίς συγκεκριμένες οικονομικές αναλύσεις στα κόστη, η πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου αποφασίζει και χρηματοδοτεί τις «δημοτικές» Α.Ε. με αστρονομικά ποσά από τον δημοτικό προϋπολογισμό.

Νέα μνημόνια συνεργασιών, νέες εξαγγελίες, νέα φυλλάδια και πολυδάπανες καμπάνιες, νέα μεγαλόπνοα σχέδια για τα έργα που δεν έγιναν, ενώ είχαν εξαγγελθεί, κυριάρχησαν και πάλι στη φετινή παρουσίαση Κακλαμάνη. Στην πράξη διορισμοί, δαπανηρές επιτροπές, απευθείας αναθέσεις, χρηματοδοτήσεις, δάνεια κ.λπ., διεκπεραιώνονται μάνι μάνι.

Ακριβώς το αντίθετο από τους ρυθμούς που πραγματοποιούνται τα λιγοστά έργα του δήμου. Συνεχώς τα τελευταία χρόνια γράφουν οι εφημερίδες για τις μεγάλες αδιαφανείς δαπάνες και τις αστοχίες του δήμου.

Ads

Η «φωτογραφική» αγορά του κτιρίου στην οδό Μητροπόλεως (7.000.000 ευρώ), η εκτός ορίων του νόμου ανακατασκευή του πολυτελούς εστιατορίου «Μποσκέτο» στο πάρκο του Ευαγγελισμού, τα 10.000 ευρώ το μήνα ενοίκιο για το αμαρτωλό μουσείο Πασά της χούντας, η δαπανηρή Διπλή Ανάπλαση Α.Ε., οι κάδοι και τα απορριμματοφόρα των 50 εκατ. με τον «φωτογραφικό» διαγωνισμό, η βίλα Δρακόπουλου, το πάρκινγκ στο αλσάκι της οδού Κύπρου, το αμφιλεγόμενο δάνειο των 50 εκατ. που ζήτησε ο Δ.Α κ.λπ., συνθέτουν την πραγματικότητα των έργων Κακλαμάνη πέρα και έξω από την εικόνα που φιλοτεχνεί ο ίδιος για τον εαυτό του και το έργο του.

Με τα παραπάνω έχουν ασχοληθεί διεξοδικά οι σύμβουλοι της αντιπολίτευσης Π. Μπέης, Γ. Αναγνωστόπουλος, Ρ. Αξελός, Φ. Προβατάς, Ε. Πορτάλιου, Σ. Λάμπρου κ.ά. και διαθέτουν ογκώδεις φακέλους με όλα τα απαραίτητα για τον δημόσιο έλεγχο στοιχεία.

Η φάμπρικα των Α.Ε.

Ολες οι δημοτικές επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν για να στηρίζουν το έργο του δήμου μετατράπηκαν σταδιακά σε Ανώνυμες Εταιρείες με διορισμένες (τυπικά με αποφάσεις της πλειοψηφίας του δημοτικού συμβουλίου και ουσιαστικά από το γραφείο του δημάρχου) διοικήσεις και με το καθεστώς «προστασίας» των Α.Ε. από τα αδιάκριτα βλέμματα των θεσμοθετημένων οργάνων ελέγχου και του δημόσιου λογιστικού. Μόνο κάποιοι οργανισμοί του Δ.Α. παραμένουν ακόμα υπό τον έλεγχο και της αντιπολίτευσης, η οποία όμως δεν έχει πλέον δικαίωμα προσφυγής ακόμα και όταν κρίνει ότι κάποιες αποφάσεις είναι παράνομες.

Οπως μας τόνισε ο Φώτης Προβατάς: «Επρόκειτο για ένα πισώπλατο χτύπημα στο θεσμό και μάλιστα από υπουργό-καθηγητή του Δικαίου. Ο Π. Παυλόπουλος υιοθέτησε με απόφασή του τις νεοφανείς και μη δεσμευτικές γνωμοδοτήσεις ενός νομικού συμβούλου της ΚΕΔΚΕ, στην οποία ως γνωστόν προεδρεύει ο Ν. Κακλαμάνης, καθώς και ενός τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, γνωστού και από τις υποθέσεις Βατοπεδίου, που ισχυρίζονται, παρά πάσα λογική και νομιμότητα, ότι οι δημοτικοί σύμβουλοι δεν έχουν έννομο συμφέρον να υποβάλλουν προσφυγή στον περιφερειάρχη για παράνομες αποφάσεις της πλειοψηφίας του δημοτικού συμβουλίου, όπως προβλέπει ο Δημοτικός Κώδικας. Σήμερα, παρά τις εντεινόμενες διαμαρτυρίες των στελεχών της αυτοδιοίκησης, η κυβέρνηση και προσωπικά ο Γιάννης Ραγκούσης, που προέρχεται από τον ίδιο χώρο, σφυρίζουν αδιάφορα εφαρμόζοντας διά των περιφερειαρχών τους την απόφαση της ντροπής, κρατώντας σε θεσμική ομηρία και φίμωση τις έντιμες φωνές των αιρετών σε ολόκληρη την Ελλάδα».

Οι, ακόμα και επί δημαρχίας Ντόρας Μπακογιάννη, λιγοστές παρουσίες μελών της αντιπολίτευσης και ανεξάρτητων κοινωνικών εταίρων στις διοικήσεις των Α.Ε. συρρικνώθηκαν ή και καταργήθηκαν. Στην Αναπτυξιακή Εταιρεία (ΑΕΔΑ), π.χ. αφού ο Νικήτας Κακλαμάνης όρισε τον διευθύνοντα σύμβουλο, με απόφαση της πλειοψηφίας μειώθηκαν τα μέλη του δ.σ. (από 11 σε 7), έμεινε ένας μόνο εκπρόσωπος της αντιπολίτευσης και καταργήθηκε η συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων (ΕΜΠ, ΕΒΕΑ κ.λπ.).

Ο διευθύνων σύμβουλος της Α.Ε. μπορεί να αποφασίζει μόνος, χωρίς έγκριση και χωρίς όρια στα ποσά. Ο ίδιος μάλιστα, ενώ αμείβεται για τις υπηρεσίες του στη διοίκηση δύο Α.Ε., εμφανίζεται να αναλαμβάνει και εργολαβίες του δήμου για λογαριασμό δικής του προσωπικής εταιρείας. Αφαιρέθηκε ουσιαστικά κάθε δυνατότητα ελέγχου στους διορισμούς, στις δαπάνες και κυρίως στη διαμόρφωση των συμβάσεων χρηματοδότησης όλων αυτών των Α.Ε. από τα δημοτικά ταμεία. Η μορφή της χρηματοδότησης ονομάζεται Προγραμματική Σύμβαση (Π.Σ.).

Με τη μέθοδο του στρίβειν από τον έλεγχο του δημοτικού συμβουλίου διά των Π.Σ., τεράστια ποσά «διακτινίζονται» στις Α.Ε. για να ξοδευτούν σύμφωνα με τις επιλογές των διορισμένων διοικήσεών τους. Το δημοτικό συμβούλιο του Δ.Α. ουσιαστικά συνεδριάζει για να εγκρίνει Π.Σ. Οπως προκύπτει, το 70% των Προγραμματικών Συμβάσεων αφορά προσλήψεις και μισθοδοσίες, ενώ το υπόλοιπο αφορά πολυτελή φυλλάδια, εξαγγελίες σχεδίων, portal ενημέρωσης, ποικίλες εκδηλώσεις και άλλες άγνωστες δαπάνες.

Με πρόχειρους υπολογισμούς το 2008 σε 26 συνεδριάσεις το δημοτικό συμβούλιο εκλήθη να ψηφίσει περίπου 42 Π.Σ. που αφορούσαν απευθείας αναθέσεις στις Α.Ε. ύψους 15,5 εκατομμυρίων ευρώ. Το 2009 σε 32 συνεδριάσεις ψηφίστηκαν περίπου 65 Π.Σ., το σύνολο των οποίων άγγιξε τα 33,5 εκατ. ευρώ. Χωριστά είναι τα ποσά που χορηγήθηκαν στις Α.Ε. μέσω ΕΣΠΑ. Ισως γι’ αυτό, μόλις τον Δεκέμβριο η δημοτική επιχείρηση Τεχνόπολις μετατράπηκε και αυτή σε Α.Ε., μια και έτσι θα έχει εξασφαλισμένο το ανεξέλεγκτο των εσόδων και των εξόδων της από το δημόσιο λογιστικό. Αν θελήσει τώρα κάποιος να δει αυτές τις συμβάσεις των εκατομμυρίων, γρήγορα θα αντιληφθεί το ασαφές, το απροσδιόριστο και το ανεξέλεγκτο της διοχέτευσης του δημόσιου χρήματος.

Για δε του λόγου το αληθές παρουσιάζουμε μερικές μόνο Π.Σ. με αποσπάσματα από τις συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου που (με τις ψήφους της παράταξης Κακλαμάνη) ενέκριναν την εκροή εκατομμυρίων προς τις Α.Ε. Ενώ μέχρι και τις εκλογές η κάθε σύμβαση έπρεπε να εγκρίνεται και από την Περιφέρεια Αττικής, αμέσως μετά, οι συμβάσεις άρχισαν να υποβάλλονται για έγκριση «ή στην περιφέρεια ή στην ΚΕΔΚΕ». Λίγο άκομψα, δηλαδή, εφόσον ο περιφερειάρχης δεν ανήκει πλέον στη Ν.Δ., το καλό το παλικάρι βρήκε άλλο μονοπάτι: Να εγκρίνεται από την ΚΕΔΚΕ όπου πλειοψηφεί η παράταξη της Ν.Δ.

Αλλος για το εκατομμύριο

Στην 28η συνεδρίαση του 2009 (16/11/2009) παρουσιάστηκε για ψήφιση μια Π.Σ. που αφορούσε τη «λήψη απόφασης για τη σύναψη Π.Σ. μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής ή της ΚΕΔΚΕ, του Δ.Α. και της ΕΤΟΑΑ ΑΑΕ ΟΤΑ, με αντικείμενο την ανάθεση του έργου στην ΕΤΟΑΑ ΑΑΕ ΟΤΑ για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενεργειών και δραστηριοτήτων για την ενίσχυση της απασχόλησης, τη μείωση της ανεργίας, την ισχυροποίηση της τοπικής ανάπτυξης και ευημερίας των πολιτών καθώς και την ενίσχυση της απήχησης του συνεδριακού προϊόντος και την έγκριση αποδέσμευσης της σχετικής πίστωσης 969.850 από τον τρέχοντα προϋπολογισμό του Δ.Α.».

Η συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο ήταν φυσικά επεισοδιακή.

Ρ. Αξελός (Ανοιχτή Πόλη): «Κύριε πρόεδρε, τι είναι αυτός ο τόσο ενδιαφέρων Οργανισμός, στον οποίο θα ήθελα να εντρυφήσω με πολύ μεγάλη χαρά; Θέλουμε να ρωτήσουμε πόσους εργαζόμενους έχει, πόσους μόνιμους, πόσους συμβασιούχους, την αναγκαιότητά του, τι εξυπηρετεί, τι ωφελεί, τι αναπτύσσει, τι προωθεί;»

