Ριζικές αλλαγές στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση προανήγγειλε ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου από το βήμα της συνάντησης του διαλόγου και εργασίας που πραγματοποιήθηκε στους Δελφούς. Ο διάλογος για την Παιδεία θα διαρκέσει σύμφωνα με το Υπουργείο τρεις μήνες και θα καταλήξει σε συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Στον διάλογο θα συμμετέχουν, μέσω του Διαδικτύου, φοιτητές, καθηγητές αλλά και πολίτες. Εν τω μεταξύ, ο υφυπουργός Παιδείας ανακοίνωσε τη σύσταση της «Διεθνούς Συμβουλευτικής Επιτροπής», η οποία θα είναι αρμόδια για τις αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Ads

Μεταξύ άλλων ο Γιώργος Παπανδρέου προανήγγειλε νέο τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και μίλησε για έναν «Καλλικράτη στην Παιδεία» που θα βασίζεται στο τρίπτυχο «αξιολόγηση, πιστοποίηση και επαγγελματικά δικαιώματα». Παράλληλα, έκανε λόγο για εξωστρέφεια και διεθνοποίηση των Πανεπιστημίων ώστε να μπορούν να δέχονται καθηγητές αλλά και φοιτητές από το εξωτερικό.

Από την πλευρά της, η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, μίλησε για «αλλαγές που πρέπει να αφορούν στο DNA της λειτουργίας των ΑΕΙ και ΤΕΙ» και έκανε λόγο για «greek statistics» στην Παιδεία.

Μεταξύ άλλων, η υπουργός Παιδείας πρότεινε η διοίκηση των Πανεπιστημίων να γίνεται μέσα από ένα συμβούλιο διοίκησης, το οποίο θα ασκεί και ένα μέρος των αρμοδιοτήτων του υπουργείου Παιδείας. Αυτό το συμβούλιο θα αναλαμβάνει και τη διαχείριση της χρηματοδότησης, ενώ το ακαδημαϊκό μέρος των υποθέσεων θα είναι αρμοδιότητα των πρυτανικών αρχών.

Ads

Η υπουργός προανήγγειλε ακόμη αλλαγές στην οργάνωση των σπουδών, τον τρόπο εξέτασης των φοιτητών, τον τρόπο διδασκαλίας, καθώς και συγκεκριμένα αλλαγή του τρόπου διανομής των συγγραμμάτων με την εισαγωγή του ηλεκτρονικού συγγράμματος.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες ο νέος νόμος πλαίσιο περιλαμβάνει την κάλυψη των θέσεων των πρυτάνεων με διεθνή διαγωνισμό, στα μεγάλα και δημοφιλή ιδρύματα, ενώ σε άλλα θα υπάρχουν διορισμένοι από το υπουργείο πρυτάνεις ή πρόεδροι των διοικουσών επιτροπών. Ακόμη προβλέπει την κατάργηση του πρυτανικού συμβουλίου και την συμμετοχή σε αυτό των φοιτητών.

Επίσης, επανεξετάζονται οι όροι πανεπιστήμιο και τεχνολογικό ίδρυμα και προωθείται μείωση έως και 50% των σημερινών ιδρυμάτων με συγχωνεύσεις, ενώ αλλάζει και τρόπος αξιολόγησης των προγραμμάτων ΑΕΙ-ΤΕΙ με την εισαγωγή και αλλοδαπών αξιολογητών στα ιδρύματα. Το νομοσχέδιο προβλέπει και την αποβολή των «αιώνιων» φοιτητών. Επιπλέον οι φοιτητές θα εισάγονται σε σχολές και όχι σε τμήματα.

Για μετατροπή του δημόσιου ακαδημαϊκού πανεπιστημίου σε αγοραίο μηχανισμό παροχής υπηρεσιών κατάρτισης κάνει λόγο ο ΣΥΝ, που παρουσιάζει τα «επίμαχα σημεία» και καλεί την πανεπιστημιακή κοινότητα και ολόκληρη την ελληνική κοινωνία «να αναλάβουν την ευθύνη υπεράσπισης της συνταγματικής τάξης και των τελευταίων αναχωμάτων παραγωγής, διάχυσης και αναπαραγωγής των επιστημών και της παραγωγής νέας γνώσης»

«Εικονική πραγματικότητα» χαρακτήρισε η τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ Ελίζα Βόζεμπεργκ τις εξαγγελίες για το Νέο Πανεπιστήμιο που παρουσίασαν ο Γιώργος Παπανδρέου και η Άννα Διαμαντοπούλου στους Δελφούς. Όπως τόνισε «το ΠΑΣΟΚ εισήγαγε στην εκπαιδευτική πραγματικότητα την πολιτική πρακτική: Κάθε πόλη και ΤΕΙ, κάθε χωριό και Τμήμα”. Σήμερα, προαναγγέλλει συγχωνεύσεις Τμημάτων και καταργήσεις Ιδρυμάτων, ενώ η ίδια η υπουργός Παιδείας, η οποία ως αντιπολίτευση είχε επιλέξει να μετέχει, τύποις και όχι ουσία, στον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία, ζητεί τώρα συναίνεση και συμμετοχή για να ξηλώσει τα πάντα και ν΄ αρχίσει από την αρχή». «Η υπουργός εμφανίστηκε σαν να ανακάλυψε την… πυρίτιδα, περιγράφοντας τις παθογένειες της ισχύουσας κατάστασης, ενώ παρουσίασε ένα σύστημα, το οποίο για να τεθεί σε εφαρμογή χρειάζεται χρόνο… χρόνια», πρόσθεσε η Ελίζα Βόζεμπεργκ.

