Σοβαρές καταγγελίες για κακοδιαχείριση στον Δήμο Αθηναίων, όπου ένας κύκλος ανθρώπων του Νικήτα Κακλαμάνη «απορροφούν πολλά εκατομμύρια», έκανε χθες ο υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων με το συνδυασμό «Δικαίωμα στην Πόλη», Γ. Καμίνης, παρουσιάζοντας τη «μαύρη βίβλο» της απερχόμενης δημοτικής αρχής.

Ads

Κατά την παρουσίαση του προγράμματός του, ο πρώην Συνήγορος του Πολίτη, Γ. Καμίνης έκανε λόγο «για αλόγιστες σπατάλες, για αδιαφάνεια, για μισθοδοσίες διπλές και τριπλές σε ανθρώπους του δημάρχου, για μελέτες με αμφίβολη χρησιμότητα». Εξαπέλυσε δριμεία επίθεση κατά της σημερινής διοίκησης του δήμου Αθηναίων, οι χειρισμοί της οποίας οδήγησαν τον Δήμο Αθηναίων να χρωστάει σήμερα σε δάνεια 203 εκατ. ευρώ, ενώ, την ίδια στιγμή, «δεν κατάφερε ούτε τα σκουπίδια να μαζέψει».

«Πέπλο ομίχλης» όπως αναφέρεται στη «μαύρη βίβλο», απλώνεται στις οκτώ ανώνυμες εταιρείες του δήμου οι οποίες είναι στελεχωμένες από ένα στενό κύκλο ανθρώπων του δημάρχου, απορροφούν πολλά εκατομμύρια μέσω προγραμματικών συμβάσεων για μελέτες και σχέδια δράσης με ασαφές αντικείμενο και αμφίβολη χρησιμότητα.

Η υπηρεσία καθαριότητας την τριετία 2007-2009 εισέπραξε από τους Αθηναίους 425 εκ. ευρώ. Ωστόσο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του δήμου, δαπανήθηκαν μόνο 370 εκατομμύρια. Τα διοικητικά έξοδα του δήμου αυξήθηκαν σ’ ένα χρόνο (2008-2009) κατά 46 εκ. ευρώ και ανήλθαν στα 192 εκ. ευρώ. Το 2010 ο Ν. Κακλαμάνης αύξησε το προσωπικό του ιδιαίτερου γραφείου του κατά 36 άτομα. Από 63 το 2006 σε 99 το 2010. Οι αντιδήμαρχοι αύξησαν το προσωπικό των γραφείων τους κατά 62 άτομα. Από 35 το 2006 σε 97 το 2010.

Ads

Αναλυτικότερα, ο Γιώργος Καμίνης ανέφερε τα ακόλουθα:

«Αδιαφάνεια, σπατάλες και έλλειψη ολοκληρωμένης ενημέρωσης ακόμη και στα μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου, χαρακτηρίζουν την οικονομική διαχείριση του Δήμου Αθηναίων. Συνάπτονται δάνεια για συγκεκριμένα έργα, τα οποία όμως δεν υλοποιούνται, ενώ παραμένει άγνωστο πού και πώς χρησιμοποιήθηκαν τα χρήματα του δανείου.

Οι 8 Ανώνυμες Εταιρείες του Δήμου, στελεχωμένες από ένα στενό κύκλο ανθρώπων του δημάρχου με διπλές και τριπλές μισθοδοσίες απορροφούν πολλά εκατομμύρια μέσω προγραμματικών συμβάσεων για μελέτες και σχέδια δράσης, με ασαφές αντικείμενο και αμφίβολη χρησιμότητα συχνά με το ίδιο ακριβώς σκεπτικό, για τις διάφορες Α.Ε. χωρίς στην ουσία καμιά δυνατότητα διαχειριστικού ελέγχου. Ένα πέπλο ομίχλης, απλώνεται κυρίως στο χώρο των ανωνύμων εταιρειών, χωρίς να γνωρίζει, η αντιπολίτευση όχι μόνον στο Δημ. Συμβούλιο, αλλά και στο Δ. Σ των εταιρειών, τι πραγματικά συμβαίνει.

Τα διοικητικά έξοδα του Δήμου αυξήθηκαν μέσα σε ένα χρόνο από το 2008 στο 2009, κατά 46 εκ. ευρώ και ανήλθαν στα 192 εκ. ευρώ. Επίσης, μέσα στο 2010, ο κ. Κακλαμάνης αύξησε το προσωπικό του ιδιαίτερου γραφείου του κατά 36 άτομα. Από 63 το 2006 σε 99 το 2010. Οι δε Αντιδήμαρχοι αύξησαν το προσωπικό των γραφείων τους κατά 62 άτομα. Από 35 το 2006 σε 97 το 2010. Απίστευτος αριθμός!

Αποτέλεσμα αυτής της πολιτικής είναι ότι η οικονομική κατάσταση του Δήμου, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του ίδιου του Δήμου, είναι τραγική. Παρά την εικονική πραγματικότητα του πλεονάσματος του 1 εκατ. ευρώ των Αποτελεσμάτων Χρήσεως του Ισολογισμού 2009, το πραγματικό αποτέλεσμα είναι ένα έλλειμμα που ξεπερνά τα 52 εκ. ευρώ.

Όσον αφορά στο χρέος του Δήμου. Στην τετραετία Κακλαμάνη, ο δήμος δανείστηκε συνολικά περίπου 100 εκ. ευρώ. Αξίζει εδώ να κάνουμε μια σύγκριση που αποτυπώνει την εικόνα. Στις 31-12-2006, δηλαδή λίγο πριν αναλάβει η διοίκηση Κακλαμάνη- και μετά τους Ολυμπιακούς αγώνες, οπότε τα έξοδα ήταν αυξημένα, το ανεξόφλητο ποσό των δανείων του δήμου ήταν 154 εκ. ευρώ.

