Το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με καταγγελία της ΟΛΜΕ, μοιράζει προκλητικά τεράστια ποσά που προβλέπονται από το ΕΣΠΑ, σε εταιρείες ιδιωτικών συμφερόντων, για καταγραφή, σχεδιασμό και διαφήμιση εκπαιδευτικών δράσεων.

Ads

Ετσι, για να αποτυπωθεί η υπάρχουσα κατάσταση στη Δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση (δηλαδή να καταγραφούν τα σχολεία, οι μαθητές, όλο το δυναμικό), το υπουργείο Παιδείας με απόφαση του στις 8/11/2010 με αριθμό πρωτοκόλλου 21975 θα διαθέσει από το ΕΣΠΑ 343.150 ευρώ.

Για την αναγκαιότητα αυτής της πράξης και τον προϋπολογισμό της γεννιούνται πολλά ερωτήματα, αφού, όπως καταγγέλλει ο κ. Κοτσυφάκης, για την αποτύπωση της κατάστασης στην τεχνική εκπαίδευση υπάρχει ήδη έτοιμο υλικό. Είναι η λεγόμενη «ηλεκτρονική εσχάρα αποτύπωσης» των σχολείων, την οποία είχε φτιάξει το ΚΕΕ πριν από μερικά χρόνια, υπό την προεδρία μάλιστα του σημερινού γενικού γραμματέα του υπουργείου Παιδείας, Βασ. Κουλαϊδή. Επίσης, ανάλογη βάση δεδομένων για τα ΤΕΕ είχε δημιουργηθεί στην αντίστοιχη Διεύθυνση του υπουργείου Παιδείας, ενώ ηλεκτρονική βάση survey υπάρχει στα σχολεία. «Γιατί χρειάζεται να ξοδευτούν σήμερα τόσα χρήματα για σχεδιασμό βάσεων δεδομένων παρόμοιων με αυτές που ήδη υπάρχουν. Γιατί τέτοια σπατάλη χρημάτων; Απλώς για να πάρουν κάποιοι παχυλές αμοιβές και να εξασφαλίσουν κάποια ταξίδια στο εξωτερικό;», είναι τα ερωτήματα που απευθύνει στο υπουργείο Παιδείας ο κ. Κοτσυφάκης.

Εκτός από το συγκεκριμένο έργο, η ΟΛΜΕ έχει καταγγείλει μια σειρά πολύ υψηλών κονδυλίων που έχουν σχεδιαστεί να δοθούν για ενέργειες και έργα που δεν έχουν καμία σχέση με την εκπαιδευτική διαδικασία. Τα κονδύλια προέρχονται από το πρόγραμμα «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» του υπουργείου Παιδείας, που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ. Τα ποσά έχουν ημερομηνία απορρόφησης μέχρι το 2013 και το μεγαλύτερο μέρος τους προβλέπεται για διαφημιστικούς λόγους.

Ads

Εκταμίευση από τα κονδύλια αυτά δεν έχει γίνει και η ΟΛΜΕ ζητεί από την υπουργό Παιδείας, Αννα Διαμαντοπούλου, να προχωρήσει σε αναπροσαρμογή των κονδυλίων του προγράμματος αυτού, με στόχο όλη η χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ να κατευθυνθεί στις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης. «Δεν αντέχεται να χαθεί ακόμη μία ευκαιρία για τη δημόσια εκπαίδευση όπως έγινε και στο προηγούμενο ΚΠΣ». Σύμφωνα με την καταγγελία του κ. Κοτσυφάκη, ο οποίος ήταν εκπρόσωπος της ΟΛΜΕ στην 3η συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης του συγκεκριμένου προγράμματος, οι προκηρύξεις που έχουν γίνει για εκπαιδευτικές δράσεις είναι οι εξής:
* 343.155 ευρώ για να αποτυπωθεί η υπάρχουσα κατάσταση στη Δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.
* 60.000 ευρώ για καταγραφή βεβαιώσεων, πιστοποιητικών,τίτλων σπουδών και των εκπαιδευτικών φορέων που τα εκδίδουν. Δεν μπορεί δηλαδή το υπουργείο Παιδείας, με το μηχανισμό που διαθέτει, να καταγράψει τι τίτλους απονέμουν το Δημοτικό, το Γυμνάσιο, το Λύκειο, τα Πανεπιστήμια.

