Σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Δημοσίου, τραπεζών και κατασκευαστικών εταιρειών που έχουν αναλάβει τους πέντε μεγάλους οδικούς άξονες. Μεταξύ άλλων, φέρεται να εξετάζεται η μείωση των διοδίων κατά την περίοδο κατασκευής των έργων, μείωση του κατασκευαστικού αντικειμένου και μετάθεση των «προβληματικών» τμημάτων των οδικών αξόνων γι’ αργότερα, καθώς και η σύναψη δανείου για την αναπλήρωση των χαμένων εσόδων του Δημοσίου, σύμφωνα με την «Καθημερινή».

Ads

Οι διαπραγματεύσεις ξεκίνησαν περίπου πριν από δύο εβδομάδες, με το Δημόσιο να εκπροσωπείται από τον γενικό γραμματέα Συγχρηματοδοτούμενων Εργων, Σέργιο Λαμπρόπουλο, υπηρεσιακά στελέχη αλλά και ειδικό σύμβουλο από την ελεγκτική εταιρεία Ernst & Young, που προσελήφθη μέσω του υπουργείου Οικονομικών. Αντίστοιχους συμβούλους έχουν προσλάβει και οι παραχωρησιούχοι (για παράδειγμα, η Ολυμπία Οδός την Deutsche Bank).

Στο επίκεντρο των διαπραγματεύσεων βρίσκεται η βιωσιμότητα του μοντέλου χρηματοδότησης. Σήμερα, το κατασκευαστικό έργο και η λειτουργία των δρόμων υποστηρίζεται κυρίως από δανεισμό (26 ελληνικές και ξένες τράπεζες) αλλά και από ίδια κεφάλαια των παραχωρησιούχων, τα έσοδα από τα διόδια και τη χρηματοδοτική συμβολή Δημοσίου και Ε.Ε, όπως επισημαίνει η «Καθημερινή». Ωστόσο, σημειώνεται ότι οι τράπεζες είχαν συμφωνήσει να δανειοδοτήσουν τα έργα με μέσο επιτόκιο 3% (όταν σήμερα φθάνει τουλάχιστον το 5%), καθώς τα spreads κινούνταν από 50 έως 150 μονάδες, όταν σήμερα κινούνται στις 850 μονάδες. Κύριο μέλημα, λοιπόν, κράτους και παραχωρησιούχων, σύμφωνα με το δημοσίευμα, είναι να παραμείνουν οι τράπεζες ουδέτερες, ώστε να μην μπορούν να αποδείξουν ότι θίγονται τα συμφέροντά τους, διεκδικώντας την ακύρωση των συμβάσεων ή την επαναδιαπραγμάτευση των όρων δανεισμού.

Την ίδια στιγμή, πρόκειται να συζητηθούν και δύο τεχνικά θέματα, και συγκεκριμένα η αναθεώρηση των χρονοδιαγραμμάτων και το τεχνικό αντικείμενο των έργων. Το πιθανότερο σενάριο είναι να αναβληθεί για το μέλλον (σαφώς ή ασαφώς) η κατασκευή των «προβληματικών» τμημάτων: του τμήματος Πύργου – Τσακώνας στην Ολυμπία Οδό και Γρεβενών – Ιωαννίνων στον Ε65, καθώς το πρώτο ακυρώθηκε και το δεύτερο «πάγωσε» από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Η μείωση του κατασκευαστικού αντικειμένου αφορά κομμάτια μικρής κυκλοφορίας, προκειμένου να μην επηρεαστεί σημαντικά η χρηματοδότηση του έργου. Λύση αναζητείται και για τα τμήματα που έχουν «παγώσει» (π.χ. Βραχνέικα στην Κορίνθου – Πατρών) ή έχουν αντιδράσεις (Κλόκοβα στην Ιονία Οδό), αλλά δεν μπορούν να αφαιρεθούν καθώς βρίσκονται στο μέσο των οδικών αξόνων. Τέλος, σύμφωνα με το δημοσίευμα, με την αναδιαπραγμάτευση θα «περάσει» στις συμβάσεις πλήθος επιμέρους αλλαγών που έχουν αποφασιστεί, όπως η ανάθεση της κατασκευής τμημάτων παράδρομων σε παραχωρησιούχους και μικρές αλλαγές στη χάραξη.

Ads