Α. Κατσαμπέ (παράταξη Κακλαμάνη): «Φίλε μου Ρήγα, επειδή είμαι Πρόεδρος εκεί από τον Ιανουάριο του 2009, να σε ενημερώσω, ότι αυτή είναι η Εταιρεία Τουριστικής και Οικονομικής Ανάπτυξης Αθηνών. Εχει συσταθεί εδώ και ένα χρόνο και ήταν πριν με άλλη μορφή, η εταιρεία που είχε γίνει για την προβολή της πόλης στους Ολυμπιακούς και μετεξελίχθηκε. Είναι μια Αναπτυξιακή Α.Ε. Εχει υλοποιήσει διάφορα έργα. Ο στόχος της καταρχήν είναι η προβολή της Αθήνας σαν τουριστικού προορισμού για city break και η προσέλκυση μεγάλων συνεδρίων. Εχει το λεγόμενο Athens Conνention Bureau. Δουλεύει πάρα πολύ μέσω Internet με έναν πάρα πολύ πρωτότυπο και ολοκληρωμένο διαδικτυακό τόπο. Εχει οργανώσει μεγάλες εκδηλώσεις, όπως ήταν το συνέδριο για τη φτώχεια, τα International Children’s Games, το Eurobasket, το Final Four. Επίσης, ασχολείται με την εκπόνηση μελετών για την κλιματική αλλαγή και το περιβάλλον. Τώρα αυτό είναι ένα πάρα πολύ ωραίο project, που σκοπεύουμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε, να διασυνδέσουμε ανέργους ανθρώπους με επιχειρήσεις στην Αθήνα (sic). Πέρυσι σας είχαμε δώσει ένα πλήρες βιβλίο απολογιστικό με όλο το έργο της ΕΤΟΑΑ. Ευχαρίστως, να κάνουμε και μία πιο αναλυτική παρουσίαση».

Σ. Λάμπρου (παράταξη ΚΚΕ): «Κύριε πρόεδρε, ο Οργανισμός αυτός μετά τη μετατροπή του σε Α.Ε. αλλάζει ουσιαστικά και το περιεχόμενό του. Διαβάζω ότι αναλαμβάνει τον επιχειρησιακό σχεδιασμό για την ενίσχυση της απασχόλησης. Δηλαδή τώρα λύνουμε και το πρόβλημα της ανεργίας; Θα καταργήσουμε τον ΟΑΕΔ και το ΚΕΚ; Ενημέρωση και πληροφόρηση των εργαζόμενων, των ανέργων, των υποψήφιων νέων επιχειρηματιών. Μιλάμε για δραστηριότητες, οι οποίες καμία σχέση δεν έχουν με την τοπική αυτοδιοίκηση. Αυτά είναι άλλου παπά ευαγγέλια. Πλέον αυτή η επιχείρηση έχει μπει στην υπηρεσία του μεγάλου ξενοδοχειακού κεφαλαίου. Εμείς καταψηφίσαμε την ύπαρξή της, αλλά πλέον αποδεικνύεται και στην πράξη πού πηγαίνουν αυτά τα λεφτά. Γι’ αυτό θα καταψηφίσουμε».

Ρ. Αξελός: «Εμείς θα καταψηφίσουμε και γιατί θεωρούμε ότι διέλαθε του αρχικού προορισμού και των αρχικών δραστηριοτήτων. Θεωρούμε ότι αυτό αφορά εντελώς την τόνωση μιας λογικής ξενοδοχειακής υποστήριξης και υπενθυμίζω ότι οι ξενοδόχοι κτίζουν και με κρατική επιδότηση, δηλαδή με τα χρήματα τα δικά μας, και ότι πέτυχαν με την προηγούμενη κυβέρνηση τη μείωση του τέλους παρεπιδημούντων, ένα πράγμα που θα επιφέρει πολύ μεγάλα προβλήματα στην τοπική αυτοδιοίκηση».

Φ. Προβατάς (Ανοιχτή Πόλη): «Εγώ θέλω να επισημάνω ότι είναι γενικότερο το θέμα. Εχει ξεκινήσει η μηχανή των προγραμματικών συμβάσεων παντός είδους, έτσι ώστε να βολεύουμε ημετέρους και ημετέρους με διάφορους τρόπους. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί και σας διαβεβαιώνουμε, ότι θα προσφύγουμε, όπου είναι δυνατόν, για να σταματήσει αυτή η ιστορία. Δεν μπορεί πλέον το δημοτικό χρήμα να διασπαθίζεται με τέτοιο τρόπο».

Ο πρόεδρος του Δ.Σ. βάζει το θέμα σε ψηφοφορία, εγκρίνεται κατά πλειοψηφία και 969.850 ευρώ από το ταμείο φεύγουν για την ΕΤΟΑΑ ΑΑΕ ΟΤΑ.

