Για «τέλος στις πελατειακές σχέσεις» έκανε λόγο την Τρίτη, ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου, το οποίο βάζει η κυβέρνηση «με το νέο νομοσχέδιο για τις αλλαγές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση», χαρακτηρίζοντάς το επιπλέον, «ιστορικό βήμα». Παράλληλα, το θέμα του αυτοδιοίκητου των ΑΕΙ και της συγκρότησης των Συμβουλίων τους με διοικητικά καθήκοντα αλλά και με συμμετοχή και εξωπανεπιστημιακών προσώπων, ήταν τα επίμαχα σημεία της συζήτησης στην Ολομέλεια της Βουλής με θέμα τον εν λόγω νόμο-πλαίσιο. Με το κλείσιμό της, ανακοινώθηκε Πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο για την προσεχή Τετάρτη.

Ads

«Με αυτό το νομοσχέδιο, απελευθερώνουμε τα ΑΕΙ και ΤΕΙ από τον κρατισμό και τα παραδίδουμε στην κοινωνία ως δημόσια εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτουργούν για το δημόσιο συμφέρον και όχι τις στενές συντεχνίες» τόνισε ο πρωθυπουργός προσθέτοντας ότι ο χώρος της ανώτατης εκπαίδευσης, αποτελεί παράδειγμα των πελατειακών αντιλήψεων που επεκράτησαν στην ελληνική κοινωνία».

«Σήμερα κρίνεται το ποιες δυνάμεις είναι πραγματικά διατεθειμένες να συμβάλλουν στην αλλαγή της χώρας μας. Εμείς θα προχωρήσουμε. Μακάρι να υπάρξουν και άλλες εκτός από το ΠΑΣΟΚ» δήλωσε επίσης, ο πρωθυπουργός, προσθέτοντας ότι:

«… Κρίνεται η βούλησή μας να κάνουμε ένα αποφασιστικό βήμα για να θεραπεύσουμε παθογένειες σε ένα χώρο εξαιρετικά ευαίσθητο για κάθε κοινωνία, στο χώρο της Παιδείας. […] Κάνουμε σήμερα ένα μεγάλο βήμα. Είναι ένα αποφασιστικό, ένα καθοριστικό και ιστορικό θα έλεγα βήμα για το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Μια μεγάλη μεταρρύθμιση με την οποία αλλάζουμε τη λογική του συστήματος. Μια αλλαγή που θα αφήσει τη σφραγίδα της για πολλά χρόνια στην ιστορία του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας. Ας σταθούμε όλοι αντάξιοι της ευθύνης μας να αλλάξουμε αυτή τη χώρα, στηρίζοντας αυτή την προσπάθεια» συμπλήρωσε επίσης ο πρωθυπουργός.

Ads

Ο κ. Παπανδρέου ανέφερε ακόμη, ότι «το παρόν νομοσχέδιο, όπως και κανένα νομοσχέδιο, δεν είναι πανάκεια» αλλά «μια αναγκαία νέα αρχή». «Και αυτό σημαίνει ότι έχουμε ακόμα σημαντικά βήματα αλλαγών να κάνουμε: Τα επαγγελματικό δικαιώματα δεν είναι δουλειά του κράτους αλλά των φορέων. Και θα κρίνεται αντικειμενικά το έργο των ΑΕΙ και ΤΕΙ για το αποτέλεσμά τους, την ουσία και όχι το χαρτί που θα σφραγίζουν».

Παρότι η συζήτηση ξεκίνησε με αλλαγές που κατέθεσε επί του νομοσχεδίου η Άννα Διαμαντοπούλου, απέκλεισε κάθε ενδεχόμενο αλλαγών επί των επίμαχων ρυθμίσεων που αφορούν στην εκλογή πρυτάνεων και κοσμητόρων.

Το νομοσχέδιο στηρίζει η κυβερνητική πλειοψηφία και οι βουλευτές του ΛΑΟΣ ενώ συναντά την κριτική της Νέας Δημοκρατίας η οποία δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει την θέση που θα κρατήσει στην ψηφοφορία, επιδιώκοντας αλλαγές της Υπουργού στο θέμα της εκλογής πρυτάνεων. Ενάντια στο νομοσχέδιο τάσσονται τα κόμματα της Αριστεράς.

