Ουρές οχημάτων σχηματίζονται για ανεφοδιασμό στα πρατήρια καυσίμων στην Αθήνα, μετά την απόφαση των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων Δημόσιας Χρήσης για άμεση έναρξη των απεργιακών κινητοποιήσεων που είχαν αρχικά προγραμματίσει για τα τέλη Αυγούστου. Οι ιδιοκτήτες διαμαρτύρονται για την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στο «άνοιγμα» του κλειστού επαγγέλματος των οδικών εμπορευματικών μεταφορών και στη δημιουργία εταιρειών οδικού μεταφορέα. Τάξη στην αταξία, υποστήριξε ότι θα φέρει το προωθούμενο νομοσχέδιο ο υπουργός Μεταφορών, Δ. Ρέππας.

Ads

Οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων ΔΧ σε έκτακτη γενική συνέλευση αποφάσισαν να ξεκινήσουν άμεσα τις κινητοποιήσεις που είχαν αρχικά προγραμματίσει για τις 27 Αυγούστου κατηγορώντας την κυβέρνηση για αιφνιδιασμό, για τα όσα προβλέπει το νομοσχέδιο στην απελευθέρωση του κλάδου μετά τις παρεμβάσεις της Τρόικα. Οι ιδιοκτήτες των περίπου 32.500 φορτηγών και βυτιοφόρων Δ.Χ., οι οποίοι αποφάσισαν την πραγματοποίηση απεργίας διαρκείας από σήμερα, κάνουν λόγο για «εμπαιγμό» του κλάδου από την κυβέρνηση. «Μέχρι την περασμένη Πέμπτη είμαστε στο υπουργείο και ζητούσαμε να μάθουμε τις αλλαγές χωρίς αποτέλεσμα», αναφέρει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βυτιοφόρων Μεταφοράς Υγρών Καυσίμων Δ.Χ., Γιώργος Τσάμος.

Ήδη βρίσκονται ακινητοποιημένα φορτηγά κατά μήκος της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας ενώ αύριο, Τρίτη αποφασίζουν για απεργία και οι πρατηριούχοι υγρών καυσίμων. Συγκεκριμένα, τα βυτιοφόρα έχουν σταθμεύσει στο ύψος της οδού Τατοΐου περίπου 50 στον αριθμό, στη δεξιά πλευρά του δρόμου προς Λαμία, γι αυτό και τα υπόλοιπα αυτοκίνητα κινούνται με αργούς ρυθμούς μέχρι τον κόμβο της οδού Λιοσίων.

Όπως δήλωσε το πρωί ο πρόεδρος των Βενζινοπωλών Μιχάλης Κιούσης, όσα πρατήρια ήταν ανοιχτά την Κυριακή «στέγνωσαν» ήδη από καύσιμα. Ο κ. Κιούσης δήλωσε ότι την Τρίτη θα συνεδριάσουν και οι βενζινοπώλες για να αποφασίσουν εάν θα απεργήσουν, σε ένδειξη αντίδρασης στο νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών. «Δεν θα πρέπει από σήμερα το καταναλωτικό κοινό να παρασύρεται και να σχηματίζει ουρές στα πρατήρια υγρών καυσίμων για να προμηθευτεί βενζίνη, την οποία ενδεχομένως δεν χρειάζεται», συνέστησε ο πρώην πρόεδρος του Συλλόγου βενζινοπωλών, Παύλος Παγουλάτος.

Ads

Σε σημερινή ανακοίνωση η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων – Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), μία από τις δύο Ομοσπονδίες του κλάδου, κάνει λόγο για αιφνιδιασμό και εμπαιγμό του κλάδου των βενζινοπωλών καθώς το πρωί της Παρασκευής, παράγοντες του Υπουργείου διαβεβαίωναν ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν επρόκειτο να προχωρήσει πριν τον ερχόμενο Σεπτέμβριο και ότι επίσης θα τεθεί προηγουμένως σε δημόσια διαβούλευση. “Με τις μεθοδεύσεις αυτές όχι μόνο καταργούνται για πολλοστή φορά στην πράξη οι υποσχέσεις της κυβέρνησης για διάλογο και διαβούλευση με την κοινωνία και τους αρμόδιους φορείς, αλλά οι αρμόδιοι, για λόγους που θα πρέπει να μας εξηγήσουν, φτάνουν στο σημείο να εμπαίζουν έναν ολόκληρο κλάδο επαγγελματιών“, αναφέρει η Ομοσπονδία. Σε έγγραφο που απέστειλε το πρωί προς το υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, η ΠΟΠΕΚ επισημαίνει ότι στην περίπτωση που το νομοσχέδιο κατατεθεί στη Βουλή χωρίς να ληφθούν υπόψη οι θέσεις του κλάδου, τότε θα προχωρήσει σε κινητοποιήσεις και στο κλείσιμο των πρατηρίων.

