Κεντρικός στόχος της κυβέρνησης για την ΕΡΤ είναι να μετατραπεί σε μια σύγχρονη ΥΕΝΕΔ, δήλωσε χαρακτηριστικά ο Αλέξης Τσίπρας, από το βήμα εκδήλωσης του ΣΥΡΙΖΑ για την ενημέρωση και τα διαπλεκόμενα συμφέροντα. Την πεποίθηση ότι η συγκέντρωση των media στα χέρια εργολάβων, προμηθευτών του Δημοσίου, εμπόρων όπλων, επιχειρηματικών ομίλων και άλλων ευαγών ιδρυμάτων αλλοιώνει σήμερα τα δικαιώματα στην έκφραση και την ενημέρωση εξέφρασε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Βασίλης Μουλόπουλος. Παρεμβάσεις στην εκδήλωση έκαναν επίσης η δημοσιογράφος και συγγραφέας Ναόμι Κλάιν και ο δημοσιογράφος Στέλιος Κούλογλου.

Ads

Η πληροφορία που δημοσιεύτηκε χθες σε μεγάλης κυκλοφορίας εφημερίδα (σ.σ. Real News), όσο κι αν επισήμως -για λόγους σκοπιμοτήτων-  διαψεύδεται, εντούτοις είναι απολύτως ενδεικτική των διαθέσεων, των στόχων και των στρατηγικών επιλογών της εσωτερικής τρόικας για τη δημόσια ραδιοτηλεόραση και το αγαθό της ενημέρωσης, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο Αλέξης Τσίπρας έκανε λόγο για χρόνια συνειδητή απαξίωση της ΕΡΤ η οποία επιδεινώθηκε περαιτέρω με τις κινήσεις της σημερινής κυβέρνησης και μίλησε για αποφάσεις λογοκρισίας και απαξίωση του ενημερωτικού προγράμματος, «που λειτουργεί πλέον χωρίς προσχήματα ως μηχανισμός προπαγάνδας της κυβέρνησης και διαρκείς συγκρούσεις με το δημοσιογραφικό δυναμικό». Πρόσθεσε δε πως την ίδια στιγμή, «οι καταγγελίες για ευνοιοκρατία και ρουσφετολογική διαχείριση του υπάρχοντος δυναμικού πληθαίνουν διαρκώς». 

«Δεν θα ανεχτούμε την απαξίωση και τη διάλυσή της. Αντιθέτως, σχεδιάζουμε την αναγέννησή της», διαμήνυσε για την ΕΡΤ, συμπληρώνοντας: «η ΕΡΤ που εμείς οραματιζόμαστε δε θα είναι παράρτημα του γραφείου τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά πραγματικά ανεξάρτητη και αντικειμενική στα πρότυπα μεγάλων έγκυρων και ανεξάρτητων δημόσιων ραδιοτηλεοπτικών μέσων, όπως το Βρετανικό BBC, που καλό είναι να αντιγράψουμε ως προς το μοντέλο λειτουργίας του».

Ads

image

«Στον καιρό του Μνημονίου τα MEDIA, ως επί τω πλείστον, δεν παράγουν ενημέρωση, παράγουν προπαγάνδα. Και, όπως σε όλους τους κανόνες, υπάρχουν φυσικά και οι εξαιρέσεις που τους επιβεβαιώνουν. Αλλά  στα περισσότερα MEDIA το «προϊόν» είναι ομοιόμορφο. Έχουμε υπερπροσφορά εμπορεύματος, το ίδιο προϊόν σε διαφορετική συσκευασία», επισήμανε γενικότερα για τα ΜΜΕ στην Ελλάδα.

O ίδιος εξέφρασε την άποψη ότι αυτό που έχει συγκροτηθεί στον χώρο των ΜΜΕ είναι ένας ολιγοπωλιακός μηχανισμός που αμφισβητεί τα ίδια τα θεμέλια του συστήματος που υποτίθεται ότι υποστηρίζει και μίλησε για μία οικονομική ολιγαρχία, που όχι μόνο δε μάτωσε από τη κρίση, αλλά έχοντας βγάλει τα κέρδη των προηγούμενων ετών στο εξωτερικό, κουνάει σήμερα το δάκτυλο. «’Έλα να μας βρεις να μας φορολογήσεις’, μας διαμήνυσε κάποιος εξ αυτών, με συμμετοχή και σε μετοχική σύνθεση ΜΜΕ, πριν τις εκλογές», ανέφερε.

