Με ασφαλιστικά μέτρα προσπάθησαν εκκλησιαστικοί κύκλοι και «πιστοί Χριστιανοί» να κατεβάσουν την παράσταση Corpus Christi, κάνοντας για ακόμη μια φορά χρήση του νόμου περί βλασφημίας. Δεν το πέτυχαν. Ακολούθησε ο αποκλεισμός του θεάτρου Χυτήριο, όπου ανεβαίνει η παράσταση, από παραθρησκευτικές και ακροδεξιές ομάδες, με στόχο την ακύρωσή της, κάτι που τελικά έγινε. Ο σκηνοθέτης της παράστασης Λαέρτης Βασιλείου μιλά στο tvxs.gr  για τη δικαστική περιπέτεια, τον αποκλεισμό του θεάτρου αλλά και τη «βλάσφημη» παράσταση. Της Αγγελικής Δημοπούλου. 

Ads

 
«Η παράσταση ανεβαίνει σε έναν ιδιωτικό χώρο. Δεν γίνεται στην πλατεία της πόλης, όπου κάποιος περνά με το παιδί του και προσβάλλεται από αυτό που βλέπει. Πρέπει να κόψεις εισιτήριο για την παρακολουθήσεις» σημειώνει ο σκηνοθέτης της παράστασης Λαέρτης Βασιλείου στο tvxs.gr. «Αν κάποιος έχει βασιστεί στην παραφιλολογία του Ίντερνετ και έχει πειστεί από αυτήν δεν χρειάζεται να έρθει να δει την παράσταση».
 
«Στη χώρα λοιπόν που γέννησε το θέατρο κάποιοι αυτοαποκαλούμενοι Έλληνες χριστιανοί έρχονται και αποκλείουν έναν χώρο πολιτισμού τραγουδώντας τον εθνικό ύμνο και εξαπολύοντας απειλές. Είναι σα να πηγαίνεις στο σπίτι κάποιου και να το σπας γιατί έχει ένα άγαλμα του Βούδα. Κανείς δεν υπαγορεύει σε κανέναν να δει μια θεατρική παράσταση. Έτσι δεν έχει κανείς το δικαίωμα να αποκλείει έναν χώρο πολιτισμού και να υποβάλλει τους έγκλειστους ηθοποιούς και συντελεστές σε καθεστώς τρόμου».
 
Επίθεση στον πολιτισμό με εργαλείο την βλασφημία
 
Η χθεσινή ημέρα ξεκίνησε στις 12:00 το μεσημέρι για τον δημιουργό και τους συντελεστές της παράστασης. «Μας ενημέρωσαν ότι στην Ευελπίδων έχει μεταβεί μια ομάδα περίπου 15 ατόμων, ανάμεσά τους αρχιμανδρίτες, πρωτοπρεσβύτεροι και κάποιοι που δήλωναν απλώς «πιστοί Χριστιανοί», οι οποίοι κατέθεσαν αίτηση για ασφαλιστικά μέτρα εναντίον της παράστασης με την αιτιολογία ότι προσβάλλεται το θρησκευτικό τους συναίσθημα» εξηγεί o κ. Βασιλείου.
 
«Είμαστε μια από τις χώρες που έχουμε ακόμη δυο άρθρα περί βλασφημίας στον ποινικό κώδικα. Έγινε ακόμη και σχετική ερώτηση στη Βουλή από βουλευτή της ΔΗΜΑΡ. Κι ενώ ακόμη περιμένουμε να γίνει κάτι με αυτό, ξαφνικά βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ασφαλιστικά μέτρα και έχουμε τον αποκλεισμό του θεάτρου από μια ομάδα που αποφάσισε ότι δεν πρέπει να ανέβει μια θεατρική παράσταση».
 
