Επιφυλάξεις για τις δυνατότητες του υπουργείου Παιδείας για περαιτέρω περιστολή των δαπανών του στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα δημοσιονομικής σταθερότητας εξέφρασε η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου στη διάρκεια της συνάντησής της με τον πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου. Εν τω μεταξύ, η ΟΛΜΕ εκφράζει την έντονη δυσφορία της για τις εξαγγελίες του υπουργείου Παιδείας, που καθιερώνει δύο διαφορετικούς τύπους απολυτηρίων.

Ads

Η Άννα Διαμαντοπούλου μετά το τέλος της συνάντησης δήλωσε ότι το υπουργείο Παιδείας έχει προϋπολογίσει και εξασφαλίσει περικοπές δαπανών ύψους 900 εκ. ευρώ σε βάθος τριετίας, ενώ για τα περαιτέρω 300 εκ. ευρώ που «ζητήθηκαν» ως συμβολή του υπουργείου στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα, εξέφρασε τις επιφυλάξεις της, καθώς, όπως έχει αναφέρει κι άλλη φορά, υπάρχουν πλέον ανελαστικές δαπάνες του υπουργείου που είναι δύσκολο να περικοπούν.

Ο Γιώργος Παπανδρέου στα πλαίσια της ολοκλήρωσης του μεσοπρόθεσμου προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής,
το οποίο αναμένεται να εγκριθεί την Παρασκευή από το υπουργικό συμβούλιο, είχε σειρά συνεργασιών με υπουργούς από χτες. Σήμερα ο πρωθυπουργός συναντήθηκε και με τους υπουργούς Εσωτερικών Γιάννη Ραγκούση και Εθνικής Άμυνας Ευάγγελο Βενιζέλο.

Εν τω μεταξύ, η ΟΛΜΕ εκφράζει την έντονη δυσφορία της για τις εξαγγελίες του υπουργείου Παιδείας, που καθιερώνει δύο διαφορετικούς τύπους απολυτηρίων. Η υπουργός Παιδείας, όπως τονίζει η ΟΛΜΕ, «αναστατώνει τους μαθητές και τις μαθήτριες του λυκείου, λίγες μόνο ημέρες πριν από την έναρξη των εξετάσεων, καθιερώνοντας ουσιαστικά δύο τύπους απολυτηρίων: το ένα που θα αποκτιέται με ενδοσχολικές εξετάσεις και το άλλο που θα αποκτιέται με πανελλαδικές εξετάσεις. Εκείνο που επιβάλλεται (υπό τις παρούσες συνθήκες) ως μόνη λύση είναι για όλα τα παιδιά το απολυτήριο Λυκείου να αποκτιέται με ενδοσχολικές εξετάσεις και η επιλογή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση να πραγματοποιείται μετά την αποφοίτηση από αυτό. Μόνο με αυτή τη διαδικασία θα αποδεσμευτεί πραγματικά το Λύκειο από την πρόσβαση στην επόμενη βαθμίδα και θα αποκτήσει τον αυτόνομο παιδευτικό του ρόλο».

Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή της η ΟΛΜΕ «δεν έγινε ουσιαστικός διάλογος με τους εκπαιδευτικούς φορείς, δεν έγινε καμιά επιστημονική και εκπαιδευτική τεκμηρίωση από τους επίσημους φορείς της Πολιτείας, όπως το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και χωρίς συζήτηση στα υποτιθέμενα όργανα ”κοινωνικού διαλόγου” όπως το ΕΣΥΠ-ΣΠΔΕ, το υπουργείο Παιδείας προωθεί την τελευταία στιγμή αλλαγές στο σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων (απολυτήρια λυκείου, κατάργηση του 10% και κατάργηση των μετεγγραφών)». Επίσης, η ΟΛΜΕ έστειλε στην υπουργό και την υφυπουργό Παιδείας τη θέση της σχετικά με τις τροποποιήσεις που γίνονται στο θεσμό των πειραματικών σχολείων.

Όπως αναφέρουν οι καθηγητές με το νομοσχέδιο επιχειρείται η αναβίωση του θεσμού των προτύπων, περίπου 25 χρόνια μετά την κατάργησή του
. «Είναι βέβαιο, τονίζουν, ότι στις εισαγωγικές εξετάσεις που προβλέπονται με το νομοσχέδιο θα προσέρχονται παιδιά με περισσότερα εφόδια όχι λόγω ιδιαίτερης ευφυΐας, αλλά λόγω μορφωτικού, οικονομικού και κοινωνικού επιπέδου των γονιών τους, αφού είναι επιστημονικά διαπιστωμένο ότι η υψηλή επίδοση δεν είναι ανεξάρτητη από το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει το παιδί. Έτσι, θεωρούμε ότι η προωθούμενη αναβίωση των προτύπων θα οδηγήσει σε αφαίμαξη των κοινών σχολείων από τους άριστους μαθητές, που βοηθούν τον εκπαιδευτικό στο έργο του αλλά και αποτελούν θετικά πρότυπα για τους υπόλοιπους μαθητές».

Ads

«Είναι ολοφάνερο ότι η κοινωνία μας δεν χρειάζεται ελιτίστικα σχολεία ”αρίστων”, αλλά ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου. Κατά την άποψή μας σχολεία πρώτης προτεραιότητας πρέπει να είναι τα σχολεία των υποβαθμισμένων περιοχών, αυτά δηλαδή των οποίων οι μαθητές έχουν μειωμένες ευκαιρίες για εκπαίδευση και μόρφωση και όχι τα πρότυπα», καταλήγει η ανακοίνωση της ΟΛΜΕ.

Σημειώνεται ότι σήμερα ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία επί της αρχής του, από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων που αφορά το θεσμικό πλαίσιο των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων, την Ίδρυση Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και την Οργάνωση του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων. Υπέρ τάχθηκαν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ και του ΛΑΟΣ, ενώ το καταψήφισαν τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης.