Η φρίκη των στρατοπέδων του Έβρου αποτελεί το καλωσόρισμα των χιλιάδων μεταναστών που φτάνουν στη χώρα μας με όνειρα και προσδοκίες για μια καλύτερη ζωή.

Ads

Στον Έβρο υπάρχουν 5 βασικά τμήματα συνοριακής φύλαξης, τα οποία τους τελευταίους μήνες υποδέχονται σε ημερήσια βάση περίπου 250 οικονομικούς μετανάστες, ο αριθμός των οποίων αυξάνεται συνεχώς. Τα τμήματα αυτά βρίσκονται στο Νέο Χειμώνιο, στις Φέρρες, στο Σουφλί, στο Τυχερό και στο Ισαάκιο στο Διδυμότειχο. Ένα ακόμη βρίσκεται στους Μεταξάδες, στα σύνορα με τη Βουλγαρία.

Ρεπορτάζ της εφημερίδας «Το Ποντίκι» στην περιοχή, καταγράφει την κατάσταση που επικρατεί. Ειδικότερα, στο Τμήμα Συνοριακής Φύλαξης που βρίσκεται στο Νέο Χειμώνιο του Έβρου, το κτίριο, ή μάλλον ο υπαίθριος περίβολος του τμήματος που έχει μετατραπεί σε κλωβό ανθρώπινων ψυχών, βρίσκεται ακριβώς πάνω στον οδικό άξονα που συνδέει την Εγνατία οδό με τον συνοριακό σταθμό του Ορμενίου και ο οποιοσδήποτε ταξιδιώτης διαθέτει δυνατότητα οπτικής επαφής με το κολαστήριο. Εκεί όπου συμπιέζονται μέχρι κονιορτοποίησης η αξιοπρέπεια κι οτιδήποτε άλλο μπορεί να εννοηθεί ως ανθρώπινο δικαίωμα, σημειώνει χαρακτηριστικά η εφημερίδα.

Εκτός από τα Τμήματα Συνοριακής Φύλαξης όπου στοιβάζονται οι μετανάστες, στον Έβρο υπάρχει και ένα υποτυπώδες κέντρο προσωρινής φιλοξενίας στο Φυλάκιο. Στο κέντρο αυτό, χωρητικότητας μόλις 300 ατόμων, «φιλοξενούνται» ήδη πάνω από 600, ενώ η ίδια ακριβώς εικόνα επικρατεί στη Βέννα της Ροδόπης, όπου σε κάτι παλιές σιταποθήκες χωρητικότητας 250 ατόμων συνωθούνται άνω των 500.

Ads

Το τελευταίο διάστημα, οι μετανάστες επιλέγουν τη ξηρά σε σχέση με τη θάλασσα για την είσοδό τους στη χώρα. Ο ίδιος ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Σπύρος Βούγιας σημείωσε πριν από λίγες ημέρες σε υπουργική συνάντηση για το Άσυλο και την Καταπολέμηση της Παράνομης Μετανάστευσης στο Παρίσι πως παρατηρείται θεαματική μεταστροφή των ροών, καθώς «Το πρώτο οκτάμηνο του 2009 από τα θαλάσσια σύνορα συνελήφθησαν 15.036 αλλοδαποί, ενώ το 2010 είναι μόλις 3.976. Το πρώτο οκτάμηνο του 2009 από τα χερσαία σύνορα (Έβρος) συνελήφθησαν 5.634 αλλοδαποί. Ενώ το 2010 είναι 23.819. Συντελέστηκε δηλαδή μια ποσοστιαία μεταβολή της τάξεως του 322,77%». Οι σχετικές μεταβολές διαπιστώνονται με απολύτως παραστατι­κό τρόπο στις μηνιαίες διακυμάνσεις των μεταναστευτικών ροών, που ουσιαστικά εμφανίζουν αλλαγή στον τρόπο εισόδου από τον Φεβρουάριο.