Από το δικαστήριο οι συντελεστές ενημερώθηκαν ότι η υπόθεση θα εκδικαστεί άμεσα στις 13.30 το μεσημέρι. «Κάτι που δεν έχει συμβεί ποτέ στα δικαστικά χρονικά» σημειώνει ο κ. Βασιλείου, τονίζοντας ότι «προφανώς το Άγιο Πνεύμα βοήθησε την επίσπευση της διαδικασίας». Η απόφαση είχε βγει έως τις 16.00 και ήταν υπέρ των συντελεστών της παράστασης καθώς τα ασφαλιστικά μέτρα απορρίφθηκαν. «Αν το αίτημα για τα ασφαλιστικά μέτρα είχε γίνει δεκτό η παράσταση δεν θα μπορούσε να ανέβει μέχρι να εκδικαστεί η υπόθεση της μήνυσης που είχε κατατεθεί τον Ιούνιο».
 
Υπενθυμίζεται ότι στις 9 Ιουνίου 2012, τρεις ηθοποιοί της παράστασης είχαν συλληφθεί, μετά από μήνυση που κατατέθηκε εναντίον των συντελεστών του Corpus Christi  για προσβολή στα θεία. Τη μήνυση, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της παράστασης είχαν καταθέσει δυο γυναίκες, δικηγόροι στο επάγγελμα που παρευρέθηκαν στη γενική πρόβα πριν την πρεμιέρα. Οι τρεις ηθοποιοί αφέθηκαν ελεύθεροι με παρέμβαση του εισαγγελέα ενώ για τους συντελεστές της παράστασης εκκρεμεί η εκδίκαση της υπόθεσης.
 
Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι δυο ημέρες πριν στις 7 Ιουνίου 2012, η Ιερά Σύνοδος είχε χαρακτηρίσει το έργο «βλάσφημο». Υποστήριζε ότι η παράσταση δυσφημίζει το «θεανδρικό πρόσωπο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού» και προέτρεπε «το λαό να το αποδοκιμάσει».
 
Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της παράστασης η απόρριψη των ασφαλιστικών μέτρων δυσαρέστησε κάποιους. Εξάλλου, όπως σημειώνει, όσο πλησίαζε η ημερομηνία της πρεμιέρας της παράστασης εμφανίζονταν αναρτήσεις σε διάφορα blogs, αλλά και στα κοινωνικά δίκτυα facebook και twitter, όπου άλλες φορές ανώνυμα και άλλες φορές επώνυμα εξαπολύονταν ευθείες απειλές προς το πρόσωπό του. 

Οι συντελεστές αποτάθηκαν στην αστυνομία και ενημέρωσαν τη δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος για να ελέγξει τις απειλές. Περίπου στις 16.30 διμοιρίες των ΜΑΤ εμφανίστηκαν έξω από το θέατρο Χυτήριο.
 
Στις 17.30 το απόγευμα κόσμος άρχισε να συγκεντρώνεται έξω από το θέατρο. Ελληνικές σημαίες, σταυροί, εκκλησιαστικοί ύμνοι αλλά και ο εθνικός ύμνος, εν είδει διαμαρτυρίας, συνέθεσαν το σκηνικό έξω από ένα χώρο πολιτισμού. Τα συνθήματα; Απειλές. «Λαέρτη εδώ θα γίνει ο τάφος σου», «Θα σας κάψουμε ζωντανούς», «Θα γκρεμίσουμε το άντρο της ακολασίας» είναι μεταξύ των απειλών που εκτοξεύτηκαν, σύμφωνα με τους συντελεστές. 

image
 
Η παράσταση είχε ακυρωθεί. Μεταξύ άλλων οι συγκεντρωμένοι επιχείρησαν να κατεβάσουν και να καταστρέψουν τα μπάνερ της παράστασης ενώ στις 20.00 προσπάθησαν να εισβάλλουν στο θέατρο. Και στις δυο περιπτώσεις η αστυνομία τους απέτρεψε. Οι συντελεστές παρέμειναν πολιορκημένοι έως τις 02.30 περίπου το βράδυ όταν αποχώρησαν και οι δυνάμεις των ΜΑΤ. Ορισμένοι συντελεστές φοβούμενοι μήπως υπάρξει επίθεση στο θέατρο παρέμειναν έως το πρωί.
 
Προσπαθώντας να σχολιάσει τα όσα έχουν συμβεί από απόσταση ο κ. Βασιλείου σημειώνει: «Ξαφνικά έκλεισε η μουσική, έσβησαν τα φώτα, τελείωσε το πάρτι. Μέσα στο σκοτάδι αρχίσαμε να χτυπάμε ο ένας τον άλλο ενώ μέχρι να σβήσουν τα φώτα χορεύαμε μαζί. Αυτό έχει συμβεί στην ελληνική κοινωνία».
 
