Έντονες αντιδράσεις προκάλεσαν οι προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τα ΜΜΕ, όπως αυτές αναδείχτηκαν σε ειδική εκδήλωση του κόμματος για την ενημέρωση. Νέα και Βήμα έκαναν την αρχή, με τους αρθρογράφους τους να αναρωτιούνται «Τι ζόρι τραβάει ο ΣΥΡΙΖΑ με τα ΜΜΕ», με την Αυγή να απαντά στις επικρίσεις.

Ads

 
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξης Τσίπρας μιλώντας από το βήμα της εκδήλωσης υποστήριξε ότι στον καιρό του Μνημονίου τα ΜΜΕ δεν παράγουν ενημέρωση αλλά προπαγάνδα παρουσιάζοντας πανομοιότυπες ειδήσεις. Εξέφρασε δε, την άποψη ότι αυτό που έχει συγκροτηθεί στον χώρο των ΜΜΕ είναι ένας ολιγοπωλιακός μηχανισμός που όχι μόνο δε μάτωσε από τη κρίση, αλλά έχοντας βγάλει τα κέρδη των προηγούμενων ετών στο εξωτερικό, κουνάει σήμερα το δάκτυλο.
 
Όσο για την ΕΡΤ, σημείωσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν θα ανεχτεί την απαξίωσή της και τη διάλυση της αλλά θα φροντίσει για την αναγέννησή της. «Η ΕΡΤ που εμείς οραματιζόμαστε δε θα είναι παράρτημα του γραφείου τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά πραγματικά ανεξάρτητη και αντικειμενική στα πρότυπα μεγάλων έγκυρων και ανεξάρτητων δημόσιων ραδιοτηλεοπτικών μέσων, όπως το Βρετανικό BBC, που καλό είναι να αντιγράψουμε ως προς το μοντέλο λειτουργίας του». Στην ίδια κατεύθυνση ήταν και η εισήγηση του Β. Μουλόπουλου, υπεύθυνου για τα ΜΜΕ στον ΣΥΡΙΖΑ.
 

Μουλόπουλος: «Ο ΣΥΡΙΖΑ θα σπάσει το σύστημα διαπλοκής στα ΜΜΕ»

 
Το ερώτημα «Τι ζόρι τραβάει ο ΣΥΡΙΖΑ με τα ΜΜΕ» έρχεται διά πένας Γιάννη Πρετεντέρη στα Νέα. Ο αρθρογράφος δεν καταλαβαίνει γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί τα ΜΜΕ για παραποίηση της πραγματικότητας και αναρωτιέται τι είδους καθεστώς θέλει να επιβάλει, καθεστώς ολοκληρωτισμού τύπου Τσάβες;
 
«Μόλις χθες, στο «Έθνος της Κυριακής», ο Αλ. Τσίπρας μιλούσε για «καλοστημένη επιχείρηση εξαπάτησης από τα τρία κόμματα και τα μέσα ενημέρωσης που λειτουργούν ως χορηγοί επικοινωνίας της κυβέρνησης και της πολιτικής του Μνημονίου». Δεν του φτάνει δηλαδή να επικρίνει την κυβέρνηση, πράγμα που, ως αντιπολίτευση, είναι η δουλειά του. Θέλει να τη χώσει και στα μέσα ενημέρωσης που για κάποιον λόγο τού χαλάνε τη μαγιονέζα»
γράφει μεταξύ άλλων ο Γιάννης Πρετεντέρης. 
 
«Για πρώτη φορά, ας πούμε, εκπρόσωπος κόμματος θέτει επισήμως υπό αμφισβήτηση την ελεύθερη επιχειρηματική λειτουργία του λέγοντας ότι «δεν μπορεί η ενημέρωση να αντιμετωπίζεται σαν μια οποιαδήποτε άλλη επιχειρηματική δράση». Δηλαδή να αντιμετωπίζεται πώς; Ως ιδιώνυμο αδίκημα; Ή μήπως σε καθεστώς κομματικού ελέγχου; (Και για να μην ακούσω καμία ανοησία: άλλο πράγμα η ρύθμιση με την οποία ουδείς σοβαρός άνθρωπος διαφωνεί κι άλλο ο έλεγχος που ντύνεται ρύθμιση στις Απόκριες!) Επί της ουσίας η άποψη αυτή αμφισβητεί το πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτουργεί ο Τύπος όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε ολόκληρη τη δημοκρατική Ευρώπη. Και ο ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι ο πρώτος που εκφράζει τέτοιου τύπου ορέξεις. Όλα σχεδόν τα ιδιόμορφα καθεστώτα της Λατινικής Αμερικής, από τον Τσάβες και τον Μαδούρο έως τον Μοράλες, τους Κίρσνερ και τον Κορέα πέρασαν (και περνούν ακόμη.) από φάσεις αμφισβήτησης, παρεμπόδισης ή καταστολής της ελεύθερης λειτουργίας του Τύπου» υποστηρίζει σε άλλο σημείο. 

Ads

 
«Το μήνυμά σας είναι λειψό κ. Τσίπρα, δεν φταίνε τα Μέσα…» είναι ο τίτλος του άρθρου του Αντώνη Καρακούση στο Βήμα. Ο αρθρογράφος αναφέρεται σε «πολεμική του κ.Τσίπρα αδιακρίτως κατά των ΜΜΕ» και σημειώνει ότι «τα αντιμετωπίζει ως μέγιστα κακά, ως βάση όλων των δεινών». 
 
