Αντιφατικές αντιδράσεις προκάλεσε η ανακοίνωση για την κατάργηση της βάσης του 10 και οι άλλες διατάξεις του πολυνομοσχεδίου που ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου χθες, μετά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου. Ανακούφιση στις τάξεις των υποψήφιων για την ανώτατη εκπαίδευση, από τη μία, σύγκρουση μεταξύ περιφερειακών ΤΕΙ που θα αναζωογονηθούν και των κεντρικών που θα υποστούν χιλιάδες μετεγγραφές, από την άλλη, και τέλος έντονες αντιδράσεις των εκπαιδευτικών για τις αλλαγές στον τρόπο πρόσληψής τους και τα εργασιακά τους.

Ads

Με δηλώσεις της σήμερα στο ρ/σ του Σκάι, η κ. Διαμαντοπούλου επεσήμανε πως τα σχολεία δεν έχουν αξιολογηθεί εδώ και 35 χρόνια, με αποτέλεσμα να γίνεται πλασματική προσέγγιση των κενών και πως από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο ξεκινά η εσωτερική αξιολόγηση και ο προγραμματισμός. Για τη βάση του «10» η υπουργός είπε σε πως οδήγησε παιδαγωγικά σε αδιέξοδο και υποστήριξε πως η κατάργησή της εισάγει ένα διαφορετικό σύστημα που συνδυάζει πράγματα και δε βάζει όριο στη δοκιμασία των μαθητών. Η κ. Διαμαντοπούλου υποστήριξε ότι τα θέματα των εξετάσεων δε θα είναι πιο δύσκολα, αλλά κανονικά και «όχι στη λογική του κάνουμε πως υπάρχει βάση, ενώ στην ουσία δεν υπάρχει».

Σχετικά με τους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς η κ. Διαμαντοπούλου δήλωσε ότι η μεταβατική περίοδος θα ισχύσει για ακόμα δύο χρόνια και από το επόμενο ΑΣΕΠ θα μπουν νέοι κανόνες. «Δεν μπορεί να υπάρχουν ωρομίσθιοι χωρίς κριτήρια και κάποιοι άλλοι που έχουν κριτήρια να μην επιλέγονται γιατί δεν έχουν κάποιο γνωστό ή κάποιο ‘βύσμα’». Τέλος, η υπουργός Παιδείας έκανε γνωστό ότι από τον Ιούνιο ξεκινά η συζήτηση για τον τρόπο εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, ενώ στη συνέχεια θα αξιολογηθούν όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα.


Οι αντιδράσεις εκπαιδευτικών και Ιδρυμάτων

Ads

Προβληματισμό στους εκπαιδευτικούς προκάλεσαν οι διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, που παρουσίασε χθες η υπουργός Παιδείας, σχετικά με τις αλλαγές στον τρόπο πρόσληψής τους αλλά και στο γενικότερο εργασιακό καθεστώς τους. Σύμφωνα με όσα παρουσιάστηκαν, από το 2011-12 θα εφαρμοσθεί νέος τρόπος πρόσληψης των εκπαιδευτικών μέσω ΑΣΕΠ, με απαραίτητο για τον διορισμό καθηγητών το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής – Διδακτικής Κατάρτισης, ενώ θα προβλέπεται 2ετής δόκιμη θητεία πριν από τη μονιμοποίηση. Οι μεταθέσεις, τέλος, θα γίνονται μόνο σε πραγματικά οργανικά κενά και θα γίνει επανακατάταξη των δυσπρόσιτων σχολείων στις οποίες θέσεις οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν εκεί θα έχουν υψηλή μοριοδότηση.

Οι συνδικαλιστές της ΟΛΜΕ αντιδρούν, απαιτώντας να αποσυρθεί άμεσα το νομοσχέδιο και τονίζοντας ότι η υπουργός «δεν διαπραγματεύτηκε και δεν έκανε συναντήσεις με τις ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών για τη διαμόρφωσή του και απλά ανακοίνωσε τα τετελεσμένα».

Αύριο δάσκαλοι και καθηγητές θα συναντηθούν με την υπουργό Παιδείας και την Παρασκευή τα συνδικαλιστικά σωματεία τους ΟΛΜΕ-ΔΟΕ θα πραγματοποιήσουν κοινή σύσκεψη προκειμένου να εξετάσουν το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων από κοινού το επόμενο διάστημα. Παρόλα αυτά, στις 12 το μεσημέρι, καθηγητές έχουν προγραμματίσει να κάνουν συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να διαμαρτυρηθούν για τις ρυθμίσεις του πολυνομοσχεδίου αλλά και για τη «συνολική επίθεση», όπως σημειώνουν, «που δέχεται η εκπαίδευση και οι εκπαιδευτικοί από την πολιτική που ασκείται και το πρόγραμμα σταθερότητας με τις περικοπές δαπανών, μισθών και εργασιακών δικαιωμάτων». Για τη διευκόλυνση της συμμετοχής των εκπαιδευτικών στη συγκέντρωση κηρύχτηκε από την ΟΛΜΕ 3ωρη στάση εργασίας 11.00-14.00.