Σήμερα παρά τα όσα δηλώνει ο δήμαρχος (υποστηρίζει ότι τα ανεξόφλητα δάνεια είναι 113 εκ.), ο δήμος χρωστάει σε δάνεια περίπου 203 εκ. ευρώ. Ακόμη και αυτές τις ημέρες αναζητά νέα δάνεια. Πού θα φθάσει το χρέος του δήμου σε μερικά χρόνια, εάν συνεχισθεί αυτή η πολιτική; Απογοητευτική είναι η κατάσταση και στον τομέα των έργων και των επενδύσεων γενικά.

Ο κ. Κακλαμάνης, ακολουθώντας την παραδοσιακή παλαιοκομματική τακτική έχει επιδοθεί σε σειρά εγκαινίων, αυτή την περίοδο. Φαίνεται, πως κατά διαβολική σύμπτωση, τα έργα αυτά ολοκληρώνονται παραμονές εκλογών. Χιλιοπαιγμένο έργο, το οποίο οι Έλληνες το έχουν δει άπειρες φορές και στο
παρελθόν.

Τι κρύβεται, όμως πίσω από αυτή τη φιέστα των εγκαινίων; Κρύβεται η πραγματικότητα της έλλειψης έργων. Να δούμε τι λένε τα επίσημα στοιχεία, του ίδιου το Δήμου, όπως αυτά καταγράφονται τόσο στους προϋπολογισμούς, όσο και στους απολογισμούς της περιόδου Κακλαμάνη.

Παρά τα έργα πολλών εκατομμυρίων που προαναγγέλλονται για ευνόητους λόγους, και μάλιστα με ονοματεπώνυμο, ελάχιστα πραγματοποιούνται. Ποια είναι η εικόνα; Από τα προϋπολογισθέντα για έργα το 2007 μόνο το 5% διατέθηκαν για έργα, το 13% του 2008, το 10%, το 2009, και περίπου το ίδιο ποσοστό – δεν έχουμε τελικά στοιχεία- το 2010. Να σημειώσουμε επιπλέον, πως ο δήμος έλαβε από το κράτος με αποκλειστικό σκοπό τις επενδύσεις, την τριετία 2007-2009 με το ποσό περίπου των 100 εκ., από τα οποία μόνο τα 60 εκ. διατέθηκαν για έργα.

Πώς και πού χρησιμοποιήθηκαν τα υπόλοιπα 40 εκ. ευρώ που προορίζονταν για επενδύσεις τα οποία ο δήμος εισέπραξε ειδικά για τον σκοπό αυτό; Στα ποσά αυτά πρέπει να προστεθεί και το δάνειο των 50 εκ., που πήρε ο δήμος το 2007 από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ειδικά για έργα, συμπεριλαμβανομένων και των απαλλοτριώσεων. Μάλιστα, έχουν προσδιορισθεί συγκεκριμένα έργα. Ούτε τα έργα αυτά έγιναν, πλην της Γαζίας, το οποίο, -επίσης κατά διαβολική σύμπτωση θα εγκαινιαστεί τις επόμενες ημέρες- ούτε τα χρήματα αυτά ξέρουμε τι έγιναν.

Αυτή είναι η πραγματική εικόνα του δήθεν έργου του κ. Κακλαμάνη. Μήπως, τουλάχιστον, κατόρθωσε να κρατήσει την πόλη καθαρή; Ρωτήστε κάθε Αθηναίο και Αθηναία. Η Αθήνα παραμένει μία από τις πιο βρώμικες πόλεις της Ευρώπης, αν και ο δήμος εισέπραξε από τους Αθηναίους περίπου 425 εκ. για να διατηρήσει την πόλη καθαρή.

Θα πρέπει, τέλος, να προσθέσουμε πως γεννώνται πελώρια ερωτηματικά για ορισμένους «φωτογραφικούς» διαγωνισμούς και κάποιες απίστευτες συμπτώσεις, όπως αυτές για την αγορά απορριμματοφόρων.

Αναλυτικά:

Προϋπολογισμοί Δήμου

Οι κατ’ έτος προϋπολογισμοί του Δήμου ανέρχονται σε πολλές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, κοντά στο 1 δις. Π.χ., για το έτος 2009, ο προϋπολογισμός με τις αναμορφώσεις διαμορφώθηκε στα
967 εκ. ευρώ. Με βάση τα απολογιστικά στοιχεία του ίδιου του Δήμου, οι προϋπολογισμοί δεν υλοποιούνται ούτε στο 70% του συνόλου τους. Π.χ., το 2009, από τα 967 εκ. προϋπολογισθέντα έσοδα οι εισπράξεις απολογιστικά διαμορφώθηκαν στα 617 εκ. ευρώ και τα απολογισθέντα έξοδα διαμορφώθηκαν στα 557 εκ. ευρώ.

Στην πραγματικότητα δεν υλοποιείται εκείνο το μέρος των προϋπολογισμών που αφορά τα επενδυτικά προγράμματα του Δήμου. Προϋπολογίζονται και διαφημίζονται κατ’ έτος εκατοντάδες εκατομμύρια για επενδύσεις. Ο κόσμος όμως δεν ξέρει ότι υλοποιούνται ελάχιστα. Π.χ., για το έτος 2009, προϋπολογίστηκαν γενικά για επενδύσεις 240 εκ. ευρώ και πραγματοποιήθηκαν μόνο 24 εκ. ευρώ, το 2008, προϋπολόγισε για έργα 223 εκ. και διέθεσε μόνο 29 εκ και το 2007, 141 εκατ και διέθεσε μόνο 7,5 εκ.

Η εικονική πραγματικότητα για το 2009

Ο Δήμος της Αθήνας πέραν των άλλων τακτικών και έκτακτων επιχορηγήσεων που εισπράττει κάθε χρόνο από το κράτος, θα εισπράξει με ομόλογα του ελληνικού δημοσίου, συνολικά επί πλέον ποσό 74 εκ. ευρώ σε 8 ισόποσες δόσεις από το 2009 μέχρι το 2016, για εξόφληση παλαιότερων οφειλών του κράτους. ( Ν. 3756/2009 άρθρο 27 περί «ρύθμισης χρεών προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης»). Παρά το γεγονός όμως ότι λογιστικά, όπως βεβαιώνουν οι ορκωτοί λογιστές, αποτυπώθηκε στα Αποτελέσματα Χρήσης του Ισολογισμού του 2009 ως έσοδο όλο το ποσό των 74 εκ. ευρώ, το τελικό αποτέλεσμα κατά το έτος αυτό εμφανίζει πλεόνασμα μόνο 1 εκ. ευρώ συνυπολογίζοντας χρήματα (ποσού περίπου 64 εκ. ευρώ) που ούτε μπήκαν ούτε υπάρχουν στο ταμείο του, γιατί εκτός από τη δόση του 2009 που πράγματι εισέπραξε ο Δήμος, τις άλλες 7 δόσεις των 64 εκ. ευρώ περίπου θα τις εισπράττει σταδιακά από το 2010 μέχρι το 2016.

Έτσι, στην πραγματικότητα για το 2009 υπάρχει έλλειμμα των περίπου 52 εκ. ευρώ., το οποίο εμφανίζεται ως πλεόνασμα 1 εκ.! Το ότι δεν υπάρχουν στο ταμείο του Δήμου τα χρήματα εκείνα που απαιτούνται για να καλύψει τις τρέχουσες ανάγκες του, αποτυπώνεται και στο Ισολογισμό χρήσης 2009, από το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι απλήρωτες οφειλές προς τους προμηθευτές του στο τέλος του 2009 κατά 22 εκ. .

Εξάλλου, οι όποιες μειώσεις έγιναν στους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους, λόγω της οικονομικής κρίσης αφορούν για το 2010. Και εδώ θα πρέπει να υπολογίζουμε παράλληλα και τις σημαντικές μειώσεις που έγιναν από την αρχή του έτους στις αμοιβές των εργαζομένων, μειώνοντας έτσι σημαντικά τα έξοδα του Δήμου.

Ο Δήμος για να καλύψει τις ταμειακές του ανάγκες σε ρευστότητα προσέφυγε σε νέο δανεισμό ύψους 20 εκ. ευρώ τον Ιούλιο του 2010, και επιπλέον παρέτεινε κατά 7 έτη άλλο δάνειο ύψους 30 εκ. ευρώ, που έληξε τον Αύγουστο του 2010 και δεν μπόρεσε να αποπληρώσει, στην ουσία δηλαδή
συνήψε, νέο ισόποσο δάνειο με νέο αυξημένο επιτόκιο…

Δάνεια

Ένας από τους στενούς συνεργάτες του απερχόμενου δημάρχου, ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου, σε απαντητική επιστολή του προς τον Δημοτικό Σύμβουλο και Αντιπρόεδρο της Δημαρχιακής Επιτροπής κ. Γιώργο Αναγνωστόπουλο, παραθέτει αναλυτικό πίνακα, σύμφωνα με τον οποίο στις 31-5-2010 (τον περασμένο Μάιο), το σύνολο των δανείων ανέρχεται στα 203,5 εκ. ευρώ.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι:/>

Μετά την απόφαση 43093/30-7-2010 του Υπουργού Εσωτερικών που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του το άρθρου 264 παρ. 1 του Καλλικράτη , οι Δήμοι μπορούν να λαμβάνουν δάνεια όταν το συνολικό χρέος τους δεν υπερβαίνει το 60% των συνολικών εσόδων τους.

Με την πολιτική του συνεχούς δανεισμού, ο κ. Κακλαμάνης ήδη έχει εξαντλήσει αυτά τα περιθώρια, αφού το αντίστοιχο ποσοστό για τον Δήμο της Αθήνας αγγίζει το όριο που θέτει η υπουργική απόφαση, όπως προκύπτει από τα αναλυτικά στοιχεία του δανεισμού.

Αναλυτικά στοιχεία για τα δάνεια

Κατά τη διάρκεια της θητείας του κ. Κακλαμάνη συνήφθηκαν τα εξής δάνεια:/>

  • 50 εκ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα (η πρώτη δόση των 15 εκ. ευρώ εισπράχθηκε το 2007 και η δεύτερη δόση των 35 εκ. ευρώ εισπράχθηκε το 2009).
  • 30 εκ. ευρώ από την Αγροτική Τράπεζα του οποίου η αποπληρωμή έληγε το 2010 και με νέα σύμβαση παρατάθηκε η αποπληρωμή του για τα επόμενα 7 έτη που όπως αναφέρθηκε συνιστά νέο ισόποσο δάνειο με νέο μάλιστα αυξημένο επιτόκιο. 20 εκ. τον Ιούνιο 2010 από την Τράπεζα Πειραιώς με είσπραξη αυτού εντός του 2010.

Η περίπτωση του δανείου των 50 εκ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Το Δημοτικό Συμβούλιο ενέκρινε το πλαίσιο της Σύμβασης με την Τράπεζα (απόφαση 2204/03.12.2007) που προέβλεπε για την εκτέλεση του τεχνικού και επενδυτικού προγράμματος του δήμου, απαλλοτριώσεις, αναπλάσεις δημόσιων χώρων, με έργα- όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται- μικρής και μεσαίας κλίμακας. Προβλέπει, επίσης, την άμεση υλοποίηση των προβλεπόμενων έργων..

