του Αρίστου Αναγνώστου

Η δήλωση του πρωθυπουργού, Γιώργου Παπανδρέου, από το βήμα της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης, «ότι επί του παρόντος στην Ελλάδα δεν έχει τεθεί θέμα διατήρησης θρησκευτικών συμβόλων στους δημόσιους χώρους» προκάλεσε την έκπληξη της νεοσύστατης Ένωσης Ουμανιστών Ελλάδας (ΕΝΩ.ΟΥΜ.Ε.).

Η ΕΝΩ.ΟΥΜ.Ε., με επιστολή της προς τον Πρωθυπουργό –την οποία κοινοποιεί στους υπουργούς Πολιτισμού, Παιδείας, Δικαιοσύνης, Εσωτερικών, αλλά και στο Συνήγορο του Πολίτη– επισημαίνει ότι το θέμα των θρησκευτικών συμβόλων έχει προ πολλού τεθεί.

Την επιστολή υπογράφει η προσωρινή Γραμματεία της Ένωσης, που αποτελείται από τους Παναγιώτη Δημητρά, Νίκο Θεοδώρου, Ελεάννα Ιωαννίδου και Γιώργο Σαρηγιαννίδη. Οι δύο τελευταίοι, μάλιστα, είναι οι δυο εκ των τριών δικηγόρων που είχαν θέσει το ζήτημα της αφαίρεσης των θρησκευτικών συμβόλων από τα Δικαστήρια Θεσσαλονίκης τον περασμένο Δεκέμβριο.

Η επιστολή της ΕΝΩ.ΟΥΜ.Ε., που δόθηκε στη δημοσιότητα την Τετάρτη, έχει ως εξής:

«Κύριε Πρόεδρε,

Η Ένωση Ουμανιστών Ελλάδας (ΕΝΩ.ΟΥΜ.Ε.) είναι Ένωση Προσώπων που ιδρύθηκε τον Ιανουάριο 2010, έχει μέχρι τώρα 65 μέλη, και έχει ως στόχους την προώθηση μιας εκκοσμικευμένης και ανθρωπιστικής θεώρησης των πολιτιστικών, κοινωνικών και ηθικών αξιών και να εργαστεί για την κοινωνική και πολιτιστική πρόοδο.

Ο πυρήνας των ιδρυτικών μελών της περιλαμβάνει γυναίκες και άνδρες πολίτες που, από το 2008, έχουν θέσει στα αρμόδια όργανα της πολιτείας, περιλαμβανομένου του Συνηγόρου του Πολίτη, τα θέματα:

1. Απομάκρυνσης των θρησκευτικών συμβόλων από τα σχολεία, παράλληλα με την κατάργηση της προσευχής και του εκκλησιασμού σε ώρες σχολείου, της υποχρέωσης δήλωσης θρησκεύματος ως προϋπόθεση απαλλαγής από τα θρησκευτικά, καθώς και της αναγραφής του θρησκεύματος στα απολυτήρια,
2. απομάκρυνσης των θρησκευτικών συμβόλων από τα δικαστήρια, τα οποία ήδη αποφάνθηκαν πως το θέμα εμπίπτει στην αρμοδιότητα του Υπουργού Δικαιοσύνης,
3. αφαίρεσης της αναγραφής του θρησκεύματος στις αιτήσεις έκδοσης ή ανανέωσης άδειας παραμονής αλλοδαπών και
4. κατάργησης της προσευχής κατά την έναρξη των προγραμμάτων της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης.

Οι ενέργειες αυτές έχουν δημοσιοποιηθεί, σχολιασθεί εκτενώς από ελληνικά και διεθνή ΜΜΕ και αποτελέσει αντικείμενο οξύτατων επιθέσεων από την Εκκλησία της Ελλάδας. Πριν δύο εβδομάδες μάλιστα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω του εκπροσώπου της στην Ελλάδα για την πληροφόρηση σε θέματα διακρίσεων, ζήτησε και πήρε από εμάς λεπτομερειακή πληροφόρηση. Αναλυτικές πληροφορίες για το περιεχόμενο των αναφερόμενων ενεργειών μας υπάρχουν στην ιστοσελίδα http://cm.greekhelsinki.gr/index.php?sec=192&ctg=278.

Για αυτό δοκιμάσαμε έκπληξη όταν πληροφορηθήκαμε πως χθες, απαντώντας σε σχετική ερώτηση ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης, αναφέρατε πως: «Το θέμα των θρησκευτικών συμβόλων … δεν έχει τεθεί στην Ελλάδα. Υπάρχει παράδοση παρουσίας των θρησκευτικών συμβόλων στα σχολεία μας, αλλά αυτό δεν έχει αποτελέσει πρόβλημα». Παράλληλα, εκτιμήσαμε ιδιαίτερα την τοποθέτησή σας επί της ουσίας του θέματος: «Το θέμα των θρησκευτικών συμβόλων είναι ένα εξαιρετικά αμφιλεγόμενο θέμα. Όταν υπάρχουν θέματα που δημιουργούν αντιπαραθέσεις, αντί να τα εντείνουμε και να πολώνουμε τις κοινωνίες μας, πρέπει να αναζητούμε τρόπους αμοιβαίας κατανόησης… Καθώς οι σύγχρονες κοινωνίες γίνονται πολυ-εθνοτικές και πολυ-θρησκευτικές, η ευθύνη των πολιτικών είναι να χειρίζονται τα θέματα αυτά με σεβασμό, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα την παράδοση και τα δικαιώματα όλων. Η ανεύρεση της σωστής ισορροπίας δεν είναι εύκολη, αλλά γι’ αυτό είμαστε εδώ».

Ζητείται συνάντηση με τον πρωθυπουργό

«Για το λόγο αυτό, παρακαλούμε για μια συνάντηση με σας ή οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο ορίσετε, ώστε να αναζητηθούν οι τρόποι αμοιβαίας κατανόησης για την αντιμετώπιση των θεμάτων αυτών με βάση τις διεθνείς συμβάσεις και το Σύνταγμα της Ελλάδας, όπως έχουν ερμηνευθεί κατ’ επανάληψη από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, τη νομολογία του οποίου έχει ήδη ενσωματώσει στο γνωμοδοτικό του έργο, τουλάχιστο από το 2007, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους».