«Εξαιτίας της καταργήσεως της Ε.Ρ.Τ., και της μη υπάρξεως αυτή την στιγμή δημοσίου ραδιοτηλεοπτικού μέσου,… δεν είναι δυνατόν να τύχουν εφαρμογής οι διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 18 του Ν 3013 περί πολιτικής προστασίας…»

Ads

Στην παράγραφο 2 του άρθρου 18 του Ν 3013 (Τ. Α’/102/1-5-2002) Αναβάθμιση της πολιτικής προστασίας και λοιπές Διατάξεις αναφέρεται ότι:

«Οι κρατικοί και ιδιωτικοί ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί υποχρεούνται να μεταδίδουν, δωρεάν, σε περίπτωση γενικής, περιφερειακής ή τοπικής μεγάλης έντασης καταστροφής, τις οδηγίες προς τους πολίτες, που παρέχονται από το Κεντρικό Συντονιστικό Όργανο του άρθρου 5 του παρόντος νόμου ή από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας προς αντιμετώπιση των καταστροφών και αποκατάσταση των ζημιών». 

Ο ρόλος των Μ.Μ.Ε., ιδίως των κρατικών έχει επισημανθεί διεθνώς, ως ο πλέον σημαντικός σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Ads

Η ενημέρωση του πληθυσμού και η δημιουργία επικοινωνιακών δικτύων θεωρείται παγκοσμίως ύψιστης σημασίας σε ενδεχόμενη φυσική καταστροφή, καθώς οι πιθανότητες αδυναμίας επικοινωνίας μετά από ένα καταστροφικό συμβάν είναι πάρα πολλές και απαιτείται σχεδιασμός και κατάλληλη προετοιμασία ώστε να μπορούν οι υπεύθυνοι διαχείρισης μιας έκτακτης ανάγκης να τη αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά.

Επανειλημμένα έχει επισημανθεί η αναγκαιότητα μιας ολοκληρωμένης εθνικής επικοινωνιακής στρατηγικής, της οποίας το βάρος είναι ίσο (και καθόλου μικρότερο) με την διαχείριση του επιχειρησιακού τομέα της έκτακτης ανάγκης.

«… Σχετικά με το ραδιόφωνο, είναι γεγονός ότι αποτελεί μαζί με την τηλεόραση ένα από τα δημοφιλέστερα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ταυτόχρονα όμως, το ραδιόφωνο αποτελεί και ένα εξαιρετικό εργαλείο επικοινωνίας σε περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών. Η σημασία και χρησιμότητα του ραδιοφώνου έγκειται στο γεγονός ότι ως μέσο επικοινωνίας δύναται να παρέχει πληροφορίες τις πρώτες στιγμές της καταστροφής, την στιγμή που όλα τα υπόλοιπα επικοινωνιακά δίκτυα έχουν καταρρεύσει. … Ακόμα και στο σεισμό του 1999 στην Αθήνα, ο μόνος τρόπος παροχής πληροφοριών προς τους πολίτες τις πρώτες ώρες μετά το σεισμό ήταν το ραδιόφωνο. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε το γεγονός πως στις οδηγίες αυτοπροστασίας που δίνονται για κάθε είδος καταστροφής ένα ραδιόφωνο με μπαταρίες παρουσιάζεται πάντα ως αναγκαίο εφόδιο σε περίπτωση σεισμού. Η δυνατότητα μικρού όγκου, αλλά και λειτουργίας χωρίς ρεύμα, που παρέχει το ραδιόφωνο αποτελούν δυο από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα που το καθιστούν… Η σωστή και αξιόπιστη ενημέρωση μέσω των ΜΜΕ αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο όχι μόνο για να ελαχιστοποιηθούν οι συνέπειες στην ψυχοσύνθεση των πληγέντων και των κοινωνικών δομών αλλά και για να ισορροπηθούν οι πιθανές επιπτώσεις φαινομένων παραπληροφόρησης ή ηθελημένης πληροφόρησης.» Αποσπάσματα από την εργασία με τίτλο: «Η διαχείριση του σεισμικού κινδύνου και ο ρόλος των ΜΜΕ – O Σεισμός της 7ης Σεπτεμβρίου 1999 στην Αθήνα», τμήμα Εθνικής Σχολής Αυτοδιοίκησης, που είναι αναρτημένη στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης www.ekdd.gr/ekdda/files/ergasies_esta/T4/030/10315.pdf

Το νομικό πρόσωπο ΕΡΤ ΑΕ πλέον έχει καταργηθεί, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. ΟΙΚ. 02/ 11.6.2013 ΚΥΑ του υπ. Οικονομικών και του υφυπουργού στον Πρωθυπουργό.