«Ο άξονας ο οποίος έθεσε η κ. Διαμαντοπούλου κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Εμείς ουδέποτε φύγαμε από το διάλογο για την Παιδεία γιατί πιστεύουμε στον διάλογο. Θα είμαστε παρόντες. Μελετάμε το θέμα και θα κάνουμε τις δικές μας παρατηρήσεις» σχολίασε από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ, Γ. Καρατζαφέρης.

Η «Δημοκρατική Αριστερά» υποστηρίζει με ανακοίνωσή της ότι «έχει έρθει ώρα, για μια συνολική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση» και δηλώνει έτοιμη «να συμβάλει με τις επεξεργασίες της σ’ έναν ειλικρινή διάλογο για τη μεταρρύθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης». «Η κυβέρνηση προανήγγειλε το νέο Πανεπιστήμιο, τη νέα δηλαδή επίθεση σε ό,τι έχει απομείνει από το δημόσιο χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, ως συνέχεια των αντιδραστικών αλλαγών στο σχολείο» αναφέρει σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ και προσθέτει : «Η διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια των Πανεπιστημίων, οι «χορηγοί» ακαδημαϊκών εδρών, δεν είναι τίποτε άλλο παρά η ξεδιάντροπη είσοδος των επιχειρήσεων στη διοίκηση, στη δομή και στο περιεχόμενο της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Η “αξιολόγηση και η λογοδοσία” που προωθεί η κυβέρνηση είναι η αξιολόγηση με βάση τα στάνταρς των επιχειρήσεων και η λογοδοσία σε αυτές. Οι επιχειρήσεις θα καθορίζουν τα οικονομικά των ιδρυμάτων, ακόμη και τους όρους εργασίας του προσωπικού». Καταλήγοντας το ΚΚΕ τονίζει ότι δεν πρόκειται «να δείξει καμία συναίνεση σ΄ αυτήν την κατεύθυνση και καλεί φοιτητές, εκπαιδευτικό δυναμικό και εργαζόμενους να μην υποκύψουν στην λογική του “Πανεπιστήμιου Α.Ε.”».

«Η κυβέρνηση σχεδιάζει το «νέο» Πανεπιστήμιο των manager και της υποχρηματοδότησης με στόχο το βραχυπρόθεσμο κέρδος των επιχειρηματικών κύκλων και όχι το μακροπρόθεσμο όφελος της χώρας και την ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών. Μετατρέπει το δημόσιο ακαδημαϊκό πανεπιστήμιο σε αγοραίο μηχανισμό παροχής υπηρεσιών κατάρτισης. Καταλύει το αυτοδιοίκητο των Ιδρυμάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης, εισάγει τη λογική των διδάκτρων, μειώνει της δημόσιους πόρους, μεγεθύνει την ανορθολογικότητα των σπουδών, ανοίγει το δρόμο για την αγορά «πιστωτικών μονάδων» που θα προσφέρονται από ιδιωτικές επιχειρήσεις και που θα αναγνωρίζονται για τη λήψη των πτυχίων από τα δημόσια ΑΕΙ. Εισάγει σύστημα υποτιθέμενης «αξιολόγησης», που καταλήγει στην επιβολή εξωακαδημαϊκών και αγοραίων όρων για την ελάχιστη έστω δημόσια χρηματοδότηση των ΑΕΙ» αναφέρει μεταξύ άλλων στο δελτίο Τύπου του ο υποψήφιος περιφερειάρχης Αττικής Αλέξης Μητρόπουλος.

«Η ανώτατη παιδεία χρειάζεται όντως αλλαγές. Όμως τα κυβερνητικά δείγματα γραφής στις άλλες βαθμίδες της παιδείας δε δημιουργούν αισιοδοξία. Οι αυτάρεσκες αναφορές σε “Καλλικράτη της Παιδείας” παραγνωρίζουν ότι η παιδεία δεν αντέχει να υποστεί όσα υφίσταται η αυτοδιοίκηση. Είμαστε ανοικτοί στην καλύτερη αξιοποίηση των κονδυλίων για την παιδεία, αλλά απόλυτα αντίθετοι στην περικοπή τους, που αποτελεί κλασσική εντολή του ΔΝΤ παντού όπου αυτό εμπλέκεται», αναφέρει σε δήλωσή του ο εκπρόσωπος Τύπου των Οικολόγων Πράσινων Γιάννης Παρασκευόπουλος.