Στην 31η συνεδρίαση (8/12/2009) εισάγεται άλλη πανομοιότυπη Προγραμματική Σύμβαση με την ίδια εταιρεία «με αντικείμενο την ανάθεση του έργου για τη δραστηριοποίηση και στήριξη των προσπαθειών του Δ.Α. για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής μέσω της ανάπτυξης ενός ευρέος φάσματος ενεργειών, καθώς και την έγκριση αποδέσμευσης της σχετικής πίστωσης ύψους 729.000 ευρώ».

Γ. Γιομπαζολιάς (παράταξη Σκανδαλίδη): «Μου φαίνεται πολύ ασαφές το πλαίσιο αυτών των δράσεων. Αν πρόκειται να διαθέσουμε αυτά τα χρήματα για να κάνουμε, όπως ακούστηκε, μεταξύ άλλων ένα portal. Ο Δήμος έχει portal και μπορούμε να κάνουμε σελίδα που να αναφέρεται σε αυτά τα πράγματα».

Ε. Πορτάλιου (Ανοιχτή Πόλη): «Σας θυμίζω, αν δεν το ξέρετε, ότι στη διακυβερνητική των επιστημόνων για την κλιματική αλλαγή από την Ελλάδα μετέχουν οι ειδικοί επιστήμονες του Εθνικού Αστεροσκοπείου, με επικεφαλής τον Χρ. Ζερεφό. Μάλιστα αυτοί οι επιστήμονες προχώρησαν και εξειδίκευσαν με την WWF, όχι μόνο για τη Μεσόγειο αλλά και για την Ελλάδα, ποιες είναι οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής και ποια μέτρα πρέπει να ληφθούν. Λέω, λοιπόν, ότι με αυτές τις 729.000 ευρώ, 200.000 δέντρα αν φυτεύαμε με 3 ευρώ το ένα, θα είχαμε συμβάλει πολύ στον περιορισμό των ρύπων στην Αθήνα».

Ο Φ. Προβατάς τονίζει ότι συνεχώς γίνονται μεταφορές κονδυλίων από κωδικό σε κωδικό, ενώ ακόμα αναμένεται η εξήγηση για τη μεταφορά κονδυλίων στον Ρ/Σ ΑΘΗΝΑ 9,84. Προσθέτει δε ότι η ίδια ασάφεια παρατηρήθηκε και με τη Διπλή Ανάπλαση και τα 3.500.000 ευρώ που μεταφέρθηκαν εκεί και συνεχίζει: «Πρόσφατα είχε έρθει άλλο ένα θέμα από την ίδια εταιρεία και είχαμε εκφράσει τις διαφωνίες μας. Σήμερα, έχουμε ένα πανομοιότυπο σχεδόν έγγραφο για άλλο ένα εκατομμυριάκι. Το παν είναι δηλαδή να πάρουμε τα λεφτά και από εκεί και πέρα, το τι θα τα κάνουμε, ψηφίστε εσείς και θα σας πούμε».

Στο ίδιο κλίμα ο Σ. Λάμπρου υπενθυμίζει ότι ο «πόνος» της κλιματικής αλλαγής δεν ισχύει όταν το εφοπλιστικό κεφάλαιο ζητάει και η Ελλάδα ψηφίζει να μην εφαρμόζεται η συμφωνία για τη θαλάσσια ρύπανση και συμπληρώνει ότι άλλες είναι οι μεγάλες κοινωνικές ανάγκες στο Δ.Α.

Π. Μπέης (παράταξη Σκανδαλίδη): «Η κλιματική αλλαγή είναι το πιο σοβαρό πρόβλημα της σύγχρονης κοινωνίας. Ο Δήμος δεν αντιμετωπίζει με την αντίστοιχη σοβαρότητα το θέμα». Επισημαίνει ότι με ένα τουριστικό ταξίδι που έγινε στην Κοπεγχάγη δεν γίνονται βήματα στην προστασία του περιβάλλοντος και ότι μια επιτροπή ειδικών με πρόγραμμα και συγκεκριμένες ενέργειες θα μπορούσε να συμβάλει και όχι η Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης που δεν έχει σχέση με το περιβάλλον. «Το δημόσιο χρήμα είναι ο σκοπός. Ούτε το περιβάλλον τους ενδιαφέρει ούτε τίποτα. Απλώς τουριστική ανάπτυξη με δημόσιο χρήμα».