Απόφαση για «άμεσες κινητοποιήσεις» αναγγέλλει και η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος, το Διοικητικό Συμβούλιο της οποίας θα συνεδριάσει εκτάκτως αύριο το μεσημέρι για να πάρει τις τελικές αποφάσεις. Οι βενζινοπώλες διαμαρτύρονται για την ουσιαστική κατάργηση των αποστάσεων ασφαλείας στην ίδρυση και λειτουργία των πρατηρίων υγρών καυσίμων από χώρους συνάθροισης κοινού, που προβλέπεται από το νέο νομοσχέδιο.

Σύμφωνα με την ΟΒΕ τα μέτρα λαμβάνονται με εντολή της Τρόικας «η οποία επιβάλει τη μονοπώληση της αγοράς από μεγάλα συμφέροντα ως μέτρο εξόδου από τη κρίση και αποτελούν χαριστική – φωτογραφική διάταξη για το άνοιγμα πρατήριων από τα σούπερ μάρκετ και την εξόντωση των βενζινοπωλών». «Η εξαγγελία των μέτρων η οποία δεν λαμβάνει υπόψη ούτε την απόσταση των 110 μ. που όρισε ειδική μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου ως ασφαλή απόσταση εκρηκτικής ή καύσιμης ύλης από χώρους συνάθροισης κοινού, δεν αφήνει καμία αμφιβολία για τη σκοπιμότητα της κυβέρνησης», τονίζει η ΟΒΕ.

Για πλήγμα στην εικόνα της χώρας στο εξωτερικό κάνει λόγο από την πλευρά του ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας σε ανακοίνωσή του σχετικά με την απεργία των οδηγών φορτηγών δημόσιας χρήσης. «Σε μία περίοδο που η εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό πλήττεται από συνεχή αρνητικά δημοσιεύματα, ενέργειες όπως η απεργία των ιδιοκτητών Φορτηγών Αυτοκινήτων και Βυτιοφόρων Δημόσιας Χρήσης, υποβαθμίζουν περαιτέρω το ελληνικό brand name σε διεθνές επίπεδο», τονίζει η διοίκηση του συνδέσμου.

«Τάξη στην αταξία»

Κατά τη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε νωρίτερα ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Δημήτρης Ρέππας, δήλωσε ότι το σχετικό νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί εντός της εβδομάδας και μέσα στον επόμενο μήνα να γίνει νόμος του κράτους, θα βάλει «τάξη στην αταξία στον τομέα των οδικών μεταφορών». Η τελευταία άδεια σε φορτηγά δημόσιας χρήσης έχει δοθεί το 1971, σημείωσε ο υπουργός, με αποτέλεσμα ο κλάδος αυτός να θεωρείται πλέον κλειστό επάγγελμα. Ο κλάδος των Φορτηγών Δημοσίας Χρήσης αντιπροσωπεύει σε έσοδα το 7% του ΑΕΠ, αποτελείται από 33.000 οχήματα και σε αυτόν εργάζονται 110.000 άτομα.

Βασικός στόχος του νομοσχεδίου, σύμφωνα με τον κο Ρέππα, είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου και ολοκληρωμένου θεσμικού πλαισίου για τις οδικές μεταφορές στη χώρα, με ενσωμάτωση του ευρωπαϊκού κεκτημένου και τη δημιουργία σύγχρονων συνθηκών και προϋποθέσεων για τη διεξαγωγή των εμπορευματικών μεταφορών. Παράλληλα, λαμβάνει υπόψη του την ελληνική πραγματικότητα και την αναγκαιότητα της σταδιακής μετάβασης προς το νέο καθεστώς των εμπορευματικών μεταφορών.

Οπως δήλωσε ο κ. Ρέππας, το νομοσχέδιο μεταξύ άλλων προβλέπει:

  • Πρόσβαση οποιουδήποτε στο επάγγελμα και απελευθέρωση του αριθμού των χορηγούμενων αδειών ΦΔΧ.
  • Δημιουργία ενός νέου σύγχρονου συστήματος χορήγησης αδειών
  • Απελευθέρωση του κομίστρου, ενίσχυση του ανταγωνισμού για καλύτερες υπηρεσίες και χαμηλότερες τιμές
  • Οργάνωση των μεταφορέων σε εταιρίες
  • Παροχή κινήτρων για επενδύσεις
  • Δημιουργία ταμείου για την υποστήριξη της οδικής ασφάλειας και την προστασία του περιβάλλοντος, και
  • Οργάνωση των οδικών εμπορευματικών μεταφορών με ένα σύγχρονο τρόπο.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, τα κριτήρια για την έκδοση άδειας είναι η οικονομική δυνατότητα του υποψηφίου, η επαγγελματική του επάρκεια, η ύπαρξη υποδομών και η καλή φήμη. Με το νομοσχέδιο καταργούνται οι τέσσερις κατηγορίες εμπορευματικών μεταφορών, δηλαδή οι εθνικές, οι διεθνείς, οι νομαρχιακές και των υγρών καυσίμων και θα υπάρχουν στο εξής δυο κατηγορίες οι εθνικές και οι διεθνείς. Οι έχοντες άδεια διεθνών μεταφορών θα μπορούν να εκτελούν έργο και σε εθνικό επίπεδο.