«Εικοσιπέντε από τις εικοσιεπτά χώρες της Ε.Ε., έχουν μεταρρυθμίσει συνολικά τα πανεπιστήμιά τους – από την αποστολή, τον χαρακτήρα, τον τρόπο διοίκησης, έως τη σχέση των πανεπιστημίων με την οικονομία και την κοινωνία. Ήρθε η ώρα και για εμάς» ανέφερε η εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ, Σοφία Γιαννακά.
Η κα Γιαννακά, έκανε λόγο για την οικονομική πτυχή των μεταρρυθμίσεων, επισημαίνοντας πως στην σημερινή συγκυρία, δεν είναι δυνατόν να συνεχιστεί η αναποτελεσματική οργάνωση των σπουδών «που στοιχίζει σε όλους», αναφέροντας συγκεκριμένα τα εξής:

«Η χώρα μας είναι 5η σε δαπάνες για τα ΑΕΙ ως ποσοστό του ΑΕΠ και είναι 24η όσον αφορά στην απόδοση αυτών των δαπανών, που μέχρι σήμερα, γίνονται χωρίς κριτήρια, δείκτες και αντικειμενικά δεδομένα» σημείωσε η κα Γιαννακά. Το νομοσχέδιο εξασφαλίζει «πραγματική αυτοδιοίκηση σε ΑΕΙ και ΤΕΙ» με την καθιέρωση «Οργανισμού» για κάθε ίδρυμα, χωρίς ενιαία ταυτότητα.

Το επίμαχο «Συμβούλιο» του ιδρύματος, είναι αναγκαία προϋπόθεση για την ενίσχυση της διαφάνειας και της κοινωνικής λογοδοσίας – και είναι θεσμός «με θετικά αποτελέσματα όπου έχει εφαρμοστεί»: «Θα εμπιστευτούμε τους πανεπιστημιακούς να επιλέξουν σημαντικές προσωπικότητες για το Συμβούλιο – διανοούμενους, καλλιτέχνες, σημαντικούς επιχειρηματίες. Γιατί ένας εφοπλιστής να μην είναι μέλος στο Συμβούλιο του Πανεπιστημίου Πειραιώς που είναι ναυτικό πανεπιστήμιο;» αναρωτήθηκε επίσης, η κα Γιαννακά.

Το ίδιο επιχείρημα επανέλαβε αργότερα και η υπουργός Παιδείας – για να επερωτήσει ο Θ. Δρίτσας: «Θα θέλατε εσείς, έναν ναυτεργάτη συνδικαλιστή στο Συμβούλιο του Πανεπιστημίου σας;»

Ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας, Άρης Σπηλιωτόπουλος από την πλευρά του, ζήτησε «Εθνική συνεννόηση, έστω και την ύστατη στιγμή», καλώντας την υπουργό Παιδείας να λάβει υπόψιν της την κριτική που επεφύλαξαν για το νομοσχέδιο βουλευτές του ΠΑΣΟΚ (Σπ. Βούγιας, Κ. Καρτάλης, Δ. Κρεμαστινός) για τα θεσπιζόμενα διοικητικά όργανα.

«Αφού θέλει τόσο πολύ τα Συμβούλια η κυρία υπουργός, ας έχουν εποπτικό ρόλο, αλλά όχι διοικητικό» πρότεινε επίσης, ο κος Σπηλιωτόπουλος, συμπληρώνοντας πως «συνιστά δημοκρατική παράδοση, τα μονοπρόσωπα όργανα διοίκησης να εκλέγονται από τον φυσικό τους χώρο. Ας καταρτίσει το Συμβούλιο μια λίστα με τις υποψηφιότητες, αλλά η εκλογή να είναι της ακαδημαϊκής κοινότητας» (σ.σ., με το νομοσχέδιο, τα 15μελή, ή 11μελή Συμβούλια, απαρτιζόμενα από πανεπιστημιακούς και εξωπανεπιστημιακούς, εκλέγουν τους πρυτάνεις που μπορεί να διαμένουν και εκτός Ελλάδος).

Αυστηρότερος απέναντι στο νομοσχέδιο, ο εκπρόσωπος της ΝΔ, Σπύρος Ταλιαδούρος, τόνισε πως «το σχέδιο νόμου αποτελεί προσπάθεια να μετατεθούν τα προβλήματα χρηματοδότησης στα ίδια τα ιδρύματα. Είμαστε αντίθετοι στην κατεδάφιση των πάντων, στη μη εκλογή των πρυτανικών αρχών από την κοινότητα, στη μείωση της διάρκειας σπουδών, στην υποβάθμιση των ΤΕΙ με τη μη δυνατότητα εκπόνησης προγραμμάτων διδακτορικών…».

