Να συνεχίσουν την απεργία τους μέχρι την αυριανή γενική συνέλευση των εκπροσώπων των ομοσπονδιών (12:00) αποφάσισαν οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων δημοσίας χρήσης, όπως δήλωσε ο πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Χερσαίων και Εμπορευματικών Μεταφορών, Γιώργος Τζωρτζάτος. Νωρίτερα, το απόγευμα της Πέμπτης, ολοκληρώθηκε χωρίς αποτέλεσμα η μαραθώνια συνάντηση μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών και των εκπροσώπων των απεργών, μετά την κυβερνητική απόφαση για πολιτική επιστράτευση των απεργών.

Ads

Η συνάντηση με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου πραγματοποιήθηκε στο κτίριο που στεγάζεται το πρώην υπουργείο Δημοσίων Έργων, στη Χαριλάου Τρικούπη και όχι στο υπουργείο Μεταφορών στο Χολαργό, εξαιτίας της έντασης που σημειώθηκε το πρωί έξω από το υπουργείο κατά την οποία τα ΜΑΤ έκαναν χρήση δακρυγόνων.

Η ένταση, που σύντομα εκτονώθηκε, προκλήθηκε όταν κάποιοι από τη μεριά των απεργών εκτόξευσαν μπουκάλια κατά των αστυνομικών δυνάμεων, οι οποίες απάντησαν με την άμεση χρήση χημικών αερίων. Την ίδια ώρα, έξω από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου παρατάχθηκαν δεκάδες βυτιοφόρα των απεργών, ενώ τα ιδιωτικά βυτιοφόρα έχουν ξεκινήσει και πάλι τον ανεφοδιασμό ορισμένων πρατηρίων.

Στη συνάντηση με τους απεργούς συμμετείχαν ο υπουργός Δ. Ρέππας, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Σηφουνάκης και ο ΓΓ του υπουργείου Χάρης Τσιόκας. Ο κ. Ρέππας, ο οποίος κατά τη διάρκεια της συνάντησης βγήκε τουλάχιστον τρεις φορές για να ενημερώσει την κυβέρνηση, δεν έκανε δηλώσεις, αλλά αρκέστηκε να πει πως «Οι άνθρωποι αυτοί έχουν συνέπεια και ήθος και θα ανταποκριθούν και ότι καμιά από τις δύο πλευρές δεν θέλει την ταλαιπωρία του κοινού».

Ads

Σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, τέσσερα ήταν τα βασικά σημεία στα οποία επικεντρώθηκε η συζήτηση από την πλευρά των Ιδιοκτητών. Το πρώτο ήταν το Ασφαλιστικό για το οποίο οι συνδικαλιστές ζήτησαν οι συντάξεις των Ιδιοκτητών να εξομοιωθεί με τις ανάλογες που έπαιρναν μέχρι τώρα οι συνάδελφοί τους που ήταν ασφαλισμένοι στο ΤΕΒΕ.

Το δεύτερο αφορούσε τις άδειες και συγκεκριμένα ζήτησαν να ισχύσει από την ψήφιση του νόμου και όχι από τον περασμένο Ιούνιο, η τριετής περίοδος προσαρμογής, στη διάρκεια της οποίας η τιμή της αδείας θα έχει φθίνουσα πορεία μέχρι να μηδενιστεί, να γίνει πενταετής η διάρκεια προσαρμογής, για περίπου 5,5 χιλιάδες ιδιοκτήτες που έχουν αγοράσει πρόσφατα άδειες και δεν πρόλαβαν να κάνουν απόσβεση, να αφαιρεθεί η τελευταία μείωση του 35% στις άδειές τους, η να αυξηθεί κατά 20% το ύψος της αδείας που προσδιόρισε η κυβέρνηση. Ακόμα, τόνισαν ότι δεν τους ενδιαφέρει η πρόταση της κυβέρνησης για χορήγηση μιας επιπλέον δωρεάν άδειας για κάθε άδεια που κατέχουν, ενώ ζήτησαν και να αποζημιωθούν για τις άδειες, ώστε να μη χάσουν τα χρήματά τους.

Το τρίτο ήταν να υπάρξουν φοροαπαλλαγές για κάποιο χρονικό διάστημα, ώστε να μετριαστούν οι απώλειες από την απομείωση της άδειας. Και τέταρτο να τους δοθούν κίνητρα στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού νόμου.

Μετά την άκαρπη αυτή συνάντηση, οι εννέα πρόεδροι και ΓΓ των επιμέρους Ομοσπονδιών συνεδρίασαν στο υπουργείο Μεταφορών στο Χολαργό και όπως ανακοίνωσε αμέσως μετά ο κ. Τζωρτζάτος, το θέμα της συνέχισης ή μη της απεργίας θα το πάρει η Γενική Συνέλευση, που θα συνέλθει αύριο στις 12 το μεσημέρι. Μέχρι τότε συνεχίζεται η απεργία.