Εξαιτίας της καταργήσεως αυτής, και της μη υπάρξεως αυτή την στιγμή δημοσίου ραδιοτηλεοπτικού μέσου, ενδεχομένως και νομίμως λειτουργούντως ιδιωτικού ραδιοφωνικού ή τηλεοπτικού σταθμού, ( μετά την απόφαση Σ.τ.Ε. 3578/2010 (Ολομ.) περί αντισυνταγματικότητας, κατόπιν παραπομπής με την απόφαση 2784/2007 του Δ’ Τμήματος, και καθώς οι άδειες των τηλεοπτικών σταθμών χορηγήθηκαν το 1993 και έκτοτε η ισχύς τους έχει παραταθεί με αλλεπάλληλες νομοθετικές διατάξεις , άρθρο 7 παρ. 2 Ν. 3021/2002), δεν είναι δυνατόν να τύχουν εφαρμογής (νομίμως ή πάντως με την  αρμόζουσα πληρότητα και στην πρέπουσα έκταση) οι διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 18 του Ν 3013 περί Πολιτικής Προστασίας!

Ήτοι (επιεικώς) περιορίζονται, αν δεν καταργούνται απολύτως σημαντικές διατάξεις περί την Πολιτική Προστασία της χώρας!

Σε κάθε περίπτωση είναι παγκοίνως γνωστό ότι κάλυψη ολοκληρωμένης εθνικής εμβέλειας στην μετάδοση της πληροφορίας παρέχεται έως σήμερα, λόγω της τεχνικής του πληρότητας μόνο μέσω του ραδιοτηλεοπτικού σήματος της ΕΡΤ και όχι δια των λοιπών διαύλων ιδιωτικών τηλεοπτικών ή ραδιοφωνικών σταθμών, των οποίων η έκταση εμβέλειας εμφανίζεται σε κάθε περίπτωση τοπικά περιορισμένη.

Ας σημειωθεί ότι σύμφωνα με δηλώσεις κυβερνητικών αξιωματούχων η με όποιο τρόπο αποκατάσταση λειτουργίας των άνω δημοσίων ραδιοτηλεοπτικών μέσων, με οποιαδήποτε νέα νομική μορφή δεν είναι δυνατόν να πραγματοποιηθεί τουλάχιστον έως τον προσεχή Σεπτέμβριο.

Στις 15-6-2013 στην Κρήτη και περί ώρα 7.11 μ.μ. σημειώθηκε μεγάλος σεισμός μεγέθους 6 βαθμών κλίμακας R με εστιακό βάθος 10 χ.λ.μ. και συντεταγμένες   (Πλάτος, Μήκος): 34.27, 24.96, εν συνεχεία δε την ίδια ημέρα 17 άλλοι σεισμοί μεγέθους άνω των 4 βαθμών της κλίμακας R, ο ένας δε εξ αυτών μεγέθους 5,5 βαθμών, της ίδιας κλίμακας.

Ήδη διανύουμε και το μέσο της αντιπυρικής περιόδου, που εγκυμονεί γνωστούς και μεγάλους κινδύνους για την ασφάλεια δασών, πολιτών, κατοικιών και εγκαταστάσεων της χώρας, κινδύνων που με βάση την ιστορική διαδρομή των θερινών πυρκαγιών στην Ελλάδα, μόνο έκτακτοι και μη αναμενόμενοι θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν.

Ο τελευταίος κάτοικος της επικράτειας (ιδίως αυτός!) ευλόγως αναρωτιέται τι μπορεί να συμβεί με δεδομένη την αδυναμία μετάδοσης έγκυρων πληροφοριών, που θα φτάσουν με ασφάλεια στον αποδέκτη σε μια κατάσταση ανάγκης, καθώς είναι προφανές ότι δεν είναι δυνατό να επιλυθούν – και δεν επιλύονται τέτοιας σοβαρότητας ζητήματα, κατά τον τρόπο «επίλυσης» της μετάδοσης του αγώνα μπάσκετ Παναθηναϊκού – Ολυμπιακού.

Προκαλεί τουλάχιστον απορίες πως, λόγω της αιφνίδιας (και μάλιστα οριακής νομιμότητας) απόφασης της αφέθηκε και συνεχίζει να αφήνεται εκτεθειμένη μια Κυβέρνηση, της οποίας μάλιστα οι επικεφαλής των δυο εκ των τριών κυβερνητικών εταίρων τυγχάνουν έγκριτοι νομικοί, περί του ενδεχομένου της τελέσεως των αδικημάτων της παράβασης καθήκοντος, της παρεμπόδισης αποτροπής κοινού κινδύνου και παράλειψης οφειλομένης βοηθείας, της έκθεσης σε κίνδυνο διακινδύνευσης της ζωής και της σωματικής ακεραιότητας ανθρώπου, καθώς και κάθε άλλου ποινικού αδικήματος που θα μπορούσε να αναδείξει μια Εισαγγελική έρευνα, συνεπεία μιας φυσικής (ή άλλης) καταστροφής ή και με προφανή, κατά τα άνω την αδυναμία ολόπλευρης αντιμετώπισης ενός – σε κάθε περίπτωση – απευκταίου τέτοιου ενδεχόμενου;