Στον προϋπολογισμό του ΕΣΠΑ προβλέπονται ακόμη 43 εκατ. ευρώ, τα οποία θα διατεθούν (δεν έχουν γίνει ακόμη προκηρύξεις) για τρεις σκοπούς: την «ενίσχυση της ποιότητας της διαχείρισης», τη «δημοσιότητα» και την «πληροφόρηση». Οι πιο προκλητικές περιπτώσεις, όπως τις επισημαίνει σχετικό ρεπορτάζ της Ελευθεροτυπίας:

  • 9,5 εκατ. ευρώ για το σύμβουλο δημοσιότητας.
  • 4 εκατ. ευρώ για υπηρεσίες δημοσιότητας, προβολής και πληροφόρησης.
  • 12 εκατ. ευρώ για τις υπηρεσίες συμβούλου υποστήριξης.
  • 4.260.000 ευρώ (τρεις προκηρύξεις) για τη δημοσιότητα, δηλαδή για να διαφημιστεί το έργο του υπουργείου Παιδείας στα ΜΜΕ.
  • 70.000 ευρώ, για τρεις μήνες, προκειμένου να συνταχθεί μελέτη για τις δυνατότητες αναβάθμισης της διοίκησης της εκπαίδευσης εν όψει των αλλαγών που θα γίνουν στη Διοίκηση και στην Αυτοδιοίκηση.
  • 300.000 ευρώ για σύμβουλο αξιολόγησης. Η αμοιβή είναι για δύο χρόνια ή μέχρι να τελειώσουν τα λεφτά.
  • 270.000 ευρώ αμοιβή για σύμβουλο επικοινωνιακής στρατηγικής (για τα πρώτα χρόνια) και 180.000 ευρώ για τα επόμενα.
  • 70.000 ευρώ για την αμοιβή τεχνικού συμβούλου, ο οποίος, σε 90 μέρες, θα υποδείξει τον τρόπο που θα συγχωνευθούν οι φορείς του υπουργείου Παιδείας. Για παράδειγμα, πώς θα συγχωνευθεί το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο με το Κέντρο Εκπαιδευτικής Ερευνας και τον Οργανισμό Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ελευθεροτυπίας», το πρόγραμμα για τη συγχώνευση Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ΚΕΕ και Οργανισμού Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών έχει ανατεθεί στην εταιρεία Planet. Τέλος, από το ίδιο πρόγραμμα επιχειρήθηκε να συνταχθεί πολυνομοσχέδιο (σχετικά με τον εξορθολογισμό στους διορισμούς εκπαιδευτικών) αντί 96.000 ευρώ, το οποίο εν τέλει ακυρώθηκε ύστερα από καταγγελίες στον Τύπο.

Απαντώντας, το υπουργείο Παιδείας εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:
Αναφορικά με σημερινά δημοσιεύματα του Τύπου για τη διαχείριση του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση” διευκρινίζουμε: Η διαχείριση των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ της προγραμματικής περιόδου 2007-2013 γίνεται με συγκεκριμένους κανόνες, οι οποίοι προβλέπονται με σαφήνεια στους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Δ΄ προγραμματική περίοδο. Συγκεκριμένα:

1. Τα 43 εκ. ευρώ δεν αφορούν δημοσιότητα. Αφορούν στην υποχρεωτική προβλεπόμενη Τεχνική Υποστήριξη του Προγράμματος, όπως συμφωνήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Ελλάδα το 2007. Σημειώνεται ότι ο προϋπολογισμός για την Τεχνική Υποστήριξη ανέρχεται στο 2% επί του συνόλου του Επιχειρησιακού Προγράμματος, δηλαδή σε 2.058.000.000 ευρώ.