«Θέλω να εκφράσω καταρχήν την κατηγορηματική μας αντίθεση στην αλλαγή του συστήματος πρόσληψης, που είναι αντικειμενικό και αδιάβλητο. Σε ό,τι αφορά στα υπόλοιπα θέματα, αποσπάσεις, μεταθέσεις, αξιολόγηση, ο κλάδος έχει συγκεκριμένες θέσεις τις οποίες έχουμε καταθέσει στην υπουργό και περιμένουμε να γίνουν αποδεκτές», τονίζει ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Δ. Μπράτης.

«Χωρίς την κατάργηση των μετεγγραφών, το μέτρο της κατάργησης είναι ιοσοπεδωτικό. Δεν είναι όλα ίδια τα ΤΕΙ και τα ΑΕΙ», δηλώνει στην εφημερίδα «Ελευθεροτυπία» ο πρόεδρος του ΤΕΙ Πειραιά, τονίζοντας πως «η κατάργηση θα υποβαθμίσει τα κεντρικά ΤΕΙ, καθώς οι σπουδαστές δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στο επίπεδο σπουδών, ενώ οι μετεγγραφές θα πολλαπλασιαστούν». Σύμφωνα μάλιστα με την εκτίμησή του, οι 800 μετεγγραφές που δέχτηκε φέτος το ΤΕΙ Πειραιά, του χρόνου με το νέο μέτρο θα φθάσουν τις 2.000.

«Tο μέτρο της κατάργησης της βάσης του δέκα που ανακοινώθηκε χθες είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς επιστρέφει η ανάπτυξη στην περιφέρεια» σημειώνει ο πρόεδρος του ΤΕΙ Καβάλας Αθανάσιος Μητρόπουλος στην εφημερίδα «Έθνος». «Εμάς το συγκεκριμένο μέτρο μάς κόστισε από τη χρονιά υλοποίησής του πάνω από 4.000 φοιτητές, ενώ η πόλη της Καβάλας έχασε πάνω από 15 εκατομμύρια ευρώ. Είναι ενδεικτικό ότι πριν την εφαρμογή του μέτρου, οι εισακτέοι μας έφταναν τους 2.200-2.500 ετησίως, ενώ από το 2006 και μετά δεν ξεπερνούν τους 1.000. Το επόμενο βήμα θα πρέπει να είναι η μετεξέλιξη -μέσα από αξιολόγηση- των ΤΕΙ σε πανεπιστήμια».

Ο δε πρόεδρος του ΤΕΙ Λαμίας, Στ. Καρκάνης τονίζει ότι «Η βάση του δέκα είτε υπάρχει είτε δεν υπάρχει, αν δεν έχεις καλές δομές δεν έχει καμία διαφορά. Σίγουρα, η κατάργησή της θα στηρίξει ορισμένα τμήματα. Αυτό το μέτρο θα έπρεπε να συνοδευτεί από ένα νέο “χάρτη” της ανώτατης εκπαίδευσης στον οποίο θα πρέπει να υπάρξουν συγχωνεύσεις ή και καταργήσεις τμημάτων».

Οι αντιδράσεις των πολιτικών κομμάτων

Αντιδράσεις και σκληρή κριτική άσκησαν τα πολιτικά κόμματα στο πολυνομοσχέδιο της κας Διαμαντοπούλου. «Άνθρακες ο θησαυρός της μεταρρύθμισης που, έξι μήνες τώρα, ευαγγελιζόταν το υπουργείο Παιδείας», δήλωσε η κ. Βόζεμπεργκ, υπεύθυνη για θέματα Παιδείας της Ν.Δ., χαρακτηρίζοντας τα μέτρα «αποσπασματικά, χωρίς μεταξύ τους συνοχή και διαδικαστικού χαρακτήρα», προειδοποιώντας παράλληλα για «μάχη στη Βουλή ώστε να αρθούν το συντομότερο δυνατό διατάξεις άδικες ή ανεφάρμοστες». Η κ. Βόζενμπεργκ χαρακτήρισε επίσης τις αλλαγές διαδικαστικού χαρακτήρα, που αφήνουν στην αβεβαιότητα όλους όσους έχουν υπηρετήσει την Εκπαίδευση, είτε ως αναπληρωτές είτε ως ωρομίσθιοι.

