Τελεσίγραφο να προχωρήσει σε ιδιωτικοποιήσεις και αναδιαρθρώσεις των ΔΕΚΟ και των συντεχνιών αναμένεται να λάβει και επίσημα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η ελληνική κυβέρνηση κατά την ενδιάμεση επίσκεψη των εκπροσώπων της Ε.Ε. και του ΔΝΤ στα μέσα Σεπτεμβρίου.

Ads

Όπως σημειώνει ρεπορτάζ της εφημερίδας «Τα Νέα Σαββατοκύριακο», η Κομισιόν επιρρίπτει ολιγωρία στις διαρθρωτικές αλλαγές που αφορούν τον ευρύτερο δημόσιο τομέα, καθώς και στις ενοποιήσεις δημοσίων οργανισμών και τις μετατάξεις.

Οι Βρυξέλλες επιμένουν πως χωρίς αναδιάρθρωση και ιδιωτικοποίηση των ΔΕΚΟ η ανάπτυξη της χώρας και η ανταγωνιστικότητά της κινδυνεύει. Παράλληλα, υποστηρίζουν πως δεν μπορεί να αποκατασταθεί η αξιοπιστία της στις διεθνείς αγορές και δεν θα ανοίξει ο δρόμος για να μπορέσει η ελληνική κυβέρνηση να αρχίσει, έστω και το 2012, να δανείζεται αξιοπρεπώς μόνη της.

Σύμφωνα με την εφημερίδα, η Κομισιόν δίνει μεγαλύτερη σημασία στις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις παρά, για παράδειγμα, στην υστέρηση των εσόδων, καθώς «είτε με δίκαιο είτε με άδικο τρόπο, η υστέρηση θα μπορέσει να καλυφθεί. Οι μεταρρυθμίσεις όμως απαιτούν πολιτική βούληση και σύγκρουση με «επενδεδυμένα συμφέροντα» (vested interests)- και εκφράζουν ανοικτά επιφυλάξεις για το κατά πόσον αυτή η πολιτική βούληση υφίσταται πέραν του στενού οικονομικού επιτελείου».

Ads

Υψηλόβαθμη ευρωπαϊκή διπλωματική πηγή, που επικαλούνται «Τα Νέα», έλεγε πως στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες υπάρχει μεγάλος σκεπτικισμός για το κατά πόσον η ελληνική κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να συγκρουστεί με συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες και συμφέροντα- είτε πρόκειται για αυτούς που θα θιγούν από το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων, είτε για τα συνδικάτα των ΔΕΚΟ που έχουν και παράδοση ισχύος. Αναγνώριζε, ωστόσο, ότι σε επίπεδο συνόλου

Κοινοτικές πηγές κάνουν λόγο για «περίεργη επιβράδυνση» των αλλαγών στις ΔΕΚΟ. Το νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ, που υποτίθεται ότι έπρεπε να έχει ψηφιστεί και δρομολογηθεί μέχρι τις 30 Ιουνίου, δεν έχει καν ανακοινωθεί πότε θα προωθηθεί για συζήτηση, ενώ έχει μπει ο Σεπτέμβριος. Οι ενοποιήσεις των δημοσίων οργανισμών έχουν ανακοινωθεί από την κυβέρνηση έξι φορές έως τώρα αλλά δεν έχει γίνει το παραμικρό βήμα για την υλοποίησή τους- πόσω μάλλον για τη μετάταξη των εργαζομένων σε αυτούς ή για την απόλυση αυτών που πρέπει.

Οι δανειστές χαρακτηρίζουν επίσης το σχέδιο των ιδιωτικοποιήσεων που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση «εξαιρετικά ασαφές» και αναμένει νέο λεπτομερές σχέδιο, όπως και την πρόσληψη των σχετικών συμβούλων για κάθε επιχείρηση, κάνοντας δεκτό το σκεπτικό πως οι πλέον κερδοφόρες- μαρίνες, λιμάνια, αεροδρόμια- θα πρέπει πρώτα να ιδιωτικοποιηθούν, δεδομένου ότι μπορεί να εξασφαλιστεί καλύτερη τιμή στην αγορά. Σύμφωνα με κοινοτικές πηγές, όμως, πίσω από τις καθυστερήσεις είναι τα «συμφέροντα» και οι «συντεχνίες». Όπως έλεγαν χαρακτηριστικά, σημειώνουν «Τα Νέα», το εισόδημα των εργαζομένων στον ΟΣΕ κατά μέσον όρο ανέρχεται σε 41.426 ευρώ. Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σε 50.414 ευρώ. Στην ΕΘΕΛ, σε 37.526 ευρώ. Στην ΕΒΟ- ΠΥΡΚΑΛ στα 41.794 ευρώ. Είναι λογικό, λοιπόν, να υπάρξουν αντιδράσεις από τους εργαζομένους που είτε θα μεταταχθούν σε άλλες υπηρεσίες- με λιγότερες απολαβές- είτε θα απολυθούν, ανάλογα με την περίπτωση. Μάλιστα, προσέθεταν οι ίδιες πηγές, θα πρέπει να προστεθεί και μια πλειάδα στελεχών και άλλων ΔΕΚΟ που λαμβάνουν παχυλούς μισθούς και επίσης δεν έχουν κανέναν λόγο να προωθήσουν είτε την εξυγίανση, είτε την ιδιωτικοποίηση του φορέα που προΐστανται.