Αναφερόμενος στο «success story» το οποίο ευαγγελίζεται η κυβέρνηση, ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης έκανε λόγο για «virtual reality story», προσθέτοντας ότι οι λαϊκές αντιδράσεις «δεν αντιμετωπίστηκαν με τα τανκς, αλλά αντιμετωπίστηκαν με ένα μείγμα φυσικής και ψυχολογικής βίας» και πως η δημοκρατία από πριν «είχε παραχωρήσει τη λειτουργία της σε ένα ιδιότυπο καθεστώς μιντιοκρατίας».

Μουλόπουλος: Η δημοκρατία μεταλάσσεται σε τηλεδημοκρατία

«Θέλω να κάνω μια πρόβλεψη για το πώς θα παρουσιάσουν αύριο τα ΜΜΕ τις προτάσεις  που παρουσίασε ο Αλέξης Τσίπρας. ‘Ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να κλείσει τις εφημερίδες και τα κανάλια. Θέλει να καταργήσει την ελευθερία του Τύπου, να κρατικοποιήσει την Ενημέρωση’», ανέφερε χαρακτηριστικά ξεκινώντας την εισήγησή του ο Β.Μουλόπουλος, εκφράζοντας την άποψη ότι αν η πληροφόρηση δεν είναι ένα εμπόρευμα ή ένα δομημένο προϊόν, όπως όλα τα υπόλοιπα, τότε χρειάζεται επιστροφή στις θεμελιώδεις αξίες της πληροφόρησης.

«Γιατί η οικονομική κρίση θα καταστρέψει πολλές αξίες, μαζί με τους φορείς τους, μεταξύ των οποίων είναι και η ελευθερία του Τύπου. Δηλαδή η ελευθερία των ιδεών και η ελευθερία ενημέρωσης των πολιτών», υπογράμμισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος έκανε λόγο για μετάλλαξη της δημοκρατίας σε τηλεδημοκρατία και συμπεραίνει ότι η πολιτική γίνεται ένα εμπόρευμα στην αγορά των media, με αποτέλεσμα την άμεση διασύνδεση χρήματος, ενημέρωσης και πολιτικής.

Αναφερόμενος στον ρόλο της τηλεόρασης, μίλησε για κατ’ εξοχήν προνομιούχο χώρο που παράγει εξουσία και που υπαγορεύει τον χρόνο και τον τρόπο του πολιτικού διαλόγου: “ή παίζεις το παιχνίδι μου ή δεν υπάρχεις”. «Βρισκόμαστε μπροστά σε μιαν αλλοίωση των θεσμών άκρως επικίνδυνη», διαπίστωσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, υποστηρίζοντας ότι η χειραγώγηση της κοινής γνώμης είναι σήμερα η βασική αποστολή των μίντια.

Κομνηνού: Σεισμός από την άφιξη του διαδικτύου

Από την πλευρά της, η καθηγήτηρια ΜΜΕ στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Μαρία Κομνηνού, έκανε λόγο για μετα-αποικιακό καθεστώς που ακολούθησε την υπογραφή του Μνημονίου: «Η δομή της δημόσιας σφαίρας μεταβλήθηκε άρδην με την υπογραφή το 2009 του μνημονίου και τη μετάβαση της Ελλάδας σε ένα ιδιότυπο μετα-αποικιακό καθεστώς. Προτείνω την υπόθεση ότι η δημόσια σφαίρα διασπάστηκε σε μία μνημονιακή/καθεστωτική και σε αντιθετική/μνημονιακή. Στην πρώτη τοποθετείται η συρρικνούμενη και σπαρασσόμενη ηγεμονική δημόσια σφαίρα της αντιπολίτευσης (ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, η δημόσια τ/λ, ένα μέρος του Τύπου και το σύνολο των ιδιωτικών καναλιών.) Στις αντιθετικές: η Αριστερά που εκφράστηκε με το κίνημα των πλατιών, με τον φιλικό της Τύπο και την μπλογκόσφαιρα».

Διευκρίνισε δε πως η άκρα-δεξιά αποτελεί μετάλλαξη της δικτατορικής καθεστωτικής δημόσιας σφαίρας και ως και τούτου δεν την τoποθέτησε στο αντιμνημονιακό πεδίο με τους παραδοσιακούς μηχανισμούς και την διαδικτυακή της κάλυψη. 

Για τον ΣΥΡΙΖΑ επισήμανε ότι αναδείχτηκε κόμμα αξιωματικής αντιπολίτευσης χωρίς την υποστήριξη των παραδοσιακών μέσων, χωρίς τηλεοπτικό κανάλι και με μία εφημερίδα με σχετικά χαμηλή κυκλοφορία όπως η Αυγή. 