«Ένα εξαγριωμένο πλήθος έχει αρχίσει να καταφεύγει σε ακραίες μεθόδους. Αυτό είναι πολύ επικίνδυνο. Μετά το κραχ του 1929 στην Αμερική όλοι γελούσαν με έναν τρελό. Αυτός ο τρελός έγινε «Κάιζερ» και ανακήρυξε το Γ’ Ράιχ. Δεν λέω ότι αυτό θα γίνει εδώ. Είναι όμως κρίμα που δεν μαθαίνουμε, δεν διδασκόμαστε από την ιστορία».
 
«Το Corpus Christi είναι μια πολιτική παράσταση»
 
«Η δική μας προσέγγιση στο έργο είναι άκρως πολιτική. Μπορεί ακόμη και ο ίδιος ο συγγραφέας (Τέρενς ΜακΝάλι) να διαφωνεί μαζί μου. Υπάρχουν βέβαια άγρια σημεία σάτιρας καθώς η παράσταση αναφέρεται σε βαθιά κοινωνικά ζητήματα» σημειώνει ο Λαέρτης Βασιλείου, τονίζοντας ότι στο διαδίκτυο έχει αναπτυχθεί μια έντονη παραφιλολογία για το περιεχόμενο του έργου, που κάνει λόγο για όργια του Χριστού με τους Αποστόλους. 

Ads

image
 
«Κάποιοι δημοσιογράφοι μετέφρασαν από το wikipedia ότι υπάρχει για την πρωτότυπη παράσταση στην Αμερική. Πράγματι στην Αμερική η παράσταση αφορούσε στους ομοφυλοφίλους αφού ανέβηκε σε μια περίοδο που υπήρχε μεγάλο ζήτημα με τα δικαιώματα των Gay και το Gay κίνημα διογκωνόταν. Η παράσταση ήταν μια καταγγελία. Οι άνθρωποι δεν είναι όλοι ίδιοι και πρέπει να έχουν την ελευθερία να κάνουν την επιλογή τους. Η παραφιλολογία που αναπτύχθηκε γύρω από αυτό στο διαδίκτυο είναι αδιανόητη».

image 
 
«Η παράσταση πραγματεύεται την ανάγκη ενός συνόλου να βρει έναν ηγέτη. Βρίσκουν λοιπόν ένα παιδί και προσπαθούν να το «φτιάξουν» όπως θέλουν αυτοί. Βλέπουμε λοιπόν την προσπάθεια ενός συνόλου και την πορεία ενός παιδιού διαφορετικού που θέλει να τραβήξει το δικό του δρόμο. Είναι ένα παιδί που αρνείται τα στερεότυπα, ένα παιδί που δεν θέλει να γίνει ποδοσφαιριστής αλλά να ενταχθεί σε μια θεατρική ομάδα. Η παράσταση υποστηρίζει την ελευθερία της επιλογής και τη διαφορετικότητα» τονίζει ο κ. Βασιλείου.

image
 
«Οι ηθοποιοί δανείζονται φυσικά κάποια ονόματα αποστολών αλλά αυτό γίνεται εντελώς μπρεχτικά αφού στην αρχή της παράστασης συστήνονται στο κοινό με το όνομά τους και αναφέρονται στο ρόλο που υποδύονται. Οι ηθοποιοί απευθύνονται στο κοινό λέγοντας: Θα σας πούμε μια ιστορία που την ξέρετε, την έχετε ακούσει, αλλά εμείς θα σας τη διηγηθούμε με έναν διαφορετικό τρόπο».  
 
Λαέρτης Βασιλείου είναι ο σκηνοθέτης της παράστασης Corpus Christi. Έχει βραβευτεί με δυο διεθνή βραβεία θεάτρου (1ο Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Βαλκανικό Φεστιβάλ Θεάτρου το 2005 για τους «Εμιγκρέδες» του Σ. Μρόζεκ και Βραβείο Μέλλοντος στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου στο Σεράγεβο το 2008 για το δικό του «Ένας στους Δέκα»).