«Ωστόσο παραβλέπει δύο βασικά πράγματα. Πρώτον, ότι ο κόσμος τα βλέπει, τα παρακολουθεί, παρ’ότι πολλοί έχουν εκφρασθεί με τα χειρότερα λόγια εναντίον τους. Και δεύτερον, ότι πλέον υπάρχουν άπειρες επιλογές. Λαθεύει σήμερα όποιος μιλάει για μονοπώλιο της ενημέρωσης. Σε εποχές ανοιχτών πηγών, στον καιρό των social media, ο καθένας βρίσκει ότι θέλει, όπου θέλει. Δεν υπάρχουν κλειδιά στην ενημέρωση, ούτε κλειδοκράτορες. Όσες δυνατότητες έχουν οι εκδότες, οι καναλάρχες και οι εφημερίδες άλλες τόσες έχουν τα κάθε λογής ηλεκτρονικά δίκτυα και media» υποστηρίζει μεταξύ άλλων ο Αντώνης Καρακούσης. 
 
«Επί της ουσίας ο κ.Τσίπρας δεν είναι επαρκώς ενημερωμένος για τα θέματα της ενημέρωσης, του Τύπου και των ΜΜΕ. Ομιλεί με όρους άλλους εποχών. Αντί λοιπόν να επιτίθεται σε ανεμόμυλους μπορεί κάλλιστα να αξιοποιήσει τις τεχνολογικές δυνατότητες για να προωθήσει τα κηρύγματά του. Τα πρόβλημα στην περίπτωσή του δεν είναι τα μέσα, αλλά το μήνυμα που εκπέμπει. Μήπως θέλει το μήνυμα και η πρότασή σας κ.Τσίπρα περισσότερη επεξεργασία; Τα ΜΜΕ και να ήθελαν δεν θα μπορούσαν να το «τρέξουν» έτσι όπως είναι…» καταλήγει στο άρθρο του. 
 
Σερβίρουν την άποψη τους ως είδηση

image
 

Η Ευγενία Λουπάκη μέσα από την Αυγή επιλέγει να απαντήσει στο Γιάννη Πρετεντέρη και τα Νέα. «Δεν ξέρω τι είδους ολοκληρωτικό καθεστώς θέλει να επιβάλει ο ΣΥΡΙΖΑ στο δημοκρατικό και διαφανές καθεστώς που υπάρχει σήμερα στα ΜΜΕ. Ξέρω, όμως, ότι ακριβώς χθες η εφημερίδα του κ. Πρετεντέρη, τα θρυλικά «Νέα» της «δημοκρατικής παράταξης» και του νερού του Καματερού, δεν δημοσίευσαν ούτε ένα μονόστηλο για τη μεγάλη συναυλία – διαδήλωση που έγινε στις Σκουριές» σημειώνει μεταξύ άλλων η αρθρογράφος. 
 
«Δυστυχώς, όμως, ούτε στις εσωτερικές σελίδες των «Νέων» φιλοξενήθηκε η είδηση της συναυλίας. Ούτε στα μικρά καλλιτεχνικά μονόστηλα. Ελεύθερη, φαντάζομαι, αξιολόγηση κι εκεί των αρμοδίων αρχισυντακτών, που σε κάτι τέτοιες μεγάλες εφημερίδες – θεσμούς της δημοκρατίας δεν σηκώνουν ούτε μύγα παρεμβάσεων στο σπαθί τους. Όπως ακριβώς και στα Μεγκάλα κανάλια, όπου η παρουσίαση των ειδήσεων επαφίεται μόνο στο δημοσιογραφικό κριτήριο των έμπειρων παρουσιαστών και σχολιαστών» τονίζει και συμπληρώνει «Εκεί, για του λόγου το αληθές, οι Σκουριές έπαιξαν πρωταγωνιστικό ρόλο όταν υπήρχε πραγματικά είδηση: Όταν τρομεροί κομάντος κουκουλοφόροι επιτέθηκαν αλύπητα σε μηχανήματα και ελενίτ του «επενδυτή» που θέλει να χρυσώσει με το ζόρι (νάτο πάλι το ζόρι) την περιοχή. Ότι ο «επενδυτής» αυτός είναι και μεγαλομέτοχος του Mega αποτελεί απλώς σύμπτωση η οποία δεν αναφέρεται καν, ως άνευ σημασίας». 
 
«Δεν ξέρω, λοιπόν, καθόλου τι ζόρι τραβάει ο ΣΥΡΙΖΑ με τα ΜΜΕ και αν θα καταφέρει να κόψει τον γόρδιο δεσμό. Εγώ, ως δημοσιογράφος, τραβάω μεγάλο ζόρι όταν μου σερβίρουν την άποψή τους ως είδηση. Όταν αγνοούν, αποσιωπούν και διαγράφουν γεγονότα κι από πάνω παραδίδουν μαθήματα δεοντολογίας. Διότι, όντως, είναι πολύ πιθανό να μη χρειάζεται καν η άνωθεν «ατζέντα» σε τέτοια υψηλά επίπεδα διαμορφωτών της κοινής γνώμης. Και να κάνουν τις επιλογές μόνοι τους, χωρίς καθόλου «ζόρι». Αλλά αυτό δεν το λες ακριβώς ανεξάρτητη δημοσιογραφία, ε;» καταλήγει η Ευγενία Λουπάκη.