Από την πλευρά του ΚΚΕ, ο Γιάννης Ζιώγας χαρακτήρισε το νέο πλαίσιο για τα ΑΕΙ, «αντιδημοκρατικό, αντιδραστικό και ταξικό, που η υλοποίησή του στηρίζεται σε δοτά, ολιγαρχικά όργανα εξουσίας».

Επίσης, έκανε λόγο για διάλυση των σπουδών που θα επέλθει με την ψήφιση του νομοσχεδίου που παράλληλα οδηγεί σε εμβάθυνση επιχειρηματικής λειτουργίας και βάζει ταφόπλακα στη δωρεάν δημόσια εκπαίδευση. Στη συνέχεια υπενθύμισε την προεκλογική εξαγγελία του ΠΑΣΟΚ για «ένα επιπλέον δισεκατομμύριο για την παιδεία στον πρώτο Προϋπολογισμό» παρατηρώντας πως «άλλαξε πρόσημο – και αντί για αύξηση είχαμε μείωση». Συνέχισε με το γεγονός ότι, το νομοσχέδιο «θεσμοθετεί ως ελάχιστο χρονικό όριο για τη λήψη πτυχίου τα τρία έτη, οδηγώντας σε κάθετη πτώση το επίπεδο των προπτυχιακών σπουδών. Αποσυνδέει πλήρως το πτυχίο από το επάγγελμα και δημιουργεί πτυχία πολλών ταχυτήτων, τα οποία αποτελούνε διαβατήρια προς την ανεργία. Επιτρέπει την λειτουργία μονοετών και διετών ταχύρρυθμων προγραμμάτων σπουδών για την απόκτηση δεξιοτήτων προγραμμάτων δια βίου μάθησης, επί πληρωμή […]. Ανοίγει νέος χώρος για επιχειρηματική δράση σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, τα οποία θα φτιάχνουν μαγαζιά που θα προσελκύουν πελάτες και θα εξάγουν εκπαιδευτικά προϊόντα. Κρατική χρηματοδότηση θα δίνεται με βάση την ανταγωνιστικότητα του ιδρύματος…».

«Αυτό που ξεκινήσατε μου άρεσε περισσότερο από αυτά που φέρατε σήμερα στη Βουλή», σχολίασε ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ Γιώργος Καρατζαφέρης, αναφορικά με τις αλλαγές που επέφερε στο νομοσχέδιο η υπουργός Παιδείας, παρομοιάζοντας τες με «το ταγκό που είναι ένα βήμα εμπρός και δύο πίσω».

Ο εισηγητής του ΛΑΟΣ, Άδωνις Γεωργιάδης, ζήτησε μεγαλύτερη αυστηρότητα εκ μέρους της κυβέρνησης: «Πανεπιστήμιο που δεν παίρνει τη βάση να μην παίρνει φράγκο. Καθηγητής που αφήνει τα παιδιά του αγράμματα να μην παίρνει ούτε το μισθό του» τόνισε ο βουλευτής του ΛΑΟΣ.

Επιπλέον, ο κ. Γεωργιάδης τοποθετήθηκε κατά του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής και τις νύξεις του για ενδεχόμενη αντισυνταγματικότητα διατάξεων του νομοσχεδίου σε σχέση με το αυτοδιοίκητο, λέγοντας πως το Συμβούλιο «επιθυμεί να παρέμβει στην πολιτική διαδικασία και να σώσει τα κεκτημένα του, καθώς αποτελείται μόνον από ακαδημαϊκούς».

Ο κ. Γεωργιάδης τόνισε ακόμη, ότι τάσσεται κατά του αυτοδιοίκητου των ΑΕΙ χαρακτηρίζοντάς το «αριστερισμό» και εναντιώθηκε στη Νέα Δημοκρατία που το υποστηρίζει, προσθέτοντας ότι «έρχεται τώρα η ΝΔ να υπερασπιστεί τις καταστροφές που έφερε στην Ελλάδα η γενιά του Πολυτεχνείου». Ο εισηγητής του ΛΑΟΣ, τάχθηκε ενάντια και στο ΚΚΕ, αναφέροντας ότι «συνιστά πράξη εσχάτης προδοσίας» ο αποκλεισμός των ξενοδοχείων από το ΠΑΜΕ» και ότι «το Κομμουνιστικό Κόμμα επενδύει στη φτώχεια και την καταστροφή».

O ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε ένσταση αντισυνταγματικότητας δίνοντας βάση κυρίως στην παραβίαση της αρχής της πλήρους αυτοδιοίκησης των Πανεπιστημίων που απορρίφθηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία και το ΛΑΟΣ. Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, έκανε λόγο για «απόπειρα κατεδάφισης των δημόσιων πανεπιστημίων» και «κατάργηση του αυτοδιοίκητου τους με την δημιουργία ενός ολιγαρχικού και αδιαφανές σχήματος με ανεξέλεγκτη διοίκηση». Ο κ. Τσίπρας επιτέθηκε και στον πρωθυπουργό τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι «κατά βάση είναι νομοσχέδιο Παπανδρέου και έχει να κάνει με την εμμονή του σε μια αποτυχημένη απόπειρα αλλαγής του Συντάγματος που καταδικάστηκε από τις κινητοποιήσεις της ίδιας της κοινωνίας και της εκπαιδευτικής κοινότητας πριν από λίγα χρόνια».

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης, εκτός των άλλων, επικαλέστηκε τις διαμαρτυρίες 1000 πανεπιστημιακών απ’ όλο τον κόσμο εναντίον του νομοσχεδίου, προκαλώντας την αντίδραση της υπουργού Παιδείας, η οποία αμφισβήτησε εάν οι εν λόγω πανεπιστημιακοί, έχουν όντως διαβάσει το νομοσχέδιο: «Πείτε σας παρακαλώ να αναρτήσουν την απάντησή μου κάτω από τις υπογραφές, γιατί δεν την αναρτούν. Εγώ σκοπεύω να στείλω προσωπικά σε καθέναν από τους 1000 πανεπιστημιακούς σε 43 χώρες, την απάντησή μου» τόνισε η κα Διαμαντοπούλου.

Η υπουργός παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου ξεκίνησε την ομιλία της, κάνοντας λόγο για «πολύ μεγάλα λάθη του πολιτικού συστήματος και της γενιάς μας όλα τα προηγούμενα χρόνια, λάθη που ξεκίνησαν με τις καλύτερες των προθέσεων, αλλά που σε πολλές περιπτώσεις κατέληξαν σε αποτελέσματα που δεν μας τιμούν» – για να εναντιωθεί στη συνέχεια, με εκείνους που χρησιμοποιούν «απειλές, κραυγές και ψέματα» για να πλήξουν την μεταρρυθμιστική προσπάθεια της κυβέρνησης.

«Η σύγκρουση δεν έγινε για το πανεπιστήμιο της γνώσης
, αλλά για εκείνο της εξουσίας. Το νομοσχέδιο έχει 80 άρθρα και αφορά το σύνολο των ζητημάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η συζήτηση που πήρε χαρακτηριστικά απειλών και κραυγών, αφορά 2 άρθρα για το μοντέλο διοίκησης – το μοντέλο συνδιοίκησης που χάνεται, μοναδικό στα παγκόσμια δεδομένα, με εξαιρετικά αρνητικά αποτελέσματα. Ένα μοντέλο συνδιοίκησης που απομάκρυνε απ’ τη ζωή του πανεπιστημίου τις υγιείς δυνάμεις, που κατέστησε ακραίες μειοψηφίες κυρίαρχες, που οδήγησε σε φαινόμενα αναξιοκρατίας και σε ένα καθολικό φαινόμενο ανομίας» τόνισε η κ. Διαμαντοπούλου προσθέτοντας ότι:

«Η συζήτηση ξεκινά από ακραίες απειλές, από επίσημους φορείς των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. «Ο νόμος δεν θα εφαρμοστεί, τα ιδρύματα θα κλείσουν». Το δεχόμαστε ως απλή καθημερινότητα, να υπάρχουν δάσκαλοι που απειλούν ότι θα κλείσουν τα τμήματα και δεν θα διδάξουν τα παιδιά. Αυτά που γράφτηκαν σε διεθνή site και αυτά που θα ακούσουμε αύριο σε συγκεκριμένες παρατάξεις είναι άθλια ψέματα. Λένε πως «δεν θα υπάρξουν συγγράμματα, χρηματοδότηση, δεν θα μπορούν να συμμετέχουν οι φοιτητές κλπ.» Πού βρίσκονται αυτά στο νόμο; Οι ευθύνες αυτών που αναπαράγουν αυτά τα άθλια ψέματα, είναι πολύ μεγάλες».