Υπήρχε, τέλος, συγκεκριμένη δέσμευση που αποτυπώθηκε στην εγκριτική πράξη του Δημοτικού Συμβουλίου, για επιπλέον 7 συγκεκριμένα επώνυμα έργα που πρότεινε η δημοτική αντιπολίτευση.

Μέχρι σήμερα, δεν έχει παρουσιαστεί από το Δήμο πώς έχουν διατεθεί τα χρήματα του δανείου. Αναλυτική ενημέρωση δεν έχει παρουσιαστεί ούτε στη διαπαραταξιακή επιτροπή που έχει συσταθεί για το σκοπό αυτό, ούτε στο δημοτικό συμβούλιο, παρά τις επανειλημμένες αιτήσεις και αναφορές δημοτικών συμβούλων.

Σημειώνεται ότι έχει ζητηθεί από μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου (Φ. Προβατάς), εγγράφως, τουλάχιστον 4 φορές, να ενημερωθούν για τον φάκελο του δανείου των 50 εκ., χωρίς ανταπόκριση.

Η δημοτική αρχή, αρνήθηκε να ενημερώσει ακόμη και την Περιφέρεια, καθώς και την Ειδική Επιτροπή του άρθρου 152 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, όπως προκύπτει από επείγον έγγραφο του προέδρου της, πάρεδρου κ. Θεόδωρου Στριλάκου, προς τον Δήμο Αθηναίων, με ημερομηνία 26/4/2010.

Μόνο στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου το Νοέμβριο του 2009 (στις 2-11-2009), ο Αντιδήμαρχος Οικονομικών ενημέρωσε προφορικά το Σώμα ότι από τα χρήματα της πρώτης δόσης του δανείου (15 εκ. ευρώ) , 2.400.000 ευρώ χρησιμοποιήθηκαν για απαλλοτρίωση της Γαζίας, ενώ τα υπόλοιπα παραμένουν ανέπαφα. Μάλιστα ανέφερε ότι ο Δήμος εισπράττει και τόκους.

ΕΡΩΤΗΜΑ: Γιατί αρνείται ο δήμαρχος να ενημερώσει πού και πώς διατέθηκαν τα χρήματα; Γιατί δεν χρησιμοποιήθηκαν για τα συγκεκριμένα έργα για τα οποία τα δανείστηκε ο δήμος;

Η μεγάλη σπατάλη

Ανώνυμες εταιρείες του Δήμου, χωρίς δυνατότητα ουσιαστικού ελέγχου. Στις 8 ανώνυμες εταιρείες του Δήμου διοχετεύονται εκατομμύρια ευρώ από τον προϋπολογισμό του Δήμου, με μια βιομηχανία προγραμματικών συμβάσεων. Με πανομοιότυπες εισηγήσεις, με γενικόλογες και ασαφείς εργασίες και δράσεις, χωρίς να περιγράφεται αναλυτικά το αντικείμενο των δράσεων αυτών, χωρίς συγκεκριμένες οικονομικές αναλύσεις στα κόστη, χρηματοδοτούνται με τεράστια ποσά, με τη μορφή προγραμματικών συμβάσεων. Δεν υπάρχει, έλεγχος εάν και κατά πόσο έχουν υλοποιηθεί οι εργασίες δράσεις που προβλέπονται από τις συμβάσεις αυτές.

Ιδιαίτερα στις ΑΕ του Δήμου ( 8 ) αφαιρέθηκε ουσιαστικά κάθε δυνατότητα ελέγχου από το Δημ. Συμβούλιο στους διορισμούς και στις δαπάνες.

Οι 8 ΑΕ του δήμου μέσω των προγραμματικών συμβάσεων αναλαμβάνουν έργο που ανήκει σε υπηρεσίες του δήμου, οι οποίες διαθέτουν υπαλλήλους οι οποίοι πληρώνονται για το σκοπό αυτό. Μια αλόγιστη σπατάλη που γεννά πολλά ερωτηματικά. Πχ προγραμματικές συμβάσεις με την «Αναπτυξιακή»., για μηχανοργάνωση, αναζήτηση επενδύσεων κλπ. Αλλά και παρά τις ισχυρές αυτές
επιχορηγήσεις, οι ΑΕ του Δήμου παραμένουν ζημιογόνες

Ο Δήμος εκτός από τις 8 ΑΕ ακόνη 10 Δημοτικούς Φορείς: Οργανισμούς, Ιδρύματα, Νομικά Πρόσωπα, Δημοτικές Επιχειρήσεις και μια Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρία. Συνολικά, στα ΔΣ των 18 φορέων αυτών συμμετέχουν περίπου 180 μέλη. Οι πρόεδροι των φορέων αυτών αμείβονται κατά μέσο όρο με 2.000 ευρώ το μήνα, οι αντιπρόεδροι με 1.000 ευρώ το μήνα, οι διευθύνοντες σύμβουλοι των επιχειρήσεων περίπου 2000 ευρώ/μήνα και τα μέλη με 70 ευρώ ανά συνεδρίαση.

Οι επιχορηγήσεις του Δήμου προς τα Νομικά Πρόσωπα, τους Οργανισμούς και τα Ιδρύματα, υπερβαίνουν κατ’ έτος τα 100 εκ. ευρώ. Για το έτος 2009, με βάση τα απολογιστικά στοιχεία, οι επιχορηγήσεις ανήλθαν σε 116 εκ. ευρώ.