Α. Κατσαμπέ: «Η αλήθεια είναι ότι αυτές οι αναπτυξιακές εταιρείες έχουν μία άλλη ευελιξία. Δεν κολλάνε στα γραφειοκρατικά ή στις διαδικασίες, που πολλές φορές και χρονοβόρες είναι, χωρίς, κατά τη γνώμη μου, να είναι και απόλυτα διαφανείς. Ομως, πρέπει να ξέρετε ότι είμαστε στη διάθεσή σας, να παρακολουθήσετε και να ελέγξετε και εσείς να δείτε το έργο αυτό πώς προχωρεί. Επομένως, τα χρήματα σίγουρα δεν πρόκειται να κατασπαταληθούν».

Φ. Προβατάς: «Δεν υπάρχει καμία ανάλυση των δράσεων. Οσοι είμαστε σε αυτό τον τομέα, ξέρουμε πώς φτιάχνεται ένας προϋπολογισμός για ένα project. Μιλάμε για 728.235 ευρώ. Πώς βγήκαν αυτά; Πείτε μας». Τονίζει ότι οι υπηρεσίες του Δήμου έχουν πρόσωπα ικανά και τεχνογνωσία για όλες αυτές τις δράσεις και δεν κατανοεί το ρόλο των «μεσαζόντων» Α.Ε. και των τεράστιων κονδυλίων που ζητάνε.

Τελικά γίνεται ψηφοφορία και εγκρίνεται κατά πλειοψηφία και αυτό το κονδύλι. Κάπως έτσι εξελίσσονται οι συνεδριάσεις για τις χρηματοδοτήσεις των Ανωνύμων Εταιρειών και πάλι ενδεικτικά αναφέρουμε 4 μόνο από τις Π.Σ. που απασχόλησαν την 1η συνεδρίαση του 2010 (11/1/2010). Ηταν η «ημέρα» της Ανώνυμης Εταιρείας ΔΑΕΜ η οποία πήρε συνολικά πάνω από 4 εκατ. ευρώ:

*«Για τη βελτίωση και υποστήριξη των υποδομών και μηχανισμών επιχειρησιακής λειτουργίας των τοπικών δομών του Δήμου με τις επιχειρησιακές μονάδες υποστήριξης, αξιολόγησης και καθημερινότητας, 1.110.270,00 ευρώ».

*«Για την τεχνική υποστήριξη-συντήρηση των κεντρικών ηλεκτρονικών συστημάτων και εγκαταστάσεων των Διευθύνσεων του Δήμου και του Computer Room, 800.000,00 ευρώ».

*«Για την ανάπτυξη και λειτουργία των πληροφοριακών συστημάτων και μηχανογραφικών εφαρμογών της ΔΑΕΜ στις υπηρεσίες του Δήμου, 1.125.000,00 ευρώ».

*«Για την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών υποστήριξης της λειτουργίας των Διευθύνσεων του Δήμου, 1.176.000,00 ευρώ».

Σύμβουλοι και οίκοι

Συμπληρωματικά, μια και ο δήμαρχος καμάρωσε πολύ για την αξιολόγηση της Moody’s, αξίζει να δούμε λίγο και την ιστορία αυτής της σύμβασης. Το ένα σκέλος αφορά την από το 2005 συνεργασία του Δ.Α. με τον χρηματοπιστωτικό αυτό οίκο. Ως εδώ προκύπτει απλά η τάση και του Δ.Α. να πληρώνει έναν οίκο για «καλύτερα» δάνεια. Η αρχική σύμβαση ήταν τριετής ανάμεσα στο Δ.Α. και τη Moody’s. Επί Κακλαμάνη έπαψε να θεωρείται επαρκής η ταμειακή υπηρεσία του Δ.Α. και ο δήμος αναζήτησε άλλους συμβούλους. Απευθύνθηκε λοιπόν στη «δημοτική» ΑΕΔΑ Α.Ε. και της χορήγησε 240.000 ευρώ για την αναζήτηση νέου χρηματοπιστωτικού οίκου. Η ΑΕΔΑ Α.Ε. το έψαξε και κατέληξε ξανά στη Moody’s συντάσσοντας τριετή σύμβαση για την έκδοση πιστοποιητικού συνολικής αξίας 65.000 ευρώ.

