Στις πρώτες δεκαετίες του εικοστού αιώνα στην Κύπρο, σε συνθήκες αποικιοκρατίας, άρχισε να αναπτύσσεται η εργατική τάξη λόγω της κοινωνικοοικονομικής ανάπτυξης και εκβιομηχάνισης. Η εκμετάλλευση ήταν τεράστια, οι συνθήκες εργασίας ήταν άθλιες.

Ads

Εκείνη την εποχή εννοείται ότι δεν υπήρχε εργατική νομοθεσία ούτε συντεχνίες, συνδικαλιστικές οργανώσεις, που να αγωνίζονται για τα δικαιώματα των εργατών. Οι ώρες εργασίας ήταν πάρα πολλές, από την ανατολή μέχρι τη δύση του ήλιου «γέννημα – βούτημα», τα μεροκάματα ήταν ψίχουλα. Κάποιες φορές η δουλειά συνεχιζόταν ακόμα και το βράδυ.

Όλα αυτά
έσπρωξαν τους εργάτες να οργανωθούν σε συντεχνίες με ταξικό χαρακτήρα για διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους από την εργοδοτική – αστική τάξη.

Οι τομείς που υπήρχαν τότε
και απασχολούσαν εργάτες ήταν μικρές βιοτεχνίες στις πόλεις -δεν υπήρχαν μεγάλα εργοστάσια- όπου δούλευαν λίγοι εργάτες σε κάθε μια. Είχαν αρχίσει επίσης να έρχονται ξένες εταιρείες στο νησί μας και να λειτουργούν τα μεταλλεία. Εκεί δούλευε μεγάλος αριθμός εργατών, Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων. Άνθρωποι που κατοικούσαν στην ύπαιθρο και προηγουμένως ήταν αγρότες, αναγκάζονταν να αφήσουν τα χωριά τους, αφού οι τοκογλύφοι τους ξεκλήριζαν. Συγκεντρώνονταν στα μεταλλεία όπου δούλευαν σκληρά, για ένα κομμάτι ψωμί, χωρίς καμιά προστασία ούτε της υγείας ούτε της ζωής και της ασφάλειας τους. Η εκμετάλλευση, η φτώχεια και οι στερήσεις ήταν κοινές για Ε/κ και Τ/κ εργάτες.

Στην Κύπρο όμως τότε
άρχισαν να εμφανίζονται οι σοσιαλιστικές ιδέες, που είχαν διαδοθεί σε όλο τον κόσμο. Το 1922 ιδρύθηκε το Εργατικό Κόμμα που είχε ως στόχο του να βοηθήσει την εργατική τάξη να συνειδητοποιήσει τις αιτίες της εκμετάλλευσης της και την ανάγκη να αγωνιστεί για την κοινωνική ισότητα και τη δικαιοσύνη.

Είναι πραγματικά με μεγάλη ανησυχία
που είδαμε προ ημερών τα επεισόδια και τα φαινόμενα ρατσισμού. Σκηνές που δεν τιμούν κανένα, δεν τιμούν και δεν εκφράζουν – σίγουρα τον λαό μας. Δεν τιμούν, όμως εκφράζουν, όλους αυτούς οι οποίοι διοργανώνουν και συμμετέχουν σε τέτοιες «εκδηλώσεις». Εκφράζουν τα ακροδεξιά στοιχεία της κοινωνίας μας που μη έχοντας πραγματικό πολιτικό υπόβαθρο και λόγο για πολιτική ύπαρξη, προσπαθούν μέσα από ακραίες συμπεριφορές και καταστάσεις να προσελκύσουν πάνω τους τα φώτα της δημοσιότητας. Όσο και αν όλοι λέμε ότι πρόκειται για περιθωριακά άτομα, πιστεύω, ότι άμεσα και δραστικά πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτές τις καταστάσεις, με αποφασιστικότητα, για να μην μπορέσουν να εξελιχθούν σε ένα σοβαρό πολιτικό-κοινωνικό πρόβλημα το οποίο θα είναι πλέον δύσκολο να αντιμετωπιστεί.