Σχετικά με τις εκκλήσεις για ηπιότερη εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, η κα Διαμαντοπούλου απάντησε ότι «δεν μπορούμε να πάμε άλλο με μικρά βηματάκια. Η σπουδαία Ελλάδα που συνεισέφερε στο πνεύμα που δημιούργησε την νέα Ευρώπη, είναι και σήμερα εδώ, αλλά είναι κρυμμένη και απηυδισμένη από την άλλη Ελλάδα των μικροεξουσιών, των βερμπαλισμών, της ιδεοληψίας, του κομματικού συμφέροντος και του πολιτικού κόστους. Οφείλουμε να απελευθερώσουμε τις υπαρκτές αυτές, μεγάλες δυνάμεις, στα ΑΕΙ και ΤΕΙ».

Αναφορικά με το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, η κα. Διαμαντοπούλου, τόνισε ιδιαίτερα την σημασία του Οργανισμού που καθιερώνεται, ως «το σύγγραμμα όπου το κάθε ίδρυμα θα μπορεί να βρει την ταυτότητά του».

Ο πρύτανης, είπε η κα Διαμαντοπούλου «είναι ηγέτης, αλλά και διοικητής του πανεπιστημίου. Δεν διορίζεται, αλλά εκλέγεται από το Συμβούλιο, για το οποίο ψηφίζουν όλοι οι καθηγητές, εκλέγουν τους οκτώ και αυτοί επιλέγουν τις έξι εξωπανεπιστημιακές προσωπικότητες. Δεν πρέπει το πανεπιστήμιο Πειραιά να έχει έναν μεγάλο εφοπλιστή, η Καλών Τεχνών έναν σημαντικό ζωγράφο στη διοίκησή τους; Αμφισβητούν, γιατί κανείς δεν θέλει να ανοίξει το πανεπιστήμιο».

«Πέρσι το καλοκαίρι, αδειάσαμε με την Αστυνομία 2.500 δωμάτια στις φοιτητικές εστίες, που ήταν κατειλημμένα και υπενοικιάζονταν. Το 30% των δωματίων στις εστίες είναι σε φοιτητές που δεν είναι φοιτητές. […] Καθιερώσαμε πως αν δεν συμπληρωθούν οι 13 εβδομάδες μαθημάτων, δεν μπορούμε να πάμε σε εξετάσεις. Φυσικά δεν υπάρχουν δίδακτρα, τα συγγράμματα είναι δωρεάν, υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης στα συγγράμματα και άλλων πανεπιστημίων, συμμετέχουν οι ίδιοι οι φοιτητές στην αξιολόγηση των καθηγητών τους με υποχρεωτικό τρόπο, υπάρχει ο Συνήγορος του Φοιτητή, μπορούν να κάνουν μαθήματα και από άλλη σχολή, δίνεται η δυνατότητα κινητικότητας και στο εξωτερικό και στο εσωτερικό».

Τέλος, η υπουργός παδείας ανέφερε ότι «Ο Πρωθυπουργός, αποφάσισε πέραν από το Μνημόνιο και τις δεσμεύσεις, να ξεκινήσει διαρθρωτικές αλλαγές με προτεραιότητα την παιδεία. Είναι επιλογή του κόμματός μας να προχωρήσει χωρίς να φοβηθεί το πολιτικό κόστος, με στόχο να έχουμε ένα πανεπιστήμιο που να μην έχει σχέση με το σημερινό. Και σ’ αυτήν την προσπάθεια έχουμε μαζί μας πρωτοπόρους καθηγητές. Θα έχουμε μαζί μας όλη την φοιτητική νεολαία που το πρόβλημά της δεν είναι η διανομή της εξουσίας, την ελληνική κοινωνία που θέλει ΑΕΙ και ΤΕΙ φάρο για την κοινωνία και την οικονομία»


Πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στα Προπύλαια αποφασίστηκε για την Τετάρτη

Μετά το τέλος της συζήτησης στη βουλή, αποφασίστηκε Πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στα Προπύλαια και πορεία προς τη Βουλή κατά του νομοσχεδίου προς ψήφιση, για τις αλλαγές στην ανώτατη εκπαίδευση. Το συλλαλητήριο προγραμματίζεται για την Τετάρτη στις 12:00 μ.μ. στα Προπύλαια, με πρωτοβουλία των ομοσπονδιών των καθηγητών (ΟΛΜΕ), των δασκάλων (ΔΟΕ), των πανεπιστημιακών (Συλλόγων ΔΕΠ) και των ειδικού και εργαστηριακού διδακτικoύ προσωπικoύ των ΑΕΙ (ΠΟΣΕΕΔΙΠ).