«Το νομοσχέδιο είναι εχθρικό προς τις ανάγκες της λαϊκής οικογένειας, τον παιδαγωγικό ρόλο του εκπαιδευτικού και τα εργασιακά δικαιώματα», τονίζει το ΚΚΕ, ενώ ο Συνασπισμός σημειώνει στην ανακοίνωσή του πως «όχι μόνο καταργείται το καθεστώς της μαύρης εργασίας στην εκπαίδευση, αλλά το αναβαθμίζει θεσμοθετώντας προσλήψεις αναπληρωτών και ωρομισθίων μέσω διαγωνισμών του ΑΣΕΠ». Μιλά επίσης για «δραστική μείωση των διορισμών εκπαιδευτικών τα επόμενα χρόνια», ενώ παράλληλα χαιρετίζει την απόφαση κατάργησης της βάσης του 10, χαρακτηρίζοντας το «μέτρο αντιπαιδαγωγικού χαρακτήρα».

Η θέση του Τύπου

Ποικίλες είναι οι θέσεις και του ημερήσιου Τύπου για την μεταρρύθμιση στην Παιδεία που ανακοινώθηκε χθες. Η Ελευθεροτυπία, σημειώνει ότι «αυτή η μεταρρύθμιση, που φαίνεται ότι αποσκοπεί σε οικονομίες, δεν πρόκειται να λύσει το πρόβλημα και να αναβαθμιστεί η Παιδεία, που είναι απαίτηση των καιρών για να πάει μπροστά ο τόπος. Το σύστημα πάσχει σε όλες τις βαθμίδες του, όπως αποδεικνύεται από την παραπαιδεία των φροντιστηρίων, των ιδιαίτερων μαθημάτων και της άνθησης της ιδιωτικής εκπαίδευσης».

Το Βήμα, διακρίνει ότι οι ανακοινώσεις της υπουργού Παιδείας δεν προέκυψαν λόγω του προβλήματος της εκπαίδευσης, αλλά από τις εκροές κεφαλαίων σε σχολές του εξωτερικού: «Το νομοσχέδιο για το Νέο Σχολείο δεν αλλάζει το ουσιώδες πέρα από τα διοικητικά. Υπάρχει σαφώς μια πρόοδος σε σχέση με την προηγούμενη κυβέρνηση που νόμιζε ότι θα βελτιώσει το επίπεδο μοιράζοντας από ένα λάπτοπ σε κάθε μαθητή της Α΄ Γυμνασίου, όμως δεν έγιναν οι προτάσεις εκείνες που θα διασφάλιζαν την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών. Εντάξει, θα διορίζονται οι δάσκαλοι στην ώρα τους, εντάξει θα έχουν πιστοποιητικό καταλληλότητας, όμως δεν διασφαλίζεται ότι τα παιδιά θα μορφώνονται πηγαίνοντας στο σχολείο. Δεν είναι απογοητευτικό ότι τα παιδιά παίρνουν στο Απολυτήριο Λυκείου χωρίς να μάθουν έστω μία ξένη γλώσσα στο σχολείο; Δεν είναι απογοητευτικό που του χρόνου δεν θα μειωθεί η παραπαιδεία ούτε κατά μία ώρα;» γράφει στο σημερινό φύλλο του το Βήμα.

Ο Ριζοσπάστης γράφει στο σημερινό του φύλλο ότι: «Παρόλο που η «βάση του 10» ήταν ένα ταξικό μέτρο χωρίς κανένα παιδαγωγικό νόημα, η κατάργησή της δεν μπορεί να αποτελέσει ούτε καν μέτρο άμεσης ανακούφισης, από τη στιγμή που δε συνοδεύεται από ουσιαστικά μέτρα στήριξης των φοιτητών και σπουδαστών που προέρχονται από τα λαϊκά στρώματα και των οικογενειών τους (μέτρα φοιτητικής μέριμνας, εστίες, γενναία επιδότηση ενοικίου, δωρεάν σίτιση και μετακινήσεις κ.ο.κ)» και διαβλέπει ότι πίσω από την κατάργηση της βάσης του 10 «επιδιώκονται μεν πρόσκαιρες συμμαχίες της κυβέρνησης με τα περιφερειακά ιδρύματα, σημειώνεται, όμως, ότι επίκεινται «νέες χωροταξικές και θεματικές αναδιαρθρώσεις» Τμημάτων και ιδρυμάτων, που σημαίνει καλύτερη εναρμόνιση των ιδρυμάτων με τις ανάγκες της αγοράς».