Σε εξέλιξη η επιστράτευση

Παράλληλα, οι νομαρχίες ξεκίνησαν σήμερα, Πέμπτη, την αποστολή των φύλλων πορείας για την επιστράτευση των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων Δημόσιας Χρήσης. Ο νομάρχης Αθηνών δήλωσε πως έχουν ήδη αποστείλει έγγραφα για την επίταξη 260 βυτιοφόρων και 2.600 φορτηγών. Επίσης, στα αστυνομικά τμήματα του Πειραιά έφθασαν ήδη τα έγγραφα για την επίταξη των φορτηγών. Μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο γενικός γραμματέας της νομαρχίας Αθηνών, Νίκος Παπαθέου, σημείωσε ότι η διαδικασία συλλογής στοιχείων βρίσκεται σε εξέλιξη, προκειμένου αυτά να σταλούν στις αστυνομικές αρχές, απ΄όπου θα γίνει η διανομή των εγγράφων κλήτευσης.

Σε συνέντευξη που παραχώρησε σήμερα ο υπουργός Μεταφορών, Δημήτρης Ρέππας, στο ραδιοφωνικό σταθμό Θέμα ήταν σαφής για το πώς έχει η κατάσταση μεταξύ κυβέρνησης και απεργών: «Εμείς λέμε ότι πρέπει να ανοίξει η αγορά, οι μεταφορείς λένε ότι η αγορά πρέπει να μείνει ως έχει. Είναι ένα σημείο διαφωνίας το οποίο δεν μπορούμε να το ξεπεράσουμε, έτσι κι αλλιώς πρέπει να συμφωνήσουμε […]Εμείς λέμε «ανοίγουμε το επάγγελμα και όλα τα άλλα τα συζητούμε». Αλλά το κρίσιμο θέμα, η ταμπακιέρα ας μου επιτραπεί η έκφραση, είναι ακριβώς το αν θα ανοίξει το επάγγελμα, ή θα μείνει κλειστή η αγορά των μεταφορών. Στο σημείο αυτό αν δεν υπάρχει σύμπτωση, αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορούμε να συγκλίνουμε».

Ο κ. Ρέππας σημείωσε ότι το γεγονός ότι αποφασίστηκε πολιτική επιστράτευση δεν σημαίνει ότι το ΠΑΣΟΚ δεν είναι «ένα δημοκρατικό κόμμα», αλλά «αξιοποιεί μια ρύθμιση που προβλέπεται στο θεσμικό οπλοστάσιο της χώρας. Είναι απολύτως δημοκρατικό να λειτουργεί η κοινωνία με τέτοιο τρόπο, ώστε όλοι οι πολίτες να ασκούν τα δικαιώματά τους. Αντιδημοκρατικό είναι το να επιβάλλει μια μικρή ομάδα, μια κλειστή συντεχνία, τη δική της θέληση, όπως κι αν εννοεί τα δικά της συμφέροντα, σε βάρος όλης της υπόλοιπης κοινωνίας. Δεν είμαστε μόνο οι Μεταφορείς και οι Υπουργοί σε αυτή την κοινωνία, είστε κι εσείς, είναι κι άλλοι πολίτες οι οποίοι θίγονται από αυτή την κινητοποίηση».

«Είναι το έσχατο μέσο. Είμαστε ακριβώς στο όριο λειτουργίας των θεσμών» αναγνώρισε πάντως ο υπουργός, προσθέτοντας πως «αυτό το όριο το έχουν ήδη παραβιάσει οι επαγγελματίες μεταφορείς, με τον τρόπο τον οποίο λειτούργησαν, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή πολλών πολιτών, ιδίως σε απομακρυσμένες περιοχές της Ελλάδας και τα ελληνικά νησιά». «Ο πυρήνας του θέματος είναι το αν θα ανοίξει ένα κλειστό επάγγελμα, το οποίο πρέπει να ανοίξει. Πρέπει να ανοίξει για λόγους οικονομίας γενικότερου συμφέροντος. Και σε καμία χώρα της Ευρώπης δεν ισχύει καθεστώς, σαν αυτό το οποίο ίσχυε στην Ελλάδα και δεν μπορεί η Ελλάδα να παραμείνει ακόμη η εξαίρεση» υπογράμμισε ο κος Ρέππας.

«Αυτό που έχει αξία τώρα, είναι με ψυχραιμία να δούμε πως θα ανοίξει αυτή η αγορά, όπως προβλέπει το συγκεκριμένο προσχέδιο και μπορούν άλλα θέματα συναφή θέματα, που αφορούν στη συγκεκριμένη κοινωνική ομάδα να συζητηθούν με ψυχραιμία. Και πάντως, όχι με έναν τρόπο εκβιαστικό, σε βάρος όλης της ελληνικής κοινωνίας» είπε ο κος Ρέππας.

«Είμαστε ανοιχτοί στο διάλογο… Η διαπραγμάτευση δε σταματά αλλά όχι σε βάρος του κοινωνικού συνόλου», δήλωσε στη ΝΕΤ ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών, Χάρης Τσιόκας.