Η ίδια περιέγραψε το σημερινό τοπίο στα ΜΜΕ ως εξής: «Στο πεδίο της κεντροδεξιάς κυκλοφορούν μια σειρά από εφημερίδες  όπως η Καθημερινή και άλλες με χαμηλότερη κυκλοφορία όπως ο Ελεύθερος Τύπος, η Δημοκρατία και τέλος η εβδομαδιαία  Real News και το free press που εκδίδει ο Κύρτσος,  Free Sunday. Στο χώρο του Κέντρου υπάρχει σαφής μετατόπιση προς την κεντροδεξιά τόσο από τις εφημερίδες του συγκροτήματος, Νέα , Βήμα όσο και από το Έθνος. Αλλά και προς την Αριστερά από την νέα εφημερίδα, Εφημερίδα των Συντακτών. Τέλος στον χώρο της Αριστεράς η κατάσταση παραμένει αμετάβλητη με την Αυγή και την εποχή να υποστηρίζουν τον ΣΥΡΙΖΑ».

Ως προς τον ρόλο του διαδικτύου, παρατήρησε ότι αυτό έχει αποδειχθεί, μέχρι στιγμής, δούρειος ίππος, καθώς έχει ψαλιδίσει τις κυκλοφορίες (και τα έσοδα) των εντύπων και έχει εθίσει το αναγνωστικό κοινό στο δωρεάν περιεχόμενο. Το πλέον ανησυχητικό, όμως, είναι ότι δεν έχει μπορέσει να αντισταθμίσει (αναλογικά) σε επίπεδο διαφημιστικών εσόδων ό,τι έχει χαθεί από τα έντυπα, πρόσθεσε η Μ.Κομνηνού.

Η παρέμβαση και τα σημεία κριτικής του Στέλιου Κούλογλου
 
Επισημαίνοντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ στηρίχθηκε στις εκλογές κυρίως από τους νέους ανθρώπους, ο Στέλιος Κούλογλου επισήμανε την ανάγκη να συμπεριληφθεί περισσότερο η οπτική των νέων στο επερχόμενο συνέδριο του κόμματος. Ζήτησε να γίνει μια σοβαρή επεξεργασία των θέσεων για το διαδίκτυο, το οποίο κινείται με ταχύτατους ρυθμούς.

image
 
Όπως επισήμανε ο δημοσιογράφος, ο χώρος του διαδικτύου παρουσιάζει σημαντικές ευκαιρίες αλλά και προβλήματα. Τα προβλήματα είναι ότι σε σημαντικό βαθμό οι κακές πρακτικές των εφημερίδων έχουν αναπαραχθεί στο διαδίκτυο με δύο τρόπους: Πρώτον, οι εκβιασμοί και οι απειλές στα μικροσχόλια και στα παραπολιτικά των εφημερίδων αποτελούν μια πρακτική και στο διαδίκτυο, που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Δεύτερον, ο τρόπος που μοιράζεται πια η διαφήμιση υπόκειται σε κανόνες παραγοντισμού και διαφθοράς που υπόκειται και η διαφήμιση των δημόσιων επιχειρήσεων στα συμβατικά ΜΜΕ.
 
Στη συνέχεια, ο Στέλιος Κούλογλου αναφέρθηκε στο θέμα της της ΕΡΤ. Όπως επισήμανε, «κάποια στιγμή ο Τόμσεν είπε ότι έχουμε πολλά κανάλια, “τρία κανάλια είναι πολλά”. Και έτσι ξεκίνησε στην τελευταία κυβέρνηση Παπανδρέου η προσπάθεια να κλείσει η ΕΤ1». Για τον ίδιο, θα πρέπει να υπάρξει μια αντιπρόταση η οποία όχι απλώς να μείνει στην υπεράσπιση της ύπαρξης των καναλιών αυτών, αλλά να υπάρξει μια πιο επεξεργασμένη πρόταση που να δώσει ακριβώς περιεχόμενο και διάσταση στους νέους. Νομίζω ότι ένα από τα δημόσια κανάλια θα πρέπει να είναι χώρος έκφρασης και απασχόλησης των νέων ανθρώπων και να γίνει ένα δημιουργικό κανάλι που να δώσει δουλειές στους νέους, επισήμανε. 
 