Σύμφωνα με στελέχη της ΕΛ.ΑΣ., το παραπάνω φαινόμενο εξηγείται από τους κοινούς ελέγχους με τον Frontex, τον ευρωπαϊκό οργανισμό διαχείρισης της επιχειρησιακής συνεργασίας στα εξωτερικά σύνορα των κρατών – μελών της Ευρω­παϊκής Ένωσης, οι οποίοι αποθάρρυναν την από θαλάσσης διέλευση. Μια άλλη εξήγηση που δίνεται είναι οι τουριστικές επενδύσεις που πραγματοποιούνται από τις αρχές του έτους στα παράλια της Μικράς Ασίας, κινητοποίησαν τους Τούρκους οικονομικούς παράγοντες και το επίσημο κράτος, που δεν ήθελαν τα εξαθλιωμένα καραβάνια μέσα στα πόδια τα δικά τους και των τουριστών. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το ρεπορτάζ της εφημερίδας, γι’ αυτό και ο Βούγιας θεώρησε σκόπιμο να ενημερώσει τους ομολόγους του στην Ευρώπη ότι «αντιμετωπίζουμε δυσκολίες στην εφαρμογή του Πρωτοκόλλου Επανεισδοχής που έχει υπογράψει η χώρα μας με την Τουρκία. Αρκεί να ληφθεί υπόψη ότι, ενώ από τον Απρίλιο του 2002 μέχρι την 30ή Αυ­γούστου 2010 υπεβλήθησαν στην Τουρκία 4.985 αιτήματα επανεισδοχής που αφορούσαν 76.613 αλλοδαπούς, στην πράξη παραδόθηκαν μόνο 2.520 λαθρομετανάστες».

Υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα βρίσκονται περίπου 750.000 με 800.000 νόμιμοι αλλοδαποί και επιπλέον 350.000 που διαβιούν παράνομα. Η δραματική αύξηση του αριθμού των παράνομα εισερχόμενων το τελευταίο διάστημα, ωστόσο, φαίνεται να αλλάζει τις ισορροπίες. Σύμφωνα με τον Frontex, η Ελλάδα δέχθηκε το 2009 το 75% της μη νόμιμης μετανάστευσης που εκδηλώθηκε σε όλο το εύρος των εξωτε­ρικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ το 2010 το ποσοστό προδιαγράφεται γύρω στο 82%

Την ίδια στιγμή, όμως, παρατηρείται και η διάνοιξη νέων εσωτερικών οδών, χερσαίων και θαλάσσιων στα δρομολόγια διέλευσης από την Ελλάδα, εξαιτίας της πίεσης που προκλήθηκε από τους εντατικούς ελέγχους, αλλά και η δυσκολία εγκατάλειψης της χώρας προς άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τα λιμάνια της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας αποτελούσαν τις παραδοσιακές εξόδους προς την Ευρώπη. Πλέον, σύμφωνα με τις τελευταίες διαπιστώσεις, νυχτερινές κυρίως ώρες συγκροτούνται μηχανοκίνητα «καραβάνια» με βανάκια στα οποία συνωθούνται δεκάδες μετανάστες, προκειμένου να μεταφερθούν αρχικά σε απόκρημνες ακτές της Ηλείας και να επιβιβαστούν στη συνέχεια στα ταχύπλοα.

Παράλληλα, αναφέρει «Το Ποντίκι», ενώ κλείνουν για τους παράνομους μετανάστες οι έξοδοι της Ελλάδας προς τη Νότια και Κεντρική Ευρώπη, φαίνεται ότι το τελευταίο διάστημα διανοίγεται νέα οδός εισόδου, η οποία συνδέει τις αφρικανικές ακτές με την Κρήτη κι από εκεί, μέσω των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, με το λιμάνι του Πειραιά και κατ’ επέκταση με την Αθήνα. Σύμφωνα με πηγές που επικαλείται η εφημερίδα, για το λόγο αυτό δόθηκαν οι σχετικές εντολές αφενός προς τις λιμενικές αρχές της μεγαλονήσου να εντείνουν τους ελέγχους στα νότια παράλια και στο Λιβυκό Πέλαγος, αφετέρου στις αστυνομικές αρχές να ενισχύσουν τις περιπολίες και τους ελέγχους στους δρόμους που οδηγούν προς τα μεγάλα λιμάνια του νησιού.