Μερικά παραδείγματα για τις προγραμματικές συμβάσειςΣτις 16/11/2009 εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής ή της ΚΕΔΚΕ, του Δήμου και της «ΕΤΟΑΑ ΑΑΕ ΟΤΑ», με το εξής γενικόλογο αντικείμενο, που τα λέει όλα:

«τον επιχειρησιακό σχεδιασμό και την ανάπτυξη ενεργειών και δραστηριοτήτων για την ενίσχυση της απασχόλησης, τη μείωση της ανεργίας, την ισχυροποίηση της τοπικής ανάπτυξης και ευημερίας των πολιτών καθώς και την ενίσχυση της απήχησης του συνεδριακού προϊόντος και την έγκριση αποδέσμευσης της σχετικής πίστωσης 969.850 ευρώ από τον τρέχοντα προϋπολογισμό του Δ.Α.».

Στις 8/12/2009, εισάγεται άλλη πανομοιότυπη Προγραμματική Σύμβαση με την ίδια εταιρεία «με αντικείμενο την ανάθεση του έργου για τη δραστηριοποίηση και στήριξη των προσπαθειών του Δ.Α. για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής μέσω της ανάπτυξης ενός ευρέος φάσματος ενεργειών.» Εγκρίνεται με το ποσό των 729.000 ευρώ.

Στις 11/1/2010 εγκρίνονται Προγραμματικές συμβάσεις συνολικού ύψους 4 εκ. και πλέον, για την Ανώνυμη Εταιρεία, Επιχείρηση Μηχανογράφησης – ΔΑΕΜ

– «Για τη βελτίωση και υποστήριξη των υποδομών και μηχανισμών επιχειρησιακής λειτουργίας των τοπικών δομών του Δήμου, με τις επιχειρησιακές μονάδες υποστήριξης, αξιολόγησης και καθημερινότητας», (1.110.270 ευρώ).

– «Για την τεχνική υποστήριξη-συντήρηση των κεντρικών ηλεκτρονικών συστημάτων και εγκαταστάσεων των Διευθύνσεων του Δήμου και του Computer Room», (800.000 ευρώ).

– «Για την ανάπτυξη και λειτουργία των πληροφοριακών συστημάτων και μηχανογραφικών εφαρμογών της ΔΑΕΜ στις υπηρεσίες του Δήμου», (1.125.000 ευρώ).

«Για την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών υποστήριξης της λειτουργίας των Διευθύνσεων του Δήμου» (1.176.000,00 ευρώ).

Άλλα λέει ο δήμος, άλλα οι φορείς

Προκαλούνται επίσης πολλά ερωτήματα με την εικόνα των επιχορηγήσεων του Δήμου προς τα νομικά πρόσωπα, όπως προκύπτει από τα απολογιστικά στοιχεία του δήμου και των νομικών προσώπων, έτσι όπως εμφανίζονται.

Ενώ ο Δήμος στους επίσημους απολογισμούς παρουσιάζει ότι έχει δώσει συγκεκριμένα ποσά σε Δημοτικούς Οργανισμούς, οι ίδιοι οι Οργανισμοί, σε επίσημους απολογισμούς, δεν πιστοποιούν ότι εισέπραξαν τα ίδια ποσά!

Συνολικά την περίοδο 2006- 2008 περίπου 5 εκ. ευρώ είναι άγνωστο που βρίσκονται.

Συγκεκριμένα παραδείγματα:

Οργανισμός Νεολαίας και άθλησης

2006 Ο Δήμος αναφέρει ότι έχει δώσει 23.250.584 ευρώ. Ο ΟΝΑ παρουσιάζει ότι έχει πάρει 21.691.234 ευρώ. Διαφορά: 1.559.350 ευρώ.
2007 Ο Δήμος αναφέρει ότι έχει δώσει 23.715.000 ευρώ. Ο ΟΝΑ παρουσιάζει ότι έχει πάρει 23.376.470 ευρώ.
Διαφορά: 338.530 ευρώ.

Συνολική Διαφορά: 1.897.880 ευρώ. Στα έτη 2008-2009 δεν υπάρχει διαφορά

Πολιτισμικός Οργανισμός Δήμου Αθηναίων

2006 Ο Δήμος αναφέρει ότι έχει δώσει 21.430.735 ευρώ. Ο ΠΟΔΑ παρουσιάζει ότι έχει πάρει 20.930.735 ευρώ. Διαφορά: 500.000 ευρώ.

2007 Ο Δήμος αναφέρει ότι έχει δώσει 19.360.000 ευρώ. Ο ΠΟΔΑ παρουσιάζει ότι έχει πάρει 18.860.000 ευρώ. Διαφορά: 500.000 ευρώ.

Συνολική διαφορά: 1.000.000 ευρώ. Το 2008 δεν υπάρχει διαφορά – Για το 2009 δεν έχουμε στοιχεία από την ΠΟΔΑ.

Δημοτική Επιχείρηση Ραδιοφωνίας 9,84

2007 Ο Δήμος αναφέρει ότι έχει δώσει 12.200.000 ευρώ. Η ΔΕΡΑ παρουσιάζει ότι έχει πάρει 11.134.815 ευρώ. Διαφορά: 1.065.185 ευρώ.

Αντίστροφη εικόνα το 2008: Ο Δήμος αναφέρει ότι έχει δώσει 9.500.000 ευρώ. Η ΔΕΡΑ παρουσιάζει ότι έχει πάρει 10.993.598 ευρώ.
Διαφορά: 1.493.598€

Μουσικά Σύνολα

2006 Ο Δήμος αναφέρει ότι έχει δώσει 4.500.000 ευρώ. Τα Μ. Σ. παρουσιάζουν ότι έχουν πάρει
3.450.000 ευρώ. Διαφορά: 1.050.000 ευρώ.

2007 Ο Δήμος αναφέρει ότι έχει δώσει 4.657.500 ευρώ. Τα Μ.Σ. παρουσιάζουν ότι έχουν πάρει
3.959.500 ευρώ. Διαφορά: 698.000 ευρώ.

Συνολική διαφορά: 1.748.000. Το 2008 και 2009 δεν υπάρχει διαφορά.