Αναφορικά δε με τις άδειες, οι οποίες είναι και το σημείο του δόρατος για τις απεργίες των ιδιοκτητών ΔΦΧ, στο νομοσχέδιο προβλέπεται μια μεταβατική περίοδος τριών ετών, κατά την οποία απελευθερώνεται η έκδοση αδειών, ενώ η ειδική εισφορά απομειώνεται σταδιακά σε τρεις φάσεις και συγκεκριμένα 30% από την 1.1.2011, 35% από την 1.1.2012 και 35% από την 1.1.2013 και τελικά μηδενίζεται.

Ο κ. Ρέππας απαντώντας σε σχετική ερώτηση διευκρίνισε ότι η αξία των αδειών που υπάρχουν σήμερα θα μπορεί να κατατεθεί ως κεφάλαιο στην εταιρία που θα δημιουργηθεί. Πρόσθεσε επίσης, ότι μέχρι τώρα οι άδειες χορηγούντο σε πρόσωπα, ενώ στο εξής θα ανήκουν σε εταιρίες, ενώ εάν η καινούργια άδεια δεν χρησιμοποιηθεί μέσα σε ένα πεντάμηνο, ο κάτοχος θα πρέπει να πάει και πάλι στη Νομαρχία για την ανανέωσή της.

Η κυβέρνηση προωθεί νομοσχέδιο και για τα πρατήρια υγρών καυσίμων ορίζοντας νέο καθεστώς στην ίδρυση και λειτουργία τους. Ειδικότερα ορίζεται ότι τα πρατηρία θα πρέπει να βρίσκονται σε απόσταση τουλάχιστον 50 μέτρων, από χώρους όπου συνωστίζονται πάνω από πενήντα άτομα. Αυτό πρακτικά σημαίνει, ότι βενζινάδικα που σήμερα λειτουργούν σε πολυκατοικίες, ξενοδοχεία και άλλους τέτοιους παρόμοιους χώρους θα πρέπει να απομακρυνθούν. Για το σκοπό αυτό, δίνεται δωδεκαετής προθεσμία για τη μετακόμιση των πρατηρίων αυτών.

Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα ίσχυε ο περιορισμός για ελάχιστη απόσταση 200 μέτρων μεταξύ δύο πρατηρίων.

Στο εν λόγω νομοσχέδιο περιλαμβάνονται αλλαγές και στο τομέα της οδικής ασφάλειας. Μεταξύ άλλων προβλέπεται η σύσταση εθνικού συμβουλίου οδικής ασφάλειας, η δημιουργία γενικής διεύθυνσης οδικής ασφάλειας, εποπτικός και ελεγκτικός μηχανισμός για τη βελτίωση του θεσμού των ΚΤΕΟ.

Οπως δήλωσε ο Δημήτρης Ρέππας, το εθνικό συμβούλιο οδικής ασφάλειας στο οποίο θα εκπροσωπούνται όλοι οι αρμόδιοι κοινωνικοί και επιστημονικοί φορείς, θα ασχολείται με το σύνολο των παραγόντων που επηρεάζουν την οδική ασφάλεια και θα υποστηρίζει το έργο της αρμόδιας διϋπουργικής επιτροπής.

Η γενική διεύθυνση οδικής ασφάλειας, θα έχει αρμοδιότητες που αφορούν στην υποστήριξη του έργου του ΕΣΟΑ, την εφαρμογή πολιτικών που αποφασίζονται από τη διϋπουργική επιτροπή και την κωδικοποίηση της σχετικής νομοθεσίας.

Επιπλέον θεσπίζεται ελεγκτικός μηχανισμός που θα ελέγχει τη σωστή λειτουργία των ΚΤΕΟ. Ο Υπουργός άφησε αιχμές και για τη λειτουργία των ΚΤΕΟ καθώς όπως είπε «υπάρχουν σήμερα ΚΤΕΟ που στο 90% των οχημάτων που ελέγχονται, δεν βρίσκονται ατέλειες, γεγονός που είναι αρκετά ύποπτο».

Με απόφαση του υπουργείου θα δίνεται η δυνατότητα σε όσους δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ και τους έχει επιβληθεί πρόστιμο, να περάσουν από τεχνικό έλεγχο και μέσα σε δέκα μέρες να παρουσιάσουν τη σχετική κάρτα, πληρώνοντας το 1/8 του προστίμου, δηλαδή 50 ευρώ.

Επίσης, εισάγεται για πρώτη φορά κάρτα θορύβου στα δίκυκλα και τρίκυκλα οχήματα. Στο νομοσχέδιο προβλέπεται επίσης η παροχή κινήτρων για τη δημιουργία συνεργείων και πρατηρίων αερίων καυσίμων, προκειμένου να διαδοθεί και στη χώρα μας η υγραεριοκίνηση.

Διαβάστε επίσης: Η ΥΠΑ ανακάλεσε την απόφαση για τις άδειες και οι ελεγκτές ανακάλεσαν την απεργία