Για να μπορέσει κάποιος να αντιληφθεί τις πράξεις αυτών των ατόμων πρέπει πρώτα να μπορέσει να κατανοήσει και να αντιληφθεί τους πραγματικούς λόγους που οδηγούν αυτά τα άτομα στις ενέργειες αυτές και ακόμα περισσότερο για να μπορέσει να αντιληφθεί πού βρίσκουν πρόσφορο έδαφος τα άτομα που ενεργούν σαν πρωτεργάτες αυτών των οργανώσεων. Η ανάλυση αυτών των δεδομένων είναι αναγκαία, αφού κατά την άποψη μου δεν πρόκειται για ένα συνηθισμένο θέμα κάποιας πολιτικής ή οικονομικής διαφωνίας, αλλά για ένα θέμα που έχει βαθύτερες προεκτάσεις, τόσο στο τόπο μας όσο και στην παγκοσμιοποιημένη κοινωνία στην οποία ζούμε, αφού κάπως έτσι λειτουργούν αυτές οι οργανώσεις.

“Ναι μεν αλλά” για το φασιστικό ΕΛΑΜ από τον Χρυσόστομο

Στα «ναι μεν αλλά» για το φασιστικό ΕΛΑΜ επιμένει ο αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β’, «ξεχνώντας»» τις δηλώσεις υποστήριξης του προς τη νεοναζιστική οργάνωση. Κληθείς να σχολιάσει δημοσιεύματα που φέρουν τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να είχε πει στο προχθεσινό Εθνικό Συμβούλιο ότι «πιστεύει ότι ο αρχιεπίσκοπος χρηματοδοτεί» το ΕΛΑΜ, ο ίδιος είπε ότι δεν χρηματοδοτεί τη συγκεκριμένη οργάνωση. Παράλληλα παραδέχτηκε ότι το βιβλίο «Η Αιματηρή Αλήθεια», ανώνυμων συγγραφέων, που έφερε την εκδοτική ευθύνη της αντιομοσπονδιακής «Κίνησης για Ελευθερία και Δικαιοσύνη στην Κύπρο», κυκλοφόρησε από την Εκκλησία…

Ads

Ο αρχιεπίσκοπος εξέφρασε την εκτίμηση ότι δεν πιστεύει πως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θεωρεί ότι ο ίδιος χρηματοδοτεί το ΕΛΑΜ και ισχυρίστηκε πως «εάν αυτό όντως πιστεύει ο Πρόεδρος Χριστόφιας τότε είναι θλιβερό».

Αλλοιώνεται η δημογραφική δομή στα κατεχόμενα

Ενορχηστρωμένη εργολαβία αλλοίωσης της δημογραφικής δομής στα κατεχόμενα, καταγγέλλει το Κόμμα Νέα Κύπρος. Αυτό, τονίζει ο γραμματέας του Εκτελεστικού Συμβουλίου του κόμματος, Μουράτ Κανατλί, αποτελεί μια πολιτική κίνηση στην οποία προβαίνει η Τουρκία για να ολοκληρώσει την πολιτική της άλωσης και της τουρκοποίησης του νησιού.

Μιλώντας στις Βρυξέλλες, σε συζήτηση που διοργάνωσε η Ομάδα των Σοσιαλιστών του Ευρωκοινοβουλίου, ο Μ. Κανατλί υπενθύμισε ότι η μεταφορά πληθυσμού σε μια κατεχόμενη περιοχή αποτελεί έγκλημα πολέμου και στο βορρά, μετά το 1974, διαμορφώθηκε μια παράνομη και ξεχωριστή δομή, τονίζοντας ότι εξακολουθεί να συνεχίζεται η μεταφορά πληθυσμού από την Τουρκία στα κατεχόμενα, ενώ για χρόνια παραχωρούνται υπηκοότητες στον μεταφερόμενο αυτό πληθυσμό.

Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, όπως τις κατέθεσε ο Μ. Κανατλί, ο ενεργός πληθυσμός στα κατεχόμενα ανέρχεται στις 500.000, ενώ τα τελευταία χρόνια οι Τ/κ βρίσκονται ξανά αντιμέτωποι με το σοβαρό πρόβλημα της παραχώρησης υπηκοοτήτων. Είναι δύσκολο, είπε, να υπολογιστεί ο αριθμός του πληθυσμού, τονίζοντας ότι τα επίσημα στοιχεία δεν είναι αξιόπιστα. Ο πληθυσμός των Τ/κ το 1974 ήταν 118 χιλιάδες, ενώ από το 1974 μέχρι σήμερα, 50 περίπου χιλιάδες Τ/κ μετανάστευσαν από το νησί και δεν επέστρεψαν.

Επιτροπή διερεύνησης καταγγελιών προσηλυτισμού μοναχών

Τη σύσταση Επιτροπής από την Ιερά Σύνοδο ώστε να ερευνά καταγγελίες προσηλυτισμού μοναχών θα εισηγηθεί η Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων της Βουλής. Χθες η Επιτροπή συναντήθηκε με εκπροσώπους του Συνδέσμου Συγγενών Κύπριων Ορθοδόξων Μοναχών για να ακούσει και τις δικές της απόψεις μετά από καταγγελίες που δέχθηκε σε προηγούμενη συνεδρία της από τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Συγγενών και Φίλων Μοναχών για τη σύσταση κυκλώματος, το οποίο επιδίδεται συστηματικά στην πλύση εγκεφάλου σε νεαρούς Κυπρίους, προκειμένου να γίνουν μοναχοί. Ο πρόεδρος της Επιτροπής, βουλευτής Σοφοκλής Φυττής, τόνισε την ανάγκη οι δύο πλευρές να έρθουν σε επικοινωνία ώστε να σταματήσει αυτή η διαμάχη που υπάρχει και υπογράμμισε την ανάγκη να συσταθεί Επιτροπή από την Ιερά Σύνοδο ώστε να ερευνά καταγγελίες προσηλυτισμού.

Ισοτιμία των φύλων στην εκπαίδευση

Η ανατροπή των στερεοτύπων σε βάρος της γυναίκας που υπάρχουν και αναπαράγονται μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία (επαγγελματικός προσανατολισμός αγοριών – κοριτσιών, συμμετοχή γυναικών στη λήψη αποφύσεων) και η διαπαιδαγώγηση των νέων με τις αρχές της ισοτιμίας των φύλων έχουν αναχθεί σε προτεραιότητα της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Στο πλαίσιο αυτά έχουν διεξαχθεί επιστημονικές μελέτες για να ομολογήσουν τα αναλυτικά προγράμματα και ευρύτερα την εκπαιδευτική διαδικασία (εγχειρίδια, συγγράμματα, διδακτικές πρακτικές, προσδοκίες των εκπαιδευτικών για τα αγόρια και τα κορίτσια, έλλειψη μαθημάτων που να προωθούν την επικοινωνία και τη συντροφικότητα ανάμεσα στα φύλα, επαγγελματικός προσανατολισμός, έμφυλη κατανομή των εκπαιδευτικών στην επαγγελματική ιεραρχία στα συνδικαλιστικά όργανα και στα όργανα λήψης των εκπαιδευτικών αποφάσεων) και να εντοπίζουν στοιχεία που αναπαράγουν διακρίσεις και στερεότυπα σε βάρος της γυναίκας.

Η ριζοσπαστική και μεγαλόπνοη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση περιλαμβάνει πολύ φιλόδοξες δράσεις για την προώθηση της ισότητας των φύλων στις οποίες περιλαμβάνονται: αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων ώστε να περιλαμβάνεται η διάσταση του φύλου (ενθάρρυνση των αγοριών για ενεργότερη συμμετοχή στην οικογενειακή ζωή και των κοριτσιών στη δημόσια ζωή, καλλιέργεια αλληλοσεβασμού μεταξύ των φύλων) προγράμματα επιμόρφωσης και πληροφόρησης των εκπαιδευτικών για την ισότητα των φύλων, προώθηση της εισαγωγής σπουδών φύλου στο Πανεπιστήμιο, προγράμματα ενθάρρυνσης των κοριτσιών για συμμετοχή σε τεχνικές κατευθύνσεις και στη χρήση νέων τεχνολογιών, προγράμματα επιμόρφωσης των συμβούλων επαγγελματικού προσανατολισμού, των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης- και των γονέων για απάλειψη των στερεοτύπων στην επιλογή κλάδου σπουδών και επαγγέλματος.

* Ο Βαγγέλης Πάλλας είναι δημοσιογράφος στην εφημερίδα “Χαραυγή” στην Κύπρο. Αναδημοσίευση του άρθρου από την Αυγή της 17/02/2011