Κατατέθηκε στη βουλή από τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρη Ρέππα, το νομοσχέδιο για τον ΟΣΕ, το οποίο αποτελείται συνολικά από 43 άρθρα και μεταξύ άλλων προβλέπει τη μετάταξη περίπου 2.500 εργαζομένων και κατάργηση των ισχυουσών συλλογικών συμβάσεων. Επίσης, με το νομοσχέδιο ανοίγει η αγορά των σιδηροδρομικών μεταφορών, μπαίνουν ιδιώτες στην διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ο ΟΣΕ παραδίδει προς αξιοποίηση όλη την ακίνητη περιουσία του. Το Δημόσιο αναλαμβάνει τα χρέη του Οργανισμού.

Ads

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο Ρέππα για τον ΟΣΕ θα πρέπει να αποχωρήσουν 1.600 εργαζόμενοι από τον ΟΣΕ, μετά και τη συγχώνευση με την ΕΔΙΣΥ και 751 από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, οι οποίοι θα μεταφερθούν σε άλλη θέση του Δημοσίου. Επιπλέον καταργούνται όλες οι ισχύουσες συλλογικές συμβάσεις και κανονισμοί εργασίας και πλέον οι εργαζόμενοι θα πρέπει να διαπραγματευτούν εκ νέου με τις διοικήσεις των εταιρειών. Εφόσον δεν επέλθει συμφωνία η κυβέρνηση θα νομοθετήσει για νέες συμβάσεις.

Το νομοσχέδιο προβλέπει τον διαχωρισμό του ομίλου ΟΣΕ σε τέσσερις βασικές εταιρίες. Ειδικότερα διαχωρίζεται στον ΟΣΕ, που συγχωνεύεται με την ΕΞΙΣΥ, τη ΓΑΙΑΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ ανοίγει ο δρόμος για είσοδο ιδιωτικού φορέα, ο οποίος θα αναλάβει τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ο ΟΣΕ θα είναι η εταιρεία που θα διαχειρίζεται τη σιδηροδρομική γραμμή, η ΓΑΙΑΟΣΕ θα επιφορτιστεί με την αξιοποίηση ακινήτων του Οργανισμού, η ΕΡΓΟΣΕ θα αναλάβει τη μελέτη και διοίκηση έργων σιδηροδρομικής υποδομής και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα παρέχει υπηρεσίες «έλξης για τη σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων και επιβατών, ανάπτυξης, οργάνωσης και εκμετάλλευσης αστικών, προαστιακών, περιφερειακών, υπεραστικών και διεθνών επιβατικών και εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών, καθώς και μεταφορών πάσης φύσεως με συστήματα σταθερής τροχιάς».

Ads

Παράλληλα, ο ΟΣΕ μεταβιβάζει χωρίς αντάλλαγμα, όλο το τροχαίο υλικό στο ελληνικό δημόσιο, το οποίο με τη σειρά του το μεταβιβάζει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και την ακίνητη περιουσία του, για την εκμετάλλευση της οποία υπεύθυνη θα είναι η ΓΑΙΑΟΣΕ, που θα ακολουθεί τις εντολές της αρμόδιας Διϋπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων.

Το Δημόσιο αναλαμβάνει τα χρέη του ΟΣΕ και της ΕΔΙΣΥ, ενώ διαγράφονται τα χρέη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΣΕ και τον ΕΔΙΣΥ. Σύμφωνα με την κυβέρνηση τα χρέη ανέρχονται σε περίπου 10,7 δις ευρώ.

Επιπλέον, προβλέπεται ο διαχωρισμός του σιδηροδρομικού δικτύου σε τέσσερις βασικές κατηγορίες, το ενεργό Δίκτυο στο οποίο διενεργούνται σιδηροδρομικές μεταφορές, το Δίκτυο υπό Κατασκευή, δηλαδή αυτό που βρίσκεται στο στάδιο της κατασκευής, το Ενεργό Δίκτυο σε Προσωρινή Αναστολή Λειτουργίας, στο οποίο εκτελούνται εργασίες συντήρησης και επισκευής και το Καταργημένο Δίκτυο στο οποίο δεν διενεργούνται σιδηροδρομικές μεταφορές.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα πρέπει να καταρτίζει επιχειρησιακό σχέδιο για άμεση κερδοφορία, ενώ από 1-1-2011 καταργούνται κάθε είδους εκπτώσεις στα εισιτήρια και πλέον θα πρέπει οι αρμόδιες υπηρεσίες, αν επιθυμούν να διατηρήσουν τις εκπτώσεις, να καταβάλουν το αντίτιμο στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Τέλος, προβλέπεται η εκτέλεση και η διενέργεια δρομολογίων από σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, ύστερα από σχετικό αίτημα ή σύναψη σύμβασης, ενώ καταργούνται και τα ζημιογόνα δρομολόγια.