Τεράστια ζημιά έχουν υποστεί τα 86 πρωτότυπα έργα του λαϊκού ζωγράφου Θεόφιλου Χατζημιχαήλ (1870-1934), που εκτίθενται στο ομώνυμο μουσείο της Μυτιλήνης. Τα έργα εγκαταλείφθηκαν στο έλεος του ήλιου, της σκόνης και της υγρασίας, με αποτέλεσμα να σημαντικό τμήμα τους να καταστραφεί.

Ads

Στο Μουσείο εργάζεται μία και μόνο έκτακτη υπάλληλος, η οποία παραμένει απλήρωτη από τον Ιούνιο, και η σύμβασή της έχει λήξει από την Πρωτοχρονιά, σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Ελευθεροτυπία». Η φροντίδα των έργων τέχνης εμπίπτει στη δικαιοδοσία των δημοτικών αρχών της Μυτιλήνης από το 1965, η αδιαφορία τους, ωστόσο, οδήγησε στην εξαφάνιση σημαντικού τμήματος των πινάκων του γνωστού ζωγράφου.

Οι καμβάδες εκτίθενται στον ήλιο, ο οποίος αποτελεί το μοναδικό φωτισμό του μουσείου, με εξαίρεση κάποια φώτα οροφής. Μοναδική πηγή εξαερισμού είναι τα παράθυρα, με αποτέλεσμα τα έργα να απειλούνται διαρκώς και στη σκόνη.

Αλλά και το κτίριο όπου στεγάζονται οι πίνακες βρίσκεται σε τραγική κατάσταση. Οι κάσες των παραθύρων σαπίζουν και τα κεραμίδια στάζουν νερά πάνω στα αριστουργήματα. Για τη θέρμανση του κτιρίου υπάρχουν κάποιοι θερμοσυσσωρευτές της δεκαετίας του ’80, που είναι εκτός λειτουργίας!

Ads

Την κατάσταση αυτή κατήγγειλε ο εξωτερικός συνεργάτης του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, αρχιτέκτονας, φωτογράφος και γραφίστας Βελισάριος Βουτσάς, κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για την παρουσίαση του βιβλίου «Θεόφιλος: τα έργα του ζωγράφου στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης», της επίτιμης διευθύντριας του μουσείου Γιαννούλας Καπλάνη. Ο κ. Βουτσάς έκανε λόγο για έργα κατεστραμμένα, που έχουν ήδη ξεθωριάσει. «Δεν χωράει δικαιολογία άγνοιας. Ακόμη και ο ταξιτζής που με μετέφερε και ο καφετζής της γειτονιάς, ήξεραν για την κατάσταση του Μουσείου», τόνισε.

Μετά τις καταγγελίες αυτές, ο γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Δ. Χαλκιώτης, ο προτεινόμενος πρόεδρος του υπό σύσταση Οργανισμού Παιδείας και Πολιτισμού του δήμου Λέσβου, Κώστας Αστυρακάκης και η συντηρήτρια του υπουργείου Πολιτισμού Δέσποινα Μαρσινοπούλου, επισκέφτηκαν την Τετάρτη το μουσείο. Η κ. Μαρσινοπούλου έκανε μια πρώτη εκτίμηση των κινδύνων που υπάρχουν και των φθορών που έχουν υποστεί τα έργα.

«Υπάρχουν αρκετές φθορές και είναι δύσκολο να κλείσει κανείς τα μάτια και να εφησυχάσει ή να πει “ας αφήσουμε το θέμα λίγο ακόμα”», υπογράμμισε η κ. Μαρσινοπούλου.