2. Η Τεχνική Υποστήριξη αφορά κατά ένα μέρος δημοσιότητα και κατά τα λοιπά :
α) Συμβουλευτική Υποστήριξη και μελέτες σε εξειδικευμένα θέματα
β) Τεχνική υποστήριξη σε ειδικές περιπτώσεις
γ) Εκπαίδευση Δικαιούχων
δ) Επιμόρφωση στελεχών
ε) Επιμορφωτικές εκδηλώσεις
στ) Ενημερωτικό υλικό
ζ) Δημοσιότητα

3. Η δημοσιότητα είναι υποχρεωτική και αναγκαία (βάσει ευρωπαϊκών κανονισμών), διότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δίνει χρήματα για έργα και θέλει οι πολίτες να ενημερώνονται για ό,τι πραγματοποιείται με τη συγχρηματοδότησή της.

4. Ειδικά για τη δημοσιότητα διατίθενται κονδύλια για επικοινωνιακή στρατηγική, υλοποίηση δράσεων, αναγκαίες εκδηλώσεις, συναντήσεις και παραγωγή ενημερωτικού υλικού.

5. Τα στοιχεία που αναφέρονται στα δημοσιεύματα προκύπτουν από προγραμματικούς πίνακες της Διαχειριστικής Αρχής, οι οποίοι συντάχθηκαν το 2007 και εγκρίθηκαν από την Ε.Ε.

6. Για τα συγκεκριμένα έργα συμβούλων και μελετών που αναφέρονται τονίζεται ότι: Το ανώτατο όριο αμοιβής σε κάθε έργο συμβούλων ή μελετών ορίζεται με βάση την εμπειρία παρόμοιων αναθέσεων κατά τα τελευταία 4 έτη και σύμφωνα με την κρατούσα στην αγορά τιμή ανά ανθρωπομήνα, όπως έχει υποδειχθεί από το θεσμικό όργανο εκπροσώπησης των επιχειρήσεων παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών (ΣΕΣΜΑ). Η τελική αμοιβή του Συμβούλου είναι το άθροισμα των επιμέρους τιμών χρέωσης των ατόμων που συμμετέχουν στο έργο, δηλαδή το άθροισμα των επιμέρους γινομένων των ανθρωπομηνών εργασίας επί τη μηνιαία τιμή χρέωσης ανά κατηγορία (επίπεδο) συμβούλου που συμμετέχει στην υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου. Το σκοπούμενο αποτέλεσμα είναι η λήψη μίας ποιοτικής υπηρεσίας υπό τους ευνοϊκότερους -για το ελληνικό Δημόσιο- οικονομικούς όρους στη συσχέτιση ποιότητας υπηρεσίας/αμοιβής. Στις σχετικές προκηρύξεις η ανώτατη δυνατή αμοιβή που ορίζεται αποτελεί το μέγιστο δυνατό διατιθέμενο ποσό και όχι την τελική αμοιβή, η οποία καθορίζεται βάσει της οικονομικής προσφοράς του αναδόχου.

7. Για το έργο του Συμβούλου Αξιολόγησης σημειώνεται ότι βάσει ευρωπαϊκών κανονισμών τα κράτη μέλη έχουν την ευθύνη να παρέχουν του πόρους που απαιτούνται για την πραγματοποίηση των αξιολογήσεων των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων. Οι αξιολογήσεις χρηματοδοτούνται από τον προϋπολογισμό για τεχνική βοήθεια.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με απόφαση του υφυπουργού Παιδείας Γ. Πανάρετου, όσα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ καθυστερούν να αποστείλουν εγκαίρως στοιχεία, που τυχόν θα ζητηθούν από το Υπουργείο Παιδείας, θα τιμωρούνται με αναστολή χρηματοδότησης.

Η εφαρμογή της παραπάνω απόφασης θα ξεκινήσει από τον επόμενο χρόνο. Ωστόσο, ο Γιάννης Πανάρετος ανακοίνωσε ότι ήδη έχουν προωθηθεί όλες οι εκκρεμείς αποφάσεις χρηματοδοτήσεων του οικονομικού έτους 2010 για τα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας, για την έκδοση των σχετικών χρηματικών ενταλμάτων.