Τέλος, τόνισε την ανάγκη να υπάρξει ειδική μέριμνα ενόψει του συνεδρίου για το θέμα της Χρυσής Αυγής και της αντιφασιστικής στάσης των μέσων ενημέρωσης απέναντι στο νεοναζιστικό φαινόμενο με κάποιο θεσμικό τρόπο. Διότι ενώ βλέπουμε ότι «τρώει» πόρτα παντού και καθημερινά από το μικρότερο χωριό μέχρι τη Νέα Υόρκη, αυτό περνάει «στα ψιλά» των μέσων ενημέρωση και αν υπήρχε μια συστηματική ενημέρωση για αυτό το θέμα θα άλλαζε και το κλίμα σε βάρος της Χρυσής Αυγής, υπογράμμισε.

Ν.Κλάιν: Αποθαρρυντικός ο ρόλος των mainstream μέσων
 
Στα «φανταστικά πράγματα» που έχει δει στη μία εβδομάδα που βρίσκεται στην Ελλάδα αναφέρθηκε η Ναόμι Κλάιν, κάνοντας λόγο για συνομιλίες με φανταστικούς ανθρώπους, έ πολύ ισχυρή αντίσταση στη λιτότητα και στις ιδιωτικοποιήσεις και την ανάδειξη μιας αλληλέγγυας οικονομίας. Σύμφωνα με την ίδια, «ένα από τα πιο αποθαρρυντικά που έχω δει όμως είναι ο ρόλος που παίζουν τα mainstream μέσα, αυτά που ανήκουν σε επιχειρηματικούς ομίλους τα οποία διαχέουν και επιβάλλουν συναισθήματα αδυναμίας και απελπισίας στον γενικό πληθυσμό».
 
Ξέρετε πως η Μάργκαρετ Θάτσερ πέθανε πριν λίγο καιρό και είχα σκεφτεί τότε, πως η ιδέα ότι «δεν υπάρχει εναλλακτική λύση» θάφτηκε μαζί της. Και έτσι έπρεπε. Όμως ανακάλυψα πως η ιδέα ότι «δεν υπάρχει εναλλακτική λύση» ζει και βασιλεύει στην Αθήνα και επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά και ξανά από τα μέσα του κατεστημένου, συνέχισε η γνωστή συγγραφέας.
 
«Αυτός φαίνεται πως είναι ο τρόπος που αντιλαμβάνονται και πολλοί δημοσιογράφοι το επάγγελμα τους, με το να λένε στον κόσμο πως δεν έχει άλλη επιλογή παρά να αποδεχθεί αυτές τις κτηνώδεις πολιτικές λιτότητας και των ιδιωτικοποιήσεων, πως τελικά η επιλογή του ελληνικού λαού περιορίζεται στο “Λιτότητα ή Βιβλική Αποκάλυψη” και πως δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική», επισήμανε και συνέχισε:
 
«Αυτό το οποίο είναι τόσο επικίνδυνο είναι πως κάνει τον κόσμο να νιώθει ανήμπορος και όταν ο κόσμος νιώθει ανήμπορος μπορεί να γίνει πολύ επικίνδυνος. Νομίζω πως οι δημοσιογράφοι που σκορπούν αυτά τα μηνύματα – αυτά τα ψέμματα – περί αδυναμίας και περί παντελούς έλλειψης εναλλακτικών έχουν μερίδιο ευθύνης για την ανάδειξη αυτών των επικίνδυνων ιδεών, ακόμη και για την αύξηση των επιθέσεων εναντίον μεταναστών. Γιατί, όταν ο κόσμος νιώθει πως δεν έχει κανέναν έλεγχο πάνω στην ζωή του – καθώς αυτό είναι το μήνυμα που παίρνουν από τους πολιτικούς και από τις εφημερίδες και από την τηλεόραση – πως “είστε απολύτως ανήμποροι να επηρεάσετε την μοίρα σας”, τότε θα βρει έστω και ένα μικρό πεδίο στο οποίο θα νιώθει ένα κάποιο αίσθημα εξουσίας ή μάλλον μια ψευδαίσθηση εξουσίας απέναντι σε κάποιον ακόμη πιο αδύναμο.
 
Οπότε όλα αυτά συνδέονται, Αυτό σημαίνει πως χρειαζόμαστε μια επανάσταση στα media, χρειαζόμαστε Μέσα που να είναι υπόλογα στον κόσμο και ικανά να ανοίγουν πεδία για ελπίδα και προοπτική, να ενθαρρύνουν την συζήτηση την σκέψη και τις ιδέες αντί να την κόβουν διαρκώς, γιατί στην Ελλάδα αυτή την στιγμή η συζήτηση κυρίως κόβεται».