Η Αυγή, προβλέπει ότι τα νέα μέτρα θα ρίξουν το δημόσιο σχολείο σε βαθύτερη κρίση και χαρακτηρίζει «επικοινωνικό αντιστάθμισμα» την κατάργηση της βάσης του 10: «Οι ρυθμίσεις για το “νέο σχολείο” υπακούουν στο κλίμα των άγριων περικοπών που έχει προαναγγείλει το ΔΝΤ και κόβουν το σχολείο στα μέτρα της κρίσης. Με το κράτος να περιορίζει το ενδιαφέρον του, ανοίγει ο δρόμος για ιδιωτικές πηγές χρηματοδότησης του δημόσιου σχολείου, μέσω του θεσμού της “αυτοαξιολόγησης” των σχολικών μονάδων. Η εξέλιξη αυτή θα οδηγήσει σχολεία πολλών ταχυτήτων και σε επιπλέον κοινωνικές – εκπαιδευτικές διακρίσεις. Ως επικοινωνιακό αντιστάθμισμα η κυβέρνηση αποφάσισε την κατάργηση της βάσης του 10 για την είσοδο στα ΑΕΙ – ΤΕΙ».

Τη «δημιουργία του σχολείου «ανταγωνιστική γαλέρα», που θα παράγει ευέλικτο, υποταγμένο δυναμικό» διαβλέπει πίσω από τις αλλαγές που ανακοινώθηκαν και η εφημερίδα Πριν: «Δεν αποτελούν παρά τη βιτρίνα μιας αντιδραστικής πολιτικής μεταρρυθμίσεων στην εκπαίδευση, στη λογική της πιο αποτελεσματικής υποταγής της στην κερδοφορία του κεφαλαίου. Χαρακτηριστικό από αυτή την άποψη, είναι το παράδειγμα του Μπιλ Γκέιτς που χρησιμοποίησε στην συνέντευξή της η Α. Διαμαντοπούλου, για να τονίσει ότι αυτό που ενδιαφέρει δεν είναι αν πήρε πτυχίο, αλλά η διαδρομή του στην αγορά. Οι προτάσεις για το Νέο Σχολείο, στηρίζονται, όπως διευκρινίζεται εισαγωγικά, στο αμερικάνικο μοντέλο του «no child left behind», που ξεκίνησε επί Κλίντον, γενικεύτηκε επί Μπους και συνεχίζεται επί Ομπάμα, αφήνοντας πίσω του αγράμματα παιδιά, κλειστά σχολεία, απολυμένους εκπαιδευτικούς και παιδεία σε συσκευασία κουπονιών και μετρήσιμων στόχων».

Η Καθημερινή όμως, χαρακτηρίζει «αυτονόητα» τα όσα προαναγγέλθηκαν για την Παιδεία, τα οποία απειλούν να τινάξουν στον αέρα «κάποιοι» με τις κινητοποιήσεις: «Πρόκειται για αυτονόητες διατάξεις που θα έπρεπε να εφαρμόζονται εδώ και χρόνια, και όμως κάποιοι απειλούν να τινάξουν στον αέρα τις πανελλαδικές εξετάσεις, ώστε να μην εφαρμοστούν» γράφει σημερινό άρθρο για τις κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών της ΟΛΜΕ.

Ο Ελεύθερος Τύπος όμως βλέπει ότι οι αλλαγές που ανακοίνωσε η κυβέρνηση επιστρέφουν το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας «πίσω στην εποχή των ‘καμμένων από την προπόνηση’ φοιτητών που έμπαιναν στις σχολές με βαθμό πρόσβασης 1 και 2 (με άριστα το 20)». «Αυτή τη φορά, στόχος της πολιτικής απόφασης για την κατάργηση της βάσης είναι να εξευμενιστούν, παραμονές των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών, οι τοπικές κοινωνίες των πόλεων που φιλοξενούν έρημα ΤΕΙ».

Η Απογευματινή, τέλος, γράφει σήμερα ότι η «κατάργηση του βαθμολογικού ορίου αποτελεί ένα «φιλολαϊκό» μέτρο, που στοχεύει αφενός στη στήριξη των αδύνατων υποψηφίων ώστε να μην καταφεύγουν στην ιδιωτική εκπαίδευση, αφετέρου στην ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών όπου λειτουργούν περιφερειακές σχολές χαμηλής ζήτησης» σημειώνοντας ωστόσο ότι «η άρση έγινε χωρίς να θεσπιστούν ασφαλιστικές δικλίδες και ο «κίνδυνος» να εισαχθούν στην ανώτατη εκπαίδευση υποψήφιοι με μέσο όρο βαθμολογίας 2 και 3 είναι ορατός».