ΔΕΡΑ – 9,84

Όλοι, ακόμη και ο κ. Κακλαμάνης αναγνωρίζουν ότι ο 9,84 είναι ένας δαπανηρός σταθμός που απορροφά 9-11 εκ. το χρόνο από τα κονδύλια του Δήμου. Για το 2009 ο 9,84 χρηματοδοτήθηκε με περίπου 5 εκ. επιπλέον (από περίπου 11 εκατ. στα 16 εκ.)

Ο 9,84 είναι μια επιχείρηση ελλειμματική. Ο κ. Κακλαμάνης υποστηρίζει ότι μείωσε τα ελλείμματα. Φυσικά με μια λογιστική αλχημεία. Τα ίδια κεφάλαια της Δημοτικής Επιχείρησης ραδιοφωνίας «9,84» από το 2002 έως και το 2006 ήταν 19.614.658 ευρώ, που διακρίνονται όπως διατυπώνεται στους
ισολογισμούς, σε τακτική επιχορήγηση 1.907.556 ευρώ και σε έκτακτη επιχορήγηση 17.707.101 ευρώ, χωρίς τα ποσά αυτά μεταβάλλονται στο πιο πάνω διάστημα, όπως φαίνεται από την έκθεση ορκωτών λογιστών χρήσης 2006 στην σελίδα 25.

Στις 31-12-2006 η επιχείρηση είχε συσσωρευμένες ζημίες 21.661.931 ευρώ (βλέπε ισολογισμό 2006).

Στην οικονομική χρήση 2007, η έκτακτη επιχορήγηση ποσού 17.707.101 ευρώ που
συμπεριλαμβάνονταν στα ίδια κεφάλαια από το 2002, διατέθηκε για την κάλυψη των συσσωρευμένων ζημιών. Με την διάθεση αυτήν, ο ισολογισμός της χρήσης του 2007 έκλεισε με ζημίες κοντά στα 4 εκ. (3.918.448 ευρώ) και ίδια κεφάλαια μόνο 1.907.556 ευρώ. Με αυτόν τον τρόπο, λοιπόν, ο δήμαρχος μείωσε τα ελλείμματα.

Πάνω από το 85-90% των χρημάτων πάει σε μισθούς και ασφαλιστικά ταμεία. Έχει πάνω από 300 εργαζόμενους, κυρίως δημοσιογράφους. Ο Δήμαρχος υποστηρίζει ότι μείωσε τον αριθμό, δεν μας μας δίνει, όμως συγκεκριμένα στοιχεία. Σύμφωνα με καταγγελίες στο Δημ. Συμβούλιο, υπάρχουν πολλές αργομισθίες ή εργαζόμενοι που πληρώνονται με υπέρογκα ποσά σε σχέση με την εργασία που προσφέρουν. Υπάρχουν εργαζόμενοι, πoυ εμφαvίζovται μία φoρά τη βδoμάδα ή και τo 15θήμερo.

Θα πρέπει να τους διαχωρίσουμε από τους εργαζόμενους που δουλεύουν το ωράριό τους και προσφέρουν στον σταθμό, ανεξάρτητα εάν είναι αναγκασμένοι να εργάζονται και αλλού, προκειμένου να τα βγάλουν πέρα στα οικονομικά τους.

Καθαριότητα

Παρά την μηχανογραφική υποδομή και το διπλογραφικό που έχει ο Δήμος δεν
παρέχονται αναλυτικά στοιχεία κόστους για τις παρεχόμενες υπηρεσίες στους Δημότες.

Ωστόσο, σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία ο Δήμος της Αθήνας, την τριετία Κακλαμάνη (2007-2009), εισέπραξε από τους Αθηναίους 425 εκ. ευρώ για την καθαριότητα, ποσό το οποίο σύμφωνα με το νόμο θα έπρεπε να δαπανηθεί αποκλειστικά για την καθαριότητα της πόλης. Όπως έχει δεχθεί και το ΝΣΚ με την γνωμοδότηση του (69/2008). Από τα στοιχεία του Δήμου προκύπτει ότι δαπανήθηκαν
για την καθαριότητα 370 εκ. ευρώ. Το υπόλοιπο ποσό των 55 εκ. ευρώ πού διατέθηκε;

Ακόμη και εάν υποτεθεί, ότι ο Δήμος μπορούσε να χρησιμοποιήσει ποσό αυτό αλλού, το ερώτημα που προκύπτει είναι: Ο κ. Κακλαμάνης είναι τόσο ικανοποιημένος από την καθαριότητα που εξασφάλισε στους πολίτες της Αθήνας, ώστε να διαθέσει αλλού τα 55 αυτά εκ.;

Δύο περιπτώσεις «φωτογραφικών» διαγωνισμών

Διαγωνισμός προμήθειας απορριμματοφόρων με πολλές περίεργες συμπτώσεις. Βρίθει συμπτώσεων η υπόθεση της προμήθειας με leasing απορριμματοφόρων και άλλου μηχανολογικού εξοπλισμού.

Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων, αποφασίζει στις 3/12/2007 για την προμήθεια μηχανολογικού εξοπλισμού (απορριμματοφόρα κλπ), προϋπολογισμού 59 εκ. ευρώ. Επρόκειτο για διεθνή διαγωνισμό, όπου μεταξύ άλλων ο δήμος ήταν υποχρεωμένος να τον δημοσιεύσει και στην ιστοσελίδα της ΕΕ.

