«Επίταξη, πρακτικά, σημαίνει ότι επιστρατεύονται πρόσωπα και πράγματα με την απειλή ποινής καθείρξεως από 5 ως 20 χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι όποιος παραλάβει φύλλο πορείας -ατομικής προσκλήσεως- και αρνηθεί να συμμορφωθεί με την κυβερνητική απόφαση αντιμετωπίζει την ποινή αυτή». Ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Κ. Χρυσόγονος εξηγεί στο tvxs.gr τί ακριβώς σημαίνει η “επίταξη” που αποφάσισε η κυβέρνηση εις βάρος των απεργών οδηγών φορτηγών – βυτιοφόρων ΔΧ.

Ads

Η χθεσινή ενέργεια της κυβέρνησης να προχωρήσει σε επίταξη των φορτηγών ΔΧ και των ιδιοκτητών τους, ύστερα από την άκαρπη συνάντηση μεταξύ του γ. γ. του υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, Χ. Τσιόκα και αντιπροσωπείας της Ένωσης Ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων Δημόσιας Χρήσης, προκάλεσε αντιδράσεις εκ μέρους των απεργών στον αντίλογο της κυβέρνησης που υποστηρίζει ότι οι κινητοποιήσεις θίγουν το δημόσιο συμφέρον.

Με αφορμή την απόφαση αυτή ο κ. Χρυσόγονος Κώστας, καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου στο ΑΠΘ, μιλάει στο tvxs.gr και διασαφηνίζει την έννοια της επίταξης από νομική σκοπιά. «Επίταξη, πρακτικά, σημαίνει ότι επιστρατεύονται πρόσωπα και πράγματα με την απειλή ποινής καθείρξεως από 5 ως 20 χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι όποιος παραλάβει φύλλο πορείας -ατομικής προσκλήσεως- και αρνηθεί να συμμορφωθεί με την κυβερνητική απόφαση αντιμετωπίζει την ποινή αυτή».

Η απόφαση αυτή είναι νόμιμη σύμφωνα με το Σύνταγμα αφού «το μέτρο της επίταξης προβλέπεται στο νομοθετικό διάταγμα 17 του 1974, στο άρθρο 8 παράγραφος 3 και στο άρθ. 22 παράγρ. 4 του Συντάγματος», σημειώνει ο κ. Χρυσόγονος.

Ads

Παρ’ όλο που οι «ανυπάκουοι» απεργοί θα αντιμετωπίσουν τη δικαιοσύνη, ο κ. Χρυσόγονος προσθέτει ότι και από τη πλευρά τους οι απεργοί μπορούν να προβούν σε άρση της επίταξης μέσω της δικαστικής οδού.

Το μέτρο της επίταξης εφαρμοζόταν κατ’ επανάληψη μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’80 ενώ από τότε έχει περιπέσει σε αχρηστία μέχρι χθες που τελικά επανήρθε σε εφαρμογή. «Στο παρελθόν, το μέτρο επικαλέστηκε σε πολλές περιπτώσεις μέσα στις οποίες περιλαμβάνονται τα επαγγέλματα των ελεγκτών υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας, τους πιλότους της ολυμπιακής αεροπορίας, τους οδηγούς βυτιοφόρων κ.α.»

Σχολιάζοντας την αναγκαιότητα επιβολής του έκτακτου αυτού μέτρου, ο κ. Χρυσόγονος υπογραμμίζει ότι «Το μέτρο μπορεί να θεωρηθεί δικαιολογημένο για την επίταξη προσώπων στη μόνη περίπτωση που θεωρηθεί ότι υπάρχει κίνδυνος για τη δημόσια υγεία, δηλαδή, θα μπορούσε να δικαιολογηθεί για τον ανεφοδιασμό νοσοκομείων, φαρμακείων κα. Δε ξέρω αν υπάρχει τώρα τέτοιος κίνδυνος αλλά και να υπάρχει, δεν δικαιολογεί σε καμία περίπτωση τη συνολική επίταξη των βυτιοφόρων».