Μέτρα, μέτρα κι άλλα μέτρα, που στόχο είχαν την κοινωνία, χρειάστηκαν να ληφθούν από την ελληνική κυβέρνηση στην προσπάθεια της να εξυγιάνει τα δημοσιονομικά της χώρας και να την βγάλει από την κρίση, την ίδια στιγμή που η Ελλάδα τερματίζει τρίτη παγκοσμίως στις εισαγωγές οπλικών συστημάτων. Οι εξοπλισμοί λοιπόν δεν θα μπορούσαν να προταθούν ως αντίβαρο στα μέτρα, έτσι ώστε η κυβέρνηση να αναγκαστεί, παρά τις διεθνείς πιέσεις για το αντίθετο, να ανακοινώσει πως προτίθεται να μειώσει τον προϋπολογισμό της για την Άμυνα κατά 6,6% το 2010. Η προσπάθεια αυτή όμως αφορά «ουσιαστικά» τις «δαπάνες λειτουργίας», και όχι τις εξοπλιστικές δαπάνες. Αυτές απλά θα καθυστερήσουν…

Ads

Πράγματι όπως υποσχέθηκε η κυβέρνηση, έκοψε περίπου 6 δισ. ευρώ από τον προϋπολογισμό του υπουργείου Αμύνης, τα 4 όμως από αυτά αφορούν λειτουργικές δαπάνες των επιτελείων και του υπουργείου, καθώς και αποπληρωμές εξοπλισμών που τρέχουν, ενώ έκοψε μόλις 2 δισ. ευρώ από το συνολικό προϋπολογισμό που προορίζεται για αγορά νέων εξοπλιστικών συστημάτων και προγραμμάτων, αναφέρει η σημερινή ελευθεροτυπί.

Έτσι, σήμερα τα στρατόπεδα παρουσιάζουν μεγάλες ελλείψεις σε ανταλλακτικά, με αποτέλεσμα να χρειαστεί να περικοπούν οι ασκήσεις κατά 50%, ενώ στέλνει όλο και λειγότερους άντρες σε ειρηνευτικές αποστολές, με στόχο να εξοικονομήσει περίπου 130 εκατ. ευρώ για φέτος.

Την ίδια στιγμή όμως ανοιχτά παραμένουν τα μέτωπα των γαλλικών φρεγατών που είχε παραγγείλει το υπουργείο Άμυνας -μετά το στενό μαρκάρισμα του Νικολά Σαρκοζί υπό τη σκιά της χείρας βοηθείας που θα έδινε η χώρα του στην χτυπημένη από την κρίση Ελλάδα- οι οποίες αναμένεται να κοστίσουν στο ελληνικό Δημόσιο 2,2 δισ. ευρώ. Οι φρεγάτες βέβαια δεν πρόκειται να πιάσουν ελληνικό λιμάνι σύντομα, καθώς «ουκ αν λάβοις εκ του μη έχοντος», ωστόσο θα τις παραλάβουμε με την πρώτη ευκαιρία.

Ads

Παγωμένη παραμένει και η προμήθεια αεροσκαφών, που σύμφωνα με τον προϋπολογισμό που είχε εγκριθεί από το υπουργείο Οικονομικών πριν την κρίση στην Ελλάδα προέβλεπε δαπάνη 2,8 δις ευρώ. Στο μεταξύ, μέχρι να αγοραστούν νέα αεροπλάνα οι ασκήσεις στην πολεμική Αεροπορία περιορίζονται καθώς τελειώνει η πτητική ικανότητα των υπάρχοντων, και το κόστος αντικατάστασης τους αγγίζει τα 250 εκατ. ευρώ.

Παγωμένη θεωρείται και η προμήθεια ρωσικών τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς αλλά και ελικοπτέρων νέας γενιάς, τα οποία θα κόστιζαν στον Έλληνα φορολογούμενο 450 και 870 εκατ. ευρώ, αν και –όπως σημειώνει στο ρεπορτάζ της η εφημερίδα Ελευθεροτυπία- αυτό δεν πολυ-ανακοινώνεται για διπλωματικούς λόγους.

Παρολ’αυτά, αν και έστω εκ των πραγμάτων οι λειτουργικές δαπάνες του στρατού μειώνονται, και η προμήθεια νέων εξοπλισμών αναβάλλεται για το προσεχές μέλλον, αν και η Ελλάδα βρίσκεται σε ιδιαίτερα δυσχερή οικονομική κατάσταση, πριν λίγο καιρό εμπλούτισε το στόλο της με 2 νέα υποβρύχια, στο πλαίσιο της συμφωνίας για την πώληση των ναυπηγιών Σκαραμαγκά, για τα οποία θα πρέπει αργά ή γρήγορα να καταβάλλει 300 εκατ. ευρώ προκαταβολή.

Υπενθυμίζεται ότι συνολικά η Ελλάδα έχει καταβάλλει από το 2000 μέχρι σήμερα περισσότερα από 61 δις ευρώ. Η μείωση των εξοπλισμών φαίνεται πως δεν είναι ιδιαίτερα εύκολη υπόθεση στην Ευρώπη, παρά την κρίση, καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι την πλειοψηφία των χρημάτων αυτών η Ελλάδα τα έχει δώσει σε Γερμανία και Γαλλία.

Στο σημείο αυτό αξίζει να υπενθυμίσουμε την έκκληση που απηύθυνε πριν λίγες μέρες, ο γ.γ. γραμματέας του ΝΑΤΟ για μη περικοπή των ευρωπαικών εξοπλιστικών δαπανών. Διατυπώνοντας την άποψη ότι «η οικονομική ανάπτυξη είναι εξαρτημένη από την παγκόσμια ασφάλεια», ο γενικός γραμματέας του NATO Άντερς Φο Ράσμουσεν συνέστησε στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να το λαμβάνουν αυτό υπ’ όψιν πριν να προχωρούν σε περικοπές των αμυντικών τους προϋπολογισμών.