Κατά σύμπτωση:

1. Στη συγκεκριμένη φόρμα που συμπληρώθηκε για την ιστοσελίδα στο σημείο «περιγραφή», αντί να περιγράφει το αντικείμενο του διαγωνισμού, αναγράφει τον αριθμό 2211/07 (Δηλαδή τον αριθμό της απόφασης του Δημ. Συμ.) Άσκηση μαντείας προς του ξένους ενδιαφερόμενους.
2. Στο σημείο εκτιμώμενη αξία αναγράφεται το ποσό 488.860, 67 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ, αντί του ποσού των 59 εκ.
3. Παρά τις επίμονες ερωτήσεις και πιέσεις δημοτικών συμβούλων η δημοτική αρχή αρνείται να δώσει λεπτομέρειες για τη δημοσίευση, μεταξύ άλλων να δείξει το CD που στέλνουν από την ιστοσελίδα της ΕΕ με την δημοσίευση.
4. Δείχνουν ενδιαφέρον μόνο δύο ελληνικές τράπεζες με μικρή διαφορά στην πρότασή τους. Και οι δύο εκπροσωπούν την ίδια εταιρεία στην οποία κατά σύμπτωση συμμετέχει ο σύζυγος βουλευτού και ισχυρού στελέχους εκείνη την εποχή της ΝΔ (Φεβρωνία Πατριανάκου). Στις 22/7/2008, η Δημοτική πλειοψηφία κατακυρώνει τον διαγωνισμό στην συγκεκριμένη εταιρεία, μέσω της μιας τράπεζας με το ποσό των περίπου 56 εκ. ευρώ.

Η περίπτωση του κτηρίου για την εγκατάσταση του Δημοτικού Μουσειακού Πολυχώρου

Τρείς μήνες πριν από τον διαγωνισμό, (Μάιος 2009) ο ιδιώτης έστειλε επιστολή στον Δήμαρχο, και τον ενημερώνει ότι πουλά το κτήριο. Ακολουθεί επιστολή του δημάρχου προς τον τότε υφυπουργό Εσωτερικών κ. Νάκο (Ιούνιος 2009) με την οποία ζητά να βοηθήσει για την αγορά του συγκεκριμένου κτηρίου.

Το Δημοτικό Συμβούλιο, το οποίο ενέκρινε την έναρξη της διαδικασίας στις 31/8/2009 δημοπρασίας.
Στις 28/9/2009, εγκρίθηκε η διενέργεια της μειοδοτικής δημοπρασίας «για την αγορά ακινήτου, στην περιοχή του Συντάγματος έως και Μοναστηρακίου για τη στέγαση Δημοτικού Μουσειακού Πολυχώρου»..

Οι όροι του διαγωνισμού της αγοράς του κτηρίου δημοσιεύτηκαν στις εφημερίδες 10 μέρες προτού (!) εγκριθούν από το Δημοτικό Συμβούλιο. Στους φωτογραφικούς όρους του «διαγωνισμού» αναφέρεται ότι το αναζητούμενο κτήριο πρέπει να είναι διατηρητέο, να βρίσκεται επί των οδών Ερμού – Μητροπόλεως – Καραγιώργη Σερβίας, να έχει έκταση 850-950 τ.μ. και υπόγειο έως
200 τ.μ. Εμφανίστηκε ένας και μόνο προσφέρων – ο αρχικός ιδιώτης -στον οποίο κατακυρώθηκε έναντι 7 εκατομμυρίων ευρώ..

Σύμφωνα με επίσημα συμβολαιογραφικά στοιχεία το κτήριο αυτό αγοράστηκε πριν από περίπου 4 χρόνια από τον Οίκο των Πολύτιμων Λίθων, έναντι μόλις 2,9 εκατομμυρίων ευρώ και μάλιστα έχοντας επίσημη αντικειμενική αξία μόλις 1,9 εκατομμυρίων ευρώ! Σήμερα, σε περίοδο δεινής κρίσης και στην αγορά ακινήτων, ο δήμος ξαναγοράζει το κτήριο από τον Οίκο των Πολύτιμων Λίθων, έναντι 7 (!) εκατομμυρίων ευρώ.

ΚΤΙΡΙΟ ΠΑΣΣΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΕΓΑΣΗ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΏΝ ΣΥΝΟΛΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ

Το κτήριο στην οδό Ευελπίδων 1, νοικιάστηκε το 2007 για τη στέγαση των Μουσικών Συνόλων. Πληρώθηκαν νοίκια έως το τέλος του 2009, 240 χιλιάδων ευρώ, χωρίς να γίνει η στέγαση, καθώς το κτήριο δεν ήταν κατάλληλο. Υπάρχει μάλιστα πρόβλημα στατικότητας, με αποτέλεσμα να παρέμβει η Πολεοδομία. Τον Δεκέμβριο του 2009, η πλειοψηφία του ΔΣ, με κατεπείγουσα απόφαση, αποφάσισε να δαπανήσει άλλες 150 χιλιάδες για μελέτη βελτίωσης του κτηρίου. Τα συνεργεία του Δήμου εργάζονται από το καλοκαίρι για βελτιώσεις. Να σημειωθεί, ότι τα Μουσικά Σύνολα στεγάζονται σε ιδιόκτητο κτήριο του Δήμου στο Ν. Κόσμο (Αρτέμωνος και Υπάρχου), 900 τ.μ. Το κτήριο Πασσά είναι 600 τ.μ.

Η οικονομική εικόνα της Διπλής Ανάπλασης

Κλασσικό παράδειγμα σπατάλης η Εταιρεία ειδικού σκοπού Διπλή Ανάπλαση Α.Ε. Ιδρύθηκε στις 27-12-2005 έχει συνολικό χρόνο δράσης, μέχρι 31-12-2009, τέσσερα χρόνια. Για τα τέσσερα αυτά χρόνια η εταιρεία αν και δεν παρήγαγε κανένα έργο, παρουσίασε στις 31-12-2009 σωρευτικές ζημιές 2.864.793 ευρώ ( βλέπε ισολογισμό 2009) .