«Υποχρέωση της κυβέρνησης είναι να προστατεύσει το κοινωνικό σύνολο, τη δημόσια υγεία και τη δημόσια τάξη, ο ελληνικός λαός έχει δικαίωμα να κάνει μερικές μέρες διακοπές, ενώ είναι αναγκαίο να μην φθάσουμε στην εφαρμογή της αναγκαστικής απόφασης για επίταξη», δήλωσε σήμερα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος.

Οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων εμφανίζονται ανοιχτοί στο διάλογο με το υπουργείο Μεταφορών, σε περίπτωση άρσης της επιστράτευσης. Διαφορετικά, δηλώνουν πως είναι αποφασισμένοι να δώσουν τα φορτηγά τους στο κράτος, αλλά δεν δέχονται την πολιτική επιστράτευση. Όπως δήλωσε στο MEGA, ο γενικός γραμματέας των ιδιοκτητών βυτιοφόρων, Άγγελος Φάλαρης, οι βυτιοφορείς είναι έτοιμοι να δώσουν τα φορτηγά τους να τα οδηγήσουν οι φαντάροι, αλλά οι ίδιοι δεν δέχονται να επιστρέψουν στο τιμόνι. Η απόφαση προκάλεσε τις αντιδράσεις όλων των κομμάτων της αντιπολίτευσης, αλλά με διαφορετικές προσεγγίσεις στο θέμα.

Να λύσουν την απεργία μόνοι τους, με προϋπόθεση ότι θα ξεκινήσει τώρα διάλογος, κάλεσε τους βυτιοφορείς ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, Β. Κορκίδης, ώστε «να μην δώσουν την ικανοποίηση της επιστράτευσής τους».

Τα αιτήματα των απεργών είναι τα εξής:
α) Η μεταβατική περίοδο της 3ετίας να είναι πραγματική, δηλαδή να ξεκινήσει από την ημέρα ψήφισης του νομοσχεδίου και όχι από τον Ιούνιο του 2010 όπως προβλέπει το νομοσχέδιο.
β) Εξίσωση της σύνταξης όσων έχουν κατοχυρώσει ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα με τους παλιότερους ασφαλισμένους του πρώην ΤΕΒΕ (σήμερα οι συντάξεις φθάνουν τα 680 ευρώ, ενώ οι ασφαλισμένοι του πρώην ΤΕΒΕ λάμβαναν αντιστοίχως 1080 ευρώ).
γ) Στο νομοσχέδιο να υπάρχει συγκεκριμένη αναφορά για την υπαγωγή τους στον αναπτυξιακό νόμο (ποσό επιδότησης και αναπτυξιακές δράσεις).
δ) Φορολογικές ελαφρύνσεις στα εισοδήματά τους στο πλαίσιο της 3ετίας.

Το χρονικών των επιστρατεύσεων τις τελευταίες δεκαετίες:

  • 1979: επιστρατεύονται οι τραπεζικοί υπαλλήλοι, αφού με την απεργία τους είχαν “παραλύσει” οι τράπεζες.
  • 1983: επιστράτευση των οδηγών – ιδιοκτητών βυτιοφόρων εξαιτίας της παρατεταμένης απεργίας τους. Παράλληλα, είχε κηρυχθεί και επίταξη των βυτιοφόρων αυτοκινήτων υγρών καυσίμων δημόσιας χρήσης και πολιτική επιστράτευση των οδηγών – απεργών. (Το ΣτΕ το οποίο εξέτασε την προσφυγή των απεργών, δικαίωσε την απόφαση της διοίκησης, συνδέοντας την παρατεταμένη απεργία με το μεγάλο κύμα κακοκαιρίας και την έλλειψη καυσίμων σε νοσοκομεία).
  • 1986: Επιστράτευση των χειριστών και ιπτάμενων μηχανικών της Ολυμπιακής Αεροπορίας.
  • 1994: επίταξη των λεωφορείων πολιτών που είχαν συμβληθεί με τον ΟΑΣΑ.
  • 2002: πολιτική επιστράτευση των απεργών ναυτεργατών, ύστερα από τα σοβαρά προβλήματα αποκλεισμού της νησιωτικής Ελλάδας, εξαιτίας της παρατεταμένης απεργίας της ΠΝΟ.
  • 2006: πολιτική επιστράτευση των απεργών ναυτεργατών.

Η άρνηση αποδοχής του φύλλου πορείας επισύρει ποινικές ευθύνες, αλλά και διοικητικές ποινές. Στην περίπτωση αυτή κινείται άμεσα η αυτόφωρη διαδικασία και με εισαγγελική παρέμβαση αυτός που αρνείται το φύλλο πορείας συλλαμβάνεται και διώκεται για κακούργημα. Σε περίπτωση που λείπει ο παραλήπτης του φύλλου πορείας, αυτό θα θυροκολληθεί στο σπίτι του και θα πρέπει να εντοπιστεί άμεσα από την Αστυνομία.

«Η επίταξη δικαιολογείται μόνο όταν απειλείται η δημ. υγεία» εξηγεί στο tvxs ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Κ. Χρυσόγονος.

Διαβάστε επίσης: