Το νομοσχέδιο για την «Υπηρεσιακή εξέλιξη και ιεραρχία των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων – Θέματα διοίκησης των Ενόπλων Δυνάμεων, στρατολογίας και συναφείς διατάξεις» παρουσίασαν σήμερα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος και ο αναπληρωτής υπουργός Πάνος Μπεγλίτης. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αναμένεται να έρθει τη Δευτέρα προς συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.

Ads

Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος ανέφερε ότι μέσω των διατάξεων του συγκεκριμένου νομοσχεδίου καθιερώνεται στις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας μας, πλήρες σύστημα αξιοκρατίας για την ανέλιξη των στελεχών τους, με γνώμονα τη διαφάνεια και τον επαγγελματισμό, ενώ παράλληλα ενισχύεται το κράτος Δικαίου εντός του στρατεύματος.

«Στόχος της κυβέρνησης είναι ο ορθολογικός και ρεαλιστικός τρόπος κατάρτισης μεσοπρόθεσμου και μακροπρόθεσμου εξοπλιστικού προγράμματος» υπογράμμισε, κάνοντας παράλληλα ιδιαίτερο λόγο για την πλήρη κοινοβουλευτική διαφάνεια στους εξοπλισμούς και την επικαιροποίηση του ΕΜΠΑΕ. «Σκοπός μας είναι να κάνουμε τις καλύτερες επιλογές σε εξοπλιστικά προγράμματα για την προστασία της εθνικής μας ακεραιότητας», σημείωσε ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας και πρόσθεσε ότι μέσα στις προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ είναι ο απολογιστικός έλεγχος των εξοπλιστικών προμηθειών που έγιναν την τελευταία 20ετία.

Επίσης, αναφερόμενος στις αλλαγές που προωθούνται στις Ένοπλες Δυνάμεις και ειδικότερα για το θέμα της νέας Δομής Δυνάμεων, παρατήρησε ότι οι διαδικασίες αυτές είναι πολιτικο-στρατιωτικές, κι θα υλοποιηθούν λαμβάνοντας υπόψη τα συγκριτικά δεδομένα και άλλων Νατοϊκών και ευρωπαϊκών Στρατών, πάντα με κριτήριο τη διαμόρφωση και δημιουργία ενός σύγχρονου και «έξυπνου» στρατού. Σημείωσε δε, ότι επί του θέματος υπάρχουν ήδη πολλές εισηγήσεις από τα επιτελεία.

Ads

Ερωτηθείς για τις προοπτικές αμυντικής συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Ισραήλ, ο κ. Βενιζέλος απάντησε ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα που πρέπει να έχει στραμμένο το βλέμμα στη Μεσόγειο και πρόσθεσε ότι με το Ισραήλ υπάρχει η δυνατότητα ανταλλαγής τεχνογνωσίας, κοινών στρατιωτικών ασκήσεων και πολιτικο-στρατιωτικής συνεργασίας.

Ειδικότερα, το υπό συζήτηση νομοσχέδιο προβλέπει τα ακόλουθα:

Μετά από την ψήφιση των νέων συνταξιοδοτικών ρυθμίσεων για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων είναι αναγκαίο να προσαρμοστεί και η σχετική διοικητική νομοθεσία ώστε να διασφαλίζεται, με αξιοκρατικά, διαφανή, τυποποιημένα και επαγγελματικά κριτήρια, η υπηρεσιακή εξέλιξη των στελεχών (αξιωματικών και υπαξιωματικών) μέχρι τη συμπλήρωση του αναγκαίου χρόνου πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας αλλά φυσικά και μετά από αυτήν, έως τον ανώτατο δυνατό βαθμό.

Στο πλαίσιο αυτό, πρέπει οι τοποθετήσεις και μεταθέσεις των στελεχών να γίνονται έτσι ώστε να παρέχεται με δίκαιο, διαφανή και τυποποιημένο τρόπο, σε όλα τα στελέχη η δυνατότητα συμπλήρωσης των προϋποθέσεων εξαγοράς τουλάχιστον πέντε επιπλέον ετών, ώστε να συμπληρώνεται το σχήμα : 35 χρόνια πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας-40 συντάξιμα χρόνια.

Επίσης, με το νομοσχέδιο καθορίζονται τα ελάχιστα χρονικά όρια παραμονής σε κάθε βαθμό, ώστε οι αξιωματικοί των παραγωγικών σχολών να συμπληρώνουν στο βαθμό του συνταγματάρχη 35 έτη πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας.

Παράλληλα:

-Τυποποιούνται με σαφήνεια οι κατηγορίες αξιωματικών και υπαξιωματικών, αρχής γενομένης από τους αποφοίτους των παραγωγικών σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων.

-Ρυθμίζονται οι τρόποι εισόδου στο σώμα των αξιωματικών, καθορίζεται το καθεστώς των Εθελοντών Μακράς Θητείας και των Επαγγελματιών Οπλιτών, ενώ μετατρέπεται το Στρατολογικό Σώμα σε Στρατολογικό Σώμα-Σώμα Στρατιωτικών Νομικών Συμβούλων.

-Τυποποιούνται τα κριτήρια τοποθετήσεων, μεταθέσεων και αποσπάσεων.

-Καθορίζονται με σαφή και αναλυτικό τρόπο τα κριτήρια αξιολόγησης των στελεχών, καθώς και η διαδικασία κρίσης για προαγωγή.

-Εισάγεται ο θεσμός της κρίσης κατ΄απόλυτη εκλογή στο βαθμό του αντισυνταγματάρχη και συνταγματάρχη, ενώ δημιουργείται μια μορφή «παράλληλης επετηρίδας» για όσους τίθενται εκτός οργανικών θέσεων έως ότου συμπληρώσουν την αναγκαία πραγματική στρατιωτική υπηρεσία.

Προβλέπεται, επίσης, πλήρες σύστημα διοικητικών προσφυγών, σύμφωνα με τα πορίσματα της νομολογίας των Διοικητικών Εφετείων και του Συμβουλίου Επικρατείας.

-Αντίστοιχες είναι και οι προβλέψεις για το πειθαρχικό καθεστώς των στελεχών των Ε.Δ. που προσαρμόζονται στα πορίσματα της νομολογίας των ελληνικών δικαστηρίων αλλά και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

-Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις με τις οποίες εισάγεται στις ελληνικές Ε.Δ. το πλήρες σχήμα της κάθετης δομής διοίκησης. Σύμφωνα με το άρθρο 45 του Συντάγματος τη διοίκηση των Ε.Δ. την ασκεί η κυβέρνηση δια του αρμοδίου υπουργού που δρα στο πλαίσιο του νόμου και των σχετικών αποφάσεων του ΚΥΣΕΑ.

Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ ασκεί ήδη την πλήρη διοίκηση (διοικητική και επιχειρησιακή). Η διοικητική διοίκηση ασκείται δια των Αρχηγών των τριών κλάδων, στο πλαίσιο των σχετικών οδηγιών και διαταγών του Α/ΓΕΕΘΑ. Οι Αρχηγοί των επιτελείων μετέχουν όμως πλέον και στην επιχειρησιακή διοίκηση και τον επιχειρησιακό σχεδιασμό, πάντα υπό τον Α/ΓΕΕΘΑ.

-Εκσυγχρονίζεται, με τις αναγκαίες σημειακές τροποποιήσεις, η νομοθεσία περί «στρατολογίας των Ελλήνων», στο πλαίσιο των πορισμάτων της νομολογίας και των υποδείξεων του Συνηγόρου του Πολίτη (π.χ. διάρκεια εναλλακτικής θητείας αντιρρησιών συνείδησης).

Παράλληλα, οριοθετείται η θέση των ΕΠ.ΟΠ. και εναρμονίζεται με τα δεδομένα που έχει διαμορφώσει η δραστική μείωση της θητείας των κληρωτών και ο θεσμός των Οπλιτών Βραχείας Ανακατάταξης.

Τέλος, ρυθμίζονται σειρά από ειδικότερα θέματα (ανάπηροι πολέμου, έφεδροι αξιωματικοί, έφεδροι πολεμιστές κ.ο.κ.), καθώς και ζητήματα σχέσεων με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης ως προς τη χρήση στρατιωτικών ακινήτων.