Στα λειτουργικά έξοδα συμπεριλαμβάνονται και οι αμοιβές των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, πού είναι ανά έτος: του Προέδρου (Μπεχράκης Θεόδωρος) 31.680 ευρώ, του Αντιπροέδρου (Λαγουδάκη Αναστασία) 21.118 ευρώ, του Διευθύνοντα Συμβούλου (Κίσσας Χρήστος) 31.680 ευρώ και των υπολοίπων μελών συνολικά 22.820 ευρώ.

Η οικονομική θέση της εταιρίας στις 31-12-2009 με τις σωρευτικές ζημίες της, όπως έχουν διαμορφωθεί έναντι των ιδίων κεφαλαίων της, είναι ουσιαστικά πτωχευμένη, γι’αυτό και ο ορκωτός λογιστής στις παρατηρήσεις του επί του ισολογισμού χρήσης 2009, τονίζει ότι συντρέχει λόγος να εφαρμοστούν τα άρθρα 47 και 48 του Ν2190/1920 περί διάλυσης της εταιρίας.

Άρα η εταιρεία λειτούργησε μόνο για τα λειτουργικά έξοδα -αμοιβές των διοικούντων την εταιρεία.

ΕΡΩΤΗΜΑ 1ο: Ποια ήταν μέσα στα τέσσερα αυτά χρόνια εκείνα τα έξοδα που δημιούργησαν ζημιές ύψους 2.865.000 ευρώ, πώς και πού διατέθηκαν, και τι αποτέλεσμα είχαν για το σκοπό της “εταιρείας ειδικού σκοπού” από την στιγμή που ούτε το γήπεδο αλλά ούτε η ανάπλαση της Λεωφόρου Αλεξάνδρας έχουν πραγματοποιηθεί;

ΕΡΩΤΗΜΑ 2ο: Πως διαμορφώθηκαν τα λειτουργικά έξοδα της εταιρείας κατά το 2009 στο ποσό των 696.000 ευρώ όταν ο κύκλος εργασιών ήταν μόνο 700 ευρώ, και αντίστοιχα κατά το 2008 στο ποσό των 1.210.561 ευρώ όταν ο κύκλος εργασιών ήταν 0,00 ευρώ;

Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ MOODY’S

Η περίπτωση Moody’s αποτελεί άλλο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα σπατάλης των χρημάτων του Δήμου, αλλά και της περίεργης διαδρομής των χρημάτων. Ο κ. Κακλαμάνης υποστηρίζει ότι οι Moody’s κράτησαν ψηλά την πιστοληπτική ικανότητα του δήμου. Να δούμε, όμως ποια είναι η αλήθεια. Ο δήμος πλήρωσε περίπου 380 χιλιάδες ευρώ για να πάρει μια πληροφορία την οποία ήδη γνώριζε.

Αναλυτικά: Τον Φεβρουάριο του 2009 (23/2/2009), η Δημοτική πλειοψηφία αποφασίζει τη σύναψη προγραμματικής σύμβασης με την ΑΕ ΑΕΔΑ (Αναπτυξιακή Εταιρεία Δήμου Αθηναίων ), έναντι 238 χιλιάδων ευρώ για να αναζητήσει οίκο αξιολόγησης που θα εκδώσει πιστοποιητικό φερεγγυότητας και πιστοληπτικής διαβάθμισης του Δήμου». Είναι πράγματι απορίας άξιον ποια πράγματι, ήταν η σκοπιμότητα αυτού του έργου;

Η εταιρεία του δήμου ανέλαβε την έρευνα της αγοράς, συγκέντρωση των προσφορών και αξιολόγησή τους, αλλά και την συγκέντρωση των οικονομικών στοιχείων του δήμου- στοιχεία, δηλαδή που ήδη υπάρχουν στις υπηρεσίες του Δήμου. Επίσης, την ετοιμασία της εισήγησης για το Δημ. Συμβούλιο και τέλος τη σύνταξη της έκθεσης αξιολόγησης. 238 χιλιάδες ευρώ για αυτές τις εργασίες! Μια απίστευτη σπατάλη. Μάλιστα ποτέ κανείς δεν παρουσίασε απολογιστικά στοιχεία εξηγώντας πού και πώς διατέθηκαν τα χρήματα. Μετά από όλα αυτά βρέθηκε η Μoody’s.

Η ιστορία, όμως, δεν σταμάτησε εδώ. Τον Φεβρουάριο του 2010 (22/2/2010), ο δήμος αποφασίζει να διαθέσει άλλες 140 χιλιάδες ευρώ, πάλι στην Αναπτυξιακή Εταιρεία του Δήμου (ΑΕ ΑΕΔΑ) . Για ποιό λόγο; Πάλι, για τη συγκέντρωση και επεξεργασία των πρωτογενών οικονομικών στοιχείων του Δήμου και συγγραφή της έκθεσης βαθμολόγησης… Πάλι χρήματα, λοιπόν, για εργασίες οι οποίες υποτίθεται
ότι έγιναν με την προηγούμενη σύμβαση.

Ποιό ήταν το αποτέλεσμα όλης αυτής της απλόχερης χρηματοδότησης; Την απάντηση την έδωσε με αφοπλιστικό τρόπο ο ίδιος ο δήμαρχος (Νικήτας Κακλαμάνης) στο δημοτικό συμβούλιο, τον περασμένο Ιούνιο. (22/6/2010): «Σας υπενθυμίζω, ότι αυτό το στραβόξυλο που λέγεται Moody’s», εμάς δε μας υποβάθμισε ουσία. Μας έστειλε εγγράφως, σας έχουμε δώσει την απάντηση. Δυστυχώς, δεν μπορεί κανένας δημόσιος φορέας να έχει παραπάνω grade, αν το κράτος έχει λιγότερο. Θα μου πεις: Τι αξία έχει φέτος να σε αξιολογήσουν, αφού την Ελλάδα την έχουν πάει εκεί;»