Στην τελευταία συνεδρίαση του Δ.Α. (22/2/2010) και ενώ η πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας βρίσκεται στο ναδίρ η παράταξη Κακλαμάνη εισάγει νέα Π.Σ. αξίας 140.000 μεταξύ Δήμου και ΑΕΔΑ Α.Ε, «για τη διαχείριση της διαδικασίας έκδοσης πιστοποιητικού φερεγγυότητας και πιστοληπτικής διαβάθμισης του Δήμου Αθηναίων».

Ερωτά ο Π. Μπέης: «Ποια είναι η αναγκαιότητα να πληρώσουμε 140.000 ευρώ σε μια εταιρεία που λέει ότι η πιστοληπτική ικανότητα του Δ.Α. ακολουθεί αναγκαστικά την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας; Ποιο το όφελος για τον Δ.Α.;» Η πρόταση υπερψηφίστηκε από την πλειοψηφία. Με λίγα λόγια, όπως εξήγησε ο Φ. Προβατάς: «για τα πιστοποιητικά της Moody’s ο Δήμος θα πληρώσει 445.000 ευρώ, από τα οποία η ίδια η Moody’s θα εισπράξει 65.000 ευρώ ενώ ο σύμβουλος-βοηθός ΑΕΔΑ 380.000 ευρώ».

Με την ίδια ευκολία ψηφίστηκε και η απόφαση να δανειοδοτηθεί με 50 εκατ. ο Δ.Α., με αποτέλεσμα τόσο στην πρώτη όσο και κυρίως στη δεύτερη φάση της εκταμίευσης του δανείου να πραγματοποιηθεί η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου σε κλίμα μεγάλης έντασης (3/11/2009). Πάλι με γενικότητες και συγκεχυμένες απαντήσεις η παράταξη Κακλαμάνη ήθελε να «ξεμπερδεύει». Χαρακτηριστική η παρέμβαση του Γιώργου Αναγνωστόπουλου (παράταξη Σκανδαλίδη): «Τι έγιναν τα πρώτα 15 εκατ. του δανείου; Σήμερα ζητάτε να αποφασίσουμε για τα άλλα 35 εκατ. χωρίς ενημέρωση, χωρίς πράξεις, χωρίς αγορές. Εμείς πιστεύουμε ευθαρσώς ότι θέλετε τα χρήματα για να κλείσετε τις τρύπες του προϋπολογισμού».

Αν υπήρχε τελικά ένα γλυπτό που θα ταίριαζε να τοποθετηθεί μπροστά στο δημαρχιακό μέγαρο της Αθήνας αυτό θα ήταν το ομοίωμα του λαβυρίνθου. Ούτε ο Μ. Αλέξανδρος, ούτε ο Θησέας, ούτε ο Μινώταυρος, ούτε καν η Αριάδνη. Ο λαβύρινθος αποτυπώνει με τον πλέον άψογο τρόπο τη σημερινή δαιδαλώδη λειτουργία του Δήμου Αθηναίων. Είκοσι τρία χρόνια τώρα διοικείται αποκλειστικά από τους εκάστοτε υποψηφίους της Ν.Δ. και πλέον έχει διαμορφωθεί ηθελημένα ή αθέλητα ένα «καθεστώς» στη λειτουργία του, στο οποίο φυσικά συμβάλλει καθοριστικά και η παρουσία του σημερινού δημάρχου.

Φορείς του Ιού: Τάσος Κωστόπουλος, Δημήτρης Τρίμης, Άντα Ψαρρά, Δημήτρης Ψαρράς https://www.iospress.gr